Uppgradering/nyköp av komplett dator.

Permalänk

Uppgradering/nyköp av komplett dator.

Hej forumet, första inlägget från mig.

Jag sitter på en gammal burk och det är dags att uppgradera. Så till en början undrar jag om det finns marknad för det jag sitter på just nu och som del två i detta inlägg så behöver jag köpråd.

Mina nuvarande specifikationer är:
Grafikkort: Nvidia Geforce Gtx 1070
Moderkort: Gigabyte Z77X-UD5H
CPU: Intel(R) Core(TM) i7-3770K CPU @ 3.50GHz 3.90 GHz
Monitor: ROG PG279Q 144hz, 1440p, Displayport (skall ej säljas)
Chassi: Någon Fractal Design
PSU: Någon på 600w
Hårddiskar: Samsung SSD 850 EVO 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB, WDC WC20EFRX-68AX9NO, WDC WD4002FYYZ-01b7CB1
RAM: DDR3, 16GB

Om man bortser från monitorn och må hända hårddiskarna, finns det någon marknad för dessa delar idag och om det nu skulle finnas vad kan man tänkas få? Såg någon annan version av 1070-kortet få bud på 800kr.

Del två:

Jag är ute efter att införskaffa en helt ny uppsättning av datorkomponenter. Då pratar vi allt från grafikkort, cpu, minnen, lagring, nätaggregat, moderkort och må hända chassi. Jag har lekt lite med Inets datorbyggare men har egentligen ingen aning vad jag ska sätta ihop.

Jag vet att jag är ute efter ett RTX4080 Super eller likvärdigt från det andra laget. Vad ska man tänka på gällandes för och nackdelar där?
Vad krävs för moderkort om man vill kunna upgpradera i framtiden? Och så klart vad för andra komponenter passar, samt AMD vs Intel i cpu-väg likaså. Jag är tyvärr inte insatt och har surfat många timmar och blir tokig gällandes dessa saker.

Budget: 20-30t SEK. Datorn skall användas till gejming på 1440p 144hz skärm samt 3dmodelering, kanske 4k i framtiden. Har ni något tips på datorbygge åt mig?

Jgg blir mycket tacksam för svar, även om del två gällandes bygget är lite i början av planeringen!

Permalänk
Medlem

Absolut finns efterfrågan på dina delar och de har ett värde. Grafikkortet själv är 1000+kr, lite beroende på märke. Datorn kanske är värd 2500-3000kr hela. Eller så kan du såklart behålla chassi, psu och hårddiskar.

Bygger du datorn själv?

Grafikkort finns 7900xtx som är lite billigare och lite snabbare än 4080 super i spel, dock sämre i raytracing.
www.komplett.se/product/1221628/datorutrustning/datorkomponen....

Med den budgeten hade de flesta nog rekommenderat AM5 plattform med 7800x3d cpu, men på krävande spel med höga grafikinställningar lär det ändå ofta vara grafikkortet som håller tillbaks fps. Jag anser att ett billigare Ryzen 5 7600 räcker väl, såvida du inte vill ha riktigt höga fps på skjutarspel som CS2/Valorant.

Detta är ett exempelbygge på Inet (från en annan tråd, så inte helt passande), men du kommer billigare undan om du köper delarna själv där det är billigast och bygger. Grafikkortet tänker jag du byter ut till 7900xtx, och köp 2TB SSD.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/UdcpAYujgoKfFnRPtYDFFRgpTmU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rabbit2000:

Hej forumet, första inlägget från mig.

Jag sitter på en gammal burk och det är dags att uppgradera. Så till en början undrar jag om det finns marknad för det jag sitter på just nu och som del två i detta inlägg så behöver jag köpråd.

Mina nuvarande specifikationer är:
Grafikkort: Nvidia Geforce Gtx 1070
Moderkort: Gigabyte Z77X-UD5H
CPU: Intel(R) Core(TM) i7-3770K CPU @ 3.50GHz 3.90 GHz
Monitor: ROG PG279Q 144hz, 1440p, Displayport (skall ej säljas)
Chassi: Någon Fractal Design
PSU: Någon på 600w
Hårddiskar: Samsung SSD 850 EVO 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB, WDC WC20EFRX-68AX9NO, WDC WD4002FYYZ-01b7CB1
RAM: DDR3, 16GB

Om man bortser från monitorn och må hända hårddiskarna, finns det någon marknad för dessa delar idag och om det nu skulle finnas vad kan man tänkas få? Såg någon annan version av 1070-kortet få bud på 800kr.

Del två:

Jag är ute efter att införskaffa en helt ny uppsättning av datorkomponenter. Då pratar vi allt från grafikkort, cpu, minnen, lagring, nätaggregat, moderkort och må hända chassi. Jag har lekt lite med Inets datorbyggare men har egentligen ingen aning vad jag ska sätta ihop.

Jag vet att jag är ute efter ett RTX4080 Super eller likvärdigt från det andra laget. Vad ska man tänka på gällandes för och nackdelar där?
Vad krävs för moderkort om man vill kunna upgpradera i framtiden? Och så klart vad för andra komponenter passar, samt AMD vs Intel i cpu-väg likaså. Jag är tyvärr inte insatt och har surfat många timmar och blir tokig gällandes dessa saker.

Budget: 20-30t SEK. Datorn skall användas till gejming på 1440p 144hz skärm samt 3dmodelering, kanske 4k i framtiden. Har ni något tips på datorbygge åt mig?

Jgg blir mycket tacksam för svar, även om del två gällandes bygget är lite i början av planeringen!

Du bör hålla dig till Nvidia ifall du ska göra något mer än gaming du nämnde att du vill använda datorn till 3dmodelering då är det Nvidia som gäller helt enkelt för att det är garanterad att det kommer funka ifall programmet stödjer GPU acceleration AMD är hit och miss ifall du är säker på att programmet du använder fungerar med AMD så kan du välja AMD.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Med den budgeten hade de flesta nog rekommenderat AM5 plattform med 7800x3d cpu, men på krävande spel med höga grafikinställningar lär det ändå ofta vara grafikkortet som håller tillbaks fps. Jag anser att ett billigare Ryzen 5 7600 räcker väl, såvida du inte vill ha riktigt höga fps på skjutarspel som CS2/Valorant.

Ser man till kostnaden för hela bygget känns dock 7800X3D ganska prisvärd. Anders bygge blir knappt 11 % dyrare med 7800X3D och 7800X3D presterade nästan 22 % bättre än 7600 i 1440p med ett 4090. Sätter man 4080 Super i relation till 4090 i 1440p borde skillnaden bli ca 19 % med ett 4080 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Ser man till kostnaden för hela bygget känns dock 7800X3D ganska prisvärd. Anders bygge blir knappt 11 % dyrare med 7800X3D och 7800X3D presterade nästan 22 % bättre än 7600 i 1440p med ett 4090. Sätter man 4080 Super i relation till 4090 i 1440p borde skillnaden bli ca 19 % med ett 4080 Super.

Är det inte större skillnad mellan 4090 och 4080super?
Det beror ju alltid på från spel till spel (och inställningar) men min poäng är också att fps'n som 7600 ger är nog för i princip allt fast det är ju såklart helt subjektivt. Men 10 eller 20% mer prestanda spelar ingen större roll ifall man ändå får mer fps än vad man vill ha.

Ja, jag är en person som sätter fps limit (mest så att grafikkortet inte ska dra mer ström, och bli varmare, därav låta högre). Finns inte rätt eller fel, man bör bara ha koll på vad man egentligen får tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Är det inte större skillnad mellan 4090 och 4080super?
Det beror ju alltid på från spel till spel (och inställningar) men min poäng är också att fps'n som 7600 ger är nog för i princip allt fast det är ju såklart helt subjektivt. Men 10 eller 20% mer prestanda spelar ingen större roll ifall man ändå får mer fps än vad man vill ha.

Ja, jag är en person som sätter fps limit (mest så att grafikkortet inte ska dra mer ström, och bli varmare, därav låta högre). Finns inte rätt eller fel, man bör bara ha koll på vad man egentligen får tycker jag.

4090 var bara 15 % snabbare än 4080 Super i 1440p i SweClockers speltest. I 4K är skillnaden klart större.

Mer prestanda än man behöver är onödigt just nu men spel kräver mer och mer och betalar man 11 % mer men får 19 % högre prestanda är det ju ändå värt det för framtiden i mitt tycke.

4090 t.ex. är ju inte prisvärt för 1440p. Anders bygge blir 34 % dyrare med det billigaste 4090-kortet men 1440p-prestandan ökar bara med 15 %. I 4K är 4090 dock hela 32 % snabbare så då är det nästan värt det.

Permalänk

Tack för era svar och tankar!

Jag har pratat lite med Inets kundtjänst och kollat på lite rabatterade men bra saker, jag har testat att ändra till detta PNY 4080 super, jag kommer troligtvis lägga till en till m.2 SSD på 2tb. Vad tror ni om nedanstående lista?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rabbit2000:

Tack för era svar och tankar!

Jag har pratat lite med Inets kundtjänst och kollat på lite rabatterade men bra saker, jag har testat att ändra till detta PNY 4080 super, jag kommer troligtvis lägga till en till m.2 SSD på 2tb. Vad tror ni om nedanstående lista?

<Uppladdad bildlänk>

Välj ett ATX 3.0 nätaggregat och du kanske också vill välja ett B650(E) moderkort för PCI-e Gen 5 annars så ser paket bra ut

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

4090 var bara 15 % snabbare än 4080 Super i 1440p i SweClockers speltest. I 4K är skillnaden klart större.

Mer prestanda än man behöver är onödigt just nu men spel kräver mer och mer och betalar man 11 % mer men får 19 % högre prestanda är det ju ändå värt det för framtiden i mitt tycke.

4090 t.ex. är ju inte prisvärt för 1440p. Anders bygge blir 34 % dyrare med det billigaste 4090-kortet men 1440p-prestandan ökar bara med 15 %. I 4K är 4090 dock hela 32 % snabbare så då är det nästan värt det.

Det är dock i genomsnitt, i vissa spel var det ingen skillnad alls eftersom den 12900KS som Sweclockers testade med flaskhalsade medan andra spel såg större skillnad. Med en 7800X3D blir det troligtvis större skillnad även i 1440p, men om det är värt det beror förstås mycket på vad man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rabbit2000:

Tack för era svar och tankar!

Jag har pratat lite med Inets kundtjänst och kollat på lite rabatterade men bra saker, jag har testat att ändra till detta PNY 4080 super, jag kommer troligtvis lägga till en till m.2 SSD på 2tb. Vad tror ni om nedanstående lista?

<Uppladdad bildlänk>

Moderkort med PCIe 5.0-stöd och PSU med ATX 3.0-stöd. Phantom Spirit räcker gott och väl för 7800X3D och man slipper eventuella komplikationer med vattenkylning.

PNY-kortet är nog ett bra val då det var den tystaste kylaren till 4080 samt riktigt bra temperaturer.

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-4080-fo...