Vad vill du veta från Webhallens VD?

Permalänk
Medlem

Webhallen är aldrig det första valet för mig, ni är i stort sett ALLTID dyrast på alla produkter eller exakt samma pris som andra aktörer, aldrig att ni ligger under om det inte är rea.

Pris är king, ingen som bryr sig om att levela en gubbe och sånt skit. Varför ska jag som konsument välja Webhallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, det här är ju helt galet! Webhallen lär inte betala mer än 30kr per paket (eller kostar det inget? dom kanske har avtal så alla deras paket redan är betalda) så att kräva konsumenter på 275kr är löjligt och borde inte vara tillåtet! Det är hur enkelt som helst för dom att skicka en returfraktsedel via pdf nästan gratis.

Off topic: Braun har "pengarna tillbaka-garanti i 60 dagar" när man köper deras rakapparater eller epilatorer. Men det kostar 275kr att skicka tillbaka (man kan inte återlämna i butiken man köpte) så det är "pengarna tillbaka-garanti minus 275kr". Jävla lureri.

On topic: Så ja, fråga VD:n varför dom kräver att konsumenter ska behöva betala 275kr för frakt när dom enkelt kan skriva ut egna nästan kostnadsfritt.

Njae nu har ju de inget gratisalternativ för returer så det går förmodligen med ett annat flöde med en helt annan prissättning än ut till ombud/kund. Fraktbolagen skickar som regel returen med ett annan fordon än inhämtningarna. Det är generellt sett superdåligt optimerat oavsett transportör. Som sagt vore superintressant att höra tankarna kring returer och kostnaden/miljöpåverkan.

Permalänk
Medlem

Har noll strength, är lite besviken.
Men att behöva köpa en egen fraktsedel är lite av "deal breaker" , är fruktansvärt omständigt och osmidigt..
Är ganska rimligt att det kostar nån krona, men en TV hade blivit orimligt dyrt?
Får jag börja tänka om mina köp.

Permalänk
Medlem

Forskning visar att inkludering och mångfald leder till mer innovativa lösningar. Vilka konkreta initiativ tänker du implementera för att uppmuntra samarbete och idéutbyte mellan medarbetare med olika bakgrund?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Webhallen är aldrig det första valet för mig, ni är i stort sett ALLTID dyrast på alla produkter eller exakt samma pris som andra aktörer, aldrig att ni ligger under om det inte är rea.

Pris är king, ingen som bryr sig om att levela en gubbe och sånt skit. Varför ska jag som konsument välja Webhallen?

Mitt perspektiv är att den rimliga anledningen att handla på Webhallen är just när man 1) får tag i varan snabbare (givet att priset är okej och att väntetiden spelar någon roll), eller 2) om det är ett bättre pris (rea då t.ex.).

Jag upplever ju att de undergrävt 1) påtagligt utanför då framförallt Stockholm, genom att lägga ner massor av butiker.

Och nej, rimligen är det (i princip) ingen som på riktigt tycker det är avgörande att levla någon gubbe, oavsett om det gäller Webhallen eller Inet som väl infört något slags liknande gubbsystem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Borde kanske inte skriva när jag nästan håller på att somna, men hoppas det blir bra ändå. Så här kommer några frågor som en före detta kund.

  • Hur ska ni garantera att personalen håller en hög standard?

  • Hur ska ni återfå förtroendet som ni har förlorat, med tanke på att er kundtjänst beter sig som, ja det kan jag inte säga här... Samt lite andra saker som folk nämnt i tråden.

  • Kommer ni att öppna fler butiker eller behålla de gamla? En av fördelarna var att ni faktiskt hade några butiker att välja på och att upphämtning fungerade bra, men nu har många stängts.

  • Vad är ditt personliga mål med Webhallen?

  • Vad har du för mål som du vill uppnå med Webhallen?

  • Vad kommer ditt första beslut vara?

  • Vilka anser du är er största konkurrent och varför? Vad gör det bättre och sämre en er? Har du någon plan på hur ni ska utmana dom?

  • Vilken tror du är din jobbigast uppgift i framtiden?

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Min fråga: Är stänga butiker bara en "nödåtgärd" för att förbättra lönsamhet eller, en längre trend att fokusera mer på onlinehandel?

Personligen tycker jag ju det vore bättre att lägga ned ALLA butiker och fokusera på att konkurrera med pris istället. Jag har (tyvärr) mest handlat datordelar på Amazon istället för Webhallen, helt enkelt för att prisskillnaden är för stor.

Samtidigt är jag Void-kund & jagar fyndvaror ibland, men det är ju inte hållbart med kunder som bara jagar fyndvaror... 😂 Jag 'vill' vara trogen kund men när det liksom skiljer flera hundralappar på diverse datordelar funkar det inte. "Man kan inte konkurrera med Amazon" well, adapt or die, så funkar fria marknaden.

Skrivet av Zadazi:

Hur ska ni återfå förtroendet som ni har förlorat, med tanke på att er kundtjänst beter sig som, ja det kan jag inte säga här... Samt lite andra saker som folk nämnt i tråden.

Kundtjänst har tappat det helt. Jättetråkigt. Vad alltid trevliga personer förr. Sen kom det in nya som verkar vara drillade en annan skola som inte verkar värna om "kulturen" hos Webhallen, och då menar jag allt de som de byggt upp under åren med medelsmsystemet, World of Webhallen, lite skojig jargong, kundtjänst använder smileys osv.

Den "nya" kundtjänsten sen 2 (eller 3) år tillbaka känns generisk och ibland direkt dryg i sina svar.

Permalänk
Medlem

De lägger ner sina butiker och är en del av komplettgruppen, hur ska de utmärka sig mot netonnet och deras andra varumärken?

Permalänk
Medlem

Varför ska jag som kund betala 5600 kr för ett par minnen som jag ursprungligen betalat 3800 för som jag sedan av nån konstig anledning gjort ett återköp på (detta är vad butiken gjorde, inte att jag fick ett par nya på garantin trots att det fanns)?
Förklara det för mig "Herr VD"...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Bakgrund: Har handlat sedan 2002 och är lv 19 / Black så har lagt en del pengar hos er.

Vad har ni egentligen tänkt att konkurrera med?
- Ni verkar inte försöka konkurrera med pris, ofta är ni tiotals procent över konkurrenterna, och försöker sälja 3-4 år gamla varor till lanseringspriset. Skamlös markup på kringvaror som kablage och liknande.
- Ni verkar inte konkurrera med tillgänglighet och snabbhet, då ni lägger ned butiker överallt. Visst, förstår att det är dyrt med lokal och personal.
- Ni verkar inte försöka konkurrera med utbud, då mycket av det som en datorentusiast letar efter saknas. Få entusiastmärken och modeller av mekaniska tangentbord, dåligt utbud av enkortsdatorer och tillbehör, dåligt utbud av verktyg och liknande för arbete med datorer och elektronik.
- Ni verkar inte försöka konkurrera med stabilitet. Leverantörer/tillverkare och hela produktkedjor försvinner ständigt, skall man komplettera något man köpt hos er får man ofta vända sig nån annanstans.
- Ni verkar inte försöka konkurrera med genuint intresse och community-engagemang, här slår Inet er med hästlängder. Hos dem får man intrycket av att man kommunicerar med personer som ärligt är intresserade och ger råd från hjärtat, hos er kommer man till nån Gen Z-kundtjänst som verkar hata sitt liv.

Så, vad skall ni konkurrera med? Ni behöver ju uppenbarligen göra något med tanke på era senaste rapporter. Jag befarar att ni tänker försöka konkurrera på sätt som gör mig ännu mindre intresserad att vända mig till er som kund.

små förtydliganden
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag älskar servicen på webbhallens fysiska butiker och försöker ofta handla på plats om jag kan så butiken kanske kan få vara kvar.

Hur ser framtiden ut för Webbhallens fysiska butiker i en tid då näthandel blir en större och större spelare och därmed konkurrens med internationella/globala aktörer?

dåligt. de stängde båda deras butiker i malmö (det ena var flyttade inte lämge sedan och var nytt).

Tyckte nog också att de hade bäst fysiska butik, bättre än Inet. Men till skillnad från Inet var deras alltid tom...

Skrivet av Nouveau:

Min fråga: Är stänga butiker bara en "nödåtgärd" för att förbättra lönsamhet eller, en längre trend att fokusera mer på onlinehandel?

