Permalänk
Medlem

Tips på pendlarbil?

Hej allesammans! Ska flytta och kommer med det behöva pendla ca 7mil till arbetet en väg. Har just nu leasingbil som ryker i Juli och är i behov av ny bil.

Självklart vill man hitta jackpot med en säker bil, snygg och fin interiör som har någorlunda bra tryck i sig och som självklart är relativt/mycket snål! Nedan är mina prioriteringar, önskemål och tänkt budget. Diesel, hybrid eller el. Alla förslag är välkomna! Har kollat på allt från gammal tesla á 2015 med gratis laddning till nyare fräscha mercedes CLA.... blir tokig.

Prisklass: 180 000-240 000 (gränsen kan tänjas för rätt bil)
Hk: min 145 ish
Typ: helst sedan, suv eller kombi
Mil: max 12 500-snåret
Trevlig interiör och bekväm som låter relativt lite

Tar gärna emot bra tips och rekommendationer!

Skiljetecken korrigerade. // MOD
Permalänk
Medlem

Beggad MG ZS 2020/2021 med runt 3000-3500 mil räckvidd runt 22-24 mil på sommaren och 16-18 på vintern. Förbrukning runt 2,1kw per mil vintertid och 1,60-1,70kW sommartid.

Ligger nog runt din absoluta max, men det är en rätt schysst bil för pengen. Har en sådan jag själv och det enda negativa är.

30-42kwh laddning på sommartid.
26-32 kwh laddning på vintertid

Alltså tar den en liten stund att snabbladda om man är i behov av det. Men det fungerar bra med lite planering.

https://www.hedinbil.se/bilar/70105/pb-uc-mg-zs-ev-2020

Som exempel. 200k cirkus.

(Siffrorna på deras sida är helt fel gällande förbrukning etc)

Fler:

https://www.hedinbil.se/bilar/72322/pb-uc-mg-zs-ev-2020

Permalänk
Medlem

Tack! Skall kika

Permalänk
Medlem

Då du funderar på kombi - BMW F11 👌
En 520d har ca190 hk och drar 0,5 vid pendling (skippa xdrive)

Till nackdelarna hör att försäkring kan vara rätt dyr.

G31 hamnar nog en bit utanför din budget

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag leasade en Peugeot e-2008 i tre år. Funkade bra för hela familjen sålänge man slapp ta med barnvagn. Storlek som MG ZS ev, kanske något bättre verklig räckvidd, men framförallt Europeiskt utseende och interiör. Något dyrare än MG men det börjar komma många beg nu, så prutmån kan finnas.
Finns såklart krångel med att köra elbil, men mycket positivt med. Provkör någon iallafall är mitt tips, och när du gör kalkylen så räkna inte med att bränslepriserna (tyvärr) är så låga som idag.
Lycka till!