DevOps på YH - LIA & Företagskultur

Permalänk
Medlem

DevOps på YH - LIA & Företagskultur

Jag läser för närvarande till devops engineer på en YH i Malmö, nu till hösten ska vi ut i LIA och det är hög tid för oss att hitta plats.

Våra utbildningsledare och andra föreläsare kommer alla till samma punkt varje gång det tas upp LIA - "Kolla upp företagskulturen och sök LIA där ni tror ni skulle trivas"

Jag som aldrig tidigare arbetat inom IT eller kontorsmiljö ö.h.t egentligen, vet inte vad jag ska titta efter, vad menar man med företagskultur?
Jag har mest som mycket arbetat inom olika servicebranscher, med några undantag där jag arbetat en sommar på Malmö muséer - mer specifikt med reptilerna/fiskarna (levande sådana för er som inte besökt).
Där upptäckte jag en prestigelöshet bland kollegorna som jag tyckte var helt otrolig, något som jag aldrig tidigare upplevt i arbetslivet.
Det fanns ingen anledning för någon att försöka vara bättre individuellt, utan alla hjälptes åt och alla var otroligt tillmötesgående.
Är det en företagskultur, eller hade jag bara tur med kollegor?

Hur som haver, har ni något företag inom IT branschen som ni känner igen vid den här prestigelösheten jag beskriver?
Eller ett företag ni känner till där ni vet att de är duktiga på att ta emot LIA-studenter?
Några andra saker jag bör tänka på när jag söker praktik?

Alla tips och förslag tas tacksamt emot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BimBam:

Är det en företagskultur, eller hade jag bara tur med kollegor?

Ja eller nej. Alla grupper man hamnar i består naturligtvis av individer. Men visst finns det företag där man betonar hjälpsamhet och samarbete från ledningshåll och andra där man inte gör det. Det finns säkert ställen där man uppmuntrar intern konkurrens på individnivå också, men jag har aldrig upplevt det i IT-branschen. Microsofts ”stack ranking” är/var ett känt exempel, läs till exempel den gamla mini-msft-bloggen.

Folk i IT-branschen är i allmänhet intelligentare, vettigare och mesigare än medelsvensson och därmed relativt enkla att ha att göra med. Det hör till ovanligheterna att man stöter på folk med bevekelsegrunder man inte förstår sig på. Det finns enstaka sociopater till chefer men de är väldigt ovanliga.

Men uppmaningen att kolla upp företagskultur känns halvt omöjlig. Vad ett företag kommunicerar externt och internt stämmer nästan aldrig överens med vad som faktiskt pågår. Det enda sättet att få en känsla av hur det är att jobba på ett ställe är att prata med flera olika personer på ”golvet”.

När man väljer arbetsgivare är det därför bäst att fokusera på de avtal och villkor som finns skriftligt, ifall man inte har turen att ha fått insikt i kulturen via till exempel praktik.

Jag tycker man ska titta efter just skillnaderna mellan det sken företaget försöker upprätthålla och vad man från företaget faktiskt gör, samt hur individer (inklusive närmsta chef) faktiskt lever upp till den kultur företaget försöker sträva efter (i ord eller handling). Det kan i princip bara upplevas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Ja eller nej. Alla grupper man hamnar i består naturligtvis av individer. Men visst finns det företag där man betonar hjälpsamhet och samarbete från ledningshåll och andra där man inte gör det. Det finns säkert ställen där man uppmuntrar intern konkurrens på individnivå också, men jag har aldrig upplevt det i IT-branschen. Microsofts ”stack ranking” är/var ett känt exempel, läs till exempel den gamla mini-msft-bloggen.

Folk i IT-branschen är i allmänhet intelligentare, vettigare och mesigare än medelsvensson och därmed relativt enkla att ha att göra med. Det hör till ovanligheterna att man stöter på folk med bevekelsegrunder man inte förstår sig på. Det finns enstaka sociopater till chefer men de är väldigt ovanliga.

Men uppmaningen att kolla upp företagskultur känns halvt omöjlig. Vad ett företag kommunicerar externt och internt stämmer nästan aldrig överens med vad som faktiskt pågår. Det enda sättet att få en känsla av hur det är att jobba på ett ställe är att prata med flera olika personer på ”golvet”.

När man väljer arbetsgivare är det därför bäst att fokusera på de avtal och villkor som finns skriftligt, ifall man inte har turen att ha fått insikt i kulturen via till exempel praktik.

Jag tycker man ska titta efter just skillnaderna mellan det sken företaget försöker upprätthålla och vad man från företaget faktiskt gör, samt hur individer (inklusive närmsta chef) faktiskt lever upp till den kultur företaget försöker sträva efter (i ord eller handling). Det kan i princip bara upplevas.

För att förtydliga har jag aldrig _inte_ trivts på en arbetsplats, men jag har aldrig mått bättre och känt en trevligare stämning än på stället jag skrev om.
Men det du skriver bekräftar de flesta av teorierna jag haft runt "kulturen".
Man vet inte förrän man vet.

Tack för inputen!