ICQ kastar in handduken efter nästan 30 år

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Vet inte hur en aktuell ICQ-klient ser ut och vad den har för funktioner, men utifrån hur det fungerade när det begav sig så tänker jag att den talk(1)-liknande chattvyn där man ser motparten skriva (tecken för tecken alltså) och med "tutan" väl är relativt unikt i sammanhanget IM-klienter.

Men om det är så bra ska kanske lämnas osagt... och det kanske inte ens existerat i ICQ-klienten på evigheter, vad vet jag.

Det finns ju en uppsjö av xmpp-klienter (utan reklam överallt), men även telegram, discord och liknade gör väl i princip samma sak? Man får kanske inte tutan och realtidstext, men som sagt är det inte nödvändigtvis någon större brist.

Permalänk
Skrivet av N!klas:

När jag började i gymnasiet 1998 använde alla ICQ. Vi var bland de första som fick varsin bärbar dator i skolan.
MSN gick man över till sen. Har nog åtkomst till det fortfarande.

Går att söka på nummer här till exempel.
http://kimdara.com/icq/icq-number.html
Jag har tydligen skrivit "Festa!" som status eller vad det nu kan ha kallats.

Magiskt! Kul att kunna söka fram sitt gamla ICQ-konto! Hittade det, men hur i h-lvete kommer man in på det?! Det hade varit najs innan de stänger ned för alltid!

Visa signatur

| || ||| Sundsvall
Gustaf Lindqvist

Love making games

Permalänk

Mitt uin kommer jag aldrig glömma, 242004

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det finns ju en uppsjö av xmpp-klienter (utan reklam överallt), men även telegram, discord och liknade gör väl i princip samma sak? Man får kanske inte tutan och realtidstext, men som sagt är det inte nödvändigtvis någon större brist.

Jag pekar ut två specifika saker som jag upplever som relativt unika, du säger att om vi bortser från båda dessa så gör en massa andra lösningar samma sak?
Vi håller iaf med varandra om att det nog inte är någon stor förlust.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag hade ett sexsiffrigt nummer som började på 24, kommer inte ihåg resten dock

Jag hade också sexsiffrigt men det började på 26 så du vinner.

Jag hatade MSN på den tiden, alla kompisar satt på ICQ och/eller IRC . Men alla brudar satt på MSN så man blev ju tvungen tillslut.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Jag hade ett sexsiffrigt nummer som började på 24, kommer inte ihåg resten dock

Jag med 242004

Permalänk
Medlem
Skrivet av G.Lindqvist:

Magiskt! Kul att kunna söka fram sitt gamla ICQ-konto! Hittade det, men hur i h-lvete kommer man in på det?! Det hade varit najs innan de stänger ned för alltid!

Jag kommer inte åt mitt men jag har tydligen varit inne och uppdaterat bland annat mitt efternamn, det var dock många år sen. Man verkar inte kunna återställa via mail längre och mitt telefonnummer verkar jag inte ha reggat. :'(

Permalänk
Medlem

Använt ICQ ända till för några år sedan. Mycket för det var det alternativ som gått köra på Amigan och haft många gamla Amigakontakter sedan begynnelsen. Minns såväl nummer och lösenord.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Jag pekar ut två specifika saker som jag upplever som relativt unika, du säger att om vi bortser från båda dessa så gör en massa andra lösningar samma sak?
Vi håller iaf med varandra om att det nog inte är någon stor förlust.

Jag håller med om att de kanske är unika (det skulle inte förvåna mig om realtidstext finns även hos andra), men det jag undrade från början var ju om det verkligen finns så många anledningar att vilja använda det igen; jag har svårt att tänka mig att dessa funktioner skulle få någon att byta från något annat till icq.

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Jag kommer inte åt mitt men jag har tydligen varit inne och uppdaterat bland annat mitt efternamn, det var dock många år sen. Man verkar inte kunna återställa via mail längre och mitt telefonnummer verkar jag inte ha reggat. :'(

Ja, tror också de gjorde någon utrensning av konton vid ägarbyte. Så man kanske inte alls kan komma åt sitt konto nu?!

Visa signatur

| || ||| Sundsvall
Gustaf Lindqvist

Love making games

Permalänk
Medlem

Jäklar jag som trodde icq dog ut för 20 år sen xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av G.Lindqvist:

Ja, tror också de gjorde någon utrensning av konton vid ägarbyte. Så man kanske inte alls kan komma åt sitt konto nu?!

Vet inte men det hade kanske varit trevligt innan det såldes till olika företag, varav det senare är ryskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Tyvärr minns man det nog som bättre än vad det var (och framför allt är). Är det verkligen något som en modern variant inte klarar bättre?

Jag saknar nog mest en light weight desktopapp för privata chattar som används av alla. Jag är inte jätteförtjust i Discord. Förutom att moderna chattar har en mobil- och desktopapp är det trevligt att se innehållet i en länk vilket man inte kunde med IRC/ICQ. Det är väl ungefär det jag ser moderna appar har uppnåt över tid.

Kanske är det nostalgi kombinerat med enhetligheten som gjorde att ICQ fyllde de viktigaste punkterna för mig. Det innebär nog samtidigt att det endast skulle vara en i mängden idag och skulle inte fylla behovet.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

ICQ har väl aldrig varit någon öppen standard? Då förtjänar skiten att dö.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

5983128

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag hade också sexsiffrigt men det började på 26 så du vinner.

Jag hatade MSN på den tiden, alla kompisar satt på ICQ och/eller IRC . Men alla brudar satt på MSN så man blev ju tvungen tillslut.

100% detta

Saknar ICQ och MSN tiden. Man hade sina online vänner som man snackade med varje dag.

Sen blev det skype men var inte samma sak. Nu får man väl lägga till folk på teams eller chatta med toxic anonyms på discord.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Vill minnas att flykten från ICQ till MSN Messenger i Sverige började så smått redan i Windows ME och att det sedan gick väldigt fort när XP kom. Hade ett par enstaka kontakter på ICQ så körde faktiskt Pidgin ett tag, men sen pallade jag inte mer och övergav dem.

Lustigt hur vissa program tog över i olika länder. I USA var det väl AIM som gällde, och Yahoo! var väl stort på sina ställen. Såg att ICQ hade över 40 miljoner dagliga användare 2010, så någonstans måste det ha fortsatt vara första-alternativet?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

28392893

Permalänk
Medlem

4057739

Jag provade faktiskt att logga in för nått år sen på och blev översköljs av spam från datingservices och liknande. Det var helt oanvändbart

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Vill minnas att flykten från ICQ till MSN Messenger i Sverige började så smått redan i Windows ME och att det sedan gick väldigt fort när XP kom. Hade ett par enstaka kontakter på ICQ så körde faktiskt Pidgin ett tag, men sen pallade jag inte mer och övergav dem.

Lustigt hur vissa program tog över i olika länder. I USA var det väl AIM som gällde, och Yahoo! var väl stort på sina ställen. Såg att ICQ hade över 40 miljoner dagliga användare 2010, så någonstans måste det ha fortsatt vara första-alternativet?

ICQ har varit poppis i Ryssland så antagligen där.

Permalänk

Någon som lyckats med att återställa sitt lösenord på ICQ hemsida? Jag får bara upp
"You cannot recover the password"

https://icq.com/password/en/#

Visa signatur

| || ||| Sundsvall
Gustaf Lindqvist

Love making games

Permalänk
Medlem
Skrivet av G.Lindqvist:

Någon som lyckats med att återställa sitt lösenord på ICQ hemsida? Jag får bara upp
"You cannot recover the password"

https://icq.com/password/en/#

Jag får ett mail med återställningslänk men via den så krävs sen ett mobilnummer som jag antagligen inte har kvar.
Mitt nummer är 6-siffrigt, börjar på 6 och de kan skicka mailet så uppenbarligen har de kvar uppgifterna än (jag knappade bara in mitt icq#). Mailet inleds med "Hi, förnamn efternamn!".

Anger mitt nummer men det är antagligen fel.
"Cannot send an SMS to this number"

Permalänk
Medlem

Sörjer Miranda IM mer än ICQ.

Var smidigt att köra alla tjänster i Miranda, men till slut tog Skype, Facebook Messenger och iMessage över mer och mer.

Permalänk
Medlem

RIP.

Minns mitt nummer också, 327940. Var relativt tidig hehe. Har kvar alla loggar etc från ICQ .99a tror jag i någon gammal backup... vore kul att ta fram dem och se vad man jiddrade om då...

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Hade ingen aning om att det fortfarande var vid liv. Men RIP oavsett. Var ju en stor del av barndomen.

Permalänk

Minns fortfarande mitt nummer samt lösenord. Det var delade lägen mellan ICQ och MSN, sen började det dyka upp klienter som använde flera nätverk. Tror det var mycket som gjorde att man slutade använda ICQ sen kom väl Skype för många. Var kanske FB som påverkade med för att sen tas upp av Discord.

Permalänk

Ja kommer fortfarande ihåg mina siffror med. Loggade in så ofta på web versionen på skolan så sitter nog för alltid. När MSN kom började man gå över men via Miranda som kunde köra ICQ och MSN i samma interface och väldigt mycket bättre.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk

628418... Glömmer man inte 🙂.