Första datorbygget på 20 år, PSU lyser men datorn startar inte [LÖST]

Permalänk
Medlem

Första datorbygget på 20 år, PSU lyser men datorn startar inte [LÖST]

Hej!

Hjälper sonen med ny dator, han hade redan ett OK grafikkort (RTX 2070), så köpte följande delar och byggde ihop till honom:

Chassi: Kolink Observatory HF (https://www.inet.se/produkt/6906044/kolink-observatory-hf-gla...)
Moderkort: Gigabyte B550 GAMING X V2 ATX (https://www.amazon.se/dp/B08K16S4K1?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...)
Processor: AMD Ryzen 5 5600 med Wraith Stealth Fan (https://www.amazon.se/dp/B09VCHR1VH?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...)
Processorkylare: ARCTIC Freezer 36 A-RGB (OBS, han kanske vill lämna tillbaka detta, så har satt in Wraith Stealth fan som ingick med processorn just nu) (https://www.amazon.se/dp/B09VH22MT1?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...)
Nätaggregat: Kolink Core RGB 80 Plus PC-strömförsörjning 700 watt (https://www.amazon.se/dp/B08M3Q6NNK?ref=ppx_yo2ov_dt_b_produc...)
RAM: Corsair CMK16GX4M2B3200C16 Vengeance LPX 16 GB (2 x 8 GB) DDR4 (https://www.amazon.se/dp/B0143UM4TC?ref=ppx_yo2ov_dt_b_produc...)
Hårddisk: WD_BLACK SN750 SE 500GB M.2 2280 PCIe Gen4 NVMe (https://www.amazon.se/dp/B0989W2TM7?ref=ppx_yo2ov_dt_b_produc...)

Har kopplat in allt. När jag sätter i nätsladden i aggregatet flashar RGB på fläktarna i chassit till snabbt. PSU:n har också RGB, och den lyser konstant när man kopplat i elsladden (går även att ändra färg via en knapp på baksidan). Datorn i övrigt är dock helt död, händer absolut ingenting när jag trycker på powerknappen.

Har försökt felsöka det mesta. Testat utan GPU, ram-minne (bytt plats och kört endast med 1 ram minne), kopplat i och ur allt och försökt dubbelkolla så t.ex. 24-pinnaren och 8-pinnaren verkligen sitter i ordentligt, men inget har funkat. Försökt kolla på Power Switchen, men vad jag förstått spelar det ju ingen roll hur den sitter (inget plus/minus på switchar), så kan inte se att något är fel (även om det är lite pilligt och lurigt att få på den). Eftersom det känns som PSU:n funkar, är jag rädd för att moderkortet är helt paj. Men ni får gärna komma med förslag på vad jag kan testa, är som sagt ganska många år sedan jag byggde, så är hyfsat ringrostig. Hans gamla dator är en 12 år gammal HP workstation, så blir tyvärr svårt att testa några delar i den för att utesluta vad som funkar och inte. Uppdatera BIOS:en har jag läst om, men eftersom moderkortet inte verkar dra igång alls känns det inte som det kommer funka? Finns det något sätt att kontrollera om moderkortet lever? Har någon elmätare i förrådet tror jag som man kan kolla om det finns el i vägguttag, men den hjälper kanske inte så mycket här?

Bifogar bilder (svårt att se hur kablarna sitter) och en video som visar hur det flashar till när jag sätter i elsladden.
Bilder och video på datorn

Permalänk
Medlem

Satt i kontakten till chassits strömknapp i rätt uttag på moderkortet?
(Det ser så ut, dåligt med ljus på bild, tänkte ifall du dubbelkollat så det inte bara är ett så lättlöst misstag som fel kontakt)

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.

Permalänk
Medlem

Kan vara något som kortsluter moderkortet. Kolla så att det inte är någon distans som sitter där det inte finns ett hål. Kan också testa att starta systemet utanför chassit.

Permalänk
Medlem

Minnesträningen på AMD kan ta sin tid, men det känns som vi inte är där än, var beredd på att låta den göra sitt när tiden är mogen. Men först bör vi få CPU-fläkten att snurra. Kolla #10444692 och trigga igång den utan chassi-sladdarna och dess power-on knapp.

