Open AI-chef: AI kan ta jobb som ändå inte borde ha funnits

Permalänk
Melding Plague

Open AI-chef: AI kan ta jobb som ändå inte borde ha funnits

Teknikchefen Mira Murati skickar en känga åt bekymrade kreatörer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart kommer varor med ett klistermärke på. "Not made by AI".
Så kan alla välja vem dom stödjer.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Mellan-chefer men även vissa topp-chefer är i min erfarenhet jobb som ändå inte borde ha funnits och som AI nog lätt kan ta över.

Varannat år matar man in senaste "management-hype" boken, och en sekreterare kan sen anpassa det en basal AI spottar ur sig om hur det ska appliceras på just företag X.

Tänk vilka summor som skulle sparas med tanke på hur chefs-lönerna stuckit iväg..

Permalänk
Medlem

Dagens ai är som ett bollplank, behövs fortfarande en programmerare eller grafiker eller vad det nu är för att skapa en kvalitetsprodukt i slutänden

Kommande generationer kanske kan bli bättre

Permalänk

Arbetsmarknaden har hela tiden förändras, detta till den grad att folk flyttar bort från mindre orter och de dör ut och kvar bor främst pensionärer. (Urbanism) Internet och köpcenter har konkurrerat ut småbutiker. Ai kommer sedan påverka många av de nya jobben som folk bl.a. har gått till.

Jag ser egentligen inget speciellt med Ai, mer än att Ai tillsammans med robotar kan ta över väldigt många jobb om många år.. Men då kan det precis som innan skapa nya. Jag ser heller inget självändamål med att folk ska jobba så mycket som många idag gör och det finns många som vill sänka arbetstiderna.

Så jag rädds inte Ai, värre är det med urbanismens påverkan på landsbygden.

Permalänk
Medlem

AI;n hade inte varit något om de inte stulit andras kreativitet för att generera derivat. Frågan är snarare om OpenAI borde existera i den form den är i idag.

Kärringen är helt dum i huvudet.

För övrigt är det inget mystiskt med kreativitet. År av hårt arbete kallas det. Och tröskeln sänks inte eftersom genererade verk inte är skapande.

Permalänk
Medlem

Open AI Press-release: AI har ersatt Mira Murati som teknikchef på Open-AI, ett jobb som ändå inte borde ha funnits.

Permalänk
Medlem

Om man anser att alla bra berättelser redan är skrivna kan jag köpa det hon säger men jag tror inte så är fallet. Ibland kommer något som sticker ut, är tankeväckande och berikar sinnet. Skär man helt bort kreativa jobb så misstänker jag dessa guldkorn är ett minne blott. Kanske är annorlunda längre fram, men i dagsläget är AI ändå hyfsat begränsad.

Permalänk
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Mellan-chefer men även vissa topp-chefer är i min erfarenhet jobb som ändå inte borde ha funnits och som AI nog lätt kan ta över.

Varannat år matar man in senaste "management-hype" boken, och en sekreterare kan sen anpassa det en basal AI spottar ur sig om hur det ska appliceras på just företag X.

Tänk vilka summor som skulle sparas med tanke på hur chefs-lönerna stuckit iväg..

Dessa chefer har dock en viktig roll som en AI inte kommer kunna ersätta: personer som de anställda tar ut sin frustration på istället för de som bestämmer saker.

Permalänk
Inaktiv

"AI tar bort jobben som har dålig kvalité", dvs junior positioner, vilket rent tekniskt innebär att när seniorerna lämna arbetslivet kommer... vem ta över senior rollerna?

Det är ett extremt exempel som är en reaktion på ett extremt förslag, ta det inte bokstavligt.

Ska man vara petig så kommer AI ta juniora arbetsgift ifrån människor, vilket innebär att juniorer får antingen träna upp sin förmåga eller göra saker som ai'n inte klarar av. T.ex om vi har en hypotetisk IT avdelning som sköter intern support på ett företag så kommer ai'n kunna söka, hitta och förklara lösning till en användare utifrån ett felsökningsbibliotek, då blir juniorens jobb att dokumentera och skapa biblioteket utifrån seniorernas 2nd line felsökningar samt fylla i när ai'n misslyckas. Juniorerna kommer i detta scenariot kommer förändras rätt så kraftigt, på bra och dåliga sätt. jag kan tänka på att juniorer får mer tid att arbeta med "roligare" felsökning men man kommer nog gå miste om en del erfarenheter så som "service tänk".

en sista sak, att demokratisera kreativitet är nonsens. att kunna rita är bara felsökningsprocess, du tränar observationsförmåga för att hitta fel, kunskapsbank för att förstå t.ex anatomi, perspektiv, osv och felsöker bilden du arbetar med tills du når resultatet du är ute efter. du tränar även motorik, självsäkerhet och disciplin. alla är förmågor som går att träna. största tröskeln är som alltid att ha motivationen att börja träna dem, men det gäller ju allt. ifrån styrketräning till lära sig kärnfysik, har du inte motivation eller kan skapa motivation så kommer du ju aldrig ta steget att lära dig någonting överhuvudtaget. konstnärer har inte monopol på motivation

Permalänk

Det skulle vara intressant med en omröstning huruvida man är positiv eller negativ till Ai i arbetsmarknaden? Då inte med fokus på någons persons uttalande.
Jag tycker även man kan klaga på dagens Ai hur dålig den är, men i framtiden lär den bli bättre på allt. Min åsikt om Ai är att den idag ofta är ganska dålig på mycket, men den förbättras så otroligt snabbt. Lite som att internet hemma år 1993 inte var så meningsfullt för vanligt folk. https://www.youtube.com/watch?v=U_o8gerare0

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Snart kommer varor med ett klistermärke på. "Not made by AI".
Så kan alla välja vem dom stödjer.

Det som är billigast. Dvs AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Det som är billigast. Dvs AI.

Om "A.I." ger sämre resultat och är dyrare kommer många företag inte välja det för sina projekt. Det sker redan idag. Krypto-bubblan sprack och det ser ut som "A.I."-bubblan också kommer spricka.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Skrivet av Whitepilledoomer:

Dessa chefer har dock en viktig roll som en AI inte kommer kunna ersätta: personer som de anställda tar ut sin frustration på istället för de som bestämmer saker.

Intressant förslag som utgår från att mellanchefen skulle ta på sig ansvaret och inte säga "jag är ledsen men jag har ingen makt att ändra på det här det kommer ovanifrån". Är det din erfarenhet att de ofta tar det ansvaret? Om inte så nej, det ökar bara frustrationen ytterligare att ha dem där som en livvakt för den högre chef som fattar de idiotiska besluten.

Även de kan, som jag beskrev, troligen lätt(are) ersättas av AI.

Permalänk
Medlem

Aha, då kommer våra politiker att ersättas av AI?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Aha, då kommer våra politiker att ersättas av AI?

När det händer kommer de nog reglera det ska du se.

Permalänk
Medlem

Se det som något liknande 1800-talets industrialisering: AI i sin nuvarande form är huvudsakligen ett hjälpmedel som effektiviserar arbetsprocesser. På lång sikt kan AI komma närmare att ta över vissa arbetsuppgifter, men utvecklingen går relativt långsamt framåt, särskilt om man ser till vad som hänt sedan ChatGPT släpptes.

Frågan är snarare vad företagen väljer att göra med den ökade effektiviteten. Om de väljer att maximera sina vinster utan att öka produktionen, kan det absolut påverka jobbtillfällen negativt. Om de istället vill uppnå mer med samma ekonomiska resurser, är det troligt att jobbsituationen inte kommer att påverkas nämnvärt.

Nu har vi redan sett företag som säger upp personal på grund av AI, särskilt inom områden som grafik och testning, man kan spekulera i om det handlar om att locka aktieägare eller faktiskt bär något positivt med sig. Hur AI exakt ersätter testare är oklart för mig, men det finns kanske många testare på en låg nivå som AI kan ersätta?

Att ersätta juniora utvecklare med AI har diskuterats, men ärligt talat ser jag inte detta i praktiken. Våra juniorer på jobbet hade absolut inte kunnat ersättas av någon AI, däremot kan de komma mycket längre med hjälp av AI.

Man får inte glömma att AI också kommer öka kunskapen avsevärt precis som man är inne på i klippet, detta kommer också ha en positiv påverka på både jobbtillfällen och kvalité.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Håller med till viss del. Hela generativa Ai är som att vissa yrkesgrupper rycks in i den verklighet som exempelvis industriarbetare upplevt sista årtiondena. Ökad automatisering och konkurrens från låglöneländer har gjort att många industrijobb försvunnit eller blivit sämre betalda.

