Permalänk
Skrivet av Herr K:

Ja, det är väl en chansning man kan välja att göra. Jag skulle nog inte säga att vi har en "för tillfället hög ränta" utan snarare säga att nuvarande ränta är rätt normal. Så den som har pengar över bör väl i första hand fråga sig om det är på börsen eller i bostäder som pengarna ligger bäst. Vad som är bäst där vet vi först flera år från nu, men det är bara i ett av alternativen som man betalar ränta på lån medan man på det andra får avkastning på investering. Att äga bostäder har varit bra under flera decenier, men likaså har vettiga investeringar varit.

Att ha fler boständer än vad jag bor i skulle jag bara ha om hyresintäkterna med råge vägde upp för kostnaderna (varvid jag nog av moraliska skäll skulle vägra - vilket väl är utanför denna diskussion). En säkrare väg tror jag är att investera i indexfonder/med en bra robot - men utifrån historiken på bostäder förstår jag absolut att du/folk vill satsa på dem.

Med tillfälligt hög ränta menar jag inte att den ska ned till de låga vi haft. Utan jag tror mer att styrräntan ska ned till 2-3%.

Moral är viktigt och förstår hur du tänker. Vad tycker din moral om att vi hyr ut till en trebarnsfamilj vars ekonomi inte möjliggör att de kan köpa ett hus i det läge de nu hyr. Tar ingen extremhyra av dem och de är nöjda.

Avkastning på eget kapital är nyckeln här. 10% värdeökning på huset ger en avkastning på eget kapital på 50%. En sådan värdeökning kan komma inom 1-3 år tror jag. Ser inte indexfonder som är nära ath ha samma sannolikhet att få den värdeökningen.

Tiden får visa vilken investeringsstrategi gav bäst avkastning.

Skrivet av joakim99:

Vad har du för dator då? Du är på ett datorforum och du skriver bara om dina bostadsaffärer. Varför skriva inlägg här?

Har två datorer. Kommer inte ihåg exakt nu då de köptes för några år sedan. Den ena är en i9-9tusen någonting med 2080ti och den andra är en i9-10tusen någonting med ett 3090.

Permalänk
Skrivet av Bolånespel:

Med tillfälligt hög ränta menar jag inte att den ska ned till de låga vi haft. Utan jag tror mer att styrräntan ska ned till 2-3%.

Moral är viktigt och förstår hur du tänker. Vad tycker din moral om att vi hyr ut till en trebarnsfamilj vars ekonomi inte möjliggör att de kan köpa ett hus i det läge de nu hyr. Tar ingen extremhyra av dem och de är nöjda.

Avkastning på eget kapital är nyckeln här. 10% värdeökning på huset ger en avkastning på eget kapital på 50%. En sådan värdeökning kan komma inom 1-3 år tror jag. Ser inte indexfonder som är nära ath ha samma sannolikhet att få den värdeökningen.

Har två datorer. Kommer inte ihåg exakt nu då de köptes för några år sedan. Den ena är en i9-9tusen någonting med 2080ti och den andra är en i9-10tusen någonting med ett 3090.

Det går ju dock att låna med hävstång mot andra investeringar som börsen också, och få samma slags avkastning, om man är beredd att ta samma slags risk.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det går ju dock att låna med hävstång mot andra investeringar som börsen också, och få samma slags avkastning, om man är beredd att ta samma slags risk.

Lika stor hävstång på börsen kan dock medföra större risk eftersom vid nedgång av tillgångsvärdet så kan tillgångarna tvångsavyttras (om inte mer kapital skjuts till) vilket inte blir fallet med fastigheter. Investeringar i fastigheter är väl rätt bra på det sättet då även vid en hög hävstång kan man lättare vänta ut en dålig marknad.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Lika stor hävstång på börsen kan dock medföra större risk eftersom vid nedgång av tillgångsvärdet så kan tillgångarna tvångsavyttras (om inte mer kapital skjuts till) vilket inte blir fallet med fastigheter. Investeringar i fastigheter är väl rätt bra på det sättet då även vid en hög hävstång kan man lättare vänta ut en dålig marknad.

Absolut. I vände mest mellan jämförelsen investera i fastigheter med hävstång mot aktiemarknad utan hävstång. Blir lite att jämföra äpplen med päron.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Bolånespel:

Tillträde till nya huset om två veckor. Då blir det ca 16,5 miljoner i lån på två bostäder värda 20,5 miljoner. Så strax över 80% belåningsgrad. Hyr ut ena huset där hyresintäkten täcker det husets räntekostnad och lite till. 3% amortering innebär drygt 500k i amortering per år.

Det konstiga är att vår kostnad, dvs pengar som försvinner ifrån oss själva till banken endast är ca 25k per månad.

Förstår dock inte hur din ekvation går ihop. Du amorterar över 500.000/år, det kostar dig bara 25.000/månad men du tar knappt ut någon överhyra mer än driftskostnad+räntekostnad för familjen som hyr? Var kommer resterande 25.000/månad till amortering ifrån?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Förstår dock inte hur din ekvation går ihop. Du amorterar över 500.000/år, det kostar dig bara 25.000/månad men du tar knappt ut någon överhyra mer än driftskostnad+räntekostnad för familjen som hyr? Var kommer resterande 25.000/månad till amortering ifrån?

Amortering är inte en kostnad eftersom det inte representerar en utgift eller förlust av resurser i samma sätt som en kostnad gör. Det är en finansiell transaktion som minskar skulderna, men det är inte en kostnad eftersom det inte representerar en uppoffring av resurser.

Totalt är kassaflödet ifrån oss till banken ca 100k per månad. Där räntekostnaden för oss är ca 25k. Resterande räntekostnad betalas av hyresintäkten. Utöver det har vi en utgift till banken för amorteringar men det är som sagt ingen kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolånespel:

Amortering är inte en kostnad eftersom det inte representerar en utgift eller förlust av resurser i samma sätt som en kostnad gör. Det är en finansiell transaktion som minskar skulderna, men det är inte en kostnad eftersom det inte representerar en uppoffring av resurser.

Totalt är kassaflödet ifrån oss till banken ca 100k per månad. Där räntekostnaden för oss är ca 25k. Resterande räntekostnad betalas av hyresintäkten. Utöver det har vi en utgift till banken för amorteringar men det är som sagt ingen kostnad.

Får man vara lite nyfiken och fråga vad ni jobbar med och vad ni tjänar för att ro i land det där?

Permalänk
Skrivet av Bolånespel:

Ok det är jag med på, trodde du räknade in amorteringen i vinsten eftersom du nämnde amortering och bygga förmögenhet i samma stycke?

Räntan på 16 milj borde bli drygt 53.000/mån vid 4,5% ränta? Innebär att du tar närmare 30.000/mån i hyra för huset?

Tror inte man ska räkna med värdeökning som slår börsen de närmaste åren, men det är en annan diskussion som hör hemma i en annan tråd och som vi redan har diskuterat i denna tråden. Man hade nog byggt en betydligt större förmögenhet på att göra dom du föreslår de senaste 15 åren jämfört med de kommande åren.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Absolut. I vände mest mellan jämförelsen investera i fastigheter med hävstång mot aktiemarknad utan hävstång. Blir lite att jämföra äpplen med päron.

Ja men på grund av risken för tvångsavyttring så kan du inte ha i närheten av samma hävstång på börsen (dvs 6,67x) om risken ska vara jämförbar. Det är nog ingen som låter en normal person låna 6-7 gånger insatt kapital för att investera heller.

Så i praktiken är det en jämförelse mot ingen eller förhållandevis liten hävstång som är den rimliga jämförelsen.

Sen är såklart frågan om man vill ha så hög hävstång oavsett för man tar såklart en stor risk. Men att få 10% mer nominellt på några års sikt är inte orimligt och med hävstången blir det rätt bra avkastning på investerade pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja men på grund av risken för tvångsavyttring så kan du inte ha i närheten av samma hävstång på börsen (dvs 6,67x) om risken ska vara jämförbar. Det är nog ingen som låter en normal person låna 6-7 gånger insatt kapital för att investera heller.

Så i praktiken är det en jämförelse mot ingen eller förhållandevis liten hävstång som är den rimliga jämförelsen.

Sen är såklart frågan om man vill ha så hög hävstång oavsett för man tar såklart en stor risk. Men att få 10% mer nominellt på några års sikt är inte orimligt och med hävstången blir det rätt bra avkastning på investerade pengar.

Ja värdepappersbelåning är mycket striktare. Skulden måste ofta regleras samma dag. Ränteavdraget kommer även inte gälla värdepapper.

Men den livsnödvändiga båtkrediten är givetvis skonad... Halvsjunkna ekor/jollar längs kusterna lär bli ett nytt fenomen kallat "hävstänger".

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av cp_:

Får man vara lite nyfiken och fråga vad ni jobbar med och vad ni tjänar för att ro i land det där?

En är läkare och den andra driver företag.

Ok det är jag med på, trodde du räknade in amorteringen i vinsten eftersom du nämnde amortering och bygga förmögenhet i samma stycke?

Räntan på 16 milj borde bli drygt 53.000/mån vid 4,5% ränta? Innebär att du tar närmare 30.000/mån i hyra för huset?

Tror inte man ska räkna med värdeökning som slår börsen de närmaste åren, men det är en annan diskussion som hör hemma i en annan tråd och som vi redan har diskuterat i denna tråden. Man hade nog byggt en betydligt större förmögenhet på att göra dom du föreslår de senaste 15 åren jämfört med de kommande åren.

Dina siffror är nära verkligheten. Tiden får utvisa hur värdet på bostäder förändras. Uppfattar att de flesta har en positivt syn på en värdeökning och den delar jag.

Skrivet av Aktsu:

Att arbeta med samma hävstång eller hävstång överhuvudtaget på börsen är aldrig något jag skulle göra. Alldeles för mycket psykologi och externa händelser som påverkar.

Om samhällsklimatet ändras och bostäder faller i värde kommer det ta längre tid att förlora stora belopp och vi kommer troligen att hinna sälja tidigt.

Tror som dig att det finns en möjlighet till bra avkastning till rimligt risk.

Permalänk
Skrivet av Bolånespel:

En är läkare och den andra driver företag.

Dina siffror är nära verkligheten. Tiden får utvisa hur värdet på bostäder förändras. Uppfattar att de flesta har en positivt syn på en värdeökning och den delar jag.

Att arbeta med samma hävstång eller hävstång överhuvudtaget på börsen är aldrig något jag skulle göra. Alldeles för mycket psykologi och externa händelser som påverkar.

Om samhällsklimatet ändras och bostäder faller i värde kommer det ta längre tid att förlora stora belopp och vi kommer troligen att hinna sälja tidigt.

Tror som dig att det finns en möjlighet till bra avkastning till rimligt risk.

Tror också på positiv avkastning de kommande åren men inte i närheten av vad vi har sett de senaste årtiondena. 10% per år tror jag man kan glömma, men några procent uppgång per år, visst!
Bostadsmarknaden och aktiemarknaden brukar dock gå ganska hand i hand.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Tror också på positiv avkastning de kommande åren men inte i närheten av vad vi har sett de senaste årtiondena. 10% per år tror jag man kan glömma, men några procent uppgång per år, visst!
Bostadsmarknaden och aktiemarknaden brukar dock gå ganska hand i hand.

Allt beror ju på om huset han äger är placerad attraktivt nu eller om det tillkommer annat i närtid.

Men, ja priser på hus kommer inte öka 10% per år i all framtid. Och börsen är ju +18% för många i år som följer indexfonder som motpol

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolånespel:

Förlåt, jag förstår hur min kommentar kan feltolkas och jag menade absolut inte att säga att just du agerar immoraliskt. Och frågan om vad som är moraliskt i sammanhanget ligger helt utanför denna tråds ämne så jag lämnar det utan kommentar och hoppas att du inte tar illa upp för det

Förstår hur du resonerar i övrigt och det är mycket möjligt, rent av troligt, att det kan generera en riktigt god vinst. Önskar dig inget annat än lycka på den vägen

Edit: Även om detta också går lite utanför trådens ämne men kopplat till min kommentar samt kommentarerna ovan så ska man ju inte heller förringa den värdeminskning bostäder haft senaste åren. Låt gå för att bostadsmarknaden börjar komma igång nu igen och att priserna bara sett till kronor återigen ligger nära toppen den hade för några år sedan. Men på det har vi ju haft en extrem inflation. Så bostadspriserna har ju rent faktiskt sjunkit rejält senaste åren medan börsen gått bra.

Permalänk
Medlem

Ska förhandla ränta om en månad. Belåning 69%.
Har 1 års ränta 5,14 just nu.. så ska ner från den. Vi har båda ökat våra löner sedan senaste förhandlingen. Har Handelsbanken. Inget problem att byta.

Någon med tips?

Permalänk
Skrivet av gulejan:

Har 1 års ränta 5,14 just nu.. så ska ner från den. Vi har båda ökat våra löner sedan senaste förhandlingen. Har Handelsbanken. Inget problem att byta.

Någon med tips?

Samma tips som alltid, kolla vad du får för ränta från banker som ger ränta direkt utan förhandling som SBAB, sen kolla snitträntor och fundera om du borde få bättre eller sämre än snittränta med dina förutsättningar (samt om räntan sjunkit sen senaste snittränta sattes).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av gulejan:

Någon med tips?

Vi är förstagångsköpare och har fått erbjudande på 4.44% rörligt hos Nordea med deras ränterabatt. 80% belåningsgrad.
Då behöver vi dels skaffa deras livförsäkring men också flytta över allt sparande m.m.

Inflytt 1 september så förhoppningsvis kanske vi får ännu lägre när vi ska skriva på.

Har hört från bekanta som har runt 3.65 i rörligt också, men det har väl med belåningsgrad att göra, eller hur funkar sånt?

Finns det andra som nyligen förhandlat ränta och vill dela med sig vad de fått?

Permalänk
Skrivet av pwoblem:

Vi är förstagångsköpare och har fått erbjudande på 4.44% rörligt hos Nordea med deras ränterabatt. 80% belåningsgrad.
Då behöver vi dels skaffa deras livförsäkring men också flytta över allt sparande m.m.

Inflytt 1 september så förhoppningsvis kanske vi får ännu lägre när vi ska skriva på.

Har hört från bekanta som har runt 3.65 i rörligt också, men det har väl med belåningsgrad att göra, eller hur funkar sånt?

Kolla här istället för att folk ska rapportera sin ränta i den här tråden https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pwoblem:

3.65% Rörligt låter helt orimligt med tanke på att bankens inlåningsränta är 3.75%. Svårt att tjäna pengar om man ger bort pengar.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av pwoblem:

Vi har ca 4,5M i lån, strax under 70%. Bra löner.
Vi har fått 4,35% rörligt och 3,71% på 3 år. Tror det är ganska bra för vår situation åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwoblem:

Jag har 19,7% belåningsgrad på lägenheten. Köpte för 4040000 kr 2022 och nu är den bara värderad till 3710000. Energiklass C. Vi har 4,54 % rörligt på Skandia. Då har vi också flera miljoner i tjänstepension som ligger där samt lite andra banktjänster igång. Orkar inte tjafsa med dom om lägre ränta, för dom har alltid något dåligt skäl till varför vi inte kan få det. Men vi byter nog bank när vi flyttar. Tror det blir Avanza då och att vi flyttar dit all tjänstepension som för oss två är över 10 miljoner. Plus sparande och aktier.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Hej, har en spännande situation:

Min farmor äger ett hus i Finland. Hon är Finsk medborgare och har bott där i många år. Av flera skäl ska huset nu säljas.
Jag & min sambo, samt min far, vill gärna behålla huset inom familjen.
Värderat till ca 3m, plus minus ett eller två hundra tusen typ.
Planen är inte att bo där heltid utan ha som sommarställe.

Jag och sambo har bara hyrt innan, aldrig ägt något. Vi är båda i 30-årsåldern och tjänar typ 40 respektive 50 i månaden. Farsan 50+. Vi har ett billån där vi har typ 100k kvar men gott om disponibel inkomst osv. Farsan har väl säkert nått blancolån men ingen har några anmärkningar eller större skulder. Vi har nog för insatsen.

Hur funkar det med hus i andra länder (Finland i detta fall)?
Kan en svensk bank acceptera huset som säkerhet för lånet? Eller kan t ex ålandsbanken eller nordea som har verksamhet i båda länderna?

Tacksam för all hjälp, helt ny inför denna typ av situation och total nybörjare på lån i allmänhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av DIskSektorer:

Hej, har en spännande situation:

Min farmor äger ett hus i Finland. Hon är Finsk medborgare och har bott där i många år. Av flera skäl ska huset nu säljas.
Jag & min sambo, samt min far, vill gärna behålla huset inom familjen.
Värderat till ca 3m, plus minus ett eller två hundra tusen typ.
Planen är inte att bo där heltid utan ha som sommarställe.

Jag och sambo har bara hyrt innan, aldrig ägt något. Vi är båda i 30-årsåldern och tjänar typ 40 respektive 50 i månaden. Farsan 50+. Vi har ett billån där vi har typ 100k kvar men gott om disponibel inkomst osv. Farsan har väl säkert nått blancolån men ingen har några anmärkningar eller större skulder. Vi har nog för insatsen.

Hur funkar det med hus i andra länder (Finland i detta fall)?
Kan en svensk bank acceptera huset som säkerhet för lånet? Eller kan t ex ålandsbanken eller nordea som har verksamhet i båda länderna?

Tacksam för all hjälp, helt ny inför denna typ av situation och total nybörjare på lån i allmänhet

Jag behöver vara tråkig och säga att du behöver kontakta banken och fråga. Ditt förslag om Nordea är väl inte tokig tänker jag, de har huvudkontor i Finland.
Men kolla med flera banker kanske, och finska banker?

Permalänk
Skrivet av Sunix:

Jag behöver vara tråkig och säga att du behöver kontakta banken och fråga. Ditt förslag om Nordea är väl inte tokig tänker jag, de har huvudkontor i Finland.
Men kolla med flera banker kanske, och finska banker?

Japp, planen är att göra det typ imorgon eller början av nästa vecka. Förstår såklart att ingen kan ge ett rakt besked på det här, men hoppas på att kunna hitta någon som har gått igenom något liknande som kan förklara upplägget lite.

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga för er som jag inte visste att det är pantsättningsavgift när man byter lån om man har bostadsrätt och HSB.
Har man delat upp lånet på flera delar kostar det för varje del, 573kr per del blev det för mig.

Vet inte om det gäller för hus och om det är så för alla bostadsrättsföreningar och om det är samma summa, osv.
Någon annan kanske kan svara på det.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Vill bara tillägga för er som jag inte visste att det är pantsättningsavgift när man byter lån om man har bostadsrätt och HSB.
Har man delat upp lånet på flera delar kostar det för varje del, 573kr per del blev det för mig.

Vet inte om det gäller för hus och om det är så för alla bostadsrättsföreningar och om det är samma summa, osv.
Någon annan kanske kan svara på det.

Fick precis samma summa för mig. SBAB rekommenderade mig att dela upp mitt lån i 3 delar och det skulle inte spela någon roll i praktiken utan bara göra det enklare om jag någonsin ville binda någon del (Jag har rörligt på alla 3 delar). Men fick 3x 573 på HSB avi den här månaden.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag har 19,7% belåningsgrad på lägenheten. Köpte för 4040000 kr 2022 och nu är den bara värderad till 3710000. Energiklass C. Vi har 4,54 % rörligt på Skandia. Då har vi också flera miljoner i tjänstepension som ligger där samt lite andra banktjänster igång. Orkar inte tjafsa med dom om lägre ränta, för dom har alltid något dåligt skäl till varför vi inte kan få det. Men vi byter nog bank när vi flyttar. Tror det blir Avanza då och att vi flyttar dit all tjänstepension som för oss två är över 10 miljoner. Plus sparande och aktier.

Hos Skandia kan du inte få unika rabatter då de har likadant system för samtliga. Transparent och bra. Med den belåningsgrad du idag har så kan du inte ens få bättre rabatt hos Avanza (Via Stabelo) med den belåningsgrad du har. Tror nog inte du kommer lägre än vad Skandia erbjuder. Testa att skruva upp din belåningsgrad via Skandias snurra eller övriga bankers så ser du att du hos i princip samtliga banker enbart kommer ner i bolåneränta med högre belåning.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Hos Skandia kan du inte få unika rabatter då de har likadant system för samtliga. Transparent och bra. Med den belåningsgrad du idag har så kan du inte ens få bättre rabatt hos Avanza (Via Stabelo) med den belåningsgrad du har. Tror nog inte du kommer lägre än vad Skandia erbjuder. Testa att skruva upp din belåningsgrad via Skandias snurra eller övriga bankers så ser du att du hos i princip samtliga banker enbart kommer ner i bolåneränta med högre belåning.

Tack för infon! Sjukt att jag inte fått samma tydliga raka svar från Skandia.

Tycker (det är ju mitt personliga intryck) att dom varit väldigt svajiga att ha och göra med när vi pratat bolån. Har försökt få vettiga svar kring att köpa nytt boende samtidigt som vi sitter kvar på nuvarande ett tag och renoverar upp till ett år. Dom har varit sjukt oklara om det funkar eller inte. Andra långivare, typ SBAB har varit mycket enklare att diskutera med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Tack för infon! Sjukt att jag inte fått samma tydliga raka svar från Skandia.

Tycker (det är ju mitt personliga intryck) att dom varit väldigt svajiga att ha och göra med när vi pratat bolån. Har försökt få vettiga svar kring att köpa nytt boende samtidigt som vi sitter kvar på nuvarande ett tag och renoverar upp till ett år. Dom har varit sjukt oklara om det funkar eller inte. Andra långivare, typ SBAB har varit mycket enklare att diskutera med.

Jag skulle kolla upp Avanzas låneerbjudande. Om du nu har en hel del pengar hos dom redan så får man lite extra rabatt på lånet.

https://www.avanza.se/private-banking-pro/private-banking/bol...

Framförallt är de väldigt smidiga att ha lån hos.
Jag kommer byta så fort min renovering är klar och jag kan omvärdera mitt bolån.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag skulle kolla upp Avanzas låneerbjudande. Om du nu har en hel del pengar hos dom redan så får man lite extra rabatt på lånet.

https://www.avanza.se/private-banking-pro/private-banking/bol...

Framförallt är de väldigt smidiga att ha lån hos.
Jag kommer byta så fort min renovering är klar och jag kan omvärdera mitt bolån.

Som jag förstår det är det följande som gäller just nu: Om du har mellan 3-10 miljoner kr i samlat kapital hos oss får du 4,15% (4,23% effektiv ränta) Att jämföra med Skandia där vi just nu har 2 miljoner kr i fonder och har 4,54 i effektiv ränta.

Så 0,31 % bättre ränta om vi flyttar dit merparten av vårt pensionssparande.

Visa signatur