Om den fortfarande trilskas, bör vi kolla PSU. Har du en voltmeter, eller en 12V billampa? Koppla bort PSU och bygla "power on" mot jord. (Pin 4-5 från ovan till höger, googla "Jump start PSU" om du behöver mera information.). Det finns lite olika standarder, men 4-5 bör fungera oavsett placering.
https://en.wikipedia.org/wiki/ATX

Permalänk
Medlem

Från filmklippet skulle jag säga att nätagget detekterar ett överslag (kortslutning) och därmed direkt slår ifrån strömmen, det är därför du får den snabba "ljusflashen" från fläktarna.
Varför nätagget fortsätter att lysa kan jag inte svara på, det borde slå ifrån helt, men det kanske är designat att fungera så.
Eventuellt så är det moderkortet som detekterar något fel och därför slår ifrån.

Du har väl monterat distanser mellan chassi och moderkortet?
På en av bilderna kan man se att det inte sitter någon skruv i det övre högra hörnet, man kan också se att det inte finns någon distans där men att det ligger kabel mellan moderkort och chassi.
Det är inte nödvändigt med distanser i samtliga monteringshål, vad som däremot är väldigt viktigt är att det inte finns några distanser monterade där det inte finns monteringshål.

Själv har jag inget RGB, men jag skulle rekommendera med att börja med att koppla ur chassifläktarna helt, både från nätagg och från RBG-headern på moderkortet.

För övrigt är standardförfarandet vid felsökning att börja med minsta antal nödvändiga komponenter inkopplade och sedan addera ett par i taget för att se när det börjar bråka. Det gäller även "extra anslutningar" såsom USB-kontakter i frontpanelen.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren hittills!

Det är distanser mellan chassi och moderkort, dock inga där det inte ska vara någon. Jag hittade bara att det medföljde 8st, så har skippat den uppe i högra hörnet som ni uppmärksammat. Men det borde väl inte spela någon roll som ni nämnde? Ligger lite kablar bakom där också bara för att de inte ska vara i vägen, men blir samma resultat om jag lägger de kablaget hängandes framför.

Ang. att PSU:ns RGB lyser så är det pga att den är direkt kopplad till chassit med en SATA-kabel (?), som inte går via moderkortet. Kopplar jag ur den lyser inte PSU:n. Däremot när jag då trycker på power on på chassit, flashar PSU-RGB:n ungefär som RGB:n på fläktarna när strömsladden kopplas in. Så power switch-kopplingen verkar rätt, men något kortsluter eller liknande.

Nu har jag kopplat ur allt utom de båda strömsladdarna till moderkortet, CPU:ns fläktsladd, ena ramminnet och hårddisken samt power switchen (finns en bild som jag lagt till i orginallänken ifall det intresserar någon). Men samma resultat. Som ni är inne på känns det som något kortsluter, varav "flasharna". Får börja med att försöka kortsluta anslutningarna till startknappen, och sedan testa jump start på psu:n (båda något jag inte känner mig helt bekväm med, så har försökt undvikit det).

Permalänk

Det brukar vara 8st distanser med gängor som man sätter skruv i samt en med styrpinne för totalt 9. Ibland är den med styrpinne redan monterat i chassit (oftast alla 9 i ATX konfig).

Den med styrpinne brukar sitta i centrumhålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det brukar vara 8st distanser med gängor som man sätter skruv i samt en med styrpinne för totalt 9. Ibland är den med styrpinne redan monterat i chassit (oftast alla 9 i ATX konfig).

Den med styrpinne brukar sitta i centrumhålet.

Verkar bara vara distanser med gängor i detta fall. Manualen som medföljde chassit visar skruvar och pilar till alla punkterna.

Har nu dels testat att starta den med en skruvmejsel. Samma resultat som vid knapptryckning, dvs nätaggets RBG flashar till. Så verkar inte vara något fel på själva knapp-delen. Sedan har jag även jump startat PSU:n med ett gem, och den drog igång och lös helt korrekt då. Känns mer och mer som moderkortet spökar eller är paj?

Permalänk
Medlem

Koppla in allt utanför chassit och starta med skruvmejsel. Samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Koppla in allt utanför chassit och starta med skruvmejsel. Samma sak?

Ja precis, testade precis det. Tog ut moderkortet och la på en kartong. Plockade ur hårddisk och ram-minne och även processorfläkt-kontakten. Så nu sitter endast 24-pinnaren och 8-pinnaren i moderkortet (plus själva processorn). Försökte starta med skruvmejsel, och samma sak. RGB:n på PSU:n flashar till snabbt, men i övrigt helt dött.

Permalänk
Medlem

Börja med att koppla ur allt lull lull som RGB och även strömkabeln till grafikkortet. Testa om datorn startar då, kan ju vara kortis i något annat än moderkortet.
Om det inte ger något så ta ur moderkortet ur burken och lägg det löst på ett bord och koppla in allt och testa om det startar. Behöver inte ha skärm i utan bara se om det inte klipper direkt.
Om det fortfarande inte fungerar så är det bara att plocka ur ett nätagg ur en annan dator och testa med. Behöver inte vara att nätagget är helt bara för att det startar med gem.
Sista steget är att ta bort processor och syna moderkortet efter synliga brännskador.
Annars är det nog bara att skicka tillbaka moderkortet som återstår tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrCrab:

Börja med att koppla ur allt lull lull som RGB och även strömkabeln till grafikkortet. Testa om datorn startar då, kan ju vara kortis i något annat än moderkortet.
Om det inte ger något så ta ur moderkortet ur burken och lägg det löst på ett bord och koppla in allt och testa om det startar. Behöver inte ha skärm i utan bara se om det inte klipper direkt.
Om det fortfarande inte fungerar så är det bara att plocka ur ett nätagg ur en annan dator och testa med. Behöver inte vara att nätagget är helt bara för att det startar med gem.
Näst sista steget är att ta bort processor och syna moderkortet efter synliga brännskador.
Sista steget är nog att montera allt igen och testa igen. Annars är det nog bara att skicka tillbaka moderkortet som återstår tyvärr.

Är ett steg efter er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stream83:

Ja precis, testade precis det. Tog ut moderkortet och la på en kartong. Plockade ur hårddisk och ram-minne och även processorfläkt-kontakten. Så nu sitter endast 24-pinnaren och 8-pinnaren i moderkortet (plus själva processorn). Försökte starta med skruvmejsel, och samma sak. RGB:n på PSU:n flashar till snabbt, men i övrigt helt dött.

Du behöver minst en RAM-sticka monterad för att datorn ska kunna boota. Men att det är helt dött pekar ändå på att det är något annat som är fel, datorn brukar i alla fall gå igång utan RAM (d.v.s. alla fläktar drar igång och moderkortet lyser, men utan att man får bild på skärmen).

Permalänk
Medlem

Du har inte på något vis tvingat i 8-pinnaren till grafikkortet i moderkortet? Läste om någon som lyckades med det och brände moderkortet. Ska vara omöjligt men går med lite vilja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrCrab:

Börja med att koppla ur allt lull lull som RGB och även strömkabeln till grafikkortet. Testa om datorn startar då, kan ju vara kortis i något annat än moderkortet.
Om det inte ger något så ta ur moderkortet ur burken och lägg det löst på ett bord och koppla in allt och testa om det startar. Behöver inte ha skärm i utan bara se om det inte klipper direkt.
Om det fortfarande inte fungerar så är det bara att plocka ur ett nätagg ur en annan dator och testa med. Behöver inte vara att nätagget är helt bara för att det startar med gem.
Sista steget är att ta bort processor och syna moderkortet efter synliga brännskador.
Annars är det nog bara att skicka tillbaka moderkortet som återstår tyvärr.

Inga synliga brännskador, och heller ingen konstig lukt. Har bara en 12 år gammal HP workstation hemma, så tror inte ens det går att koppla in det nätagget (ser t.ex. ut att vara 18 istället för 24-pin? Är nog inte mycket annat att göra än att skicka tillbaka moderkortet till Amazon, och hoppas på att det går på garatin/defekt från leverans. Var ju inte jättedyrt (ca 1.100kr), så är väl ingen katastrof men trist om de inte ersätter det.

Kan väl passa på att fråga om rekommendation om annat moderkort i så fall på max 1000kr? Sonen är inte jättekräsen och spelar i dagsläget typ bara Fortnite, men vore skönt att ha lite framtidssäkrat i alla fall. Vet inte exakt hur stor roll moderkortet har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrCrab:

Du har inte på något vis tvingat i 8-pinnaren till grafikkortet i moderkortet? Läste om någon som lyckades med det och brände moderkortet. Ska vara omöjligt men går med lite vilja...

Både grafikkort och moderkort har 8-pins i detta fall. Så utgår ifrån att det inte spelar någon roll vilken av dem som går in vart? Har två kablar från nätagget med 2st 8-pins på varje. Har inte kört samma utan kört separata till moderkort resp. grafikkort för säkerhetsskull.

Permalänk
Skrivet av Stream83:

Inga synliga brännskador, och heller ingen konstig lukt. Har bara en 12 år gammal HP workstation hemma, så tror inte ens det går att koppla in det nätagget (ser t.ex. ut att vara 18 istället för 24-pin? Är nog inte mycket annat att göra än att skicka tillbaka moderkortet till Amazon, och hoppas på att det går på garatin/defekt från leverans. Var ju inte jättedyrt (ca 1.100kr), så är väl ingen katastrof men trist om de inte ersätter det.

Kan väl passa på att fråga om rekommendation om annat moderkort i så fall på max 1000kr? Sonen är inte jättekräsen och spelar i dagsläget typ bara Fortnite, men vore skönt att ha lite framtidssäkrat i alla fall. Vet inte exakt hur stor roll moderkortet har?

Nu vet jag inte vart du bor men det finns säkert någon snäll från tex Sweclockers som kan låna ut ett agg till dig. Eller en datorbutik som kan hjälpa dig för en liten peng.

Permalänk
Skrivet av Stream83:

Både grafikkort och moderkort har 8-pins i detta fall. Så utgår ifrån att det inte spelar någon roll vilken av dem som går in vart? Har två kablar från nätagget med 2st 8-pins på varje. Har inte kört samma utan kört separata till moderkort resp. grafikkort för säkerhetsskull.

Olika pin out, det ska stå cpu på den till moderkortet och PCIe på den till gpu.

Både på sladden och där den sätts in i psu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stream83:

Både grafikkort och moderkort har 8-pins i detta fall. Så utgår ifrån att det inte spelar någon roll vilken av dem som går in vart? Har två kablar från nätagget med 2st 8-pins på varje. Har inte kört samma utan kört separata till moderkort resp. grafikkort för säkerhetsskull.

Produktbladet för den modellen anger The 700 watt model has a 4 + 4-pin EPS12V connector for the CPU, a total of four 6 + 2-pin connector for the graphics card

Så som det sagts innan, verifiera att du har kopplat rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stream83:

Både grafikkort och moderkort har 8-pins i detta fall. Så utgår ifrån att det inte spelar någon roll vilken av dem som går in vart? Har två kablar från nätagget med 2st 8-pins på varje. Har inte kört samma utan kört separata till moderkort resp. grafikkort för säkerhetsskull.

JO det spelar roll vilken som går var, då de är helt olika standarder med olika pinouts!

Moderkortet ska ha den kontakt som är märkt CPU/EPS eller liknande (är sannolikt 4+4 pins kontakt)
Grafikkortet ska den som heter PCIE eller liknande (är sannolikt 6+2 pins kontakt)

Har du kopplat de fel så har du orsakat en kortis
Förhoppningsvis har nätagget slagit ifrån och inte skadat nått...

(*edit* sen på bollen )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Efter att ha kollat bilderna noga så ser det ut som du satt en 6+2 in i moderkortet.

Det ska även finnas 9 distanser enligt manualen till chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Olika pin out, det ska stå cpu på den till moderkortet och PCIe på den till gpu.

Både på sladden och där den sätts in i psu.

Skrivet av lAvliden:

Produktbladet för den modellen anger The 700 watt model has a 4 + 4-pin EPS12V connector for the CPU, a total of four 6 + 2-pin connector for the graphics card

Så som det sagts innan, verifiera att du har kopplat rätt.

Skrivet av Roger W:

JO det spelar roll vilken som går var, då de är helt olika standarder med olika pinouts!

Moderkortet ska ha den kontakt som är märkt CPU/EPS eller liknande (är sannolikt 4+4 pins kontakt)
Grafikkortet ska den som heter PCIE eller liknande (är sannolikt 6+2 pins kontakt)

Har du kopplat de fel så har du orsakat en kortis
Förhoppningsvis har nätagget slagit ifrån och inte skadat nått...

(*edit* sen på bollen )

Fasen vad ni är grymma! Stort tack! Det var ju 4+4 pinnen som skulle in där (insåg ju att det totalt är 3st 8-pins, 2st "rena" 8-pins och en 4+4), testade att starta med skruvmejseln och CPU-fläkten och PSU:n drog igång. Så förhoppningsvis har inget skadats! Ska koppla ihop allt igen nu och testa. Men jäkligt lurigt! Hade ingen som helst tanke på att det var någon skillnad på dem. Stod ingenting på själva kontakterna, utan var ju tydligen bara i manualen man kunde läsa det (och jag följde främst "pappersmanualen" som medföljde, och den var rent ut sagt värdelöst, innehöll ju ingen viktig information som denna alls, utan bara lite generiska bilder och att man skulle koppla in en sak i taget).

Permalänk
Medlem

Allt funkar som det ska, installerar program för fullt just nu. Återigen stort tack alla i tråden för all hjälp! 🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stream83:

Allt funkar som det ska, installerar program för fullt just nu. Återigen stort tack alla i tråden för all hjälp! 🥳

Kul att det fungerar nu samt att det var, verkligen det sista halmstråt jag kunde komma på som var felet 😁

Permalänk
Medlem

Misstänkte väl det var ett så simpelt misstag. Tror jag gjorde liknande när jag först satte ihop min egna (nuvarande) dator, Störigt när man till slut inser att man glömt något så (in hindsight) uppenbart som kablar fel-inkopplade. Störigaste förstås är om man gör något så simpelt som jag först antog (och kommenterade) om man säg råkar koppla in start-kontakten i fel kontakt vilket är lätt missat, man går ju igenom en sorts mental checklist "är det grafikkort? moderkort? etc etc" innan man börjar bli frustrerad, inse "sitter strömkontakten rätt?" och då inse vad man gjort fel där. (var inte faktiskt strömkontakten i detta fallet här men mer som ett exempel/my own mistake typ)

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Minnesträningen på AMD kan ta sin tid, men det känns som vi inte är där än, var beredd på att låta den göra sitt när tiden är mogen. Men först bör vi få CPU-fläkten att snurra. Kolla #10444692 och trigga igång den utan chassi-sladdarna och dess power-on knapp.

Om den fortfarande trilskas, bör vi kolla PSU. Har du en voltmeter, eller en 12V billampa? Koppla bort PSU och bygla "power on" mot jord. (Pin 4-5 från ovan till höger, googla "Jump start PSU" om du behöver mera information.). Det finns lite olika standarder, men 4-5 bör fungera oavsett placering.
https://en.wikipedia.org/wiki/ATX

Word, det där kan vara en luring.

Inte bara AMD dock, Intel också. Byggde ny burk med 13700k förra sommaren, kom från en tio år gammal 3770k-bestyckad dito. Det tog nog fem minuter innan POST screen visades vid första uppstarten, utöver det var förstås allt normalt. Hade ingen som helst aning om att detta var att förvänta sig med modern hårdvara, hann bli duktigt uppgiven och såg mardrömsscenariot med felsökning och garantiärenden framför mig innan datorn till sist kom igång...

Hade testat att bara trycka igång datorn och låta den vara en kvart efter att ha kollat så allt är rätt inkopplat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Word, det där kan vara en luring.

Inte bara AMD dock, Intel också. Byggde ny burk med 13700k förra sommaren, kom från en tio år gammal 3770k-bestyckad dito. Det tog nog fem minuter innan POST screen visades vid första uppstarten, utöver det var förstås allt normalt. Hade ingen som helst aning om att detta var att förvänta sig med modern hårdvara, hann bli duktigt uppgiven och såg mardrömsscenariot med felsökning och garantiärenden framför mig innan datorn till sist kom igång...

Hade testat att bara trycka igång datorn och låta den vara en kvart efter att ha kollat så allt är rätt inkopplat.

Bra info. Då är det värt att trycka på att det gäller både AMD och Intel. Det är så lätt hänt att man börjar rycka strömsladdar eller göra reset på datorn om tålamod tryter. Fem minuter är ju bortanför gränsen även om man är förberedd! Önskar att fler moderkort berättade vad de håller på med, om det så är med LED, siffror eller punkter på skärmen.