Anmäl dig till Roborock Challenge!

Piratkopieringar ökar i Norden – var fjärde person är pirat

Permalänk
Medlem

Vid lanseringen av Senua Hellblade 2 så jämförde jag leechers mot samtida spelare på Steam. Och det var fyra gånger så många leecher som Steam spelare. På spelsidan för singel player spel så är det väldigt utbrett med att pirate. Vilket är synd. Det var höga siffror för Ghost of Tsushima också (22k leechers mot 73k samtida Steam spelare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Piratandet kommer att öka i takt med prishöjningarna.

Alltså jag tycker inte priserna är problemet i sig, man får ju ändå ganska mycket för pengarna när det kostar nån hundring för att få tillgång till massa filmer o serier, utan problemet är den oerhörda fragmenteringen. Själv skulle jag kunna betala kanske en 300kr iaf för en tjänst där så gott som alla filmer o serier finns i 4K o HDR, alltså som ett Spotify för rörlig bild. Att behöva krångla runt med tio olika tjänster för att se det som kanske är intressant är oerhört krångligt o bara dumt, då ser ju piratkopiering betydligt mer lockande ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Beror på vad man letar efter, saker som jag kollar på som fanns förr finns inte längre, de plockar bort "gammalt" sen finns det i stort sett bara semi nya grejer kvar.

Finns inte "Hem till Midgård", "Full frys" eller "Svensson, Svensson" vilket är patetiskt. Det är svenska klassiker och finns inte att kolla på!?!?!?

"The 10th Kingdom", "Stargate SG-1" och "Stargate Atlantis" är några andra saker som jag inte hittar på någon tjänst.

Man kan alltid påpeka brister och att utbudet inte uppfyller alla förväntningar, men någon stans måste man inse att det inte är en rättighet att ha tillgång till all media i världen. I vissa fall kan man köpa eller hyra viss media online och i andra fall köpa begagnat, särskilt när det gäller de äldre titlar du nämner. Men om det inte är möjligt, får var och en avgöra var gränsen går för att tänja på reglerna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jusernejm:

Vill de ha mig som kund bör de utöka alternativen

Ingen som tvingar dig att bli kund hos nån streamingtjänst. Kan du gissa varför många streamningtjänster har så dåligt utbud? Det kostar att göra filmer/serier, skådisar som ha betalt, regissör, ljudtekniker, kameramän m.m. Filmen/serien har en viss pengabudget att hålla sig till + datum när filmen/serien ska vara färdig, alla extra timmar/dagar kostar å kan spräcka budgeten.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Betalar för 3st olika streaming tjänster, plus Netflix som syrran pröjsar för ett extra konto.
Så jag har inga större moraliska problem med att min "evil clone" tankar något när man inte hittar något att titta på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FabriciusRex:

Tror inte ett skit på de siffrorrna. De flesta människor är technofober. Mediavision påstår alltså att 25% av 15-74 åringar har kunskap nog att pirata.

En troligare förklaring är att de ställt frågorna på så generellt sätt som möjligt att de kunnat inkludera fler personer i gruppen som piratar.

"Lyssnar du på musik på youtube?", den typ av frågor. Vilket tekniskt sätt är att priata om musiken är upphovsrättsskyddad. Oj, bröt jag mot swec regel 7 nu?

Håller med om att det låter högt, men jag tror också folk underskattar hur vanligt både pirat-IPTV och fulstreaming är, till och med min far (som är över 74) lyckas hitta fulstream för att se på golf... Tröskeln är (har varit?) liksom lägre än vad torrent någonsin var när det var som störst. Jag har även bekanta som betalar 1000kr+ om året för pirat-IPTV.

Personligen, för en som är uppväxt med piratkopiering hela vägen bak till bbs-tiden så går dessa kommersiella pirat-tjänster emot allt piratscenen stod för en gång i tiden, fattar inte hur man kan försvara sån skit. Det handlar endast om kriminella som blir rika på andras bekostnad. Det finns ju en del dommar och rapporter från skatteverket osv och det är rätt mycket pengar i omlopp. Sen har jag såklart full förståelse för att man har åsikter om nuvarande situation med streamingen och hur lämpliga, eller olämplig metoderna för att bekämpa detta är (t ex det som utspelades under mitten av 00talet vill nog ingen återuppleva).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Du verkar ha hittat en väg runt förbudet att diskutera/erkänna att du är pirat, så i fortsättningen kan vi kanske använda formuleringen "inte betalat för" när vi diskuterar vårat piratande 😂

Precis, viktigt att formulera sig tvetydigt så det inte går att avgöra hur jag fick de där spelen i min besittning

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det som stör är nog att utbudet vandrar mellan de (allt fler) streamingtjänsterna. Det är ju både på gott och ont, om jag till exempel vill se den där D&D-filmen, så vet jag att den förr eller senare kommer på Netflix, jag vet bara inte när.

Allt utbud vandrar inte mellan tjänsterna, men en del gör det naturligtvis. Det fina här är dock att man kan använda fyra tjänster en månad och fyra helt andra tjänster nästa månad.

Skrivet av EntropyQ3:

"Vi" gjorde inte det. Vårt hushåll hade ingen TV överhuvudtaget förrän vi tyckte synd om barnen som trängdes 3 st framför en telefon. Skulle inte drömma om att lägga 6000:- per år. Den sortens underhållningskonsumtion är helt enkelt inte så förbannat intressant för alla, och tid är en begränsad resurs.

Det kommer alltid att finnas människor som rör sig utanför den stora massan och som gör saker annorlunda. Det är inte förvånande att mainstream streaming inte passar alla av olika anledningar. Hur de löser sina problem är upp till dem. Om någon måste bryta lagen för att överleva så får det bli så. Generellt sett bör socialtjänsten i Sverige erbjuda någon form av stöd, men jag är inte insatt i ämnet. Man kan bara hoppas att de som står utanför samhällets normer försöker ge sina barn samma förutsättningar som andra, så långt det är möjligt, och inte bara agerar utifrån sina egna åsikter.

Skrivet av EntropyQ3:

Tror inte att piratkopierings vara eller inte vara påverkar kvaliteten alls. Varför skulle de miljarder som plöjs ner i Hollywoodproduktioner ge bättre resultat i kvalitet beroende på det? Ser inte sambandet.

Man har pratat mycket om hur piratkopiering påverkar kvalitet och utbud genom åren. Spontant har jag svårt att se hur det inte skulle påverka. Att producera filmer och serier är kostsamt, och långt ifrån allt går med vinst. Det har hittats genvägar, framförallt genom digitalisering, för att minska produktionskostnaderna, men enligt mig håller väldigt lite av det som släpps riktigt hög kvalitet och anledningen är ofta ekonomisk.

När det gäller Hollywoodproduktioner ser man ofta enorma summor, men det finns många andra produktioner som inte opererar på denna nivå och som har mycket svårare att få ekonomin att gå runt. Det är lite som att jämföra avkastningen på GTA5 med en produktion från en indiegame-studio. Någonstans finns det en brytpunkt där ett brinnande intresse inte räcker för att kompensera för dålig ekonomi.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hundratals tjänster, alla kostar x antal kronor. Om man ska börja abonnera på varenda en för att få tillgång till alla serier och filmer som finns från hela världen så kommer man inte kunna betala sin hyra, mat, el, internet, mobil etc.

Gör 1 tjänst som har allt, till en rimlig månadskostnad istället. Om inte, skyll då inte på att pirater finns!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Som andra redan varit inne på så ställer jag mig frågande till siffrorna. Är det verkligen så många som piratar?

Min upplevelse av hur folk i allmänhet förhåller kring det här kan sägas vara så här:
- Många bryr sig inte vad dom tittar på. Dom nöjer sig med vad dom har och är inte angelägna att se en viss tv-serie. Dom har sitt Disney+ eller Netflix och låter sig nöjas med det.
- De flesta har inte nån som helst koll på hur man skulle gå till väga för att skaffa tillgång till piratmaterial. Finns inte på världskartan att dom skulle köpa kryptovaluta och skaffa IPTV. Torrent är det samma som TPB och var nåt som försvann för länge sen.
- Det finns en del entusiaster och storkonsumenter som har många abonnemang. Inte så sällan folk med låg inkomst, sjukpensionärer etc som tittar mycket på tv. Upplever inte heller här att det finns nån intresse av att gå över till the dark side of media consumption.

Så, ärligt talat har jag svårt att se att piratkonsumtion skulle vara så utbredd som rapporten ger sken av.

Men det kanske är så att det här med IPTV är en större folkrörelse än man anar?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dool:

- De flesta har inte nån som helst koll på hur man skulle gå till väga för att skaffa tillgång till piratmaterial. Finns inte på världskartan att dom skulle köpa kryptovaluta och skaffa IPTV. Torrent är det samma som TPB och var nåt som försvann för länge sen.

Kryptovaluta behövs väl inte för IPTV? En kompis frågade om det där (inget som jag direkt rekommenderade), den sidan hade priser i svenska kronor och svensk kundtjänst.
Om man vill skydda sig, så absolut, men pratar vi Svensson så tror jag inte många av de som köper sånt använder kryptovaluta.

Torrents/TPB är väl långt ifrån dött också?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dool:

Som andra redan varit inne på så ställer jag mig frågande till siffrorna. Är det verkligen så många som piratar?

Min upplevelse av hur folk i allmänhet förhåller kring det här kan sägas vara så här:
- Många bryr sig inte vad dom tittar på. Dom nöjer sig med vad dom har och är inte angelägna att se en viss tv-serie. Dom har sitt Disney+ eller Netflix och låter sig nöjas med det.
- Det finns en del entusiaster och storkonsumenter som har många abonnemang. Inte så sällan folk med låg inkomst, sjukpensionärer etc som tittar mycket på tv. Upplever inte heller här att det finns nån intresse av att gå över till the dark side of media consumption.

Så, ärligt talat har jag svårt att se att piratkonsumtion skulle vara så utbredd som rapporten ger sken av.

Men det kanske är så att det här med IPTV är en större folkrörelse än man anar?

Skrivet av Thomas:

Kryptovaluta behövs väl inte för IPTV? En kompis frågade om det där (inget som jag direkt rekommenderade), den sidan hade priser i svenska kronor och svensk kundtjänst.
Om man vill skydda sig, så absolut, men pratar vi Svensson så tror jag inte många av de som köper sånt använder kryptovaluta.

Torrents/TPB är väl långt ifrån dött också?

Tror även det är relativt vanligt att man det används en mellanhand för IPTV, att man swishar till en annan tjänst som sedan växlar till bitcoins och för det vidare. Att pirat-IPTV är utbrett och omsätter en jävla slant, är inte bara ihopkokat av mediabranchen. IPTVKing som hade tillslag för något år sedan, hade väl bara i sverige 40k användare á 1500kr om året.

Nu har det väl iof börjat blockas en del, men det var iaf otroligt enkelt att hitta strömmar för live-events, mycket enklare än vad piratkopiering någonsin var för dom otekniska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

De som piratkopierar är hjältar. De gör så att giriga företag inte vågar mjölka oss ännu mer på pengar.

Fattar inte varför ni tycker synd om filmstjärnor/fotbollstjärnor etc. som tjänar helt omotiverade pengar för att inte nämna storföretagen.

PS. Just nu abonnerar jag hos Amazon Prime. "But i salute every brave pirate out there", tack vare deras uppofringar betalar jag endast en hundralapp istället för tusenlappar för tjänsten.

Fast nu är väll inte alla filmstjärnor? Filmbranschen är inte direkt svart eller vit. Det är som att tro att Rockstar, Electronic Arts och Ubisoft representerar hela spelbranschen. Det finns troligen bra många fler produktioner som går knappt runt än som går med hur många miljoner plus som helst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Allt är ju så jävla dyrt nu förtiden, är inte konstigt att det ökar.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Visst borde man kanske få ett rejält och kännbart straff. Kanske 10-15 år i fängelse. Men lite väl magstarkt att skjuta någon i någon sorts summarisk rättegång, som det verkar i klippet? Får mig osökt att tänka på Filippinerna och president Duertes försök att komma tillrätta med våldet genom att godtyckligt låta poliserna skjuta vem de behagar, utan risk för åtal. Visst bör vi stävja och motverka all form kriminella handlingar men jag är ändå en stark anhöngare av rättsstaten. Det måste vara rent spel och folket måste kunna lita på statens institutioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Man har pratat mycket om hur piratkopiering påverkar kvalitet och utbud genom åren. Spontant har jag svårt att se hur det inte skulle påverka. Att producera filmer och serier är kostsamt, och långt ifrån allt går med vinst. Det har hittats genvägar, framförallt genom digitalisering, för att minska produktionskostnaderna, men enligt mig håller väldigt lite av det som släpps riktigt hög kvalitet och anledningen är ofta ekonomisk.

När det gäller Hollywoodproduktioner ser man ofta enorma summor, men det finns många andra produktioner som inte opererar på denna nivå och som har mycket svårare att få ekonomin att gå runt. Det är lite som att jämföra avkastningen på GTA5 med en produktion från en indiegame-studio. Någonstans finns det en brytpunkt där ett brinnande intresse inte räcker för att kompensera för dålig ekonomi.

En sak som jag tänkt på senaste tid är att det är alltid samma saker som produceras. Nu kommer det en ny Mad Max, eller så är det en remake/remaster.
Känns som att innovation och nyskapande minskar och de förlitar sig på gamla recept.
Att skylla på piratkoprieng är att förenkla och felaktigt, men nog kan det påverka om de inte känner att de får igen pengar på nya saker för riskerna är högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

HAHA, TÄNK (typ) sportpaket
Där du i viaplay etc köper till det eller andra delar du vill see
Inte att ALLT ingår för ALLA
Kanske så att många bara vill se komedi, eller sci fi, eller fantasy etc

Fast då är det ju inte Spotify-modellen. Utan mer som vi har det i dag.

Stoppar du in sport i ett paket, så blir det färre som skaffar det, och då blir det dyrare för de som väljer det.
Vill minnas att det var som hände kabelpaketen i USA efter att kunder klagade över att betala för en massa krimskramskanaler som de inte ville ha, de vill ju bara betala för amerikansk fotboll. Vad de helt missade var all de som inte brydde sig om NFL och bara tittade på de billigare krimskramskanalerna och därmed subventionerade priset för de som tittade på de dyra kanalerna.
Sen blev det enklare att höja priset på krimskramskanalerna för de var redan så billiga.

Om bara vart 10:e hushåll i Storbritannien skaffar PL+CL så blir ju priset för bara rättigheterna 770kr/mån. Och det är då innan alla kostnader som företagen som köpt rättigheterna kommer att ha, löner, lokaler, etc. Och sen kanske de även vill ta ut en vinst på det hela...

---

Spotify-modellen fungerar inte för film, tv (, och sport). Inte då för att Spotify-modellen fungerar för musik heller, problem när det gäller inkomster har ju börjat visa sig. Fungerade inte riktigt att byta modell där artister turnerar för att sälja skivor till en där artister i stort sett ger bort musiken gratis för att sälja turnéer. Såvida då man inte heter Taylor Swift...

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Citat från Steams grundare Gabe Newell: "The easiest way to stop piracy is not by putting antipiracy technology to work, it's by giving those people a service that's better than what they're receiving from the pirates." (Källa)

Vilket är skälet till att alla köper sina spel från GOG som låter en ladda hem installationsfiler av spelen som saknar DRM. Så att man alltid har rätt till spelen man köpt.

Nej, istället så livstidsprenumererar (inte köper, läs avtalet) alla sina på DRM-nerlusade spel från Steam. Som inte låter en ladda hem installationsfiler och som i användaravtalet ger sig rätten att ta bort spel (läs avsluta livstidsprenumerationen) från en grupps konto (tex alla i USA eller alla i Kalifornien) för vilken orsak som helst utan att behöva ersätta dem.

Newell må säga en sak, verkligheten är något helt annat.

Permalänk
Medlem

Kan man ens ladda ner shite längre, inte kollat in på piratebay på flera år (antar att det finns andra källor) men ärligt... orka hålla på.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMWT:

Upphovsrättstjänsterna som Copyswede borde uppmana folk att skaffa fler barn.
Som småbarnsförälder räcker det gott med SVTs utbud. 99% av tiden är det Paw Patrol, Bluey, något med Sommarskuggan eller Mästerflygarna.
Har inte tid till varken piratkopiering eller laglig streaming.

Vad gäller musik uppfattar jag Spotify som skapligt täckande. Jag kan hitta finsk tango och kinesisk rockmusik skapligt väl.

Går jag däremot till SFanytime som iofs ska ha en eloge för att de tillhandahåller mycket klassiskt material så verkar det kosta 49 kr för att se även en nästan 100 år gammal film som Metropolis (som iofs fortförande borde täckas av upphovsrätt).

Orginalversionen av Metropolis är fri sedan 2023.

https://www.rollingstone.com/culture/culture-news/metropolis-...

Stoppar ju inte någon från att ta betalt för att hyra ut den.

Den svenska översättningen är troligtvis fortfarande upphovsskyddad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Håller med om att det låter högt, men jag tror också folk underskattar hur vanligt både pirat-IPTV och fulstreaming är, till och med min far (som är över 74) lyckas hitta fulstream för att se på golf... Tröskeln är (har varit?) liksom lägre än vad torrent någonsin var när det var som störst. Jag har även bekanta som betalar 1000kr+ om året för pirat-IPTV.

Personligen, för en som är uppväxt med piratkopiering hela vägen bak till bbs-tiden så går dessa kommersiella pirat-tjänster emot allt piratscenen stod för en gång i tiden, fattar inte hur man kan försvara sån skit. Det handlar endast om kriminella som blir rika på andras bekostnad. Det finns ju en del dommar och rapporter från skatteverket osv och det är rätt mycket pengar i omlopp. Sen har jag såklart full förståelse för att man har åsikter om nuvarande situation med streamingen och hur lämpliga, eller olämplig metoderna för att bekämpa detta är (t ex det som utspelades under mitten av 00talet vill nog ingen återuppleva).

En av de ansvariga bakom en tysk piratströmmingssida satt på runt 50 000 bitcoins, vilket tidigare i år var värt runt 20 miljarder. Nu hade ju han köpt bitcoin för donationerna han fick från om med 2012. Gissar att ett problem var att han hade svårt att avyttra dem då de var kopplade till brottslighet, så de bara ökade och ökade i värde.

Skrivet av BlackWolf:

Hundratals tjänster, alla kostar x antal kronor. Om man ska börja abonnera på varenda en för att få tillgång till alla serier och filmer som finns från hela världen så kommer man inte kunna betala sin hyra, mat, el, internet, mobil etc.

Gör 1 tjänst som har allt, till en rimlig månadskostnad istället. Om inte, skyll då inte på att pirater finns!

Månadskostnaden kommer inte bli rimlig om den skall betala produktionskostnaden för allt, plus då att företagen bakom kanske vill gå med vinst. Vilket i slutändan kommer att leda till att folk kommer kräva att den enda tjänsten bryts upp i flera mindre, eftersom de inte vill betala för X. Där X kan vara Disney, rumänska dramor, engelska komedier, sydafrikansk sci-fi, HBO, osv.

Edit: Att notera, de flesta som vill ha "Spotify för film och tv", vill egentligen ha Spotify för amerikanska serier och fimer, kanske även möjligen även brittiska eller svenska. Men inte all världens TV och film. Handlar ju bara om en tjänst för det de tittar på, till ett pris som är bra för dem, men inte betalar produktionskostnaderna.... Vilket gör det lika troligt som ett film/tv Spotify för all film och tv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

En sak som jag tänkt på senaste tid är att det är alltid samma saker som produceras. Nu kommer det en ny Mad Max, eller så är det en remake/remaster.
Känns som att innovation och nyskapande minskar och de förlitar sig på gamla recept.
Att skylla på piratkoprieng är att förenkla och felaktigt, men nog kan det påverka om de inte känner att de får igen pengar på nya saker för riskerna är högre.

Tror det är snarare tvärtom. Det finns inte ekonomi att testa nya grejer, så istället bygger man på gammalt beprövat. Man måste inse att innovation och nyskapande tenderar att missa oftare än de träffar, men när det träffar kan det bli riktigt bra, och det är det vi minns.

Man kan förstå att folk försöker hitta en miljon anledningar till att motivera piratkopiering, men för mig är det lite som att finna anledningar till att inte gå till gymmet idag, dvs. kontraproduktivt i det långa loppet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Betalar för 3st olika streaming tjänster, plus Netflix som syrran pröjsar för ett extra konto.
Så jag har inga större moraliska problem med att min "evil clone" tankar något när man inte hittar något att titta på.

Nu har jag inte statistiken framför mig, men jag vet att det gjorts undersökningar som visar att Piraterna också är de största konsumenterna till streaming, bio, merch osv. Det är lite synd att inte branschen tar tillvara på detta. Jag är tämligen säker på att de flesta pirater skulle välja ett legalt alternativ om innehållet och kostnaden matchade förväntan. Det har som tidigare påpekats musikbranschen löst.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tror det är snarare tvärtom. Det finns inte ekonomi att testa nya grejer, så istället bygger man på gammalt beprövat. Man måste inse att innovation och nyskapande tenderar att missa oftare än de träffar, men när det träffar kan det bli riktigt bra, och det är det vi minns.

Man kan förstå att folk försöker hitta en miljon anledningar till att motivera piratkopiering, men för mig är det lite som att finna anledningar till att inte gå till gymmet idag, dvs. kontraproduktivt i det långa loppet.

Säger vi inte exakt samma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Säger vi inte exakt samma?

Haha, ja nu när jag läser din kommentar igen så tror jag du har rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ganska mycket meta kring frågeställningen (och här är möjligen undertecknad en av kolsuparna. sorry) men grundfrågan har kanske ändå inte besvarats.

Piratkopieringen ökar i Norden. Men ökar den, så in i Norden? Det är frågan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

De som piratkopierar är hjältar. De gör så att giriga företag inte vågar mjölka oss ännu mer på pengar.

Fattar inte varför ni tycker synd om filmstjärnor/fotbollstjärnor etc. som tjänar helt omotiverade pengar för att inte nämna storföretagen.

PS. Just nu abonnerar jag hos Amazon Prime. "But i salute every brave pirate out there", tack vare deras uppofringar betalar jag endast en hundralapp istället för tusenlappar för tjänsten.

Det där var en ologisk slutsats eftersom piratkopierandet är en girig handling. Det handlar bara om att vilja ha utan att betala. Man blir inte en hjälte mot något genom att vara likadan.

Dessutom visar man genom piratkopiering att företagens produkter är intressanta nog för att göra en ansträngning för att få se dem, men man vill bara inte betala. Det avskräcker självklart inte företag från att ta mycket betalt, de ser bara att de kommer tjäna mer om de kan stoppa fler piratkopierade.

Den intelligenta människan visar att något inte är eftertraktat genom att helt enkelt inte konsumera. Det är då företagen ser att något hos dem är fel, vilket kan vara kvalitet eller prissättning. Det gäller oavsett om man tycker företagen gör en korrekt bedömning eller ej för de sänker aldrig priser för att piratkopieringen är hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Vid lanseringen av Senua Hellblade 2 så jämförde jag leechers mot samtida spelare på Steam. Och det var fyra gånger så många leecher som Steam spelare. På spelsidan för singel player spel så är det väldigt utbrett med att pirate. Vilket är synd. Det var höga siffror för Ghost of Tsushima också (22k leechers mot 73k samtida Steam spelare).

Gällande Hellblade 2, Så kan orsakan till mindre spelare på steam också beror på att spelet även finns på game pass.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem

Mja, med tanke på vad Hollywood accounting innebär så funderar jag på vem som är piraten här.
Som en liten vink, Starwars-filmerna har ännu inte gått med vinst vilket gör att en hel del skådespelare inte fick lön då deras lön var beroende på om filmen gick med vinst. Så vem är mest gniden?

Så om jag ser dessa filmer olagligt sjunker bara George Lucas inkomst. Bäst att tillägga, jag har köpt filmerna.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Mja, med tanke på vad Hollywood accounting innebär så funderar jag på vem som är piraten här.
Som en liten vink, Starwars-filmerna har ännu inte gått med vinst vilket gör att en hel del skådespelare inte fick lön då deras lön var beroende på om filmen gick med vinst. Så vem är mest gniden?

Så om jag ser dessa filmer olagligt sjunker bara George Lucas inkomst. Bäst att tillägga, jag har köpt filmerna.

källa på att de inte gått med vinst?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome