Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Ingen omröstning om Chat Control 2.0 idag

Permalänk
Medlem

Här är en bra sida med saklig information om chat control som drivs av "IT-säkerhetsexperten" Karl Emil Nikka: https://chatcontrol.se/

Visa signatur

When you write copy you have the right to copyright the copy you write.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det föreslås väl inga bakdörrar för krypteringen här? Tanken är istället att granska materialet när det inte är krypterat.
Så att man inte behöver ha några bakdörrar i krypteringsfunktionaliteten.

finns så många kryphål i detta så den kommer bli totalt meningslös för det det är tänkt till...

vad hindrar folk från att kryptera datan lokalt innan den äns lämnat datorn? aka allt som skickas ut på nätverket är humbug som sen avkrypteras i andra änden när det är framme vid destinationen...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

finns så många kryphål i detta så den kommer bli totalt meningslös för det det är tänkt till...

vad hindrar folk från att kryptera datan lokalt innan den äns lämnat datorn? aka allt som skickas ut på nätverket är humbug som sen avkrypteras i andra änden när det är framme vid destinationen...

eller ännu bättre om avlyssningen sker på klient-sidan.. man scramblar all data den skickar/tar emot så den visar 0 hits ändå..

mobilen laddar ner senaste hasharna på barnporr.. scrambla listan så oavsett vad som skickas så kommer inget matcha och inga rapporter kommer skickas iväg...

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHA:

... Så folk vet vad de röstar på för fånar.

Fast fånar är de ju allihopa...

Permalänk
Medlem

Det är väl inte någon här som på fullaste allvar tror att Chat Control eller derivat därifrån uteslutande handlar om de stakars små barnens välfärd. Hade det vart så hade man givt pedofuler 20 år i fängelset och då hade man inte behövt ta till massövervakning som verktyg.

Jag tycker folk ska ta sig en tankeställare om vad som redan är klubbat de senaste åren som hemlig avlyssning utan brottsmisstanke, datalagrings direktivet, visitationszoner och nu detta. Vill vi verkligen vara kvar i EU om vi måste ge upp vår frihet? Man kan säga mycket om Storbritanien men i slutändan hade de modet att lämna EU, och vår granne Norge klarar sig aldeles utmärkt utan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det fungerar bara om du använder tjänster som inte följer förslaget, vilket kriminella förstås kommer göra. Men det kommer ju försvåra en del för t.ex. grooming eftersom det oftast sker via vanliga chattjänster och liknande, så det finns väl en liten poäng med det. Inte för att jag tror att det kommer vara särskilt effektivt, men det är ju något som förespråkarna för förslaget lär använda för att rättfärdiga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja förslaget innefattar ju allt - så givetvis gäller det även de tjänster politiker använder. De använder inte en annan typ av social media och meddelandetjänster än oss andra riktigt. Så de vet säkerligen att det gäller även de tjänster de själva använder.

politiker, poliser, militärer skall vara undantagna ifrån denna avlyssningen enligt förslaget. Eftersom en politiker alltid är i tjänst så är dom alltid undantagna också

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag tycker fler här borde engagera sig i, uppmärksamma och stötta de politiker och politiska partier som faktiskt är emot det här.

Vi har precis haft ett EU-val, ni som klagar på att det här är dåligt. Röstade ni på en politiker som är för eller emot det här förslaget?

Om ni röstade på en politiker som är för, varför klagar ni då nu?

Permalänk
Medlem

Man har läst att ungdomar idag skickar en hel del naket till varandra. Det är det nya normala som vi vuxna behöver acceptera för att kunna diskutera risker med våra kids, har jag läst. Så alla dick/snipp/tits-picks kommer hamna hos polisen? 1000-tals om dagen kan jag tänka mig. Hur ska detta hanteras i praktiken? Jag vet att det inte finns ett svar på detta, men politikerna borde själva veta/förstå den rimligtvis enorma omfattningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker fler här borde engagera sig i, uppmärksamma och stötta de politiker och politiska partier som faktiskt är emot det här.

Vi har precis haft ett EU-val, ni som klagar på att det här är dåligt. Röstade ni på en politiker som är för eller emot det här förslaget?

Om ni röstade på en politiker som är för, varför klagar ni då nu?

Har du missat att både MP och V ljög om huruvida de stod bakom detta?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av Ringman:

Helt sant som alltid pedofiler och andra kriminella kommer bara byta och använda andra mer ljusskygga plattformar och tjänster som helt enkelt ignorerar Chat Control 2.0 lagen.

Men 15 åringarna som kallar tjejerna för horor på löpande band kanske kommer tänka sig för efter att det inses att man får stå tillsvars också.

Det är alldeles för mkt kränkningar för barnen på nätet i mobilen nu för tiden. Helt laglöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Men 15 åringarna som kallar tjejerna för horor på löpande band kanske kommer tänka sig för efter att det inses att man får stå tillsvars också.

Det är alldeles för mkt kränkningar för barnen på nätet i mobilen nu för tiden. Helt laglöst.

Jag gick i högstadiet på 90-talet. Det förekom ganska mycket kränkningar och mobbning och varken datorer, internet eller telefoner fanns att tillgå. Visst, spridningsrisken är större idag. Samtidigt har jag fyra ungdomar och kan på något sätt uppleva att det är "lugnare" på det området idag än när jag var ung, men jag kanske bara har tur, eller mindre koll än jag tror. Sen håller jag med om att kommunikationen har blivit grövre, men det är inte bara mellan ungdomar, även på vuxna forum kan det bli ganska otrevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Har du missat att både MP och V ljög om huruvida de stod bakom detta?

Vad menar du?
Jag tror du har missuppfattat något.
V är iaf fortfarande emot och röstar emot vid omröstningar.

Har MP ändrat sig?

Permalänk
Skrivet av Omnious:

Det är väl inte någon här som på fullaste allvar tror att Chat Control eller derivat därifrån uteslutande handlar om de stakars små barnens välfärd. Hade det vart så hade man givt pedofuler 20 år i fängelset och då hade man inte behövt ta till massövervakning som verktyg.

Jag tycker folk ska ta sig en tankeställare om vad som redan är klubbat de senaste åren som hemlig avlyssning utan brottsmisstanke, datalagrings direktivet, visitationszoner och nu detta. Vill vi verkligen vara kvar i EU om vi måste ge upp vår frihet? Man kan säga mycket om Storbritanien men i slutändan hade de modet att lämna EU, och vår granne Norge klarar sig aldeles utmärkt utan det.

Fast fler i Sverige stödjer detta än i EU. Faktum är att vi definitivt fått Chat Control om EU inte fanns.

Ylva Johansson, som lagt fram förslaget, är ju svensk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad menar du?

Har MP ändrat sig?

V röstade för förslaget.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad menar du?

Har MP ändrat sig?

Varken MP eller V motsatte sig förslaget när frågan var uppe i justitieutskottet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Fast fler i Sverige stödjer detta än i EU. Faktum är att vi definitivt fått Chat Control om EU inte fanns.

Precis är ju EU som är emot allt skit med massövervakning och annat. Är ju Sverige och andra länder som vill ha bort det. Om det är något man inte vill ha bort är det EU. Vår regering kan vi dock utplåna och byta ut mot något annat.

Permalänk
Medlem

V och MP påstod sig i valet vara mot. Efter valet röstade för.

SD och C var de som faktiskt röstade mot.

Då blir det väl att rösta på C antar jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

V röstade för förslaget.

Det gjorde de definitivt inte.

Vid varje omröstning som gjorts så har V röstat emot.

Men jag antar att du syftar på detta:

Skrivet av Johan.ka:

Varken MP eller V motsatte sig förslaget när frågan var uppe i justitieutskottet.

För att göra det tydligt för de som verkar missförstått, det var alltså ingen omröstning.

Varför V inte lämnade in en formell motsättning är lite märkligt men V är fortsatt emot förslaget.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Det gjorde de definitivt inte.

Vid varje omröstning som gjorts så har V röstat emot.

Men jag antar att du syftar på detta:

För att göra det tydligt för de som verkar missförstått, det var alltså ingen omröstning.

Varför V inte lämnade in en formell motsättning är lite märkligt men V är fortsatt emot förslaget.

"Missförståndet" var bara en ursäkt från Miljöpartiet. Det har läckt bevis att de visst medvetet stöttat lagen explicit. Så inte nog med att de röstat för något de påstår sig vara mot, de ljuger om vad som hände också. Det sagt verkar det vara kaos i MP just nu: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/internbrak-i-mp-kring-chat...

Det är mycket konstigheter kring denna lag. Mycket märkliga beslut, konstiga röstninga som läggs ned i sista stund, folk som inte stödjer ena dagen sen låtsas som att man kompromissat fram en bättre version och folk som pekar på lobbygrupper för barn som visar sig kopplade till företag som säljer övervakning osv. Sen att Ylva Johansson visat sig haft direkta kontakter med företaget Amerikanska Thorn...

Permalänk
Medlem

"Missförståndet" var bara en ursäkt från Miljöpartiet. Det har läckt bevis att de visst medvetet stöttat lagen explicit. Så inte nog med att de röstat för något de påstår sig vara mot, de ljuger om vad som hände också. Det sagt verkar det vara kaos i MP just nu: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/internbrak-i-mp-kring-chat...

Det är mycket konstigheter kring denna lag. Mycket märkliga beslut, konstiga röstninga som läggs ned i sista stund, folk som inte stödjer ena dagen sen låtsas som att man kompromissat fram en bättre version och folk som pekar på lobbygrupper för barn som visar sig kopplade till företag som säljer övervakning osv. Sen att Ylva Johansson visat sig haft direkta kontakter med företaget Amerikanska Thorn...

Uppfattar det där som att Rasmus Ling har gått emot partiet i frågan, han hävdar att det skulle vara "förankrat enligt de rutiner de har", men det finns ju inget bevis för det annat än vad han hävdar.

Permalänk
Medlem

Signal kommer lämna EU sägs det om detta förslag går igenom. Telegram, Messenger, Whatsapp lär säkert följa efter, Whatsapp hintande om något liknande åtgärd i England för ett tag sen. Det kommer bli stört omöjligt att kommunicera privat inom EU om detta blir verklighet. Att förlita sig på att AI ska göra grovbedömningen om någon skriver något brottsligt är så uppåt väggarna att klockorna både stannat och trillat ner. Det här är det sjukaste jag varit med om.
Fattar inte vanliga Svenssons vad detta innebär? Man kan hamna i trubbel för minsta lilla foto på barnen som skickas digitalt. Eller om du skriver något "olämpligt" som AI tycker att det där är snudd på konspiratoriskt. Red Flag!

Kan man komma runt eventuella EU-blokader av chatt-apparna om man skaffar ett Norskt mobilabonnemang?

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Uppfattar det där som att Rasmus Ling har gått emot partiet i frågan, han hävdar att det skulle vara "förankrat enligt de rutiner de har", men det finns ju inget bevis för det annat än vad han hävdar.

Varför lögnen att de gjort ett misstag då?

Permalänk
Skrivet av corb06:

Signal kommer lämna EU sägs det om detta förslag går igenom. Telegram, Messenger, Whatsapp lär säkert följa efter, Whatsapp hintande om något liknande åtgärd i England för ett tag sen. Det kommer bli stört omöjligt att kommunicera privat inom EU om detta blir verklighet. Att förlita sig på att AI ska göra grovbedömningen om någon skriver något brottsligt är så uppåt väggarna att klockorna både stannat och trillat ner. Det här är det sjukaste jag varit med om.
Fattar inte vanliga Svenssons vad detta innebär? Man kan hamna i trubbel för minsta lilla foto på barnen som skickas digitalt. Eller om du skriver något "olämpligt" som AI tycker att det där är snudd på konspiratoriskt. Red Flag!

Kan man komma runt eventuella EU-blokader av chatt-apparna om man skaffar ett Norskt mobilabonnemang?

Lagen har inte ens någon begränsningar till övergreppsmaterial. Faktum är att de får skanna efter även lagliga saker, enligt hur den är skriven. Det finns heller ingen domstol som håller ögonen på att den används korrekt. Däremot finns det ett undantag för politiker som då inte får skannas alls.

Att de kallar lagen för att motverka övergrepp är som att säga att bilar är till för att parkera med.

Permalänk
Medlem

Nytt förslag. Borde vara lag på att all elektronisk utrustning som säljs innom EU har en EU användare så att unionen kan logga allt som sker innom gränserna. Tänk hur säkra vi skulle bli då.

Ja ironisk

Permalänk
Medlem

Jag tror inte Ylva har kommit på det här självmant. Någon från (S) partigrupp i EU eller någon lobbyist har givit henne detta att driva. Apple försökte ju med något liknande genom att ladda upp hashar på alla bilder i ens bibliotek och sen jämföra hasharna med kända bilder på CSAM men de fick backa på det. Problemet är att det kan missbrukas något grovt.

Permalänk
Skrivet av Omnious:

Jag tror inte Ylva har kommit på det här självmant. Någon från (S) partigrupp i EU eller någon lobbyist har givit henne detta att driva. Apple försökte ju med något liknande genom att ladda upp hashar på alla bilder i ens bibliotek och sen jämföra hasharna med kända bilder på CSAM men de fick backa på det. Problemet är att det kan missbrukas något grovt.

Apples version låter ju i alla fall mer säker. Hela saken luktar dock annat. Det är inte övergreppsbilder de är ute efter.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg vilka det var som röstade för förslaget inför nästa val säger jag bara.

Permalänk
Medlem

Varför lögnen att de gjort ett misstag då?

För att de vid tillfället inte visste att Ling medvetet hade röstat mot vad partiet bestämt? Dvs, det var inte en lögn.

Permalänk
Medlem

Lagen har inte ens någon begränsningar till övergreppsmaterial. Faktum är att de får skanna efter även lagliga saker, enligt hur den är skriven. Det finns heller ingen domstol som håller ögonen på att den används korrekt. Däremot finns det ett undantag för politiker som då inte får skannas alls.

Att de kallar lagen för att motverka övergrepp är som att säga att bilar är till för att parkera med.

Tror dock starkt att detta handlar mycket mer om att Thorn vill tjäna miljarder än att det handlar om planerad senarelagd åsiktsregistrering. Att man lagt in klausuler mot att det inte ska gälla politiker, polis och militär handlar nog mer om att man inte vill att en 3e:part som Thorn ska få tillgång till mobiler och konton från dessa grupp för respektive lands nationella säkerhet mer än att man just vill undvika övervakning av sig själv.

Att det är så mycket hysshyss och fram-och-tillbaka-krångel handlar nog snarare om att det är ett lagförslag som påstås agera mot pedofiler & co och då måste man ju gå fram med silkesvantar som motståndare och politiker för att inte svartmålas som pedofil.

Dvs det är mycket fuffens inblandat, men tror det mer handlar om rena vinster än att införa 1984, vilket inte på något vis gör det bättre.

Första gången men hoppas att Tyskland och Österrike ska göra gemensam sak mot övriga Europa...

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|