Ja, det är väl en chansning man kan välja att göra. Jag skulle nog inte säga att vi har en "för tillfället hög ränta" utan snarare säga att nuvarande ränta är rätt normal. Så den som har pengar över bör väl i första hand fråga sig om det är på börsen eller i bostäder som pengarna ligger bäst. Vad som är bäst där vet vi först flera år från nu, men det är bara i ett av alternativen som man betalar ränta på lån medan man på det andra får avkastning på investering. Att äga bostäder har varit bra under flera decenier, men likaså har vettiga investeringar varit.
Att ha fler boständer än vad jag bor i skulle jag bara ha om hyresintäkterna med råge vägde upp för kostnaderna (varvid jag nog av moraliska skäll skulle vägra - vilket väl är utanför denna diskussion). En säkrare väg tror jag är att investera i indexfonder/med en bra robot - men utifrån historiken på bostäder förstår jag absolut att du/folk vill satsa på dem.
Med tillfälligt hög ränta menar jag inte att den ska ned till de låga vi haft. Utan jag tror mer att styrräntan ska ned till 2-3%.
Moral är viktigt och förstår hur du tänker. Vad tycker din moral om att vi hyr ut till en trebarnsfamilj vars ekonomi inte möjliggör att de kan köpa ett hus i det läge de nu hyr. Tar ingen extremhyra av dem och de är nöjda.
Avkastning på eget kapital är nyckeln här. 10% värdeökning på huset ger en avkastning på eget kapital på 50%. En sådan värdeökning kan komma inom 1-3 år tror jag. Ser inte indexfonder som är nära ath ha samma sannolikhet att få den värdeökningen.
Tiden får visa vilken investeringsstrategi gav bäst avkastning.
Vad har du för dator då? Du är på ett datorforum och du skriver bara om dina bostadsaffärer. Varför skriva inlägg här?
Har två datorer. Kommer inte ihåg exakt nu då de köptes för några år sedan. Den ena är en i9-9tusen någonting med 2080ti och den andra är en i9-10tusen någonting med ett 3090.