Läckta dokument avslöjar hur Googles sök funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retarderad:

Tolkade det som att du tillhörde skaran som gjort sig "fri" från Google. Fel av mig.

Du får gärna tro att företag är din vän bara för att man kör open source eller för att man påstår sig göra, eller inte, göra saker. Sanningen är dock något helt annan.

Aha. Ja då förstår jag nej att tro att Google är något ondsint undantag är naivt. Finns andra företag man kan byta till för vissa tjänster, men helt fri från Google blir man aldrig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

ja, det är väl ofta "den goda" sidan som kräver fram sånt här för att öh *checks list* "skydda demokratin från odemokratiskt far-right-wing". facebook tvingades också filtrera bort politiska inlägg tillhörande en viss sida senaste valet för att förhindra "valpåverkan"...

Ja, för att "far-righ-wing" vurmar ju jättemycket för yttrandefrihet eller hur?

Du behöver inte svara, båda sidor är samma kålsupare, "yttrandefrihet bara för mig"!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Ja, för att "far-righ-wing" vurmar ju jättemycket för yttrandefrihet eller hur?

Du behöver inte svara, båda sidor är samma kålsupare, "yttrandefrihet bara för mig"!

yttrandefrihet för folket. dvs alla.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har testat duckduck ett tag men är inte särkilt nöjd.
Funderar på att testa en av de sökmotorerna som kommer till en kostnad. Utöver ev politisk eller dylik färgning så är det förhoppningsvis mycket mindre intressent att visa träffar som generar adrevenue iallfall. Men gärna helst också ideologier som Google står bakom...

Krypterad epost via Proton mail

Största delen av det jag använder är self hosted och datan min egen ❤️
Det går dock att betala för att få samtliga tjänster i cloud om man så vill.

Lösenord med bitwarden
Automatisera reklam och spårningsfritt youtube med ytdl-sub
Personligt cloud med nextcloud
Libretranslate ( bör bytas.... Lite väl dålig ibland)
Collabora för office (10/10 bättre än 365 imo men använder inte Excel så kanske fallerar där)
Apple maps
Lämnat Android för Apple. <- mest smärtsam av allt
Degoogled android hade nog känts bättre men jag är lika beroende av min telefon som andra svenskar med swish och bankid etc och vill inte hamna i en evig självsupport på sådant viktigt.

Jag lämnade windows för två år sedan då jag anser att de helt tappat kulan samt jag alltid gillat Linux. Däremot så är jag inte alltid en fan av Linux desktop då det saknas vissa grejer.

Gick med Macbook istället och wow. Hårdvaran är grym och operativet må vara strikt men det försöker iallfall inte sälja onedrive... Jag väntar med spänning på att Asahi Linux skall mogna och går nog över dit till slut.

Har skrivet allt detta på mobilen så stannar här xD

Går inte riktigt att dra alla personer och företag över en kam. Det finns helt klart entiteter på planeten som inte enbart jobbar för kortsiktig och eller långsiktig ekonomisk vinst. Det är ju dock inte sällan att man ser att nyckelpersoner i organisationer som säger sig göra en sak kanske inte delar samma värderingar själv.

Proton är ett företag jag litar igenom deras produktlista samt deras värderingar. Deras inkomster är inte baserade på att sälja mig till högstbjudande eller via reklam.

De säljer produkten och jag betalar för den med pengar och förhoppningsvis inte själ.

PS open source är ett botemedel mot cancern som växer i storbolagen.... Kanske inte alltid som lösning... Men åtminstone som filosofi och för att hela själen mot ett konstant förtryck online.

Tack så mycket! Jag kom hit för att hitta något sånt här, så jag kan kopiera det och slippa forska. Är alldeles för upptagen för att hinna 😅. En tanke bara. Är det inte lättare att köra egen mailserver också?

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Sötast
Skrivet av cdx873v:

Tack så mycket! Jag kom hit för att hitta något sånt här, så jag kan kopiera det och slippa forska. Är alldeles för upptagen för att hinna 😅. En tanke bara. Är det inte lättare att köra egen mailserver också?

Tack själv! Roligt att höra att inlägget kom till nytta!

Om inget annat så hade det passat mig att selfhosta email då jag gillar att köra mina egna tjänster.

Tyvärr så kan det vara onödigt svårt att sätta upp en egen mailserver på grund av all spam som finns på nätet.
För att ens mail inte per automatik skall hamna rakt ner i spamlådan eller till å med raderas på mottagande mailserver så behöver servern vara känd/trusted/ha rep... Efter jag läst den delen så pausade jag det projektet på långtid då jag inte vill riskera att något viktigt mail bara försvinner. Risken är att ens server blir svartlistad och då sitter man med skiten i knät så att säga.

Jag kör däremot egen dns vilket jag glömt nämna i orginalposten.
På så vis kan man konfa sin egen mot en trusted root-server och dra alla records direkt från källan istället för att lita på att den dns man vanligtvis använder inte är korrupt/hackad etc (inget man brukar direkt behöva oroa sig för, men teoretiskt iallafall)

Det ger ett löjligt snabbt webbsideuppslag då servern är inhouse samt att man kan applicera all möjliga blocklists och egna dns pekare inom sitt eget nät.
Sedan kan jag vpna min telefon genom mitt nätverk hemma och således blockera all reklam och dyl även på telefonen. Samt även för att dölja trafik emot operatör.

Av någon anledning har jag dock aldrig brytt mig något vidare om vpn i allmänhet. Det är bara en till tjänst som man ger bort all sin data till istället för sin operatör. Pest eller kolera.

Permalänk

Detta är väl inget konstigt alls? Att makt används för egen vinning.
Det är ju givetvis inte bra, men varför ges de så stor makt då...