Permalänk
Medlem

144Hz för kontorsskärm?

Hej
På jakt efter en ny bildskärm för kontorsarbete och då jag lider av torra och ansträngda ögon funderar jag på om jag borde gå upp i uppdateringsfrekvens. Men om jag köper en skärm med tex 144Hz, kan jag dra nytta av detta vid kontorsarbete eller är det endast när vid gaming jag kan "slå på" 144Hz?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle kolla mer på hur skärmen är inställd än uppdateringsfrekvens. Vid orörliga bilder är det "ingen" skillnad.

Vad har du för skärm idag, hur är belysningen i rummet och hur sitter du?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Du kan absolut använda 144Hz även vid kontorsarbete. Däremot är det kanske tveksamt om det hjälper mot torra och ansträngda ögon, där brukar det handla mer om att anpassa ljusstyrkan som ofta är alldeles för hög direkt ut kartongen, och kanske även rumsbelysningen.

Det kan även vara mer värt att satsa på hög upplösning istället, t.ex. en 4K-skärm, eftersom det gör t.ex. text behagligare att läsa. Men det i sig lär inte lösa problemet, rätt ljus är fortfarande det viktigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jag skulle kolla mer på hur skärmen är inställd än uppdateringsfrekvens. Vid orörliga bilder är det "ingen" skillnad.

Vad har du för skärm idag, hur är belysningen i rummet och hur sitter du?

Så om jag tittar på en statisk bild kommer jag inte märka skilnnad, men musen kommer flyta mjukare tex?

Jag har en Dell 4k 27" och ska skaffa en 32" 4k-skärm. Försöker ha belysning igång bakom skärmen och ljust i rummet frö att skärmens ljus inte ska bli så "hårt".

Skrivet av perost:

Du kan absolut använda 144Hz även vid kontorsarbete. Däremot är det kanske tveksamt om det hjälper mot torra och ansträngda ögon, där brukar det handla mer om att anpassa ljusstyrkan som ofta är alldeles för hög direkt ut kartongen, och kanske även rumsbelysningen.

Det kan även vara värt att satsa på hög upplösning, t.ex. en 4K-skärm, eftersom det gör t.ex. text behagligare att läsa.

Tack! Upplösning och skalning är riktigt skönt för ögonen, så det blir 32" och 4k och sedan behaglig skalning så allt är lättläst på skärmen. Dessutom matt skärm för att undvika reflektioner.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Laban80:

Hej
På jakt efter en ny bildskärm för kontorsarbete och då jag lider av torra och ansträngda ögon funderar jag på om jag borde gå upp i uppdateringsfrekvens. Men om jag köper en skärm med tex 144Hz, kan jag dra nytta av detta vid kontorsarbete eller är det endast när vid gaming jag kan "slå på" 144Hz?

Ansträngda ögon och torrhet är en vanlig fråga och man vill gärna ha enkla svar på en komplex fråga. Enklare att tänka "högre Hertz är bättre" än vad det är att ta helhetsgrepp runt sådant som arbetsmiljön och ergonomi – vilka är det troliga orsakerna till besvären.

Kan mycket väl vara så att någon köper en ny 144 Hz-skärm idag, det blir bättre för ögonen och denna person berättar för alla de känner om hur bra 144 Hz-skärmar är för ögonen. Så läser du den informationen och tänker aha! Förbättringen har dock inget eller väldigt lite med 144 Hz att göra och mycket mer att göra med att den nya skärmen var bättre än den gamla.

Låg frekvens på skärmen och ansträngda ögon är en överförd sanning från tiden med bildrör. CRT är av sin natur en flimrande teknik och låg frekvens innebar oftare mer skönjbart flimmer. Dagens skärmar fungerar annorlunda.

Dagens LCD-skärmar är statiska i sin bild och det flimmer som förekommer är eventuellt från lysdioderna som pulsmoduleras i frekvenser som leder till flimmer. Men även detta är bortbyggt idag på majoriteten bildskärmar för att få just en flimmerfri skärm. Kan förstås var så att du idag sitter med en äldre skärm som har just flimrande lysdioder och då kan det vara en tänkbar förklaring.

Annars är 144 Hz eller 120 Hz för kontorsbruk inga problem. Många brukar uppskatta att det blir ett mer responsivt gränssnitt tack vare den högre frekvensen vilket i sig kan bli en stor vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ansträngda ögon och torrhet är en vanlig fråga och man vill gärna ha enkla svar på en komplex fråga. Enklare att tänka "högre Hertz är bättre" än vad det är att ta helhetsgrepp runt sådant som arbetsmiljön och ergonomi – vilka är det troliga orsakerna till besvären.

