Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem

Finns det någon docka mer än valvet egna som kan ladda samtidigt som den är dockad? Såg att det finns snygga 3d printade dockor men ingen kan ju ladda samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Finns det någon docka mer än valvet egna som kan ladda samtidigt som den är dockad? Såg att det finns snygga 3d printade dockor men ingen kan ju ladda samtidigt.

Det finns en uppsjö med dockor du kan använda.
För att ladda samtidigt måste den ha USB-PD (minimum 45W, om jag inte minns fel), men dom flesta dockor idag har 65W eller mer.

Ett urval när jag sökte på Steam deck dock:
https://www.gamesradar.com/best-steam-deck-dock/
https://www.ign.com/articles/best-steam-deck-dock/
https://www.pcgamesn.com/best-steam-deck-dock/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Har Jsaux steam dock m.2 dock, kan ladda steamdecken och annat i uttagen samtidigt som jag spelar iom man får med en lite starkare laddare än den du fick med steamdecken, osäker men tror kanske man får med det på deras billigare docks med (ville ha m2slot så jag kan ha ännu fler spel just vid tvn och kunna recorda grejer typ).

Permalänk
Medlem

Hur är ljusstyrkan utomhus i t.ex sommarsol?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hur är ljusstyrkan utomhus i t.ex sommarsol?

Ljusstyrkan är inte den bästa för att spela i direkt sol dock det största problemet du har är just solen, den värmer upp en svart steam deck på nolltid och den börjar sakta ner sig rejält, så rekommenderar start att inte spela med sol som når den, sitter du i skugga funkar det hyffsat.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk

Jag beställde precis en Steam Deck OLED; hur funkar det kring åkeri?

Får man optionen att välja ombud i ett separat mejl?

Har enbart fått kvittot från Steam.

Permalänk
Skrivet av SPITZER_YBX:

Jag beställde precis en Steam Deck OLED; hur funkar det kring åkeri?

Får man optionen att välja ombud i ett separat mejl?

Har enbart fått kvittot från Steam.

Nej du får inte välja. Tror om jag minns rätt att det är schenker som tar det i Sverige.

Permalänk
Medlem

Det är inga extra kostnader när man beställer en på nätet, steampowered? Just nu blir det ca 6 400 kr för en ny, känns galet att betala en tusenlapp mindre för en begagnad.

Finns det någon möjlighet att få någon rabatt någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veratio:

Det är inga extra kostnader när man beställer en på nätet, steampowered? Just nu blir det ca 6 400 kr för en ny, känns galet att betala en tusenlapp mindre för en begagnad.

Finns det någon möjlighet att få någon rabatt någonstans?

Inte från steam nej

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av kalaspuffarn:

Nej du får inte välja. Tror om jag minns rätt att det är schenker som tar det i Sverige.

Alright, men får man ett trackingnr. samt info gällande ombud från Schenker då?

Tack för svar!

Permalänk
Skrivet av SPITZER_YBX:

Alright, men får man ett trackingnr. samt info gällande ombud från Schenker då?

Tack för svar!

Du får ett tracking när du beställer, och den kan du kolla redan direkt, fast inte på schenker då.

Minns inte om man får ett från schenker också, det kanske någon annan kommer ihåg. Men det borde ju vara så. När den är i Sverige minns jag att jag kollade tracking på scehnkers sida. Hoppas någon annan minns.

Du kommer iallafall få veta vilket ombud men minns tyvärr inte upplägget. Borde komma ihåg då jag beställt 2 olika men icke😂

Permalänk
Medlem

GLS var de som körde och tror de är samma fortsatt, tog en vecka från skickat veckan efter LCD releasen för mig, och flera efter som hoppade på tåget ca ett år efter tog det också en vecka för med GLS, har för mig de skickas från nederländerna.

Permalänk
Medlem

Jag beställde för nån månad sedan, fortfarande GLS från Nederländerna och Schenker i Sverige. När det kom till Sverige kunde man spåra också på Schenkers sida. För mig tog leveransen ganska exakt en vecka, beställde tidigt tisdag morgon och fick leverans efterföljande måndag.

Steam har just nu rea på LCD-modellerna förresten.

Permalänk
Medlem

Köpte denna:
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefontill...

Har varit så segt att ladda Deck i bil/husvagn. Äntligen något som orkar ladda och spela samtidigt

Är det bara jag som tycker det är segt/svårt att ladda den med ’vanliga’ laddare? Känns som den bara accepterar konstiga format på något sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Köpte denna:
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefontill...

Har varit så segt att ladda Deck i bil/husvagn. Äntligen något som orkar ladda och spela samtidigt

Är det bara jag som tycker det är segt/svårt att ladda den med ’vanliga’ laddare? Känns som den bara accepterar konstiga format på något sätt

"Vanliga" laddare har jag inte testat, då jag misstänker att dom ändå är för dåliga. Mina duger knappt till mobilen längre 😊

Den accepterar laddare som klarar 45W eller mer, så har man såna ska det vara lugnt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Permalänk
Medlem

Det var en grej med jsauxdockorna att orginalladdaren inte orkar med att ladda decken och samtidigt ge ström till usbportarna, därav skickar de med en 65w laddare har jag för mig det är, med sån kan man spela och ladda på samma gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

"Vanliga" laddare har jag inte testat, då jag misstänker att dom ändå är för dåliga. Mina duger knappt till mobilen längre 😊

Den accepterar laddare som klarar 45W eller mer, så har man såna ska det vara lugnt.

Har främst haft QC3, tror det är 18W, till mobilerna förr, men då tar det en hel natt att ladda upp den, några få procent i halvtimmen

Permalänk
Medlem

Skulle precis beställa ett steam deck, men såg till min förvåning att t.ex. webhallen inte hade dem inne. Är det bästa att beställa direkt från valve eller vad gäller? Elgiganten har dem också men till saftigare pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morpa:

Skulle precis beställa ett steam deck, men såg till min förvåning att t.ex. webhallen inte hade dem inne. Är det bästa att beställa direkt från valve eller vad gäller? Elgiganten har dem också men till saftigare pris.

Beställ direkt från Valve - funkar smärtfritt (frakten tar några dagar dock).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Någon som har lite speltips på Steam deck, som grabben kanske kan gilla?
Han är snart 5. Han spelar Astrobot, Ratchet, Minecraft, Lego-spel, Teardown och liknande på Playstation utan problem.
Har även lirat lite Jedi: survivor och Fortnite utan större problem. Detta är dock inga spel han ska spela själv, så passar kanske inte på Steam decken just nu men finns kanske liknande, mer barnvänliga.

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Någon som har lite speltips på Steam deck, som grabben kanske kan gilla?
Han är snart 5. Han spelar Astrobot, Ratchet, Minecraft, Lego-spel, Teardown och liknande på Playstation utan problem.
Har även lirat lite Jedi: survivor och Fortnite utan större problem. Detta är dock inga spel han ska spela själv, så passar kanske inte på Steam decken just nu men finns kanske liknande, mer barnvänliga.

Min sexåring kör nästan alla legospel utan hjälp, men också svambob (bikini bottom & cosmic shake) och såklart minecraft

Permalänk

Hur fungerar New World till Steam Deck ? Är det bara att installera och köra igång ? eller måste man konfigurera egna kontroll inställningar ? isåfall hur ?

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på mindre dockor till decken? Spenderar många nätter på hotell så det vore skönt att kunna koppla in den i TVn ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KikkiD:

Någon som har tips på mindre dockor till decken? Spenderar många nätter på hotell så det vore skönt att kunna koppla in den i TVn ibland.

Jag köpte denna UGREEN USB C Dockningstation
Det är 30% extra på den just nu också med "kupong", så kostar typ 406kr
Den är inte så stor, men vet inte vad du menar med mindre?

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Jag köpte denna UGREEN USB C Dockningstation
Det är 30% extra på den just nu också med "kupong", så kostar typ 406kr
Den är inte så stor, men vet inte vad du menar med mindre?

Den där såg rätt smidig ut, bra pris också.

Polare tipsade om den här:
https://www.amazon.se/JSAUX-RGB-dockningsstation-Deck-docknin...

Tyckte den såg stor ut, egentligen behöver man väl inte mycket annat än någonstans att koppla in ström och tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KikkiD:

Tyckte den såg stor ut, egentligen behöver man väl inte mycket annat än någonstans att koppla in ström och tv?

Tänker samma. Ström och TV är väl egentligen det enda som behövs.
Så borde finnas något ännu mindre.. Ska kolla lite själv om man hittar adapter som typ får plats i fickan, kunde varit nice att ha på resor.
Men annars är Ugreen perfekt här hemma 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KikkiD:

Skrivet av Paddan_3:

Tänker samma. Ström och TV är väl egentligen det enda som behövs.
Så borde finnas något ännu mindre.. Ska kolla lite själv om man hittar adapter som typ får plats i fickan, kunde varit nice att ha på resor.
Men annars är Ugreen perfekt här hemma 👍

Om man inte behöver ett ställ till Steam Decken, så borde en liknande som den här fungera.

https://www.inet.se/produkt/8907048/satechi-usb-c-multiport-h...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Direkt från Jsaux hemsida finns det ju en del att välja på

Bara Hdmi och ström 17$: https://jsaux.com/products/2-in-1-usb-c-to-hdmi-adapter-and-c...
Docka som jag har själv 30$ (slut såld) https://jsaux.com/products/steam-deck-docking-station
Docka som jag rekommenderar då sladden sitter bättre 40$: https://jsaux.com/products/upgraded-docking-station-for-steam...

Men den har ju typ samma pris som Ugreen skillnaden på dem är ju vart kontakterna sitter och 3usb-a på Jsaux mot 2usb-a och en usb-c på Ugreen.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Kollade på Steam deck och såg att de hade fått in rekondade som de sålde i sin butik. Medan jag funderar på vilken variant som vore intressant så blev den ena slutsåld. Så då slog jag till på den andra istället. Det blev en 64GB variant så det är väl lite snålt kanske. Men den gick på 3500kr och det tycker jag var ett väldigt attraktivt pris. Det som har väckt störst lust för mig med steam deck är att det finns massa vampire survivor liknade spel på pc som ej finns på xbox som jag ser fram emot att kunna testa.

Iaf är jag väldigt hypead att få hem den och leka med den och ville därför skriva av mig lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Kollade på Steam deck och såg att de hade fått in rekondade som de sålde i sin butik. Medan jag funderar på vilken variant som vore intressant så blev den ena slutsåld. Så då slog jag till på den andra istället. Det blev en 64GB variant så det är väl lite snålt kanske. Men den gick på 3500kr och det tycker jag var ett väldigt attraktivt pris. Det som har väckt störst lust för mig med steam deck är att det finns massa vampire survivor liknade spel på pc som ej finns på xbox som jag ser fram emot att kunna testa.

Iaf är jag väldigt hypead att få hem den och leka med den och ville därför skriva av mig lite.

64GB funkar fint, det är bara att köpa ett bra minneskort och kasta i :). Går ju att byta ut den interna disken, men tycker det fungerar så bra med minneskort att jag inte orkat bry mig om det i alla fall på min 64GB.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU