Den här typen av fråga återkommer ofta. Problemet syns på skärmen och därför tror man det är skärmen. Generellt kommer en skärm ta emot en bildsignal den får av GPU:n. Så mycket mer än så gör den faktiskt inte. En skärm har därför ingen som helst kontext av följande saker:
• Spelets FPS, eftersom det handlar om renderingen hos GPU. Det är också upp till GPU+mjukvara att avgöra hur den ska hantera synkronisering av renderad bild mot den bilsignal som skärmen matas med. Skärmen återger sedan signalen den får.
• Vad muspekaren gör, eftersom den delen handlar om dator och operativsystem. Skärmen är inte inblandad i muspekaren på något sätt.
• Vilka spel du spelar. Skärmen får en bildsignal, det är allt. Finns inget koncept eller kontext för en skärm om vilken mjukvara man kör på datorn.
Med andra ord: om det krånglar i LoL och det är enbart LoL som krånglar, då är det hos LoL du lär finna svaret, inte hos skärmen.
Jämför med en högtalare och musik. Om musiken hackar i en specifik låt är det knappast högtalaren det är fel på.
Ger dig inte svar på vad som är problemet, men i alla fall så du kan börja felsöka i rätt ände. Om det vore en generell sänkning ned mot 5 FPS etc. hade man kunnat misstänka att du kopplade mot moderkortet och integrerade grafiken. Men när det är specifikt LoL är det något där som är off.
Liknande problem brukar ofta handla om CSGO som är ett spel där man typiskt är inne i konfigurationsfiler och ändrar. Kan vara något liknande här. I andra fall har det löst sig efter att man DDU:at drivrutinerna och installerat om. Även radera/installera spelet eller i mer extrema fall: blåst rent hela datorn.