Vad vill du veta från Webhallens VD?

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Vad vill du veta från Webhallens VD?

I januari tillträdde Webhallens nya VD Trygve Hillesland med löften om att se över hela företagets verksamhet och försöka få tillbaka de spel- och datorintresserade till Webhallen. Nästa vecka kommer jag att träffa honom och därför undrar jag om du som varit kund hos Webhallen det senaste året har några frågor som du vill att jag lyfter. Vad vill du veta från Webhallens VD?

Och vad är din erfarenhet av att shoppa i butiker och beställa något från sajten? Hur har bemötandet varit från kundtjänsten? Har sortimentet haft det du behövt och har priserna varit rimliga? Har upplevelsen förbättrats eller försämrats jämfört med förra året? Dela med dig i kommentarerna!

Permalänk
Medlem

Vad ska han kontra Inets pingvinstång med?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av dlq84:

Vad ska han kontra Inets pingvinstång med?

/thread

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

På rak arm ingen aning, men för mer förslag kanske denna tråd skulle exponeras på startsidan här på sidan.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen meningen att kunder som vill utnyttja öppet köp hos Webhallen själva ska stå för frakten, som enligt era instruktioner på hemsidan kostar upp mot 275 kr?

"Man kan köpa en fraktsedel via Postnords hemsida här (länk): Skickadirekt - annars kan man även göra det direkt via ombud. Välj tillvalet företagspaket. Observera att returnerade varor som skickats som PostNord Mypack eller andra fraktsätt vilka kräver att vi hämtar ut paketet hos ombud inte kan hämtas ut av oss. Webhallen ersätter inte porto för returer som hamnat hos ombud."

Källa: https://www.webhallen.com/se/info/15-Angerratt-och-oppet-kop

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Är det meningen att kunder som vill utnyttja öppet köp hos Webhallen själva ska stå för frakten, som enligt era instruktioner på hemsidan kostar upp mot 275 kr?

"Man kan köpa en fraktsedel via Postnords hemsida här (länk): Skickadirekt - annars kan man även göra det direkt via ombud. Välj tillvalet företagspaket. Observera att returnerade varor som skickats som PostNord Mypack eller andra fraktsätt vilka kräver att vi hämtar ut paketet hos ombud inte kan hämtas ut av oss. Webhallen ersätter inte porto för returer som hamnat hos ombud."

Källa: https://www.webhallen.com/se/info/15-Angerratt-och-oppet-kop

https://i.imgur.com/nJlRNUa_d.webp?maxwidth=760&fidelity=grand

Det står ju även "Du står själv för returfrakten och ansvarar för att produkten är väl paketerad och når Webhallen oskadad." uttryckligen lite högre upp.
(Och även då att "Om det underlättar för din del går det givetvis bra att återlämna ditt ångrade köp i närmaste Webhallen-butik, istället för att skicka den till oss.")

Just om det är meningen kanske inte är rätt fråga, det verkar ganska tydligt vara just det som är meningen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det står ju även "Du står själv för returfrakten och ansvarar för att produkten är väl paketerad och når Webhallen oskadad." uttryckligen lite högre upp.
(Och även då att "Om det underlättar för din del går det givetvis bra att återlämna ditt ångrade köp i närmaste Webhallen-butik, istället för att skicka den till oss.")

Just om det är meningen kanske inte är rätt fråga, det verkar ganska tydligt vara just det som är meningen.

Hade först "Är det verkligen meningen.." men ändrade.. Kanske hade de rätt formulerat första gången.
Ville ta upp frågan på ett "snällt" sätt och inte direkt gå till anfall och skriva typ "Är ni helt ***** som vill att vi ska betala 275 kr för en retur"..

Ställde frågan för det diskuterades i discord för ett par veckor sedan.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Hade först "Är det verkligen meningen.." men ändrade.. Kanske hade de rätt formulerat första gången.

Precis, jag tycker nog att det är mer på sin plats att ifrågasätta valet de gjort, för det verkar vara tydligt vad de menar. 👍

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Be honom att se till att Webhallen använder ordentligt emballage till fyndvaror; De gånger jag beställt sådana har de skickats enbart i sin prouktkartong utan yttre emballage. Det fungerar ok så länge prouktkartongen är stark och posten hanterar dem varsamt men är det refurb. med klen kartong och posten hanterar dem med oaktsamhet så fungerar det dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Är det meningen att kunder som vill utnyttja öppet köp hos Webhallen själva ska stå för frakten, som enligt era instruktioner på hemsidan kostar upp mot 275 kr?

"Man kan köpa en fraktsedel via Postnords hemsida här (länk): Skickadirekt - annars kan man även göra det direkt via ombud. Välj tillvalet företagspaket. Observera att returnerade varor som skickats som PostNord Mypack eller andra fraktsätt vilka kräver att vi hämtar ut paketet hos ombud inte kan hämtas ut av oss. Webhallen ersätter inte porto för returer som hamnat hos ombud."

