Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Tack för svar! Får ta och börja ringa runt nu för att förhandla räntan med andra ord. Är rekommendationen att man kikar igenom bästa snitt- och listräntor och utgår ifrån det kanske? Finns det några andra knep man kan ta till för att få ner räntan, mer än att man överväger sparande hos banken?

Värt att gå med i facket om det finns något avtal? Såg att Unionen hade 0,1% rabatt hos Danske Bank & SEB om man var facklig medlem där. Kanske inte blir så många kronor i slutändan med tanke på att fackavgift också kostar.

Om du ska köpa lägenhet/hus så kolla om mäklaren har någon deal också.
Jag köpte via Fastighetsbyrån och de har samarbete med Swedbank.
Där fick jag 1,55 rabatt och en månad räntefritt.

Gav mig en riktigt fin ränta för att vara nu på 4,39% ränta. Väldigt nice med en månad räntefritt som i mitt fall var ca 12-14k i rabatt på lånet.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Om du ska köpa lägenhet/hus så kolla om mäklaren har någon deal också.
Jag köpte via Fastighetsbyrån och de har samarbete med Swedbank.
Där fick jag 1,55 rabatt och en månad räntefritt.

Gav mig en riktigt fin ränta för att vara nu på 4,39% ränta. Väldigt nice med en månad räntefritt som i mitt fall var ca 12-14k i rabatt på lånet.

Tack för tipset! <3

Permalänk
Medlem

Du ska göra en husrenovering för 150k. Lägger du den på huslånet (som blir ca 80% belånat) eller plockar du från ISK (totalt innehav 300k)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Du ska göra en husrenovering för 150k. Lägger du den på huslånet (som blir ca 80% belånat) eller plockar du från ISK (totalt innehav 300k)?

Svårt att säga med så lite information. Beror ju på hur dyrt hus det har samt om du har annat buffertspar.

ISK ser jag mer långsiktigt , men jag har annat buffertspar som jag tar av för renoveringar, bil och annat där pengarna ligger i sådant som har lägre risk/avkastning än isk. (men min isk är också större än mitt bolån)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Svårt att säga med så lite information. Beror ju på hur dyrt hus det har samt om du har annat buffertspar.

ISK ser jag mer långsiktigt , men jag har annat buffertspar som jag tar av för renoveringar, bil och annat där pengarna ligger i sådant som har lägre risk/avkastning än isk. (men min isk är också större än mitt bolån)

Huset är värderat till 2-3 miljoner så inget dyrt. Buffertspar på ett par tre månadsutgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Huset är värderat till 2-3 miljoner så inget dyrt. Buffertspar på ett par tre månadsutgifter.

Personligen skulle jag ta av isk så du ligger kvar med lite lägre belåningsgrad och slipper öka lånet. (och kanske spara mer till isk under närmsta tiden istället och bygga upp den igen när/om räntorna traskar nedåt.)

Men som sagt, det beror på hur man ser på det där med belåningsgrad... 😁

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Du ska göra en husrenovering för 150k. Lägger du den på huslånet (som blir ca 80% belånat) eller plockar du från ISK (totalt innehav 300k)?

Det här diskuteras ju alltid och många säger "låna eftersom marknaden slår räntan" och så vidare. Själv gillar jag att låna så lite som möjligt. Vissa saker måste man låna till, det kommer man inte undan, men har man råd så tycker jag alltid att man ska betala kontant utan att för den delen ruinera sig själv.

Vi köpte vår senaste bil kontant (ingen värsting, så inte en halv miljon)
När vi bytte värmepump för ett par månader sedan så betalade vi den kontant och använde buffert-pengar

Alla lån har en ränta samt ska nån gång betalas tillbaka så jag ser mindre lån som en vinst i längden. Det kan även hända saker i livet som gör att du har svårare att betala ett större lån. Sjukskrivning, höga räntor eller vad det nu kan vara och om du då har ett mindre lån har du också större chans att hantera andra förändringar utan att behöva sälja ditt ISK-innehav.

TLDR: jag hade använt pengar från ISK och inte ökat min skuldsättning om möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Det här diskuteras ju alltid och många säger "låna eftersom marknaden slår räntan" och så vidare. Själv gillar jag att låna så lite som möjligt. Vissa saker måste man låna till, det kommer man inte undan, men har man råd så tycker jag alltid att man ska betala kontakt utan att för den delen ruinera sig själv.

Vi köpte vår senaste bil kontakt (ingen värsting, så inte en halv miljon)
När vi bytte värmepump för ett par månader sedan så betalade vi den kontant och använde buffert-pengar

Alla lån har en ränta samt ska nån gång betalas tillbaka så jag ser mindre lån som en vinst i längden. Det kan även hända saker i livet som gör att du har svårare att betala ett större lån. Sjukskrivning, höga räntor eller vad det nu kan vara och om du då har ett mindre lån har du också större chans att hantera andra förändringar utan att behöva sälja ditt ISK-innehav.

TLDR: jag hade använt pengar från ISK och inte ökat min skuldsättning om möjligt.

Håller fullständigt med dig. Är ju numera lite av en Dave Ramsey-fan. Ekonomi är ju inte bara matematik, för då hade ju ingen kört SMS-lån för att köpa onödiga saker eller låtit kreditkortsskulden rullat över till nästa måndag och man blir tvungen att börja betala ränta på 15-20%.

Jag köpte min bil kontant också för 5 år sen. Dessutom så är boräntan betydligt högre än vad det var för ett par år sen. Spreaden, skillnaden mellan avkastningen på ISK och bolånet är inte värt den ökade risken. Börsen ses ju som högre risk jämfört med bostäder. Så jag hade betalat cash och "säkrat" upp vinsten du erhållit från ISK. Det är samma resonemang när jag löste min del av bolånet genom att sälja värdepapper och har numera en belåningsgrad på 32%. Jag har säkrat upp vinsten från börsen och jag börjar om igen med att lägga överskottet på värdepapper.

Rent matematiskt så hade det varit bättre att ha kvar ISK och fortsätta betala bolånet som vanlig. Men sover bättre på nätterna nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Det här diskuteras ju alltid och många säger "låna eftersom marknaden slår räntan" och så vidare. Själv gillar jag att låna så lite som möjligt. Vissa saker måste man låna till, det kommer man inte undan, men har man råd så tycker jag alltid att man ska betala kontakt utan att för den delen ruinera sig själv.

Vi köpte vår senaste bil kontakt (ingen värsting, så inte en halv miljon)
När vi bytte värmepump för ett par månader sedan så betalade vi den kontant och använde buffert-pengar

Alla lån har en ränta samt ska nån gång betalas tillbaka så jag ser mindre lån som en vinst i längden. Det kan även hända saker i livet som gör att du har svårare att betala ett större lån. Sjukskrivning, höga räntor eller vad det nu kan vara och om du då har ett mindre lån har du också större chans att hantera andra förändringar utan att behöva sälja ditt ISK-innehav.

TLDR: jag hade använt pengar från ISK och inte ökat min skuldsättning om möjligt.

Alla får såklart göra som de vill men man behöver vara medveten om att rent statistiskt så får man anta att man blir ”fattigare” med din föreslagna metod, så vid en given tidpunkt kan man anta att man har större ekonomiska muskler ifall man väljer att ha mer i en ISK.

Riskmässigt är det också många scenarion där man kan få problem om man bundit pengarna i sin bostad istället för att ha de mer lättillgängligt i en ISK. Skulle våga gissa att för det flesta är det troligare att man behöver pengar som är bundna i bostaden och de är otillgängliga än att ett scenario där investering av pengarna är en nackdel. Speciellt eftersom pengarna i bostaden är väldigt otillgängliga när man är arbetslös eller pensionär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Alla får såklart göra som de vill men man behöver vara medveten om att rent statistiskt så får man anta att man blir ”fattigare” med din föreslagna metod, så vid en given tidpunkt kan man anta att man har större ekonomiska muskler ifall man väljer att ha mer i en ISK.

Riskmässigt är det också många scenarion där man kan få problem om man bundit pengarna i sin bostad istället för att ha de mer lättillgängligt i en ISK. Skulle våga gissa att för det flesta är det troligare att man behöver pengar som är bundna i bostaden och de är otillgängliga än att ett scenario där investering av pengarna är en nackdel. Speciellt eftersom pengarna i bostaden är väldigt otillgängliga när man är arbetslös eller pensionär.

Det är ju ganska vanligt att folk belånar sin bostad för renoveringar och dylikt. Det har också lett till att de som valt att göra så och konsumera sin lön och inte haft något sparat inte har haft någon annan möjlighet.

Om man nöjesrenoverar för 150K och tänker att man ska behålla sina 300K i ISK. Vad händer om vi får en börskrasch och en nedgång med 40%. Du har inte tagit hänsyn till att motsvarande belopp på börsen och belåna på bostaden är en skillnad i risk. Varför ger banken de som har 60% belåningsgrad en lägre ränta än en som har 80%? Jo för att risken är lägre för banken med en bostad som är belånad 60% än 80%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är ju ganska vanligt att folk belånar sin bostad för renoveringar och dylikt. Det har också lett till att de som valt att göra så och konsumera sin lön och inte haft något sparat inte har haft någon annan möjlighet.

Om man nöjesrenoverar för 150K och tänker att man ska behålla sina 300K i ISK. Vad händer om vi får en börskrasch och en nedgång med 40%. Du har inte tagit hänsyn till att motsvarande belopp på börsen och belåna på bostaden är en skillnad i risk. Varför ger banken de som har 60% belåningsgrad en lägre ränta än en som har 80%? Jo för att risken är lägre för banken med en bostad som är belånad 60% än 80%.

Ska du jämföra två scenarion får du ju jämföra de scenariona, inte hitta på ett tredje där man lånar och konsumerar istället.

En börskrasch på 40% påverkar bara om man behöver pengarna i samma veva så man behöver sälja av, och i det läget att man behöver mer än den buffert som ligger på räntekonto så har jag hellre 180k i min ISK än att ha 90k i en ISK och 150k lägre lån just för att pengarna är tillgängliga.

Banken ger dig lägre ränta för att deras kreditrisk blir såklart lägre vid en lägre belåningsgrad då det är färre scenarion som gör att de förlorar pengar, det behöver inte betyda att din risk för att hamna i problem blir lägre. Min tanke är iaf att man bör välja undvika att tvingas sälja sin bostad, och du blir mer motståndskraftig mot det om du kommer åt dina pengar utan att sälja bostaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ska du jämföra två scenarion får du ju jämföra de scenariona, inte hitta på ett tredje där man lånar och konsumerar istället.

En börskrasch på 40% påverkar bara om man behöver pengarna i samma veva så man behöver sälja av, och i det läget att man behöver mer än den buffert som ligger på räntekonto så har jag hellre 180k i min ISK än att ha 90k i en ISK och 150k lägre lån just för att pengarna är tillgängliga.

Banken ger dig lägre ränta för att deras kreditrisk blir såklart lägre vid en lägre belåningsgrad då det är färre scenarion som gör att de förlorar pengar, det behöver inte betyda att din risk för att hamna i problem blir lägre. Min tanke är iaf att man bör välja undvika att tvingas sälja sin bostad, och du blir mer motståndskraftig mot det om du kommer åt dina pengar utan att sälja bostaden.

Om det blir 40% nedgång och har 180k värde i ISK så finns det inget som hindrar att du utökar ditt bolån med 150k och då har du plötsligt 90k+150k = 240k > 180k.

Du utgår att man måste sälja bostaden när man behöver pengar istället för att öka belåningen av den. Visst, är du pensionär och har dålig likviditet så kanske dörren för att få bolån stängd.

En annan aspekt som ger dig rätt är att man bör diversifiera sina tillgångar. Huset/lägenheten kan ju brinna upp och då är det dumt att man har bundit alla sina tillgångar till den.

Man får göra lite som man vill där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Om det blir 40% nedgång och har 180k värde i ISK så finns det inget som hindrar att du utökar ditt bolån med 150k och då har du plötsligt 90k+150k = 240k > 180k.

Du utgår att man måste sälja bostaden när man behöver pengar istället för att öka belåningen av den. Visst, är du pensionär och har dålig likviditet så kanske dörren för att få bolån stängd.

En annan aspekt som ger dig rätt är att man bör diversifiera sina tillgångar. Huset/lägenheten kan ju brinna upp och då är det dumt att man har bundit alla sina tillgångar till den.

Man får göra lite som man vill där.

Det är inte alls säkert att man får låna upp pengar man lagt in tidigare, det kan vara nya regler för lån, man kan vara arbetslös / sjukskriven / för gammal (även innan pension kan det ibland vara svårt), man kan ha fått förändrad familjesituation, fastighetsvärdet har gått ned, föreningens ekonomi är dålig osv som gör att lånet inte längre medges.

Är den situationen man är i temporär så har man större marginaler innan man tvingas sälja bostaden, bostadsmarknaden brukar också antas vara kopplad till aktiemarknaden så om aktiemarknaden är i en svacka så brukar bostadsmarknaden också vara det och då kan det vara svårt att få ett lån. Så det är ett läge man verkligen inte vill tvingas sälja sin bostad i, speciellt eftersom bostaden är köpt med hävstång.

Men blir man lugnare av att ha så låga lån som möjligt ska man helt klart göra det, att känna sig otrygg är såklart något man bör undvika och det är klart att det finns fördelar med att ha lägre kostnader. Jag tycker bara det är viktigt att man tänker på att man faktiskt tar en risk genom att göra det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är inte alls säkert att man får låna upp pengar man lagt in tidigare, det kan vara nya regler för lån, man kan vara arbetslös / sjukskriven / för gammal (även innan pension kan det ibland vara svårt), man kan ha fått förändrad familjesituation, fastighetsvärdet har gått ned, föreningens ekonomi är dålig osv som gör att lånet inte längre medges.

Är den situationen man är i temporär så har man större marginaler innan man tvingas sälja bostaden, bostadsmarknaden brukar också antas vara kopplad till aktiemarknaden så om aktiemarknaden är i en svacka så brukar bostadsmarknaden också vara det och då kan det vara svårt att få ett lån. Så det är ett läge man verkligen inte vill tvingas sälja sin bostad i, speciellt eftersom bostaden är köpt med hävstång.

Men blir man lugnare av att ha så låga lån som möjligt ska man helt klart göra det, att känna sig otrygg är såklart något man bör undvika och det är klart att det finns fördelar med att ha lägre kostnader. Jag tycker bara det är viktigt att man tänker på att man faktiskt tar en risk genom att göra det också.

Börsen gick bra förra året, men fastighetspriserna gick ju ned. Men jag är ingen expert i området. Man får inte förminska behovet att kassaflödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Börsen gick bra förra året, men fastighetspriserna gick ju ned. Men jag är ingen expert i området. Man får inte förminska behovet att kassaflödet.

Ja fastighetspriser kan gå ned oavsett, men det man brukar prata om är att vid större nedgångar på aktiemarknaden så verkar också bostadspriserna gå ned vilket kan vara bra att tänka på oavsett vilken strategi man väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Ekonomi är ju inte bara matematik, för då hade ju ingen kört SMS-lån för att köpa onödiga saker eller låtit kreditkortsskulden rullat över till nästa måndag och man blir tvungen att börja betala ränta på 15-20%.

SMS-lån och liknande är väl snarare endast ett bevis på att folk inte behärskar matematiken?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

SMS-lån och liknande är väl snarare endast ett bevis på att folk inte behärskar matematiken?

Procent och ränta lärs ju ut i grundskolan. Tror mer att man struntar i kostnaden och ska bara ha, NU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Procent och ränta lärs ju ut i grundskolan. Tror mer att man struntar i kostnaden och ska bara ha, NU!

Är sannolikt en blandning av båda. Att vissa inte riktigt greppar ränta och hur diverse andra avgifter lätt drar iväg, eller åtminstone inte tänker på det, är definitivt sant.

Samtidigt att är det definitivt också så att en del ser vad andra har och vill ha samma saker, oavsett om de har råd eller inte. Det är tyvärr inte alla som lärt sig hantera pengar på ett sansat sätt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Här kommer en liten rapport om förnyelse av ränteavvikelse, kanske kan intressera eller vara till hjälp för någon. Vi har Swedbank, förhållandevis stora lån och mycket kringprodukter såsom försäkringar. Blygsamt sparande dock, ligger annorstädes.

Ett år sedan husköpet och dags att förnya ränteavvikelsen. Vi har legat 100% rörligt av förklarliga skäl. Vi har haft en avvikelse/rabatt på 1,55%, vilket är en bra rabatt. Hos Swedbank kan man först göra en automatisk förnyelse i internetbanken, vilket gav 1,4%. Naturligtvis inte nöjd så ringde kundtjänst. De kunde inte ge bättre än 1,2%, vilket ju ter sig lite märkligt. Letade upp uppgifterna till handläggaren som skötte lånet förra året och fick till slut behålla min rabatt på 1,55% mot att vi skall diskutera pension. Jag kommer naturligtvis inte byta till Swedbank då de tar ockeravgifter på tjänstepension.

Slutet gott alltid gott tills samma skit nästa år igen.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Hej Clockers.
Dags för mitt hushåll att se över vårt hus-bunda lån, 3st för att vara exakt.
Hade möte med vår bank Nordea igår, och läget känns snudd på omöjligt att ens förhandla.
Handläggaren blev noterbart upprörd att man lyfte ens lojalitet och fläckfria historik.

Tänkte vända mig till er med vilka tips ni har, och vad ni själva använt er utav för taktik när era bolån skulle förhandlas. Speciellt nyfiken på er som gjort det nyligen, samt vilket beslut ni landa i, bundet flera år, rörligt, räntesats och bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klove:

Hej Clockers.
Dags för mitt hushåll att se över vårt hus-bunda lån, 3st för att vara exakt.
Hade möte med vår bank Nordea igår, och läget känns snudd på omöjligt att ens förhandla.
Handläggaren blev noterbart upprörd att man lyfte ens lojalitet och fläckfria historik.

Tänkte vända mig till er med vilka tips ni har, och vad ni själva använt er utav för taktik när era bolån skulle förhandlas. Speciellt nyfiken på er som gjort det nyligen, samt vilket beslut ni landa i, bundet flera år, rörligt, räntesats och bank.

Försökte förhandla med LF men de har tagit bort möjligheten att förhandla. De läggar rabatt från början så du får i princip listräntan och där låg de bäst till när det begav sig. Begär amorteringsunderlag så ringer dom nog upp dig med ett bättre erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Här kommer en liten rapport om förnyelse av ränteavvikelse, kanske kan intressera eller vara till hjälp för någon. Vi har Swedbank, förhållandevis stora lån och mycket kringprodukter såsom försäkringar. Blygsamt sparande dock, ligger annorstädes.

Ett år sedan husköpet och dags att förnya ränteavvikelsen. Vi har legat 100% rörligt av förklarliga skäl. Vi har haft en avvikelse/rabatt på 1,55%, vilket är en bra rabatt. Hos Swedbank kan man först göra en automatisk förnyelse i internetbanken, vilket gav 1,4%. Naturligtvis inte nöjd så ringde kundtjänst. De kunde inte ge bättre än 1,2%, vilket ju ter sig lite märkligt. Letade upp uppgifterna till handläggaren som skötte lånet förra året och fick till slut behålla min rabatt på 1,55% mot att vi skall diskutera pension. Jag kommer naturligtvis inte byta till Swedbank då de tar ockeravgifter på tjänstepension.

Slutet gott alltid gott tills samma skit nästa år igen.

Landshypotek har 4,52% ränta nu (Utan att behöva förhandla). Men du får alltså 4,39% ränta med 1,55 procentenheter rabatt hos Swedbank?

Det låter ju lite som att det kan vara värt att kontakta dem. Men det förutsätter att det går att få rabatten giltig i 2-3 år minst. En anledning till att jag bytte till landshypotek var just att jag slipper prata med dem varje år för att förhandla ränta. Det är synd att inte alla banker har transparenta villkor så att det går att jämföra dem mot varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klove:

Hej Clockers.
Dags för mitt hushåll att se över vårt hus-bunda lån, 3st för att vara exakt.
Hade möte med vår bank Nordea igår, och läget känns snudd på omöjligt att ens förhandla.
Handläggaren blev noterbart upprörd att man lyfte ens lojalitet och fläckfria historik.

Tänkte vända mig till er med vilka tips ni har, och vad ni själva använt er utav för taktik när era bolån skulle förhandlas. Speciellt nyfiken på er som gjort det nyligen, samt vilket beslut ni landa i, bundet flera år, rörligt, räntesats och bank.

Begär ut amorteringsunderlag. Kontakta andra banker och byt till den som ger bäst ränta. Det är ganska enkelt att flytta bolån. Låt ingen lura dig att dela upp lånet med olika bindningstider, det försvårar bara ett byte i framtiden.

Permalänk

När jag tog mitt bolån så rekomenderade min bankkvinna att dela upp det i 3 lån. Dock va det samma ränta och bidningstid, varför gör man så, borde väl inte spela någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

När jag tog mitt bolån så rekomenderade min bankkvinna att dela upp det i 3 lån. Dock va det samma ränta och bidningstid, varför gör man så, borde väl inte spela någon roll?

Logiskt borde det inte spela någon roll dock har du möjlighet att binda om dem på olika tider när det väl har gått ut om dem har bindningstid nu. Jag delade upp vårt i 4 lån, band i olika delar för att sprida risken över flera år med bindningstid. Nackdelen är att man inte kan flytta lån lika lätt då man är bunden över flera år. Nu blev det en fördel då endast 1 lån går ut snaart och de andra är kvar fler år framåt med bra ränta.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

När jag tog mitt bolån så rekomenderade min bankkvinna att dela upp det i 3 lån. Dock va det samma ränta och bidningstid, varför gör man så, borde väl inte spela någon roll?

De vill slippa ändra lånen om du får för dig att ha olika bindingstider senare.
Det finns inget negativt med att ha det så för din del.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

När jag tog mitt bolån så rekomenderade min bankkvinna att dela upp det i 3 lån. Dock va det samma ränta och bidningstid, varför gör man så, borde väl inte spela någon roll?

Det gör ingen skillnad just nu när alla tre delarna är bundna på samma ränta och tid, det är mer för att förbereda inför framtiden om du efter bindningstiden skulle vilja ha en del rörlig eller liknande. Det blir tydligen lite krångligare att dela upp lånet då än att dela upp direkt, eller så säger banken bara det för att få mindre jobb sen/lättare kunna få en att binda på olika tid i olika delarna.

Vi har också tre delar varav en är rörlig för att vi skulle kunna amortera mer om vi ville, nu gick ju räntan upp snabbare och mer än man trodde så den delen har dragit upp kostnaden endel.

Permalänk
Medlem

Läst om någon som fått räntefria månader av bland annat Swedbank. Sitter hos LF nu och får väl ungefär 4,5% ränta framöver. Men räntefria månader är ju helt enormt, med tanke på stora lån.
Hur har ni som fått det erbjudandet betett er? Bara kontakta Swedbank om flytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Landshypotek har 4,52% ränta nu (Utan att behöva förhandla). Men du får alltså 4,39% ränta med 1,55 procentenheter rabatt hos Swedbank?

Det låter ju lite som att det kan vara värt att kontakta dem. Men det förutsätter att det går att få rabatten giltig i 2-3 år minst. En anledning till att jag bytte till landshypotek var just att jag slipper prata med dem varje år för att förhandla ränta. Det är synd att inte alla banker har transparenta villkor så att det går att jämföra dem mot varandra.

Just nu har jag 4,39%, korrekt. Tyvärr samma visa varje år, hade gärna bytt till en annan aktör där man slipper detta tjafs om de kunde erbjuda samma nivå. Jag har heller inte under 60% belåningsgrad än så kan inte få bästa erbjudandena hos LH, Stabelo etc.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Så, vad är det som gör att man får bra ränterabatt?

Jag har LF som bank, där har jag mitt bolån på 1 375 000kr, mitt lönekonto, hemförsäkring, samt så sparar jag den obligatoriska femhundringen för att vara guldkund.
Min bostad är värderad till ca 2 750 000, så jag är belånad till ca 50%. Lön ligger jag mellan 51-60k brutto varje månad. Ensamstående utan barn.

Jag begärde att få mitt amorteringsunderlag och blev då uppringd.
De kan ge mig 1.12 punkter i ränterabatt, med dagens listränta skulle det ge mig en ränta på 4.82%. Deras snittränta är 4.69%.

Jag tycker ju att jag är en bra (säker) kund, men med tanke på att jag inte ens kommer ner till deras snittränta så kan jag ju inte vara en så bra kund.

Så vad är det som gör att man får de bra rabatterna?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!