Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Mer än 200? Hur lång räckvidd har man då?

Åhh. Det är nog väldigt korta sträckor man kan ligga i mellan 200–265 skulle jag misstänka. Har inte checkat, men kan gissa att det tar nog slut på batteriet på en 20–30 minuter om man ligger konstant i de hastigheterna. Skall man göra det så är det nog ICE-bil som gäller. Blir nog praktiskt omöjligt med räckvidden vid långresor för en elbil i de farterna. Kanske fungerar för tyskar som pendlar till och från jobbet, men inte mycket mer än så.

Det sagt så är det sällan det är så lite trafik på Autobahn att man kan ligga väldigt långa tider i snitt över 200 numera. Så i praktiken så är det rätt begränsat att länge kunna ligga och snitta i de farterna även med en ICE-bil om man kör på dagtid. Så tror inte det är någon större praktisk förlust med en elbil på det sättet.

Minns att man kunde göra det på 90-talet då vi kunde marcha i snittfarter runt 200 i hyfsat långa tider när jag och en polare skulle åka ner till Cebit i Hannover (dåtidens största datormässa i Europa, och dåtidens motsvarighet till amerikanska Comdex). Redan då var det en massa sträckor som man var tvungen att sänka farten på (och bilister som man fick bromsa för). Men numera är det nästan praktiskt omöjligt med all ökad trafik och ännu mer sträckor som är hastighetsbegränsande.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Åhh. Det är nog väldigt korta sträckor man kan ligga i mellan 200–265 skulle jag misstänka. Har inte checkat, men kan gissa att det tar nog slut på batteriet på en 20–30 minuter om man ligger konstant i de hastigheterna. Skall man göra det så är det nog ICE-bil som gäller. Blir nog praktiskt omöjligt med räckvidden vid långresor för en elbil i de farterna. Kanske fungerar för tyskar som pendlar till och från jobbet, men inte mycket mer än så.

Det sagt så är det sällan det är så lite trafik på Autobahn att man kan ligga väldigt långa tider i snitt över 200 numera. Så i praktiken så är det rätt begränsat att länge kunna ligga och snitta i de farterna även med en ICE-bil om man kör på dagtid. Så tror inte det är någon större praktisk förlust med en elbil på det sättet.

Minns att man kunde göra det på 90-talet då vi kunde marcha i snittfarter runt 200 i hyfsat långa tider när jag och en polare skulle åka ner till Cebit i Hannover (dåtidens största datormässa i Europa, och dåtidens motsvarighet till amerikanska Comdex). Redan då var det en massa sträckor som man var tvungen att sänka farten på (och bilister som man fick bromsa för). Men numera är det nästan praktiskt omöjligt med all ökad trafik och ännu mer sträckor som är hastighetsbegränsande.

Känns lite som ett icke-problem då

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Sänkta skatter borttagen reduktionsplikt lär kosta oss 30 miljarder om året..

Vad menar du ang. reduktionsplikten, vad är det som "kostar"?

Permalänk
Medlem

Vi ska nu sätta upp en laddbox här hemma har kollat på en del olika laddare men märkte snabbat att VW laddbox kostar hälften så mycket som alla och specifikationerna för laddboxen liknar dom för 5000kr eller är något jag missar som viktigt i en laddbox som inte VW modell har?

Så ska man slå till på denna eller är detta en ladfbox man ska undvika och därmed det låga priset?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vi ska nu sätta upp en laddbox här hemma har kollat på en del olika laddare men märkte snabbat att VW laddbox kostar hälften så mycket som alla och specifikationerna för laddboxen liknar dom för 5000kr eller är något jag missar som viktigt i en laddbox som inte VW modell har?

Så ska man slå till på denna eller är detta en ladfbox man ska undvika och därmed det låga priset?

<Uppladdad bildlänk>

Kolla om boxen har fasbalansering, detta är rätt intressant tycker jag. Och så hade jag valt långa kabeln.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

<Uppladdad bildlänk>

Verkar vara Elli som rear ut sina gamla innan de byter till deras nya box, utöver lastbalansering som nämnts verkar det vara ett kap.
https://shop.elli.eco/sv-SE/shop/wallbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Verkar vara Elli som rear ut sina gamla innan de byter till deras nya box, utöver lastbalansering som nämnts verkar det vara ett kap.
https://shop.elli.eco/sv-SE/shop/wallbox

Vad är fördelarna med att ha en laddare med lastbalansering ?

Kan tillägas till en börja så ska endast PHEV ladda dock hyfsat stort batteri på ca 20kwh

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vad är fördelarna med att ha en laddare med lastbalansering ?

Kan tillägas till en börja så ska endast PHEV ladda dock hyfsat stort batteri på ca 20kwh

Fördelarna med lastbalansering är ju att du inte behöver säkra upp för boxen, tar något annat effekt så styr balanseringen så att du inte överbelastar någon fas.
Framförallt är det bra när man bor i eget hus så man inte behöver tänka på vad man startar och när.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på Zoe? Funderar på att byta min Leaf 30 mot en R90 41kw eller ev R110 52 kwh. Någon som har koll på vad man behöver hålla koll på? Några kända problem?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Någon som har koll på Zoe? Funderar på att byta min Leaf 30 mot en R90 41kw eller ev R110 52 kwh. Någon som har koll på vad man behöver hålla koll på? Några kända problem?

Noll stjärnor i euro ncap kan vara värt att hålla koll på 🙂

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Skrivet av NisseG91:

Noll stjärnor i euro ncap kan vara värt att hålla koll på 🙂

Kolla Christoffers genomgång av den förra generationen.
Det där med noll stjärnor i EuroNCAP har diskuterats innan... det är en gammal bil som gjorde hyggligt ifrån sig när den kom, men med de uppdaterade testerna är den inte lika bra nej. Men det lär majoriteten av de bilarna som designats samtidigt heller inte vara.

Jag har kört en Zoe R110 i ca 2,5 år. Relativt nöjd med bilen, har inte haft några problem direkt men det förväntar man ju sig inte heller av en fabriksny bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Supertrevliga pendlarbilar om man kan leva utan snabbladdning och väldigt prisvärda.

41kwh modellerna fram till 2019 har en del grejor som fixades till uppdateringen 2020

• Klen framvagn med mycket spindelleder och krängningshämmare som behöver bytas.

• De har även bara 3G moden i bilen så den blir "dum" när 3G stängs ner.

• Halvljuset är urkasst om man inte byter till olagliga LED lampor

• Har en bra knapp på fjärrkontrollen för att starta AC som togs bort 2020

I övrigt är det inte helt ovanligt att ett lager i motorn rasar, brukar gå på försäkring upp till 15k mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Alla har inte friköpta batterier vill jag minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toody:

Supertrevliga pendlarbilar om man kan leva utan snabbladdning och väldigt prisvärda.

41kwh modellerna fram till 2019 har en del grejor som fixades till uppdateringen 2020

• Klen framvagn med mycket spindelleder och krängningshämmare som behöver bytas.

• De har även bara 3G moden i bilen så den blir "dum" när 3G stängs ner.

• Halvljuset är urkasst om man inte byter till olagliga LED lampor

• Har en bra knapp på fjärrkontrollen för att starta AC som togs bort 2020

I övrigt är det inte helt ovanligt att ett lager i motorn rasar, brukar gå på försäkring upp till 15k mil.

Så R110 är att föredra över R90 då. Jag vill bara ha en bil som bara rullar och rullar. Leafen har varit fantastisk men räckvidden är lite lite för dålig efter 16k mil. Den rullar idag 15 mil på sommaren och det är perfekt för jobbpendlandet men frugan får nytt jobb efter sommaren och kommer kommer behöva 5 mil extra.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Så R110 är att föredra över R90 då. Jag vill bara ha en bil som bara rullar och rullar. Leafen har varit fantastisk men räckvidden är lite lite för dålig efter 16k mil. Den rullar idag 15 mil på sommaren och det är perfekt för jobbpendlandet men frugan får nytt jobb efter sommaren och kommer kommer behöva 5 mil extra.

Fínns ju en nyare Leaf annars om du inte behöver CCS, dvs kan ta att det fortfarande är luftkylt och Chademo. Batteriet i den med störst batteri är ju runt dubbelt upp mot din, plus starkare motor och mindre av uppjäst Micra generation 3-design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Fínns ju en nyare Leaf annars om du inte behöver CCS, dvs kan ta att det fortfarande är luftkylt och Chademo. Batteriet i den med störst batteri är ju runt dubbelt upp mot din, plus starkare motor och mindre av uppjäst Micra generation 3-design.

Yes i know men vill hålla mig runt 150k.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Kolla Christoffers genomgång av den förra generationen.
Det där med noll stjärnor i EuroNCAP har diskuterats innan... det är en gammal bil som gjorde hyggligt ifrån sig när den kom, men med de uppdaterade testerna är den inte lika bra nej. Men det lär majoriteten av de bilarna som designats samtidigt heller inte vara.

Jag har kört en Zoe R110 i ca 2,5 år. Relativt nöjd med bilen, har inte haft några problem direkt men det förväntar man ju sig inte heller av en fabriksny bil.

Ja. Nyare regler men även bortplockade sidoairbags. Men det har som sagt avhandlats tidigare i tråden 🙂

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Ej riktig vätskebaserad kylning av batterierna (men det är du ju redan van vid med din Leaf). Alla modeller stödjer inte snabbladdning. Elmotorer som kan rasa (dock osäker på hur många bilar som drabbas). Lite ineffektiva laddare via Chamelon-systemet (man kör elmotorn som likriktare, i stället för en riktig separat laddmodul). Vissa batterier är hyra på.

