Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Någon som har erfarenhet av dessa carlinkkit ai Android boxarna fungerar dom så bra som det sägs skulle var kul att en sådan för att kolla på film/videos medans man laddar.

https://youtu.be/Ddm1Q2l587g?si=cZVSziuEaCBrLxt1

De funkar att kolla på film med, kollar du däremot på video på telefonen men har ljudet i bilen via boxen är fördröjningen enorm, en mening efter i princip.
Det är riktigt dåliga prollar i de där boxarna, men man kan stoppa i ett simkort och köra boxen helt fristående från mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Kanske kommer men dock kommer det nog var väldigt begränsat med denna Android boxen finns det ingen begräsningar överhuvudtaget.

tror det blir att testa en sådan dom kostar drygt 1500kr så inte super dyrt direkt. Verkar var lät att få igång också eftersom att bilen tror att det är vanlig Android auto anslutning.

Jo jag har varit sugen på en sån där själv. Det som gör att jag tvekar är väl just att det är icke-officiella Android-versioner på dom, och lite allmänt ihophackat (antar jag i alla fall). Känns alltid tveksamt att logga in på diverse konton på tveksamma enheter. Men jag vet inte, det kanske är jättepålitliga prylar vi snackar om. Finns säkert olika grader av Kina i utbudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jo jag har varit sugen på en sån där själv. Det som gör att jag tvekar är väl just att det är icke-officiella Android-versioner på dom, och lite allmänt ihophackat (antar jag i alla fall). Känns alltid tveksamt att logga in på diverse konton på tveksamma enheter. Men jag vet inte, det kanske är jättepålitliga prylar vi snackar om. Finns säkert olika grader av Kina i utbudet

Hur vet man om det är officiella Android det är denna jag hade tänkt köpa https://autokitcarplay.com/products/carlinkit-tbox-plus-andro...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

tesla 3 100`000kr billigare i Norge

När sänker tesla priset i Sverige med 100`000kr ?

https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/m3?arrangeby=plh&ra...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

När sänker tesla priset i Sverige med 100`000kr ?<Uppladdad bildlänk>

NO: Inkludert MVA på ca. 0 kr

SE: Inklusive moms på ca. 99 234 kr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testat elbil via leasing i 3 år nu. Varit sjukt nöjd med drivlinan men kanske inte supernöjd med bilen (MG ZS). Cashade en beggad id3 som ersättare och bara efter att ha testkört den lite så känns det som en betydligt bättre bil även om inredningen är ett steg ner. Riktig jävla gokart känsla i den bilen xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Testat elbil via leasing i 3 år nu. Varit sjukt nöjd med drivlinan men kanske inte supernöjd med bilen (MG ZS). Cashade en beggad id3 som ersättare och bara efter att ha testkört den lite så känns det som en betydligt bättre bil även om inredningen är ett steg ner. Riktig jävla gokart känsla i den bilen xD

iD bilarns komfort och drivlina är mycket mera raffinerad än MG ZS.
Ska man sedan prata komponentkvalitet så spealr VAG i en helt annan liga än MG.
Egentligen allt är väl bättre i MEB-bilarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

De funkar att kolla på film med, kollar du däremot på video på telefonen men har ljudet i bilen via boxen är fördröjningen enorm, en mening efter i princip.
Det är riktigt dåliga prollar i de där boxarna, men man kan stoppa i ett simkort och köra boxen helt fristående från mobilen.

Jag kör en sådan i min etron 55. Fungerar perfekt men lite fördröjning som sagt. Hade den i mach e innan och fungerade bra där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag kör en sådan i min etron 55. Fungerar perfekt men lite fördröjning som sagt. Hade den i mach e innan och fungerade bra där med.

Skulle du kunna sicka länk till den du kör med ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

I helgen går säsongspremiären av STCC av stapeln i Göteborg – för första gången med batterielektriska bilar som Tesla Model 3, Cupra Born och BMW i4 vid startlinjen. Om man nu kan kalla dem vid de namnen, så modifierade som de är. ^^

<Uppladdad bildlänk>

Själv tänker jag inte missa detta! Upplägget är detsamma både lördag och söndag, så man ”behöver” inte gå båda dagarna.