Kan mycket väl vara så att någon köper en ny 144 Hz-skärm idag, det blir bättre för ögonen och denna person berättar för alla de känner om hur bra 144 Hz-skärmar är för ögonen. Så läser du den informationen och tänker aha! Förbättringen har dock inget eller väldigt lite med 144 Hz att göra och mycket mer att göra med att den nya skärmen var bättre än den gamla.

Låg frekvens på skärmen och ansträngda ögon är en överförd sanning från tiden med bildrör. CRT är av sin natur en flimrande teknik och låg frekvens innebar oftare mer skönjbart flimmer. Dagens skärmar fungerar annorlunda.

Dagens LCD-skärmar är statiska i sin bild och det flimmer som förekommer är eventuellt från lysdioderna som pulsmoduleras i frekvenser som leder till flimmer. Men även detta är bortbyggt idag på majoriteten bildskärmar för att få just en flimmerfri skärm. Kan förstås var så att du idag sitter med en äldre skärm som har just flimrande lysdioder och då kan det vara en tänkbar förklaring.

Annars är 144 Hz eller 120 Hz för kontorsbruk inga problem. Många brukar uppskatta att det blir ett mer responsivt gränssnitt tack vare den högre frekvensen vilket i sig kan bli en stor vinst.

Bra feedback!
Tittar på Dell P3223QE som verkar vara ett prisvärt alternativ och 60Hz räcker säkert för mig då jag sitter med statiska bilder på skärmen och väldigt lite rörelse där högre Hz skulle hjälpa till.

Måste datorn klara av högre Hz? Som jag tänker är det skärmen enbart som behöver stödja det och enbart i spel som datorn behöver orka med högre FPS, alltså datorn hanterar FPS och skärmen Hz. Är det korrekt?

Verkar inte finnas några vettiga alternativ för kontorsskärmar med >60Hz som har 32", 4k, matt skärm (helst IPS) och inte ser ut som ett rymdskepp (aka. gamerskärm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Måste datorn klara av högre Hz? Som jag tänker är det skärmen enbart som behöver stödja det och enbart i spel som datorn behöver orka med högre FPS, alltså datorn hanterar FPS och skärmen Hz. Är det korrekt?

Datorn måste ha bildutgångar som klarar bandbredden som krävs (där bandbredden i stort sett är upplösningen x frekvensen), men i övrigt brukar det inte vara något problem prestandamässigt annat än i just spel.

Permalänk
Medlem

F. Lux tycker jag hjälper också, gult ljus är mjukare i mina ögon.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Vad gaggar folk om, om du ska scrolla en gång i ett dokument eller röra ett fönster på skärmen så har man nytta av 144hz över 60hz. Det är en enorm skillnad.

Det är mer avslappande för ögat ju mer hz du har. Om du har problem redan innan hade jag kört på 240hz även om skillnaden mellan 144 och 240 är liten så gör det faktiskt skillnad.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Laban80:

Måste datorn klara av högre Hz? Som jag tänker är det skärmen enbart som behöver stödja det och enbart i spel som datorn behöver orka med högre FPS, alltså datorn hanterar FPS och skärmen Hz. Är det korrekt?

FPS är i grunden endast när du ska spela spel. Då är kraven också mer flexibla med 4K-skärmar eftersom du kan skala med gott resultat på en högupplöst skärm. För reguljärt bruk, kontorsprogram, Windows i allmänhet etc. behöver du normalt aldrig tänka på FPS.

Det som krävs av din dator är att grafikkortet kan alstra signalen som krävs för att driva skärmen i den upplösning du vill köra. Vilket varierar med datorn och den GPU du har. 4K/60 är inga större problem med hyfsat moderna prylar. 4K i högre frekvens kan kräva mer planering, särskilt om du använder en laptop.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pippisfarfar:

Vad gaggar folk om, om du ska scrolla en gång i ett dokument eller röra ett fönster på skärmen så har man nytta av 144hz över 60hz. Det är en enorm skillnad.

Det är mer avslappande för ögat ju mer hz du har. Om du har problem redan innan hade jag kört på 240hz även om skillnaden mellan 144 och 240 är liten så gör det faktiskt skillnad.

Ingen som påstått något annat, så gaggandet står nog du för.

240 Hz är inget vidare råd eftersom 240 Hz inte har något att göra med de ansträngda eller torra ögonen TS ställer frågor om.

Permalänk
Medlem

På den gamla CRT-tiden var en skärm med hög uppdateringsfrekvens att föredra för ögonen eftersom en med låg Hz flimrade även när den visade en statisk bild. LCD fungerar helt annorlunda och har ett konstant sken även om uppdateringsfrekvensen skulle vara 1 Hz.

Det man kan göra för ögonen är framförallt att sänka ljusstyrkan. Nästan alla har alldeles för hög ljusstyrka inställd på sin skärm så det blir som att stirra in i en stark lampa hela dagen, klart det är ansträngande för ögonen.

Man bör också undvika skärmar som använder PWM för att reglera ljusstyrkan eftersom de flimrar, samt välja en skärm med låg responstid för att undvika eftersläp vilket kan vara störande. Hög uppdateringsfrekvens är "trevligt", men tveksamt om det är mer vilsamt för ögonen om man inte typ bara sitter och skrollar hela dagarna.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

En Dell P3223QE (32", 4k, matt display) är beställd. har redan idag ett par Hue Play Bar monterade bakom skärmen för att få ljus bakom skärmen och är noga med att ha ljust i rummet mm.

Tack för all hjälp som vanligt i detta forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

En Dell P3223QE (32", 4k, matt display) är beställd. har redan idag ett par Hue Play Bar monterade bakom skärmen för att få ljus bakom skärmen och är noga med att ha ljust i rummet mm.

Tack för all hjälp som vanligt i detta forum!

Är du säker på att det är just skärmen som utlöser dina besvär? Kan ju vara mycket annat också, typ allergier, mögel osv.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Gick nyligen från 1440p 27" till 1440p 32".
För en medelålders gubbe som mig så var det betydligt mycket bekvämare för ögonen att titta på en 32".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Är du säker på att det är just skärmen som utlöser dina besvär? Kan ju vara mycket annat också, typ allergier, mögel osv.

Nej, det är inte skärmen men jag gör allt jag kan för att underlätta för mina stackard jobbiga ögon Igensatta kanaler i ögat gör att oljan som ska smörja ögat inte kommer fram. Men då jag sitrrar på skärmen så mcyket vill jag ha en som är så skonsam för ögonen som möjligt.

Skrivet av n0kturnal:

Gick nyligen från 1440p 27" till 1440p 32".
För en medelålders gubbe som mig så var det betydligt mycket bekvämare för ögonen att titta på en 32".

Låter bra, då blir det ett lyft att gå från 24 till 32 för mig hoppas jag

Permalänk
Medlem

Terminalglasögon har du säkert redan koll på, men kom också ihåg att slå av dark mode. Särskilt om du har brytningsfel. Blir mycket större ansträngning för ögonen.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Finns inget värre än att bläddra i excel eller liknande med 60hz skärm. Får vänta 1 sekund varje gång man stannar bilden för att kunna tyda saker.

144hz över 60hz gjorde stor skillnad när jag satt 8h per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Terminalglasögon har du säkert redan koll på, men kom också ihåg att slå av dark mode. Särskilt om du har brytningsfel. Blir mycket större ansträngning för ögonen.

Har precis motsatt upplevelse. Dark mode och inte för stark omgivningsbelysning har lindrat mina ögonbesvär. Har inte bytt till större skärm utan har två 27" bredvid varandra i rätt vinkel för att få bra fokus på båda. Har ofta fyra programkodsfönster öppna samtidigt, testade 34" välvd skärm men kurvaturen följer inte fokusgränserna för min ögon så det var bara jobbigt. Men varierar säkert från person till person.

Permalänk
Medlem

Om du scrollar mycket i text så kommer 144 hz vara mycket mer ergonomiskt för dina ögon. Mindre ansträngning för att hitta fokus när texten fortare klarnar på skärmen.

Permalänk
Medlem

Dell har ju släppt Ultrasharp med 120hz nu, värt att kika på. Skaffade 2st U2724DE och funkar klockrent.

Av erfarenhet har jag märkt mindre ansträngning på arbetsplatser som haft t.ex Ultrasharp än någon random Samsung/HP skärm.

Glöm inte blinka ofta... fick jag höra från Optikern

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Har precis motsatt upplevelse. Dark mode och inte för stark omgivningsbelysning har lindrat mina ögonbesvär. Har inte bytt till större skärm utan har två 27" bredvid varandra i rätt vinkel för att få bra fokus på båda. Har ofta fyra programkodsfönster öppna samtidigt, testade 34" välvd skärm men kurvaturen följer inte fokusgränserna för min ögon så det var bara jobbigt. Men varierar säkert från person till person.

Jo, det är säkert svårt att uttala sig helt bombsäkert för alla personer med alla olika förutsättningar, men iallafall i teorin borde det vara bättre att sitta i hyfsat god belysning och använda ljus bakgrund. Undvika att pupillerna vidgar sig för mycket och få större skärpedjup.

Men glasögon är nog viktigast, så att skärmen hamnar på korrekt "avstånd" från ögat.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"