Var jag du så skulle jag eventuellt kika på om en BMW i3 kan vara något alternativ, även om de generellt nog ligger 50 papp upp (ca 200) för de med 120 Ah (= ca 43 kWh batteri). Men det är ju en lite annorlunda bil mot Zoe, men med mer modern teknik på många sätt.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Har två Zoe på jobbet (äldre modell). Säkert inget fel för att pendla kortare sträckor. Men det är som att sätta sig en en plåtburk bokstavligen. Låter som du stänger en kontainerdörr när du stänger bildörren. Katastrofal mjukvara och många helt urdumma lösningar. Bilen borde inte kosta mer än 50k.

Permalänk
Medlem

En liten smidig pendlarbil liknande Fiat 500e och Mini Cooper (och tidigare Honda E):

https://www.hyundai.com/eu/models/inster.html

https://alltomelbil.se/nya-hyundai-inster-ar-en-liten-billig-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Yes i know men vill hålla mig runt 150k.

Finns åtminstone 20 st Nissan Leaf 40 Kwh med begärt pris på max 150K.

Denna Tekna med Ditec lack behandling känns prisvärt.

Max utrustning.
https://www.blocket.se/annons/skane/nissan_leaf_tekna_40kwh/1...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Vilka bilar finns just nu med Sodium-ion och vilka är på gång? Kommer bli intresserad av köra på el när de finns på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Vilka bilar finns just nu med Sodium-ion och vilka är på gång? Kommer bli intresserad av köra på el när de finns på marknaden.

Inga bilar än, och inga konkreta bekräftelser på kommande bilar vad jag sett. Lägre energidensitet och oklar livslängd så jag tror det är minst 2 år bort innan det finns mer konkret info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Inga bilar än, och inga konkreta bekräftelser på kommande bilar vad jag sett. Lägre energidensitet och oklar livslängd så jag tror det är minst 2 år bort innan det finns mer konkret info.

Tack för svaret, är nog därför hade svårt att hitta bilar med den nya batteritekniken. Trodde 1 eller 2 kinesiska märken skulle komma ut eller kommit ut med sodium-ion bilmodeller men det är bara något jag hört.

Permalänk
Medlem

Varför vill du just ha det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Varför vill du just ha det?

Ett exempel är att Sodium-ion batterier inte självantänder om de blir punkterade, de har bättre säkerhet, även vid urladdning och överladdning.

Vill undvika liknande detta.

https://images.app.goo.gl/GdxQKH2oUN8S5TgT7

Att Litium-batterier har en benägenhet att självantända ger avstått se elbil som alternativ.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av 27poke:

Ett exempel är att Sodium-ion batterier inte självantänder om de blir punkterade, de har bättre säkerhet, även vid urladdning och överladdning.

Vill undvika liknande detta.

https://images.app.goo.gl/GdxQKH2oUN8S5TgT7

Att Litium-batterier har en benägenhet att självantända ger avstått se elbil som alternativ.

Nu silar du mygg och sväljer kameler. Risken att en diesel/bensin-bil börjar brinna är högre än för batteridrivna elbilar. Det finns det flera studier på, några av dem har redan länkats tidigare här i tråden. Dessutom är brandrisken (oavsett bränsle) otroligt liten vilket som. Det är större risk att du blir påkörd och dör gående på parkeringen till/från bilen än att du dör i en bilbrand.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Det är min nuvarande oro för elbilar, det handlar lite om hur de brinner inte bara om disel/bensin är vanligare. Det finns ju fler bensin/disel bilar också men har inte följt tråden eller vilka studier som presenterats eller hur de är gjorda. Om ett batteri placerat i närheten/under säten och börjar brinna i ett explosivt förlopp så är det värre än om det börjar brinna i exempel motorutrymmet på en bil. Hur många sekunder/minuter att kunna ta sig ur bilen innan den är övertänd är viktigt att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Det är min nuvarande oro för elbilar, det handlar lite om hur de brinner inte bara om disel/bensin är vanligare. Det finns ju fler bensin/disel bilar också men har inte följt tråden eller vilka studier som presenterats eller hur de är gjorda. Om ett batteri placerat i närheten/under säten och börjar brinna i ett explosivt förlopp så är det värre än om det börjar brinna i exempel motorutrymmet på en bil. Hur många sekunder/minuter att kunna ta sig ur bilen innan den är övertänd är viktigt att veta.

Förhållandet mellan antalet bilar och bränder bygger på antalet % av bilarna som brinner, dvs det är inte bara det faktiska antalet bränder man tittar på.
Sen om du är oroligt för en explosiv brand så är även fossilbilar värre än en elbil, det stora problemet (egentligen inte stort längre) är att när den väl brinner är den svårare att släcka och kan börja brinna igen även efter några dagar om det blir en termisk rusning, men då har man ju inte bilen kvar.
https://cornucopia.se/2019/04/fossilbilar-brinner-mer-explosi...

Så om bilbrand är din stora oro är faktiskt en elbil bättre på alla sätt och innebär mindre risk för att man skall både drabbas och/eller skadas vid en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Intressant timing:

https://alltomelbil.se/geely-slapper-supersakert-elbilsbatteri-som-tal-att-punkteras-med-spik/

/M