Källa: https://www.webhallen.com/se/info/15-Angerratt-och-oppet-kop

https://i.imgur.com/nJlRNUa_d.webp?maxwidth=760&fidelity=grand

Tycker det är bra att de tar betalt för returer! Jag vill absolut inte vara med och betala för andra kunders fria returer som dessutom är riktigt dåligt på flera sätt i miljöhänsyn. Det kostar en e-handlare enorma belopp att hantera returer.

Skulle vara intressant att få reda på hur Trygve tänker kring webhallens returer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Tycker det är bra att de tar betalt för returer! Jag vill absolut inte vara med och betala för andra kunders fria returer som dessutom är riktigt dåligt på flera sätt i miljöhänsyn. Det kostar en e-handlare enorma belopp att hantera returer.

Skulle vara intressant att få reda på hur Trygve tänker kring webhallens returer.

Fast betalar du verkligen mer på andra ställen som har fria returer än hos Webhallen som inte har det? xD

Jag menar valet är ju relativt enkelt för mig iaf. Om jag vill köpa en gaming mus eller ett tangentbord eller vad som, så köper jag ju det hos någon där jag kan skicka tillbaka det gratis om jag inte gillar produkten.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jag älskar servicen på webbhallens fysiska butiker och försöker ofta handla på plats om jag kan så butiken kanske kan få vara kvar.

Hur ser framtiden ut för Webbhallens fysiska butiker i en tid då näthandel blir en större och större spelare och därmed konkurrens med internationella/globala aktörer?

Permalänk
Medlem

Blir det förbättring på fyndvaror? Sett flera med knappt någon rabatt och så är det bara 1 års garanti på fyndvaror. Inte värt spara en hundralapp på ett grafikkort eller nätaggregat om garantin blir sämre. Antingen ha lägre priser eller samma garanti som vanliga produkter eller helst både och.

Sen synd att butiker stängs ner. Finns ju inga fysiska butiker längre förutom i Stockholm och sånt. Linköping stänges ner och Västerås med.

En stor anledning till att jag gillade webhallen var att det fanns fysisk butik i Linköping men utan det blir det som vilken nätbutik som helst.

Sen tycker jag generellt webhallen sällan dyker upp som bland de billigaste när man tittar på prisjakt. Det kunde man ta om man hade en fysisk butik så man kunde få saken samma dag men ska man ändå beställa på nätet så blir pris mer avgörande.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Tycker det är bra att de tar betalt för returer! Jag vill absolut inte vara med och betala för andra kunders fria returer som dessutom är riktigt dåligt på flera sätt i miljöhänsyn. Det kostar en e-handlare enorma belopp att hantera returer.

Skulle vara intressant att få reda på hur Trygve tänker kring webhallens returer.

Men Webhallens taktik är antagligen att 275kr skall avskräcka folk att returnera överhuvudtaget.
Seriösa butiker har under många år erbjudit kunderna att köpa fraktsedel för typ 99kr.
Då betalar man genom butikens fraktavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Men Webhallens taktik är antagligen att 275kr skall avskräcka folk att returnera överhuvudtaget.
Seriösa butiker har under många år erbjudet kunderna att köpa fraktsedel för typ 99kr.
Då betalar man genom butikens fraktavtal.

Ja, en sådan lösning känns bättre på flera sätt.

Dels då att det blir en mer rimlig kostnad kopplat till det hela, men också ur ett rent praktiskt perspektiv om detta är huvudalternativet för frakt, att det då automatiskt blir rätt typ av frakttjänst som beställs.

Står ju flera ggr på sidan "Observera att returnerade varor som skickats som PostNord Mypack eller andra fraktsätt vilka kräver att vi hämtar ut paketet hos ombud inte kan hämtas ut av oss. Webhallen ersätter inte porto för returer som hamnat hos ombud." formulerat på lite olika vis.
Det blir ett ickeproblem när företaget självt beställer den frakt det ska vara istället för uppmaningar om "tänk på att välja rätt nu".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Varför har dom övergivit Skåne men Stockholm har flera butiker? Kan ju lika bra handla billigare från andra så fall, känns som det är ännu mer ett stockholmskt företag som skiter i övriga landet. Inte för det varit så bra service och event i Skåne butikerna sen dom etablera sig alltid fokus på Stockholm.

Inte ens deras VIP rank i SKåne butikerna har någonsin funkat så varför ska jag ha handlat för över 600k när deras system inte ens spelar roll om man inte råkar bo i Stockholm tydligen. Jag har varit kund sen 2001 men lär nog sluta köpa mina tekniska prylar med hur mycket sämre service och priser blivit senaste åren.

Permalänk

Bra att de finns. Det hade varit omständligare med att bara förlita sig på elgiganten och Kjells lokala utbud annars.
Det finns mycket jag saknar inom elektronik, men ska man få ekonomi så är det den stora skaran som man bör prioritera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfgrin:

Varför har dom övergivit Skåne men Stockholm har flera butiker? Kan ju lika bra handla billigare från andra så fall, känns som det är ännu mer ett stockholmskt företag som skiter i övriga landet. Inte för det varit så bra service och event i Skåne butikerna sen dom etablera sig alltid fokus på Stockholm.

Inte ens deras VIP rank i SKåne butikerna har någonsin funkat så varför ska jag ha handlat för över 600k när deras system inte ens spelar roll om man inte råkar bo i Stockholm tydligen. Jag har varit kund sen 2001 men lär nog sluta köpa mina tekniska prylar med hur mycket sämre service och priser blivit senaste åren.

De precis som alla andra styrs av pengar, om det inte är tillräckligt lönsamt att ha butik på en plats så kommer de inte ha en butik på den platsen. Väldigt enkelt.

Permalänk

När kan man förvänta sig datorer med Snapdragon Elite X eller AMD Strix Point?

Visa signatur

kaffesump

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad ska han kontra Inets pingvinstång med?

Dom borde slå på stort och börja inkludera en 8-pack Ferrero Rocher.

Permalänk

Köpte 2 st rabbaterat lego set för ungefär 159 kr (bra pris!) och (700 kr - typ samma pris för andra butiker) men dyra techprylar! Jag reserverade på nätet och köpte dagen efter. Under mitt köp var servicen bra och då frågade personalen om jag ville ha en påse. Jag sa ja! Efter mitt köp så kollade jag på kvittot och märkte att påsen var 5kr! Jag, ovetandes om att påsen var 5kr, var lite lurad av en av personalen. Det är lite mitt fel för att jag trodde att påsen var gratis medans världen håller på att gå över från plast till papper. Aja!

Jag upplevde att informationen på produkten och specifikationer var ofullständiga t.ex en ultrawide-skärm har "AMD Adaptive Sync" men den egentligen har "AMD FreeSync Premium Pro" (missledande?). Under "Bildskärm med OLED-panel" har en IPS-panel råkat komma med och varför har ni inte OLED i filteringsgrejen? Rätt så slarvigt gjort tycker jag!

Under kort-information (se bilden):

Hur ska jag veta att det är OLED, om det inte står någonstans på kort-info?

Permalänk
Medlem

Har redan delgivit vad jag tycker via den undersökning jag fick häromdagen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

"Är ni helt ***** som vill att vi ska betala 275 kr för en retur"

Ja, det här är ju helt galet! Webhallen lär inte betala mer än 30kr per paket (eller kostar det inget? dom kanske har avtal så alla deras paket redan är betalda) så att kräva konsumenter på 275kr är löjligt och borde inte vara tillåtet! Det är hur enkelt som helst för dom att skicka en returfraktsedel via pdf nästan gratis.

Off topic: Braun har "pengarna tillbaka-garanti i 60 dagar" när man köper deras rakapparater eller epilatorer. Men det kostar 275kr att skicka tillbaka (man kan inte återlämna i butiken man köpte) så det är "pengarna tillbaka-garanti minus 275kr". Jävla lureri.

On topic: Så ja, fråga VD:n varför dom kräver att konsumenter ska behöva betala 275kr för frakt när dom enkelt kan skriva ut egna nästan kostnadsfritt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Vad har ni för pålägg på GPUer som ni säljer?
Varför sänker ni inte priserna på GPUer som är av äldre generationer utan fortsätter att hålla dem på en hög nivå?

Permalänk
Avstängd

Hade vart skoj om man kunde köpa battlefield 2042 till PC har väntat flera år på att ni ska få in den, ni har själv sagt att ni ska köpa in den men sen händer det inget mer.

@webhallen

Permalänk
Medlem

Hur lång är hans högerarm?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Vad har ni för pålägg på GPUer som ni säljer?
Varför sänker ni inte priserna på GPUer som är av äldre generationer utan fortsätter att hålla dem på en hög nivå?

Det här känns ju annars som något dom inte kommer svara på. Självklart kommer dom inte berätta vilken vinstmarginal dom har på produkter och det skiljer ju markant från produkt till produkt, om grossisten har erbjudande för inköp osv.

Att gamla grafikkort kostar mycket kan ha många olika anledningar men behöver inte vara svårare än att dom kostade mycket att köpa in, och dom blir inte billigare i inköp bara för att dom ligger på hyllan. Dom ligger på hyllan och kostar så mycket som möjligt så länge dom kan innan dom blir för gamla och börjar "kosta hyllplats".

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

När ska ni lämna komplett group och bli ett fristående företag igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swekirtap:

När ska ni lämna komplett group och bli ett fristående företag igen?

Vi är kanske inte för gamla men i princip ingen minns hur Webhallen var för 20+ år sedan.

Innan Webhallen köptes av Komplett 2013 så ägdes det av Pixmania. Pixmania ägdes av Dixon vilket också äger bland annat Elgiganten m.fl. Så det var väldigt, väldigt länge sedan Webhallen var ett "fristående företag".

Visa signatur

press nu1mlock