Rykte: Microsoft vill köpa upp Valve

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Precis den orsaken varför Valve väldigt ogärna skulle sälja sig åt MS, de vill ju pusha Linux som spelplatform, inte döda den!

170 miljarder börjar nog vara hutlösa pengar, enda sättet jag kan möjligtvis tänka mig se Valve sälja ifall de får inarbetat i kontraktet ett vattentät klausul att ifall Linux utvecklingen/stödet läggs ner kan MS bötfällas för typ 50+ miljarder eller något sånt, här kommer inte enbart en stor summa köppengar räcka till.

Blir säkert svårt för MS hursomhelst ifall det får sån stor monopol, tror inte riktigt EU skulle godkänna det i första taget med tanke på Windows mot Linux nuvarande ställning men man vet ju aldrig.

Nja, tror inte "linux/inte linux" har så stor betydelse för Valve egentligen. Jag har aldrig tolkat deras linuxsatsning som något speciellt "OMG älska linux <3" utan mer en pragmatiskt hanterande av en existentiell risk. Jag vill minnas att det började runt Windows RT, och det med rätta skrämde valve. Att ha plattformen du använder för din produkt (Steam på windows) kontrollerad av en av dina stora konkurrenter är en sits du inte vill vara i, speciellt när de börjar prata om att nedlåsning till sin egen butik som framtiden. Kombon Windows RT+MS Store+Games for windows live (Vad det vad det hette?) borde ha gjort folk hos Valve ordentligt svettiga

Att stödja linux med både klienten + proton är ett sätt att hantera den risken. Om windows skulle fortsatt gå i riktningen "MS store på nedlåst platform" fanns det ett OS som valve själva har kontroll över. Skulle det värsta hända fanns steamOS som lösning, och med deras enorma bibliotek, resurser, mindshare och sålda titlar skulle (och kan fortfarande) få användarna med på ett plattformsbyte. Men sålänge MS låter Valve sälja spel på windows fritt tror jag inte de kommer lägga någon insats på att få folk att aktivt byta plattform. Stödja linux och göra upplevelsen bättre ja, men inte mer än att låta sina kunder använda den platform de vill så enkelt som möjligt

Permalänk
Medlem

Jag tycker ärligt talat inte att det vore total katastrof. Valve har suttit på röven allt för länge så kanske behöver dom bli uppköpta för att det ska börja hända grejer... Världen behöver HL3 TF3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Precis den orsaken varför Valve väldigt ogärna skulle sälja sig åt MS, de vill ju pusha Linux som spelplatform, inte döda den!

170 miljarder börjar nog vara hutlösa pengar, enda sättet jag kan möjligtvis tänka mig se Valve sälja ifall de får inarbetat i kontraktet ett vattentät klausul att ifall Linux utvecklingen/stödet läggs ner kan MS bötfällas för typ 50+ miljarder eller något sånt, här kommer inte enbart en stor summa köppengar räcka till.

Blir säkert svårt för MS hursomhelst ifall det får sån stor monopol, tror inte riktigt EU skulle godkänna det i första taget med tanke på Windows mot Linux nuvarande ställning men man vet ju aldrig.

Valve är inte någon härförare för Linux.

Valve har egna motiv för SteamOS, SteamDeck, osv.

Valves oro är ett scenario där Microsoft gör en ios och stänger ner windows och kräver att allt skall säljas/installeras genom deras butik, med motiven tänk på barnen, säkerheten, etc. Men tänk inte på de 30% vi kommer ta. Vilket mer och mer blir en möjlighet, då Windows är inte längre är lika dominerande som det var på 90-talet.

Och om det händer, var är Steam då? De kan inte sälja spel, de kan inte ta sina xx%. Alltså gäller det att ha en annan utväg.

Pratar man Windows mot Linux gällande spelande så är det ju inte ett konkurrensproblem, Linux är någon eller några procent. Eventuella konkurrensproblem skulle ju uppstå gällande hela spelmarknaden och då Steam+XBox.

Och skulle tex Windows + Steam vara ett konkurrensproblem för PC-spelmarknanden då är Steam det redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Säg hej till Microsoft Deck 2.0! OS är nu utbytt mot Windows 12 och enheten har fått en stooor dedikerad knapp för Co-Pilot. Tryck på knappen och så spelar Microsofts servrar åt dig och du kan fokusera på annat. Åh just det, var tionde minut är det reklampaus för MS övriga produkter.

Plot twist, win 12 är arch med MS-temat KDE Plasma och alla legacy windowsmojänger körs felfritt genom proton på både x86, ARM ocv Risc-v.

Permalänk
Avstängd

Döden för Linux om MS köper upp samt att alla blir påtvingad MS konto som sen dödar sitt användernamn i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Menar de då velve som i spelstudion eller velve som i hela företaget incl steam m.m?

Är det bara spelstudion så är det ju ingen större förlust mer än att half-life, portal, counter-stike med mera kommer tillhöra microsoft. Bra eller dåligt låter jag vara osagt

men är högst negativ till att de skulle ta över steam kan man kyssa allt vad nedsatta spelpriser heter hejdå efteråt ända fördelen är väl att de då eventuellt kommer slå ihop bnet, steam, xbox till en mjukvara iom att de äger alla 3 sen om spelen man har sen innan uppnöpet kommer bli tillbakadragna sony style kan man bara sia om men kan se framför mig en folkstorm om de skulle göra det om folk med 20 år gamla konton helt plötsligt blir av med spel för tiotusentals kronor.

Spelstudion är definitivt inte värd 170 miljarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

Döden för Linux om MS köper upp samt att alla blir påtvingad MS konto som sen dödar sitt användernamn i spel.

Nej.

Permalänk
Medlem

Tja de får ju försöka, men tvek på att valve tackar ja. Ms försöker ju köpa upp lite allt möjligt. Gjorde de inte även ett försök med Nintendo?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

Till er som ser denna affär som negativt, vill ni utveckla? Jag förstår att det minskar konkurrenskraften genom att ta bort en aktör, men av alla potentiella köpare måste Microsoft vara en av de bättre, eller hur?

Med tanke på Gabes ålder och den summa pengar (om ryktet stämmer) som kommer att presenteras för ägarna, ser jag ett förvärv som högst troligt. Samtidigt tror jag att det kommer med en del krav från Valve. Jag ser personligen GitHub som en av de mer lyckade affärerna Microsoft har gjort, trots att Microsoft redan hade sin egen Git-plattform.

Det klart bästa (för alla utom Microsoft och de som skulle få tillräckligt betalt att de kan mer än bara skratta hela vägen till banken) av dessa scenarion är ju om Valve istället kvarstår som oberoende aktör på marknaden. Det är ju inte så att Valve rent objektivt behöver en köpare, snarare då just att i princip allt är till salu givet rätt pris.

Helst då ett Valve med mer, och inte så dysfunktionell, konkurrens istället för mindre, dvs inte genom att den idag största aktören blir en del av en *betydligt* större koloss som redan är helt dominant inom närliggande områden.

Och sedan då, som jag var inne på tidigare, att Microsoft numera är helt besatta av att precis allt ska bli prenumerationstjänster.
Det är väl rimligt att målet är att folk ska in i Gamepass-världen, och att det är värt 170 miljarder att i ett slag både bli av med den huvudsakliga motpolen och få dess kundbas i sina händer.

Vad gäller Github så var det ju dels en *mycket* mindre affär, och att den varit lyckad (iaf inte förstört tjänsten ännu) handlar väl i princip om att de i stort låtit själva grunden vara i princip samma.
Förmodligen för att det befintliga upplägget passade rätt bra sett till vad Microsoft själva vill; deras affär var ju att sälja prenumerationstjänster t.ex.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

När Microsoft köpte upp Minecraft tvingade de alla att koppla ihop med ett Microsoft konto för att kunna spela, de hade varit ett av kraven från Microsoft om ett köp av Steam blev verklighet. Vi alla vet att många är inte så glada över det..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av mangemongen:

Spelstudion är definitivt inte värd 170 miljarder.

Vem vet cs lootlådor verkar ju sälja rätt bra någon skrev väl hittills 10 miljarder för lotlådor för cs2 och spelet är ju inte äns ett år gammalt och med det i tanke på att go sålde lådor alla de åren det var populärt så får väl studion in en å annan miljard på det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Menar de då velve som i spelstudion eller velve som i hela företaget incl steam m.m?

Det framstår ju iaf som att det handlar om Valve i sin helhet, inkl Steam och hela rasket.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Är det bara spelstudion så är det ju ingen större förlust mer än att half-life, portal, counter-stike med mera kommer tillhöra microsoft. Bra eller dåligt låter jag vara osagt

Det vore klart mindre skadligt iaf, men det låter ju inte som att det är grejen.

Skrivet av Rouge of Darkness:

men är högst negativ till att de skulle ta över steam kan man kyssa allt vad nedsatta spelpriser heter hejdå efteråt ända fördelen är väl att de då eventuellt kommer slå ihop bnet, steam, xbox till en mjukvara iom att de äger alla 3 sen om spelen man har sen innan uppnöpet kommer bli tillbakadragna sony style kan man bara sia om men kan se framför mig en folkstorm om de skulle göra det om folk med 20 år gamla konton helt plötsligt blir av med spel för tiotusentals kronor.

Äh, de ger befintliga Steamanvändare ett par månader gratis Gamepass så ordnar det sig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kommer nog aldrig hända. Valve har för hög kultstatus för att låta sig säljas. De vågar ju inte ens släppa HL3 för att inte riskera att förstöra sitt rykte.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Microsoft: Half-Life 3 confirmed.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte det går genom

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Volvo kommer inte att sälja Valve till Microsoft! Du hörde det här först!

Permalänk
Medlem

Vore väl härligt med lite Microsoft Steam som integreras med Windows Store? Sedan kan vi göra röstsamtal via Skype direkt i Steam Friends-listan. Eller varför inte en Microsoft Steam Teams där du kan ha gruppsamtal med webcam och spela tillsammans?

Och senaste versionen av Steam får du bara i Windows 11!

Nej, fy fan. Detta får inte hända alltså. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vilka ägare tänker du på då? Gissningsvis är Gabe största ägaren.
Dom som äger Valve ser nog ibte "en snabb exit" som ett mål. Då hade dom kunnat göra det för länge sen.
Valve är ett privat bolag.

Men som sagt man kan aldrig vara säkert, hoppas det aldrig inträffar.

Ja, han äger absolut majoritet av företaget. Så ska Valve säljas är det han som säljer det. Jag tror det här är fake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Säg hej till Microsoft Deck 2.0! OS är nu utbytt mot Windows 12 och enheten har fått en stooor dedikerad knapp för Co-Pilot. Tryck på knappen och så spelar Microsofts servrar åt dig och du kan fokusera på annat. Åh just det, var tionde minut är det reklampaus för MS övriga produkter.

Första meningen, lär faktiskt jävligt nice dock Resten av bajset du skrev är ju bara extremt, inte ens i närheten av en sanning ...

Skrivet av medbor:

De enda som satsar på någon annan pc-plattform för spelande än windows, detta skulle bara handla om att köpa upp konkurrensen

De måste ha blivit lite skrämda av Steam Deck

NU är ju Microsoft rätt stor open source-kramare, så att dom skulle bli skrämda för att Linux blivit lite större, har jag svårt att tro. Steam Deck är ju dessutom en produkt som Microsoft inte har en produkt i, exempelvis.

Skrivet av Follow90:

Tror det med, mina tankar är att steam deck har öppnat upp så pass mycket för linux att fler och fler programmerare kommer sikta in och få sina produkter även på linux, låt säga det börjar med spelbranchen och om den kommer igång kanske även programvaror mm med börjar gå åt linuxhållet och om både programvaror och spel börjar fungera på windows så är windows rejält hotat då windows vad jag vet är deras största inkomstkälla och om linux som är gratis börjar hota dem kan hela windows börja bli hotat.
Jag personligen kör windows idag enbart pga att mitt cadprogram inte funkar på Linux annars hade jag gått över.
Kör google meet istället för teams.
Kör thunderbird istället för outlook
Kör libreoffice istället för windows office
Företag kör windows idag för det är ett säkert kort och man typ alltid gjort det men jag personligen hatar alla nya uppdateringar i tex office, känns som man måste lära sig saker man kunnat tidigare igen för de ändrat layouten tex än kört samma spår och bara utökat funktionerna, därav gillar jag libreoffice.
Jag upplever att intresset för steam är just att vara en linuxdödare så de kan fortsätta dra in pengar i sitt operativ och fortsätta har stor majoritet användare och inte låta linux ta sig in i bilden.

Microsoft är väldigt stora fan av Linux och hela open source-världen. Så att dom skulle köpa något för att "döda Linux", är taget helt ur din egna instängda luft.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Där är få företag jag har så stort förtroende för som Valve. De hade känts otroligt sorligt om de köptes upp av ett företag likt microsoft.

Mer konkret så hade jag blivit väldigt orolig för Valves linux-sattsning om de köptes upp av microsoft. Valve har gjort otroligt mycket för att göra linux till ett tillgängligt alternativ att spela spel på. Jag kan inte låta bli att tänka att detta är ett sätt för microsoft att cementera windows dominans när det gäller speldatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Första meningen, lär faktiskt jävligt nice dock Resten av bajset du skrev är ju bara extremt, inte ens i närheten av en sanning ...

NU är ju Microsoft rätt stor open source-kramare, så att dom skulle bli skrämda för att Linux blivit lite större, har jag svårt att tro. Steam Deck är ju dessutom en produkt som Microsoft inte har en produkt i, exempelvis.

Microsoft är väldigt stora fan av Linux och hela open source-världen. Så att dom skulle köpa något för att "döda Linux", är taget helt ur din egna instängda luft.

Den mest sannolika stora förändringen för användarna är ju att det lär bli en Gamepassklient först och möjligen annat i andra hand.

Att de faktiskt skulle hålla på med Proton osv, tveksamt. Känns som att det skulle bli Windows i fortsättningen (och kanske då att de även kan skeppa samma Windowsversion (Xdeckversion?) till Asus m.fl. som tillverkar liknande enheter).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Första meningen, lär faktiskt jävligt nice dock Resten av bajset du skrev är ju bara extremt, inte ens i närheten av en sanning ...

NU är ju Microsoft rätt stor open source-kramare, så att dom skulle bli skrämda för att Linux blivit lite större, har jag svårt att tro. Steam Deck är ju dessutom en produkt som Microsoft inte har en produkt i, exempelvis.

Microsoft är väldigt stora fan av Linux och hela open source-världen. Så att dom skulle köpa något för att "döda Linux", är taget helt ur din egna instängda luft.

Det är taget ur min egna bedömning ja 👍 och jag tycker det är konstigt att dem utger sig för gilla open source men de flesta produkter vad jag vet dem levererar typ är closed source 🤔
Skulle uppskatta lite trevligare ton sedan tack så vi kan ha trevlig diskussion för varken du eller jag har koll på allt 😊😉

Permalänk

Har svårt att se detta gå igenom om inte annat ur konkurrenssynpunkt. MS har redan egna stores, lägger man till Steam + deras hårdvara blir det väldigt lite konkurrens i övrigt. Bästa scenariot för oss med Gamepass är väl att allt blir inkluderat där. Gissningsvis då mot en prishöjning med.

Permalänk
Medlem

Blizzard, okej det var redan ett skitföretag... Valve... NEJ!

Permalänk
Medlem

Låt inte Microsoft döda PC-gaming, Gabe. Låt dom inte upprepa manövern med Nokia.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Valves oro är ett scenario där Microsoft gör en ios och stänger ner windows och kräver att allt skall säljas/installeras genom deras butik, med motiven tänk på barnen, säkerheten, etc. Men tänk inte på de 30% vi kommer ta. Vilket mer och mer blir en möjlighet, då Windows är inte längre är lika dominerande som det var på 90-talet.

Jag tänker att Steam är det sista hindret för att stänga ner Windows. Många människor har mycket spel på Steam så hade man stängt ner idag så tror jag att många hade bytt plattform till Linux för att kunna fortsätta använda sitt spelbibliotek. Mer folk på Linux och mer kunskap till allmänheten om Linux hade kunnat ha en snöbollseffekt där fler och fler folk hade gått över.

Windows + Windows Store
VS
Linux + Steam

Jag tror inte Microsoft vill hamna i det läget när Steam har en så betydande del av spelmarknaden.

Och som du skriver MS är inte längre lika dominerande som förr vilket får mig att tro att köpa upp och integrera i Windows är deras lösning för att tvinga folk att stanna kvar på plattformen.

Utan att vara för insatt i allting så tror jag ett uppköp kan få ganska stora konsekvenser.

Permalänk

Troligen så har Bill Gates tröttnat på att vänta mer. Bill vill kunna spela Half-life 3 innan han dör.

Permalänk
Medlem

Fyfan, mardröm!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Hmm, om det skulle gå igenom lär ju Microsoft lägga ner SteamOS...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Half Life 3 confirmed 😎