Kul! Hade inte möjlighet, men skall bli spännande att se STCC någon gång!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Autogefühl:

Tesla Model 3 Performance driving REVIEW with German Autobahn

"This is our in-depth review of the 2025 Tesla Model 3 Performance. We're taking a look at Exterior, Interior and the driving experience."

00:00 Model 3 Performance features
02:21 Battery and range
03:37 Supercharging
03:54 Interior quality
04:33 Sports seats and comfort
06:02 Driver POV and settings
06:57 Automatic gear selection
07:48 Storage
08:26 Rear seats
09:24 Trunk / boot
10:11 Acceleration and Autobahn
14:32 High speed
15:15 Are supercars done?
16:54 Model 3 instead of Porsche?
19:02 Suspension and comfort
20:55 Performance efficiency
22:33 Price
23:23 Efficiency and range

Dold text
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk
Medlem

Idag kom andra fakturan från Santander sedan räntan sänktes. Mycket riktigt, ingen sänkning av avgiften. Jag tycker det är så jävla lortigt då dom höjt samma minut som räntan höjdes, fast i efterhand då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Idag kom andra fakturan från Santander sedan räntan sänktes. Mycket riktigt, ingen sänkning av avgiften. Jag tycker det är så jävla lortigt då dom höjt samma minut som räntan höjdes, fast i efterhand då.

DNB har sänkt avgiften nu på senaste fakturan eftersom Riksbanken sänkt räntan. Låter som att Santander är ett drygt företag man skall hålla sig borta ifrån (även om DNB säkert inte heller är perfekta).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

hehe, precis som jag skrev som svar på ditt förra inlägg i maj
Banker/finansinstitut är fula och försöker alltid maximera sina intäkter...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

hehe, precis som jag skrev som svar på ditt förra inlägg i maj
Banker/finansinstitut är fula och försöker alltid maximera sina intäkter...

Verkligen, du hade helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Skulle du kunna sicka länk till den du kör med ?

https://www.amazon.se/-/en/gp/aw/d/B09S5V1HD1?psc=1&ref=ppx_p...

Permalänk
Medlem

Någon som har en bra lösning för offline bilar till Tibber? Vi har köpt en Zoe 52kw och har 17kw laddare. Hade uppskattat om den med OBD /homeassistant rapporterar in SoC till Tibber när den parkerar

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Någon som har en bra lösning för offline bilar till Tibber? Vi har köpt en Zoe 52kw och har 17kw laddare. Hade uppskattat om den med OBD /homeassistant rapporterar in SoC till Tibber när den parkerar

Har kört offlinebil i över ett år. Den står jämt inställd på 50%, funkar tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Har kört offlinebil i över ett år. Den står jämt inställd på 50%, funkar tillräckligt bra.

https://github.com/sanchosk/ZoeELM2MQTT

Hittade denna som verkar fungera, ska titta vidare på den senare.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

När sänker tesla priset i Sverige med 100`000kr ?<Uppladdad bildlänk>

Norge har momsfritt upp till 500K & tullfri och därför är allt billigare där och Sverige borde göra likadant för att få igång försäljningen av elbilar till privatpersoner.

Biltillverkare börjar redan prata om förändringar i deras strategi framåt när Miljöpremie försvunnit och reduktionsplikten är rejält sänkt och flera skattesänkningar på drivmedel istället som garanterat kommer kosta mer en Norges momsfria elbilar och tullfritt som gjort att vi istället sålt 80% elbilar istället och fått med kunderna samtidigt och begagnade bilar hade sjunkit lika snabbt.

Men Norge har nästan sänkt priset med 30K Nok för att Volvo Ex30 sålt mer där.
324 990 Nok
https://www.tesla.com/no_no/model3/design#overview

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: det är korrekt, bortsett från att du missar att det läggs på dokumentavgift, vrakpant och viktavgift i nästa steg så priset är 355'.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Norge har momsfritt upp till 500K & tullfri och därför är allt billigare där och Sverige borde göra likadant för att få igång försäljningen av elbilar till privatpersoner.

