AMD Ryzen 9000X3D kan släppas redan i september

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Nu är det dags att överge sin 8700k.

Skrivet av StegeSWE:

Samma , sitter på en 8700k jag med så nu lär det bli uppgradering

Sitter i (typ) samma båt som ni, väntar på något nog smaskigt för att överge gamla trotjänaren i7-8086k (som är en specialvariant av 8700k för de som inte redan har koll)

Visa signatur

Gränser är till för att tänjas!

Permalänk
Medlem

Köper väldigt sällan (dyra)saker till mig själv, kanske får bli en sådan då jag i sneglat sedan 5000 seriens x3d variant.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ja 9000-serien utan X3D är ju rätt DOA för de flesta entusiaster som bryr sig om spelprestanda sålänge dessa får se sig slagna av 7800X3D. Och det finns en en risk att så kommer vara fallet. Och då lär AMD inte vänta länge med att rulla ut nyare X3D. Men som vanligt kommer väl alla serier fortsätta samexistera och segmenteringen förvärras än mer. "Vill du ha insteg? Köp Ryzen 5 3600!". Allt för att motivera hutlösa priser på de nyaste prylarna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja 9000-serien utan X3D är ju rätt DOA för de flesta entusiaster som bryr sig om spelprestanda sålänge dessa får se sig slagna av 7800X3D. Och det finns en en risk att så kommer vara fallet. Och då lär AMD inte vänta länge med att rulla ut nyare X3D. Men som vanligt kommer väl alla serier fortsätta samexistera och segmenteringen förvärras än mer. "Vill du ha insteg? Köp Ryzen 5 3600!". Allt för att motivera hutlösa priser på de nyaste prylarna.

Du kan idag köpa en ryzen 5 7600 för under 2500kr Och de enklare AM5 moderkorten för 1000kr. Det är inte så hutlöst eller?
Ryzen 5 har ju legat runt 2000-3000kr sen första generationen. Ett exempel från sweclockers test.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har varit på SweC sedan årsskiftet 1999-2000 och kan lova dig att det inte fanns något hat mot AMD mellan c:a 2000-2006.
Det var potentiellt större andel AMD på SweC under den tiden är vad det är nu.
Men efter Bulldozer-tiden blev det som sagt annorlunda, eftersom prestandan var långt under Intel och effektförbrukningen samtidigt klart högre.

Syftade mer på Runt 2010 och framåt när Pilediver introducerades, då va inte AMD värt mycket!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du kan idag köpa en ryzen 5 7600 för under 2500kr Och de enklare AM5 moderkorten för 1000kr. Det är inte så hutlöst eller?
Ryzen 5 har ju legat runt 2000-3000kr sen första generationen. Ett exempel från sweclockers test.

Ryzen 5 7600 är insteg till AM5 och är hutlöst mycket dyrare än Ryzen 5 3600. Mer än 100% dyrare till och med. Tror du instegsmodellen för AM5 hade kostat över 2000:- om man inte hade fortsatt producera AM4? AM5-moderkort med VRM-kylning är även dem ca 100% dyrare än AM4 med VRM-kylning. Ju mindre segmentering desto mer prisvärd utveckling.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Syftade mer på Runt 2010 och framåt när Pilediver introducerades, då va inte AMD värt mycket!

Bulldozer lanserades 2011 och var ju väldigt mycket en besvikelse, den var flera år försenad och kunde inte mäta sig med Intels Sandy Bridge som redan varit ute ett tag vid det laget. Att AMD inte var värt mycket då är sant både bildligt och bokstavligt, de gick nästan i konkurs p.g.a. Bulldozer.

Piledriver som kom året efter var en mindre uppgradering av Bulldozer med framförallt bättre prissättning, och t.ex. FX-8350 blev ju hyffsat populär här på forumet som ett prisvärt budgetalternativ. Sen hände inte mycket förrän 2017 när AMD kom in på banan igen med Zen. Så just Piledriver var väl egentligen en av få ljusglimtar från AMDs sida under hela Bulldozer-eran.

Permalänk

Blir sugen att uppgradera från en 7800x3d, vill ju alltid ha det bästa. Gissar att en 9800x3d har 10 cores och högre boost

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Spelar man enbart - antagligen inte. 7800X3D vinner över 7950X3D trots lägre frekvens pga. att man slipper latensen mellan CCDs på 7800X3D. Om de inte löst det problemet med 9XXX serien kan man antagligen rekommendera 9800X3D över 9950X3D om datorn bara används för spel.

Ja, det är ju det ställningstagandet också. Jag använder datorn för videoproduktion också, om än på amatörnivå. Jag ska kika närmare när de väl lanseras, både med och utan 3D.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Blir sugen att uppgradera från en 7800x3d, vill ju alltid ha det bästa. Gissar att en 9800x3d har 10 cores och högre boost

Kan inte ha 10 cores då blir det två ccd och du får problem med prestandan, som 7950x3d

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan inte ha 10 cores då blir det två ccd och du får problem med prestandan, som 7950x3d

Har det inte ryktats länge nu om större CCD som 10 eller 12 kärnor? Zen4C har ju redan så stora

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har det inte ryktats länge nu om större CCD som 10 eller 12 kärnor? Zen4C har ju redan så stora

Zen4C har 16, tror man enbart kör i cluster om 8? Sen är den större om det nu spelar roll pga samma sockel (10%)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ryzen 5 7600 är insteg till AM5 och är hutlöst mycket dyrare än Ryzen 5 3600. Mer än 100% dyrare till och med. Tror du instegsmodellen för AM5 hade kostat över 2000:- om man inte hade fortsatt producera AM4? AM5-moderkort med VRM-kylning är även dem ca 100% dyrare än AM4 med VRM-kylning. Ju mindre segmentering desto mer prisvärd utveckling.

Finns modeller under 7600. Exempelvis https://www.inet.se/produkt/5306636/amd-ryzen-5-8500g-3-7ghz-...
7600 är inte hutlöst mycket dyrare än 3600. Den kostar ungefär vad 3600 eller andra äldre motsvarande ryzen modeller gjorde när de var lika aktuella. 3600 är billig idag tack vare sin höga ålder.
Men ja det saknas riktigt billiga AM5 processorer motsvarande athlon och det beror säkert på att de fortfarande säljer am4 grejer.

Gick in lite snabbt på inet och kikade det fanns B650 moderkort med Wifi och VRM kylning för 1490kr. Ska du ha ett AM4 moderkort för 750kr får du väl nöja dig med a520 och inte ens få pcie 4?

Edit, jag är inte emot att AM5 blir billigare men det är nog något som löser sig med tiden, när Ryzen 9000 serien funnits ett tag blir ju 7000 serien och de äldre moderkorten troligtvis lite billigare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Finns modeller under 7600. Exempelvis https://www.inet.se/produkt/5306636/amd-ryzen-5-8500g-3-7ghz-...
7600 är inte hutlöst mycket dyrare än 3600. Den kostar ungefär vad 3600 eller andra äldre motsvarande ryzen modeller gjorde när de var lika aktuella. 3600 är billig idag tack vare sin höga ålder.
Men ja det saknas riktigt billiga AM5 processorer motsvarande athlon och det beror säkert på att de fortfarande säljer am4 grejer.

Gick in lite snabbt på inet och kikade det fanns B650 moderkort med Wifi och VRM kylning för 1490kr. Ska du ha ett AM4 moderkort för 750kr får du väl nöja dig med a520 och inte ens få pcie 4?

Edit, jag är inte emot att AM5 blir billigare men det är nog något som löser sig med tiden, när Ryzen 9000 serien funnits ett tag blir ju 7000 serien och de äldre moderkorten troligtvis lite billigare.

Varför Ryzen 5 3600 kostade lika mycket som 7500f idag (om den nu gjorde det?) så var det just på grund av samma sorts segmentering. Man sålde forttarande 1600, 1600 AF och 2600 och lät dem samexistera snarare än att fasa ut gammalt junk samtidigt som kreti och pleti applåderar AMD för att deras gamla prylar fortfarande "känns" aktuella på grund av denna pågående scam.

Om vi ska tala om vad man kan köpa på kampanj som du nu syftar på, så köpte jag ett B450m från asus med hyfsad VRM-kylning för typ 400:- på amazon för nån månad sen med kampanjkod och pågående vårrea. Det är mindre än en tredjedel av vad moderkortet du talar om kostar. Måste man ha wifi kan man köpa en adapter från typ 60:-

När 3600 var aktuell var fortfarande 6 kärnor och 12 trådar "rätt mycket". Det fanns modeller med lägre antal kärnor från AMD. Så det var ju inte rikrigt insteg på plattformen heller vilket 7500f är. Men visst de har ju nu släppt trasiga APUer under 8000-serien som presterar ännu sämre, men då med ungefär samma prissättning. Ännu en scam. 😅

7500f är en helt okey budgetprocessor dock med mellansegmentprissättning dessvärre.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Varför Ryzen 5 3600 kostade lika mycket som 7500f idag (om den nu gjorde det?) så var det just på grund av samma sorts segmentering. Man sålde forttarande 1600, 1600 AF och 2600 och lät dem samexistera snarare än att fasa ut gammalt junk samtidigt som kreti och pleti applåderar AMD för att deras gamla prylar fortfarande "känns" aktuella på grund av denna pågående scam.

Om vi ska tala om vad man kan köpa på kampanj som du nu syftar på, så köpte jag ett B450m från asus med hyfsad VRM-kylning för typ 400:- på amazon för nån månad sen med kampanjkod och pågående vårrea. Det är mindre än en tredjedel av vad moderkortet du talar om kostar. Måste man ha wifi kan man köpa en adapter från typ 60:-

När 3600 var aktuell var fortfarande 6 kärnor och 12 trådar "rätt mycket". Det fanns modeller med lägre antal kärnor från AMD. Så det var ju inte rikrigt insteg på plattformen heller vilket 7500f är. Men visst de har ju nu släppt trasiga APUer under 8000-serien som presterar ännu sämre, men då med ungefär samma prissättning. Ännu en scam. 😅

7500f är en helt okey budgetprocessor dock med mellansegmentprissättning dessvärre.

Okej jag väljer att lämna diskussionen här.
Förstår inte hur du kan gnälla och kalla det scam samtidigt som du är en av de som uppmuntrar det genom att köpa ett AM4 moderkort 2024.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Tremaine:

Hoppas till hösten. Ska maxa fps i wow.

78003x3 och 4800 ^^ 1440p och inte ens nära

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej jag väljer att lämna diskussionen här.
Förstår inte hur du kan gnälla och kalla det scam samtidigt som du är en av de som uppmuntrar det genom att köpa ett AM4 moderkort 2024.

Det fanns inget billigare/mer prisvärt alternativ. Det är ju heller inte så att jag helt avstår från livet bara för att jag samtidigt är kapabel att se verkligheten för vad den är.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Epic paint skillz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Epic paint skillz.

Du menar väl epyc paint skill?