Gammal Unifi AP, behövs spec PoE injector?

Permalänk
Medlem

Gammal Unifi AP, behövs spec PoE injector?

En lokal datorbutik hade ställt ut lite gammal utrustning för bortskänkning.
Plockade på mig en Unifi AP.
Jag har en PoE+ switch men det händer ingenting när jag kopplar in tp-kabel.

AP i fråga:

Vad jag kunnat läsa mig till så är det s.k passiv PoE 24V.
Hade det fungerat med denna?
https://eu.store.ui.com/eu/en/collections/uisp-accessory-tech...

Bonusfråga - skulle den överleva att sitta under tak utomhus? Uterum som är öppet på två sidor.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ligger några sådana PoE som du behöver i "skänkes" just nu. Passa på

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Ligger några sådana PoE som du behöver i "skänkes" just nu. Passa på

Ah dök upp efter min tråd. Tack för tipset, men tyvärr fel del av Sverige

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem

Tänk dock på att dessa accesspunkter är EOL och stöds inte av nyare UniFi-kontroller versioner än 5.6. Jag vet inte hur det fungerar att konfigurera dessa via UniFi-mobilappen som fristående, det kanske funkar, inget jag har testat eftersom de endast erbjuder 2.4GHz wifi och då de matas med UniFi:s lite udda 24v passiva PoE-standard.

Folk har bränt ett och annat nätverkskort genom att plugga in nätverkskabel från en passiv PoE-port eller injektor så var försiktig. :-S

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

@Pitr-: Tack för input.
Hade tänkt täcka tomten med 2,4GHz för robotgräsklipparen genom att sätta en under tak i uterummet, så det borde duga.
Men det hänger på att jag får tag på en billig sådan PoE-injektor. En helt ny känns inte jättevärt om det till slut visar sig att det inte fungerar att konfigurera

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Tänk dock på att dessa accesspunkter är EOL och stöds inte av nyare UniFi-kontroller versioner än 5.6. Jag vet inte hur det fungerar att konfigurera dessa via UniFi-mobilappen som fristående, det kanske funkar, inget jag har testat eftersom de endast erbjuder 2.4GHz wifi och då de matas med UniFi:s lite udda 24v passiva PoE-standard.

Folk har bränt ett och annat nätverkskort genom att plugga in nätverkskabel från en passiv PoE-port eller injektor så var försiktig. :-S

Ja, denna generation av APs är inte mycket att ha längre, vilket förmodligen var varför den skänktes bort. Jag är tveksam till att den generationen ens kan sättas upp som standalone, särskilt med en någorlunda modern version av appen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q