Möten på jobbet, vad tycker ni om dessa?

Permalänk
Medlem

Sitter som bland annat projektledare på mitt jobb.

När jag bokar möten så ser man till att bara de som behövs är med, inga andra, de kan ju fortsätta att jobba.
Sedan så ser man till att ha en agenda som skickas ut ca 5-3 dagar innan möte. Tidigare så var det folk som inte läste agendan och då blev det lite sura miner på bland annat mig... Nu mera så funkar det klart bättre.

Sedan så är det inte alltid jag som håller i mötena men jag ser till att den personen som har ledarrollen vet om det samtidigt som agendan kommer ut. Detta gör att våra möten blir mer effektiva och vi kan återgå till vad som behövs göras.
Denna person får samtidigt mandatet att "fösa mötet" åt rätt håll. Finns det saker som inte är viktigt för alla i rummet så stannar man kvar med de som är inblandade och tar det lite snabbt efter mötet.

Funkar bra och har numer ofta faktiskt tid för att göra annat än att sitta i möten.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att medarbetare blivit mkt mer passiva på möten, lider mig igenom många möten där folk bara sitter och är tysta och inte bidrar. Upplevde inte det på samma sätt när man satt på plats och körde möten, då deltog folk mer aktivt.

Vet inte om det är min arbetsplats (IT-avd) där det är många som bara sitter av möten men bristen på engagemang är tydlig.
Försöker förstå om folk blivit mer blyga när man sitter framför en kamera eller vad det är som skapat denna "tystnad" bland medarbetare.

Upplever inte samma passivitet när man kör möten IRL.

Permalänk
Medlem

Är med på det som är relevant, declinear skit som jag anser är oväsentligt
Deltar jag via distans gör jag annat under tiden för att nyttja tiden bäst.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Intressant vad olika åsikter alla har om detta
Sitter i regel i 4 - 5 möten per dag och har väl något möte per vecka som känns oplanerat och luddigt när det gäller syfte
Det bästa som finns är ju möten där man kan "åka med" dvs ingen förplanering krävs utan man har en tydlig och driven kollega som leder mötet och vill ha med en för inputs pga olika kompetenser och erfarenheter.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Har alldeles för många möten som hade kunnat vara ett mail och möten med alldeles för många deltagare. Det kan vara ett möte på en timme men det är dels passiva deltagare eller deltagare som bara har 3-4 minuters taltid och sen sitter med på delar som är irrelevanta för dem själva.

I mitt fall upplever jag att många möten bara handlar om att någon känner sig osäker och försöker skapa trygghet, typ få koll på läget.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Alltså det var en period på mitt jobb då jag gick på typ 8 möten om dagen. Vet inte riktigt varför men av någon anledning bestämde samma ledning att vi måste ha alla dessa möten att vi inte längre skulle ha det. Antar att det berodde på att vi inte fick något gjort utan bara gick på möten. Det räcker med ett eller två om dagen.

Permalänk
Medlem

Mötesinflation.
Dessvärre har det blivit en norm att ha full kalender med möten, som en kvittens på att jag är viktig och att jag har mycket att göra.
Ännu värre är de som sitter som mellanchefer/beslutsfattare eller de som har något vettigt att säga inte går att boka in på kort tid när man verkligen behöver dom.

Permalänk
Medlem

Inget emot möten i sig men när de är via Teams har det börjat reta mig lite däremot. En sak under pandemin och Jada Jada och även nu om någon jobbar hemma, är på vift eller vi har möte med externt folk... Men när alla sitter under samma tak blir det liiite krystat. Bara boka det i ett av konferensrummen då tycker jag.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Tycker att det finns en hel del möten som man känner, jo detta kunde ju bara vara ett mejl istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem

Totalt värdelöst inom kommunal verksamhet. Oftast ska man ha möte om nästa möte. Man slänger med alldeles för mycket folk utan någon baktanke kring varför. Mestadels som motivering "bra att ha med utifall att".

Långa möten är så otroligt ineffektivt. Korta avstämningar är jag för. Maxtid: 30 min.

Permalänk
Medlem

Sitter just nu på en APT där man går igenom npf och jag har inget elevansvar och har jobbat på skolor med anpassad grundskola (som är det senaste namnet) i 20 år. Det här är helt bortkastat för min del. Ändå skall jag vara med. Övertid dessutom...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag tänker att 9 av 10 möten skulle kunna undvikas om de anställda med jämna mellanrum rapporterade in vad som händer, sedan att avdelningschefen eller en samordnare sammanställer en veckorapport utifrån dessa inlämningar. Duger gott och väl att köra ett morgonmöte varje måndag, där man lägger fram veckoplaneringen, sedan stämmer av på fredagen och se vart man ligger till planeringsmässigt.

Veckoplanering försökte jag med första veckorna på jobbet, men fick sluta med det för det blev uppenbart att den inte överlevde fram till halv tio innan jag fick veckans första Prio 1A. Det är väldigt stimulerande, men svårt att planera för:)

Skrivet av Tempel:

Sitter just nu på en APT där man går igenom npf och jag har inget elevansvar och har jobbat på skolor med anpassad grundskola (som är det senaste namnet) i 20 år. Det här är helt bortkastat för min del. Ändå skall jag vara med. Övertid dessutom...

APT var ändå bättre under pandemin, för då kunde man diska eller ta en promenad eller surfa under tiden. Nu är de på plats igen.
De var bättre på teams.

Permalänk
Medlem

Jobbar som konsult (vad det nu betyder numera) och har hunnit med att arbeta på ~10 olika bolag. Det är slående hur olika möteskultur är på olika bolag som i princip jobbar i samma bransch.
Själv gillar jag korta, effektiva möten där endast de som förväntas bidra till mötet är närvarande. Men smaken är som baken Bolag där man alltid har x antal stående veckomöten, som alltid hålls, oavsett om det finns ett ord att säga eller inte och minsann inte avslutas en minut i förväg. Kanske lägger man de första 20 minuterna på att gå igenom "förra veckans protokoll". Ger mig huvudvärk!

Permalänk
Medlem

Har ett mindre företag med ca 10 själar, såhär gör vi;

vi ses varje tisdag förmiddag för ett 10-12 "veckomöte" där vi tar _allt_, vi backar 2 veckor för fakturering, blickar framåt 4 veckor för planering, kollar hur alla mår, sonderar inköp, service mm mm. vi fortsätter på gemensam lunch om vi har bra feeling, på företagets bekostnad. är mötet klart tidigare så blir de långlunch.

dessa möten är inte obligatoriska om man har arbete att utföra, men det är uppskattat om du är med iaf varannan vecka, då vi i regel bör klara oss då vi blickar så långt bak/fram.

protokoll förs och det är din plikt att läsa detta så du vet vad som sas, missad tillgänglig info är inte en ursäkt. men vill du flika in, delta på mötet.

resterande day-to-day tar vi i en gemensam gruppchatt så samtliga ser små beslut/problem/fixes som sker dagligen, om alla vet vad alla gör så är det enkelt att supporta varandra. Därav undanbedes 1on1 kommunikation ifall det är något som berör gruppen.

detta bör i teori ge samtliga anställda 38h tid över till arbete per vecka

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

Då jag arbetar natt, och alla möten är dagtid så är dom inte populära haha

Permalänk
Medlem

eftersom jag kallar till de flesta mötena...

...så får jag ju hoppas att de uppskattas
Strategi:

• Bjud in så få som möjligt med bibehållet resultat

• Klar agenda

• Klar förväntan på mötet

• Tydligt kommunicerat om det krävs förarbete av deltagarna (läs igenom saker, se till att de har uppdaterad information, etc.)

• Styr mötet efter agendan - poppar något upp så ta ett separat möte eller i slutet på detta mötet om det finns tid och då är folk fria att gå.

Det brukar ge rätt bra möten men kräver insats av de som bjuds in. Folk som bara sitter tysta och/eller inte bidrar kan lika gärna lämna. Mina team har också fritt fram att neka möten de blir inbjudna till om deras tid kan användas bättre. Alla är optional om de inte är explicit nödvändiga.

För mig personligen: boka 15-30 min efter mötet för att hantera actionpoints som kommer upp så man slipper ta det på fredag eftermiddag

Guldregel: det är helt ok att neka möten om man känner att ens tid kan användas bättre! Jag nekar nog 75% av de mötena jag blir inbjuden till och om någon explicit vill att man joinar så taggar de en i inbjudan eller följer upp när man nekar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vi har ca 5-10 minuter möte varje morgon för att avstämma med produktionsledaren hur vi ligger till och kör lite snabb info.

Räcker bra.

Jobbar man i produktion som exempelvis maskinoperatör eller lager är möte vid morgon eller skiftbyte nästan ett måste.

Man förmedlar status på arbetsorder och mål närmsta tiden. Samtidigt som bemanningen kan flyttas mellan avdelningarna beroende på behoven just då.

Antar att du jobbar liknande? Jag gjorde det förr.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag tycker att medarbetare blivit mkt mer passiva på möten, lider mig igenom många möten där folk bara sitter och är tysta och inte bidrar. Upplevde inte det på samma sätt när man satt på plats och körde möten, då deltog folk mer aktivt.

Vet inte om det är min arbetsplats (IT-avd) där det är många som bara sitter av möten men bristen på engagemang är tydlig.
Försöker förstå om folk blivit mer blyga när man sitter framför en kamera eller vad det är som skapat denna "tystnad" bland medarbetare.

Upplever inte samma passivitet när man kör möten IRL.

Kan det vara att det blev fler möten i samband med att man kom på att man kunde köra möten på distans?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Snusfri
Skrivet av serverfel:

Jobbar man i produktion som exempelvis maskinoperatör eller lager är möte vid morgon eller skiftbyte nästan ett måste.

Man förmedlar status på arbetsorder och mål närmsta tiden. Samtidigt som bemanningen kan flyttas mellan avdelningarna beroende på behoven just då.

Antar att du jobbar liknande? Jag gjorde det förr.

Japp, inom metalindustrin.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Kan det vara att det blev fler möten i samband med att man kom på att man kunde köra möten på distans?

Intressant tanke, har inte tänk på det faktiskt. Tyckte man satt i många möten även på plats.
Men det kan kanske vara en bidragande faktor.

Tycker generellt att vett och etikett har dykt sedan pandemin när det gäller möten tyvärr.
Samtidigt så glömmer man lätt av att webbmöten är en nytt för vissa. Det är inte alla som är bekväma att se sig själva.
Sen är det lite företagskultur/teamkultur hur engagerade medarbetare är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

...så får jag ju hoppas att de uppskattas
Strategi:

• Bjud in så få som möjligt med bibehållet resultat

• Klar agenda

• Klar förväntan på mötet

• Tydligt kommunicerat om det krävs förarbete av deltagarna (läs igenom saker, se till att de har uppdaterad information, etc.)

• Styr mötet efter agendan - poppar något upp så ta ett separat möte eller i slutet på detta mötet om det finns tid och då är folk fria att gå.

Det brukar ge rätt bra möten men kräver insats av de som bjuds in. Folk som bara sitter tysta och/eller inte bidrar kan lika gärna lämna. Mina team har också fritt fram att neka möten de blir inbjudna till om deras tid kan användas bättre. Alla är optional om de inte är explicit nödvändiga.

För mig personligen: boka 15-30 min efter mötet för att hantera actionpoints som kommer upp så man slipper ta det på fredag eftermiddag

Guldregel: det är helt ok att neka möten om man känner att ens tid kan användas bättre! Jag nekar nog 75% av de mötena jag blir inbjuden till och om någon explicit vill att man joinar så taggar de en i inbjudan eller följer upp när man nekar.

Bra post.
Nyfiken följdfråga, hur hanterar du folk som just inte bidrar men sitter med på möten?
Själv försöker jag rikta frågor så att dom dras med men ofta blir det lite som att prata med en tonåring, man får ett Ja eller Nej.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att medarbetare blivit mkt mer passiva på möten, lider mig igenom många möten där folk bara sitter och är tysta och inte bidrar.

hur hanterar du folk som just inte bidrar men sitter med på möten?
Själv försöker jag rikta frågor så att dom dras med men ofta blir det lite som att prata med en tonåring, man får ett Ja eller Nej.

Antingen har du bjudit in idioter och då faller det tillbaka på dig, eller så har du bjudit in kompetenta människor till ett möte som de inte ser någon anledning att engagera sig i och då faller det ändå tillbaka på dig.

Det bör rimligen inte var så svårt att lista ut vilket av alternativen det är.

Permalänk
Medlem

Tyvärr fått en negativ bild genom åren angående möten. Mycket onödiga sådana.

Det bra:
Veckovisa möten med de olika ansvariga för vår del runt om i Europa. Där vi delade gemensamma frågeställningar och tolkningar av regelverket.

Det dåliga:
Nordiska möten om framförallt arbetsmiljön och klagomål därpå, ingen av de som klagade och gav negativ feedback i undersökningar vågade säga vad de tyckte var fel. Omöjliggjorde för oss chefer att rätta till situationen.

Permalänk
Medlem

Det är tur man har en Copilot som sammanfattar mötena åt en. Både det som sägs, delas och chattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Japp, inom metalindustrin.

Coolt!

Samma här. Maskinoperatör.

Först med rostfritt sen med vanlig plåt.

Jobbar inte alls med det numera. Men man har mycket av tänket med sig.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Själv har vi för lite möten, ena månaden gäller en sak och nästa månad är det nåt helt annat som ledningen har bestämt utan att informera oss anställda.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Bokar upp saker jag ska göra i min kalender, även småsaker som tar 5 minuter, 15 minuter osv. Det gör att folk inte kan härja fritt och boka möten hursom helst. Om jag är busy så är jag busy och kommer inte delta, enkelt

Svinskönt.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Bra post.
Nyfiken följdfråga, hur hanterar du folk som just inte bidrar men sitter med på möten?

Absolut bäst sätt är att dra in dem i diskussionerna. Fråga om deras uppfattning/erfarenhet.

Att påtala att någon är passiv i mötet ger sällan bra resultat utan isf tar jag upp det på våra 1:1s (om det är en person som rapporterar till mig), är det inte det så tar jag det med deras manager. Naturligtvis lägger jag fram det som att det är synd att vi missar deras input i diskussionerna och att jag önskar att de var mer delaktiga för bästa resultat.

Specifikt får man bara ett ja/nej svar så brukar jag be dem utveckla det svaret. Varför kommer du fram till den slutsatsen? Har du erfarenhet av det sedan tidigare, har du ytterligare information, etc.

Vi kör rätt hård no-laptop/no-phone policy på våra möten så det finns inte så mycket att göra förutom delta i diskussionerna.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Sitter i 20-30 möten i veckan - global tjänst, två högt prioriterade projekt och en hårt reglerad industri gör att det inte blir mycket tid till faktiskt arbete.

Permalänk
Avstängd

Om mötet har i syfte till dialog för att lösa ett problem så OK. Annars kan dom lika gärna skicka ut ett e-postmeddelande med den information dom vill förmedla och inte ta upp vår tid i onödan. Men samtidigt ändå vara återhållsamma med att skicka ut e-postmeddelande eftersom det är inte gratis att vare sig skriva dom eller läsa dom.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.