De gick väl i förlust inte längesedan (vet inte om set vänt). Så båda nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

dåligt. de stängde båda deras butiker i malmö (det ena var flyttade inte lämge sedan och var nytt).

Tyckte nog också att de hade bäst fysiska butik, bättre än Inet. Men till skillnad från Inet var deras alltid tom...

De gick väl i förlust inte längesedan (vet inte om set vänt). Så båda nog

Webhallens ackumulerade EBIT de senaste 10 åren är -57 miljoner SEK, så något gör dom fel som andra gör rätt
Tyvärr tror jag att det är butikerna som är boven i dramat vilket även är anledningen att jag handlar på Webhallen.

Butiken/Lagershoppen i Bredden är extremt välsorterad och smidig att ha tillgänglig.

Min fråga är hur långsiktiga är ni på marknaden med hänsyn till de resultat ni visat de senaste 10 åren, kan vi som kunder lita på att ni finns kvar för att ta hand om era garantiåtaganden och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Vad har ni för pålägg på GPUer som ni säljer?
Varför sänker ni inte priserna på GPUer som är av äldre generationer utan fortsätter att hålla dem på en hög nivå?

Del två är ganska självklart, om inet har köpt in ett rtx 3090 för 14 000kr och då såldes för säg 16 000kr men idag jämfört med andra kort är värt kanske 8000kr, har webhallen då säg 10 kort så kommer dom ligga kvar med ett högre pris i väntan på någon som vill köpa ett likadant kort som hans trasiga istället för att ta en förlust på 6000kr per kort.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Vad har ni för pålägg på GPUer som ni säljer?
Varför sänker ni inte priserna på GPUer som är av äldre generationer utan fortsätter att hålla dem på en hög nivå?

Exakt ... när man vet att att gamla lagervaror som inte kan säljas, skrivs ner varje år i bokföringen.
Rea ut grejerna och lämna plats för nytt.

Permalänk
Medlem

Har varit kund länge. Är lvl 24, blir 25 vid nästa köp.

Jag funderar på långsiktigheten och hållbarheten i Webhallens strategi. Alltså hur man väljer att agera på marknaden. Det går ju inte helt bra för bolaget medans det finns konkurrenter som det går bra för? Man kan ju inte enbart skylla på marknaden så att säga. Min känsla (inte helt originell, det fattar jag) är att Webhallen inte lyckats hänga på och ställa om utan man har kört på med sitt (en gång i tiden) lyckade koncept. Lite som Kodak, man gör det man är bra på tills ingen vill ha ens produkt längre och då går det fort.

Ett par tankar:

1. Kundtjänst. Kundtjänsten har inte den kvalité man kan förvänta sig länge. Konkurrerar man med pris kan kundtjänsten få vara (mer) usel. Men Webhallen är långt ifrån billigast. Så vad är då strategin med kundtjänsten?

2. Sortiment. Känns som Webhallen inte riktigt har det sortiment man kan förvänta sig som nörd/gamer längre. Det är lite mer Elgiganten idag. Fattar att man bränt sig när man labbat med olika typer av kategorier som kanske inte riktigt hör hemma på Webhallen. Jag har köpt mycket saker på (galen) rea, typ stekpannor, doftljus etc. Men vilket sortiment ska man ha? Här finns det andra ÅF som är betydligt vassare.

3. Adderat värde. När man säljer samma saker som "alla andra" och inte konkurrerar enbart på pris. Vilket adderat värde har man då att ta till för att bli en vinnare på marknaden? Snabb tillgång till produkter, bra service, koll på grejerna man säljer? Vad tror VD är det som ligger rätt i målgrupp de närmaste fem åren?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det här känns ju annars som något dom inte kommer svara på. Självklart kommer dom inte berätta vilken vinstmarginal dom har på produkter och det skiljer ju markant från produkt till produkt, om grossisten har erbjudande för inköp osv.

Att gamla grafikkort kostar mycket kan ha många olika anledningar men behöver inte vara svårare än att dom kostade mycket att köpa in, och dom blir inte billigare i inköp bara för att dom ligger på hyllan. Dom ligger på hyllan och kostar så mycket som möjligt så länge dom kan innan dom blir för gamla och börjar "kosta hyllplats".