Biltillverkare börjar redan prata om förändringar i deras strategi framåt när Miljöpremie försvunnit och reduktionsplikten är rejält sänkt och flera skattesänkningar på drivmedel istället som garanterat kommer kosta mer en Norges momsfria elbilar och tullfritt som gjort att vi istället sålt 80% elbilar istället och fått med kunderna samtidigt och begagnade bilar hade sjunkit lika snabbt.

Men Norge har nästan sänkt priset med 30K Nok för att Volvo Ex30 sålt mer där.
324 990 Nok
https://www.tesla.com/no_no/model3/design#overview

Norge har dock miljarder i oljepengar för att kunna finanserna detta vilket Sverige inte har så vem ska betala för det då ? ska vi betala högre skatt för elbilar ska bli billigare att köpa?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Norge har dock miljarder i oljepengar för att kunna finanserna detta vilket Sverige inte har så vem ska betala för det då ? ska vi betala högre skatt för elbilar ska bli billigare att köpa?

Norges oljemiljarder går absolut inte, under inga omständigheter, till att subventionera momsundantaget på elbilar. Extremt lite av överskottet från oljefonderna går till att finansiera löpande statlig och kommunal verksamhet.

Mvh, Bor i Norge sedan 2011.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Norges oljemiljarder går absolut inte, under inga omständigheter, till att subventionera momsundantaget på elbilar. Extremt lite av överskottet från oljefonderna går till att finansiera löpande statlig och kommunal verksamhet.

Mvh, Bor i Norge sedan 2011.

Så vem betalar för att elbilar ska vara momsfria isåfall staten måste ju förlora galet mycket pengar på det om det inte får pengar från något annat t.ex oljefonden ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Så vem betalar för att elbilar ska vara momsfria isåfall staten måste ju förlora galet mycket pengar på det om det inte får pengar från något annat t.ex oljefonden ?

Det är väl inte konstigare än att det rent uppenbart är en prioriterad fråga från regeringshåll? Det tas från den stora potten. Några får mindre än innan momsfriheten infördes.

*Edit* Och oljefonden används i princip bara till att underhålla pensionsfonderna, inte annan daglig verksamhet som sjukhus, vägar o sånt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vi har ju ROT/RUT-avdrag i Sverige, och lägre moms på vissa varor och tjänster (i vissa fall 0%). Vi har även avdragsrätt för olika former av lån i beskattningen (blir ju i praktiken en stor subvention av att köpa egen villa eller BRF). Finns massor av olika typer av den här typen av styrmedel i samhället för att åstadkomma förändringar i våra konsumtionsmönster.

Detta är inte unikt för vare sig Norge, eller för Sverige. Liknande avdrag/subventioner för avgasfria bilar finns även i en massa andra länder, inklusive i stora billänder som USA och Kina.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

DNB har sänkt avgiften nu på senaste fakturan eftersom Riksbanken sänkt räntan. Låter som att Santander är ett drygt företag man skall hålla sig borta ifrån (även om DNB säkert inte heller är perfekta).

Nej jag har lärt mig läxan, hålla sig undan santander. Ska bli intressant vid återlämnande också nu i november vad de kommer med för ocker.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Dax för installation av laddbox här hemma vilka rekommenderar ni skulle vara ett plus om det finns 2 uttag på boxen?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem

I helgen så var det Tesla Owners Camper Day 2024 in Laxå. https://teslaownerscamper.day/sweden-2/

Här är film från förra året: https://www.youtube.com/watch?v=5AjCDZz8nSk

En lite rolig light show från årets tillställning 2024:

https://x.com/Teslalightshows/status/1802148886066106852

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

DNB är ju indragna i en rättsprocess med konsumentverket för tillfället om just detta, vilket Santander inte är. Det kan nog ha påverkat "villigheten" att snabbt följa riksbankens ränta för just DNB. Anser nog att båda bolagen är av samma skrot och korn i grunden.

Läs mer här

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz