Precis den orsaken varför Valve väldigt ogärna skulle sälja sig åt MS, de vill ju pusha Linux som spelplatform, inte döda den!
170 miljarder börjar nog vara hutlösa pengar, enda sättet jag kan möjligtvis tänka mig se Valve sälja ifall de får inarbetat i kontraktet ett vattentät klausul att ifall Linux utvecklingen/stödet läggs ner kan MS bötfällas för typ 50+ miljarder eller något sånt, här kommer inte enbart en stor summa köppengar räcka till.
Blir säkert svårt för MS hursomhelst ifall det får sån stor monopol, tror inte riktigt EU skulle godkänna det i första taget med tanke på Windows mot Linux nuvarande ställning men man vet ju aldrig.
Nja, tror inte "linux/inte linux" har så stor betydelse för Valve egentligen. Jag har aldrig tolkat deras linuxsatsning som något speciellt "OMG älska linux <3" utan mer en pragmatiskt hanterande av en existentiell risk. Jag vill minnas att det började runt Windows RT, och det med rätta skrämde valve. Att ha plattformen du använder för din produkt (Steam på windows) kontrollerad av en av dina stora konkurrenter är en sits du inte vill vara i, speciellt när de börjar prata om att nedlåsning till sin egen butik som framtiden. Kombon Windows RT+MS Store+Games for windows live (Vad det vad det hette?) borde ha gjort folk hos Valve ordentligt svettiga
Att stödja linux med både klienten + proton är ett sätt att hantera den risken. Om windows skulle fortsatt gå i riktningen "MS store på nedlåst platform" fanns det ett OS som valve själva har kontroll över. Skulle det värsta hända fanns steamOS som lösning, och med deras enorma bibliotek, resurser, mindshare och sålda titlar skulle (och kan fortfarande) få användarna med på ett plattformsbyte. Men sålänge MS låter Valve sälja spel på windows fritt tror jag inte de kommer lägga någon insats på att få folk att aktivt byta plattform. Stödja linux och göra upplevelsen bättre ja, men inte mer än att låta sina kunder använda den platform de vill så enkelt som möjligt