Rätt gulligt att så många är upprörda över detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Om man anser att alla bra berättelser redan är skrivna kan jag köpa det hon säger men jag tror inte så är fallet. Ibland kommer något som sticker ut, är tankeväckande och berikar sinnet. Skär man helt bort kreativa jobb så misstänker jag dessa guldkorn är ett minne blott. Kanske är annorlunda längre fram, men i dagsläget är AI ändå hyfsat begränsad.

Hon kan resonera som så att AI kan analysera stora mängder data, inklusive befintliga filmmanus, litteratur och sociala medier för att identifiera trender, teman och karaktärstyper som resonerar med publiken. Genom att förstå vad som har varit framgångsrikt tidigare kan AI skapa manus som är unika.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neon:

Se det som något liknande 1800-talets industrialisering: AI i sin nuvarande form är huvudsakligen ett hjälpmedel som effektiviserar arbetsprocesser. På lång sikt kan AI komma närmare att ta över vissa arbetsuppgifter...

Skrivet av Neon:

Man får inte glömma att AI också kommer öka kunskapen avsevärt precis som man är inne på i klippet, detta kommer också ha en positiv påverka på både jobbtillfällen och kvalité.

Hold up, industriella revolution var i särklass den sämsta tiden för arbetare och deras levandesförhållade i modern historia.

Är detta den epoken som du vill använda som exempel på varför AI kan vara bra? Vi rättar ju fortfarande till problem som orsakades ifrån den tiden, allt ifrån grundläggande rättigheter till vår miljö.

Nog för att industrialiseringen drev världen som helhet framåt och mycket kan tackas för det, ur det födde fram fackföreningar arbetslagar, bostadaregler osv just för att det var en period utav misär för befolkningen som levde genom det där och då.

Så igen frågar jag om är detta jämförelsen som du vill dra? Det kanske är en annan liknelse du var ute efter.

Det är ju vi som kommer leva i där och då när det kommer till AI. Vi kan inte stoppa tillbaka AI i magikerns proverbialla hatt, men vi bör se över det om den mest korrekta jämförelsen är den industriella revolutionen.

Permalänk
Medlem

För övrigt är jag högst skeptisk till att man vill begränsa och i vissa fall även bromsa kapaciteten och utvecklingen av AI. Jag använder AI dagligen och även om det är ett imponerande framsteg så finns det mycket att önska. Ta bara en sådan sak som att veta om svaret man får är sant. Med dagens AI har man ingen aning, det måste verifieras, annars kan det gå riktigt illa. Det är inte som att surfa runt på internet där man dels kan värdera baserat på källan men också jämföra flera källor.

En annan sak är att det finns en finess och effektivitet i att svara kort och koncist på frågor. Samtliga av de tjänster jag testat har varit riktiga ordbajsare, särskilt när det blir lite mer komplext. Den tappar ofta tråden och för att dölja begränsningen öser den ur sig så mycket text på området som möjligt i hopp om att något ska träffa rätt.

Sen kommer man till det där med upphovsrätt o.s.v. spontant bör det inte vara några problem att basera ett svar på ett verk så länge som man inte kopierar det rakt av. Att broms upp vår utveckling för att undvika att trampa någon på lilltån känns fel. Däremot kan man önska att AI kan specificera vad den baserar sitt svar på.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Hold up, industriella revolution var i särklass den sämsta tiden för arbetare och deras levandesförhållade i modern historia.

Är detta den epoken som du vill använda som exempel på varför AI kan vara bra? Vi rättar ju fortfarande till problem som orsakades ifrån den tiden, allt ifrån grundläggande rättigheter till vår miljö.

Nog för att industrialiseringen drev världen som helhet framåt och mycket kan tackas för det, ur det födde fram fackföreningar arbetslagar, bostadaregler osv just för att det var en period utav misär för befolkningen som levde genom det där och då.

Så igen frågar jag om är detta jämförelsen som du vill dra? Det kanske är en annan liknelse du var ute efter.

Det är ju vi som kommer leva i där och då när det kommer till AI. Vi kan inte stoppa tillbaka AI i magikerns proverbialla hatt, men vi bör se över det om den mest korrekta jämförelsen är den industriella revolutionen.

Jag tänker på det tekniska framsteget och vad det betyder för vår utveckling. Att framsteg, inte minst tekniska, har negativa sidor är vanligt, och förhoppningen är att vi kan mitigera dessa utan att bromsa utvecklingen alltför mycket.

Att påstå att den industriella revolutionen "var i särklass den sämsta tiden för arbetare och deras levnadsförhållanden i modern historia" anser jag vara något missvisande, men jag tänker inte ge mig in i den diskussionen. Det är helt okay om du inte håller med om min liknelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Detta var det första jag tänkte på också.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem

ragebait -1

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Teknikchefen Mira Murati skickar en känga åt bekymrade kreatörer.

Läs hela artikeln här

AI kan nog göra ett mycket bättre jobb än vad alla dessa från-twitter anställda skribenter och författare nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Hon kan resonera som så att AI kan analysera stora mängder data, inklusive befintliga filmmanus, litteratur och sociala medier för att identifiera trender, teman och karaktärstyper som resonerar med publiken. Genom att förstå vad som har varit framgångsrikt tidigare kan AI skapa manus som är unika.

Usch vad hemskt. Filmer som är baserat på vad som resonerar med reddit, Twitter och Instagram användare. Låter som det absolut värsta av alla världar haha

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moton:

Usch vad hemskt. Filmer som är baserat på vad som resonerar med reddit, Twitter och Instagram användare. Låter som det absolut värsta av alla världar haha

Finns redan, heter Netflix originals.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Om "A.I." ger sämre resultat och är dyrare kommer många företag inte välja det för sina projekt. Det sker redan idag. Krypto-bubblan sprack och det ser ut som "A.I."-bubblan också kommer spricka.

Fast krypto har inte haft i närheten så mycket kapital bundet mot dess påstådda värdeerbjudande som 'AI' har.

Jag tror med att det är någon form av bubbla, sen är det svårt att skatta hur den kommer bete sig. Men just nu är mycket av det värde som presenteras framtida sådan. Här kan vi jämföra med streamingtjänster som gått med förlust sen begynnelsen (Spotify har till slut lyckats gå med vinst).

Men med tanke på den löjliga summa pengar (kolla på Nvidias marknadsvärde) som investerats i AI av i princip alla de största teknikbolagen så är hela branschen väldigt förankrad i det potentiella värde som AI kan bringa. Det är många aktörer som börjat utveckla egen hårdvara för beräkning (om jag inte missuppfattat något), bara en sån sak är en extremt stark indikator till hur mycket branschen tror på AI.

Om AI bubblan (om sådan existerar) brister skulle så otroligt mycket kapital försvinna från marknaden och det vore troligen startskottet för "riktigt tuffa tider" på global nivå. Oavsett om man tror på AI eller inte bör man hoppas på att tekniken fortsätter vara trovärdig som framtida värdeskapare, det är lite "to big to fail" känsla över det (smått läskigt med alla implikationer det innebär). Jag hade själv önskat att hypen börjar spelas ned då det som sker nu med förväntningarna inte är realistiska.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Hon har i grund och botten rätt i det hon säger.

Jag är inte alltid den största anhängaren av förklaringsmodeller inom ekonomisk teori, men AI kommer verkligen innebära att ypperligt tillfälle att pröva ett antal av dem. Antingen är folk villiga att betala för eländet (ursäkta, menar förstås privilegiet att få ta del av så kallad algoritmstyrd, skräddarsydd upplevelsemedia baserat på målgrupp), eller så är de inte det.

Marknaden kommer ge sin dom vad vi än tycker. Och samma marknad lär också se till att det även i framtiden finns alternativ för oss som inte riktigt är intresserade av allt nonsens som redan idag sköljer över oss i form av menlös radiopop och dussinfilmer. Dessa alternativ lär sällan vara skapade m.h.a. AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det är många aktörer som börjat utveckla egen hårdvara för beräkning (om jag inte missuppfattat något), bara en sån sak är en extremt stark indikator till hur mycket branschen tror på AI.

Precis som med krypto, tex. KNC.

Sen får man ju också göra skillnad på ”tror på” och behöver/vill tro.
Tänk dig den här branschen utan AI, den hade ju gått kräftgång, som bäst.

Skrivet av Thor:

Om AI bubblan (om sådan existerar) brister skulle så otroligt mycket kapital försvinna från marknaden och det vore troligen startskottet för "riktigt tuffa tider" på global nivå.

Onekligen!

Skrivet av Thor:

Oavsett om man tror på AI eller inte bör man hoppas på att tekniken fortsätter vara trovärdig som framtida värdeskapare, det är lite "to big to fail" känsla över det (smått läskigt med alla implikationer det innebär). Jag hade själv önskat att hypen börjar spelas ned då det som sker nu med förväntningarna inte är realistiska.

Så vi ska fortsätta låtsas att kejsaren inte är naken för att om han är det så…det låter som ett framgångsrecept.