Behovet av kompetent IT-personal fortsätter öka

Permalänk

Jag som inte är högskoleutbildad inom IT tyckte att lönen var för låg. Därför sadlade jag om till Lokförare istället och tjänar bättre. Förvisso sämre arbetstider.

Permalänk
Skrivet av Shoopdawhoop:

Har du ett team med majoritet juniorer blir det här ett jättetydligt problem när alla egentligen borde få 10-15% i löneökning första 2-3 åren men budgetten räcker bara till kanske 3-5%, 5-8% om man har tur.

Tack för ett läsvärt inlägg. Siffrorna stämmer helt och hållet med min egen erfarenhet som junior utvecklare. Fick en löneökning på 4% vid första lönerevisionen. Ett liknande utfall vid nästa lönerevision skulle innebära en ny månadslön på ca 35 500 kr nästa år. Tycker detta är lågt för en systemutvecklare som har utbildning på högskola följt av 2-3 års arbetslivserfarenhet. Jobbar i en relativt stor stad, men inte i Stockholm eller Göteborg.

Eftersom det ändå är ett par rekryterare som hör av sig varje månad så kommer jag helt enkelt få kika på vad jag blir erbjuden för lön på andra bolag. Sedan är det upp till nuvarande arbetsköpare att välja om de vill matcha det. Trivs absolut på min nuvarande arbetsplats men det finns ju inget unikt där som skulle få mig att tacka nej till 60 000 - 80 000 kr mer per år, med en mer marknadsmässig lön hos någon annan.

Det verkar vara något av ett strukturellt problem. 4% löneökning för någon som redan tjänar 65 000 är väl trevligt. Men som junior utvecklare kan man snabbt halka efter om man inte byter arbetsköpare eller lyckas förhandla upp lönen ganska omgående.

Permalänk
Medlem

Sökte ett jobb som nyexad för många år sen, i annonsen så tog dom med glädje emot juniorer men dom tyckte jag hade för lite arbetslivserfarenhet. Med andra ord ville dom anställa en senior men betala för en junior.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Då det är ganska vida spritt så gissar jag att det på sikt är billigare att förlora kompetens kortsiktigt som mer eller mindre går att ersätta än vad det är att höja internt.

Kostnaden för den nya ersättaren är väl redan insparad på de 30 andra som är lojala och sväljer en något lägre lön då de faktiskt trivs.....

Mycket möjligt.

Skrivet av Curik:

Ser inte dramatiken. Att du måste byta arbetsgivare för att knuffa upp lönen är inget som är specifikt för vår bransch. Sen finns det alltid undantag.

Så studera absolut Bästa val jag gjort.

Jobbhopp i sig är inte dramatiskt, däremot är löneöket för just utvecklare vid jobbyte kontra löneök via lönesamtal hos befintlig arbetsgivare. Men budget för löneök och budget för nykrekrytering förklarades tidigare, så det är fair enough.
Jag kommer att plugga oavsett.

Skrivet av Trihxeem:

Jag rekryterar till och ansvarar för 4 utvecklingsteam.
Inga problem att börja plugga och sedan komma ut och ta jobb.
Absolut enklaste är att få in en fot under studietiden! Många större företag har någon form av acceleration program där man tar in någon från utbildning och ger dem 6mån hårdträning för att de snabbt ska börja leverera inom företaget. Det är också ett bra alternativ och blir ju klart lättare om man har kontakt med företaget innan.

Efter det så bör du om du vill få upp lönen byta vart tredje år eller så. Naturligtvis får man väga det mot att trivas på sin arbetsplats. Som rekryterande chef så ser jag inget problem i att någon har jobbat på många olika platser, gärna i lite olika brancher så de har bred erfarenhet.
Räknar med ungefär 3år innan folk börjar röra på sig igen (gärna inom företaget klart, kanske en ny roll). Blir det längre är det klart roligt och vissa försöker man få att stanna för att man ser mycket potential men då måste man tydligt pusha dem vidare till nästa roll så de ser en morot i form av ansvar och lön.

Tack för ditt svar. Skickat PM för följdfråga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Som utvecklare/programmerare (det som oftast också kallas Software Engineer) tycker jag nästan synd om nyexaminerade eller nyanställda med låg arbetslivserfarenhet.

När jag fick mitt första jobb (för 8 år sen) så frågade chefen om jag kunde Java, (Android var ett plus) Jag sa "ja" på båda frågorna, fick jobbet o fick börja på måndag (efter några tekniska frågor såklart).

Idag frågar intervjuaren om man kan följande:

- Java (helst fler andra språk)
- Spring
- Hibernate
- Unit testing / TDD
- REST API
- IAM, OAuth, SSO
- Cloud
- CI/CD och allt vad det innebär
- Databaser (helst erfarenhet av flera olika typer)
- AI

...och andra diverse verktyg och skriptspråk. Dessutom ska man göra personlighets- och kodtest och intervjuprocessen är uppdelad i 4-5 steg.

Det gäller också för företagen att hitta en realistisk kandidat som matchar de förväntning och behov företaget har till en marknadsmässig lön. Många företag är otroligt snåla med lönen i IT världen, speciellt när det kommer till kompetent personal. Det är katastrof. Flyttar man utomlands och tar samma jobb kan man tjäna mycket pengar.

I Indien betalar de ju typ högre IT löner än vad vi gör nu.

Och ironin är att inte ens vi som hållit på länge med detta kan hälften av det du räknade upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Som chef på ett produktbolag så skulle jag säga att det är svårast att hitta kompetenta utvecklare fortfarande (trots att vi är villiga att satsa på onboarding och kompetensutveckling). De som finns har oftast orealistiska lönekrav, vilket späs på av att rekryterare tar en avgift som är baserad på kandidatens årslön (vanligen ca 20%, men varierar). Så rekryterarna har ett egenintresse av att trissa upp lönerna.

Som nummer två skulle jag säga Site Reliability Engineers och/eller Devops. Det finns oändligt med folk som kan administrera Windows, men inga moderna techbolag hostar sin plattform på Windows. Det kan eventuellt vara intressant för ett bolag som har sin lokala IT-miljö på Windows. Men utvecklingsteamet använder som sagt inte Windows på ett modernt techbolag. Automatisering och infrastruktur som kod verkar vara en bristvara inom högskola och universitet i Sverige. Finns det ens några kurser som berör Ansible eller Terraform? En snabb sökning under tiden jag skriver detta säger att det är tveksamt.

Kan skriva flera sidor om detta, men svar JA. Fortsatt stor brist. Högskolor och universitet utbildar inte det som vi vill ha.

Har du något bra tips på att migrera in i devops? Jag är på motsatt ände närmare embedded men har länge varit sugen år det hållet.

Jag har satt upp lite kubernets cluster och serverar generellt men känner att jag inte riktigt vet vad som efterfrågas kompetens väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och ironin är att inte ens vi som hållit på länge med detta kan hälften av det du räknade upp

Japp så är det hehe. Trots att man blivit senior i branschen kan man inte bli expert på allt samtidigt. Men det verkar flretagen inte förstå...de har alldeles för höga krav ibland mot lönebilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Hur får man ihop

och

Som någon som sitter rätt bekvämt och välbetalt, med +10 års erfarenhet och matchar dom där kraven så tittar man liksom inte ens på rekryteringar som är komplicerade eller fyllda med tester/video-solo-intervju och annat dravel.

Om bristen verkligen är så hög som den sägs vara så ska ju dessa magiska marknadskrafter™ som vi alla förlitar oss på lösa detta genom att höja lönen, men den är samtidigt orealistisk samtidigt som det finns en stor brist? Får inte ihop denna ekvation

Detta är exakt min take också. Ifall vi intervjuprocessen börjar med nån HR/rekryterare som öppnar med "berätta om dig själv", resa till stockholm för intervju med någon boomerchef (trots att det är utsatt som remote) som andrasteg så går livet vidare illa kvickt utan en sån arbetsgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Mycket möjligt.
Jobbhopp i sig är inte dramatiskt, däremot är löneöket för just utvecklare vid jobbyte kontra löneök via lönesamtal hos befintlig arbetsgivare. Men budget för löneök och budget för nykrekrytering förklarades tidigare, så det är fair enough.
Jag kommer att plugga oavsett.

Bra! Och jag vidhåller att detta inte är unikt för vår bransch. Hör samma historier från alla möjliga bekanta som inte är systemutvecklare.

(Jag skulle vilja vara kvar på samma plats och åtnjuta samma löneutveckling som när jag hoppar, men har insett att i varje fall jag inte lyckas med det)

Permalänk
Medlem

Med undantag för ett par år efter IT-boomen sprack och runt finanskrisen 2008 så har IT-branchen haft "kompetensbrist" varenda år sedan mitten av nittiotalet (och kanske tom tidigare än så). Men det märkliga är att lönerna sällan eller aldrig reflekterar detta. Vi är fortfarande relativt billiga per timme i Sverige om man jämför med ett antal västländer runt världen. Särskilt om man tar hänsyn till nivån på den kompetens som ändå finns. Och särskilt just nu när Svenska kronan är mer eller mindre värdelös. Säljer man i dollar eller euro men betalar löner i kronor så är det fest på huvudkontoret varje kvartal!

Vore fantastiskt att få veta varför dessa två saker kan vara sanna samtidigt? Det är stor brist samtidigt som att lönerna inte stiger mer än vad som är normalt för flera andra brancher. Det är något av ett mysterium!

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Energi och service -5% ?

Jag trodde behovet av rekrytering för elektrifieringen skulle synas mer, men den utvecklingen kanske inte är här än.

Jag har inte lust att börja en omskolning till.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Tagit 120hp inom IT och har 3 års erfarenhet och tycker jag har ett ok CV, får knappt så mycket som en intervju.
Gissar jag behöver göra typ nått AI Kubernets MicroServices Container GitLab Jenkins projekt innan a-kassan tar slut... om jag bara kan sluta procastonera.

Jag skulle rekommendera att hemlabba/selfhosta lite. Lägg sedan till det till din CV. Det är dessutom både nyttigt och roligt och lite av ett svart hål när man väl kommer igång. Jag började med attt köpa en NAS och insåg efter några år att man kunde köra docker på den. Nu kör jag en rad servicar på mitt lokalal nätverk. Som Jellyfin, Tube Archivist, FreshRSS, Uptime Kuma osv...

Nu är jag iofs DevOps redan själv. Men jag har ändå lärt mig mycket av att rådda sånt hemma också. Och det finns så otroligt mycket intressant open source därute som man kan leka med. Och lära sig något samtidigt....

https://github.com/awesome-selfhosted/awesome-selfhosted

Man kan köra en dockerhost på nästan vad som helst (inklusive en RPI). Så kostnaden borde inte vara ett hinder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Jag skulle rekommendera att hemlabba/selfhosta lite. Lägg sedan till det till din CV. Det är dessutom både nyttigt och roligt och lite av ett svart hål när man väl kommer igång. Jag började med attt köpa en NAS och insåg efter några år att man kunde köra docker på den. Nu kör jag en rad servicar på mitt lokalal nätverk. Som Jellyfin, Tube Archivist, FreshRSS, Uptime Kuma osv...

Nu är jag iofs DevOps redan själv. Men jag har ändå lärt mig mycket av att rådda sånt hemma också. Och det finns så otroligt mycket intressant open source därute som man kan leka med. Och lära sig något samtidigt....

https://github.com/awesome-selfhosted/awesome-selfhosted

Man kan köra en dockerhost på nästan vad som helst (inklusive en RPI). Så kostnaden borde inte vara ett hinder.

Jo det jag menar med ett AI Kubernets MicroServices Container GitLab Jenkins projekt.
Vore coolt att ha typ sin kod AI granskat när man laddar upp till GitLab / bygga alla möjliga AI powered services.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Jo det jag menar med ett AI Kubernets MicroServices Container GitLab Jenkins projekt.
Vore coolt att ha typ sin kod AI granskat när man laddar upp till GitLab / bygga alla möjliga AI powered services.

Jag skulle primärt kanske rikta in mig på the basics. Linux/Bash, Git, Docker och att kanske sätta upp en liten CI/CD pipeline (med tex Jenkins) i ditt eget hemlab och leka med det med något enkelt projekt. Kubernetes är lite avancerad kurs fortfarande även om sånt står i alla jobbannonser nuförtiden. Oftast är företagen sena med sånthär också och man får utbildning när man väl är där.

Har man tillräckligt många buzzwords där och behärskar dem hyfsat så har man en chans trots begränsad erfarenhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Då gäller det också att företagen är villiga att utbilda folk, speciellt nyexade. Numer ser man till och med ganska så höga krav för ett vanligt helpdesk-jobb.

Tror personligen att företagen skulle vinna mycket på att försöka behålla befintlig personal genom vettiga löneökningar, då skulle troligtvis också aptiten för intern utbildning öka.