Ja, förutom att det kan bli en "kosta hyllplats" situation, så elektronik är en "färskvara". Ligger den för länge, blir det tekniskt sett omodärn och kanske kommer aldrig att bli sålt.

Permalänk
Medlem

Tråkigt om Webhallen går ett liknande öde till mötes som Teknikmagasinet. Sortimentet spretar och skulle nog må bra av att trimmas.

Lyckas man utmana med lite bättre priser och erbjudande kanske handeln repar sig men personligen är signalvärdet med de stängda butikerna svårt att bortse ifrån.

Pick-up/lagerbutiker i Stockholm, Göteborg och Malmö känns som en rimlig basnivå. Frågan är om det finns någon ny butik på horisonten?

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta om dom tänker öppna en ny butik i Göteborg och vart isåfall.

Permalänk
Medlem

Intel eller AMD? 😈

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Har väl inga direkta frågor så, men tror han är helt rätt ute med att se över hela verksamheten.

Inget illa ment nu, men affärsidén att köpa in saker från grossist, göra påslag, och sälja vidare till slutkund, är lika gammal som hela konceptet att handla med andra människor och synnerligen enkel i grunden. Vilken idiot som helst kan göra det, och det är relativt lätt för nya aktörer att kliva in när de hittar en lucka som kan fyllas. Det finns egentligen inte heller några otillbörliga konkurrensfördelar som ingen annan kan tillskansa sig att utnyttja, till och med det där med butikens läge är på väg bort i och med näthandeln.

Resultatet av ovanstående är att man måste vara bäst, eller åtminstone bland de bästa, för att överleva i längden. Givet att i stort sett vem som helst kan göra jobbet hyfsat bra blir detaljerna avgörande, och det är väl där jag tycker Webhallen fallerat de senaste tio åren. De är fortfarande bra, men det räcker inte när man kan välja någon som är aningens bättre på i stort sett alla fronter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Webhallen är aldrig det första valet för mig, ni är i stort sett ALLTID dyrast på alla produkter eller exakt samma pris som andra aktörer, aldrig att ni ligger under om det inte är rea.

Pris är king, ingen som bryr sig om att levela en gubbe och sånt skit. Varför ska jag som konsument välja Webhallen?

Pris är viktigt, men betalar gärna lite extra för att få rätt butik. Rätt butik är Inet, bra frakt med sweclockers-rabatten.

Amazon skulle jag bara handla ifrån om det inte finns i någon svensk butik. Amazon är ren cancer för männskligheten.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Undrar om de inte bara kan ha en opt-out på de nya reglerna för konformitet med någon ny ? integritetslag?

Varför skulle jag vilja att mina kvitton raderas bara för att jag inte handlat på ett tag liksom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Enda anledningen att jag levlade upp på Webhallen (21 nu), var för att få tillgång till VIP-kö i butikerna.
Efter den försvann så handlar jag det mesta på Inet/amazon istället.

Har ni några planer på att införa VIP-kö för högre medlemsnivåer på nytt?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

PS.. Vi skulle väl vilja se en live stream när Webhallens VD intervjuas / grillas av Sweclockers förhörs-experter, angående nuvarande verksamhet..
Bara en tanke, jag hade.

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen med att handla just hos er?

Permalänk
Medlem

Allt om webhallen låter mer som ett rop på hjälp, konkurs snart?

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem

Fick aldrig något svar alls senast jag försökte kontakta kundtjänst. Så min upplevelse av den är att den är icke-existerande!

Permalänk
Medlem

Tror till sist att Webhallens butiker skyltar om till Komplett.

Permalänk
Medlem

När ska WH införa prisgaranti?

Hej,

Fråga honom gärna om de har planer på att införa prisgaranti?

Det saknar jag väldigt mycket.

Tack!
- Frost

Visa signatur

Frost Deacon
HTPC: SilverStone Lascala L17B, be quite! 650W, AMD 4000+ dual core AM2, ASUS M3A78-T AM2+, PowerColor 4870 512 MB PCI-E, Seagate 320GB IDE, Corsair XMS2 2x2GB DDR2 (Tot 4GB)

Permalänk
Medlem

Varför ska jag som konsument vända mig till Webhallen när andra butiker inte bara är billigare utan också levererar snabbare?