Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Fick hem min ID.7 igår. Byte från tidigare ID4 GTX. Väldigt trevlig bil måste jag säga på dom få mil jag har rullat hittills.
Kör runt 4500 mil om året så skall bli intressant att se skillander på längre resor nu.

Verkar lovande med räckvidd etc om man tittar på diverse tester online som är gjorda på b.la. autobahn i 100-130km/h.
Jag hoppas på att alltid ta mig 40+ mil på sommaren och 30+ mil på vintern, får se om det går.

Jag hoppas utrymmet i bagaget är tillräckligt för hela familjen med barnvagn etc på längre tripper också, det är trots allt lite mindre på höjden än i ID4.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Yes i know men vill hålla mig runt 150k.

Om du kan klara dig på 200km räckvidd så finns även Maxda MX30 riktigt trevlig pendlar bil.

https://www.blocket.se/annons/1400863979

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Om du kan klara dig på 200km räckvidd så finns även Maxda MX30 riktigt trevlig pendlar bil.

Instämmer, sambon pendlar med denna, grym bil!
Tips är att köpa till en billig enhet för trådlös carplay/android Auto från typ AliExpress så är den komplett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur räknar man egentligen ut räckvidden på PHEV bilar? Kia Ceed som jag kikar på kommer 5 mil på el. Enligt WLTPO så drar bilen 0.13l/mll. Tanken rymmer 37l. Så 37/0.13=284,61

Man kan ju inte komma 285 mil på en tank, är ju inte rimligt. Sen blir det ju annorlunda hur ofta man laddar osv.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hur räknar man egentligen ut räckvidden på PHEV bilar? Kia Ceed som jag kikar på kommer 5 mil på el. Enligt WLTPO så drar bilen 0.13l/mll. Tanken rymmer 37l. Så 37/0.13=284,61

Man kan ju inte komma 285 mil på en tank, är ju inte rimligt. Sen blir det ju annorlunda hur ofta man laddar osv.

De kör bara testcykel på 30 minuter vad jag vet, så den kan köra på el en stor del av den tiden.
När elen är slut drar den nog 0,4+, så kan kanske komma 85-95 mil totalt beroende på körning.

Finns alltid någon biltidning som testat räckvidd, så se om du finner det

Edit: Räknade nog lite lågt på bensinförbruk, verkar som att runt 0,5 är mer realistiskt, så säg att du då kommer 75-80 mil på el+hela tanken

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

De kör bara testcykel på 30 minuter vad jag vet, så den kan köra på el en stor del av den tiden.
När elen är slut drar den nog 0,4+, så kan kanske komma 85-95 mil totalt beroende på körning.

Finns alltid någon biltidning som testat räckvidd, så se om du finner det

Edit: Räknade nog lite lågt på bensinförbruk, verkar som att runt 0,5 är mer realistiskt, så säg att du då kommer 75-80 mil på el+hela tanken

Aha ok 30 min kan ju ge väldigt skeva resultat då...

Men ja det låter ju lite mer rimligt. Ja jag letade i recensioner men lyckades inte hitta nån som specat totala räckvidden.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bättre att kolla förbrukningen på bara EL och förbrukningen på endast bensin WLTP är värdelöst på PHEV bilar. På äldre Kia PHEV bilar så behöver motorn vara på för att få värme kan vara bra att veta.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Ett exempel är att Sodium-ion batterier inte självantänder om de blir punkterade, de har bättre säkerhet, även vid urladdning och överladdning.

Vill undvika liknande detta.

https://images.app.goo.gl/GdxQKH2oUN8S5TgT7

Att Litium-batterier har en benägenhet att självantända ger avstått se elbil som alternativ.

Byd platta celler på Lfp batterier ska tåla det du vill ha att man kan ha metall genom hela batteriet utan reaktion och detta är en stor försäljning argument dom använder som har mycket bussar och lastbilar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

La en beställning på en id7 gtx sedan i går.
Ska bli väldigt spännande, har haft Rav4 laddhybrid i ett par år men vill testa att köra 100% el.
Leverans månadsskiftet sept/okt så lite väntan blir det allt.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

La en beställning på en id7 gtx sedan i går.
Ska bli väldigt spännande, har haft Rav4 laddhybrid i ett par år men vill testa att köra 100% el.
Leverans månadsskiftet sept/okt så lite väntan blir det allt.

Jag kör samma fast ej GTX modellen så har du några frågor eller funderingar så skriv!

Tror du kommer vara nöjd!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://da.se/2024/06/kinesisk-satsning-i-eskilstuna-utslapp-...
"Ämnet är förbjudet i Sverige sedan 1996 – men det går att ansöka om dispens från Kemikalieinspektionen. Dispenser har bara getts för två år i taget och kopplats till krav på att ämnet fasas ut.
Vilket har gett resultat. Användningen av metylenklorid har minskat kraftigt; från 427 ton år 1996 till drygt 10 ton 2022.
Men det ändras nu i ett slag. Senior har fått dispens att använda 2 770 ton metylenklorid under två år – det är alltså 267 gånger mer än vad som användes i Sverige året innan."
Känns ju mindre bra, elbilar som ska vara så bra för miljön.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Låter som man bygger upp ett nytt Teckomatorp 😭

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

https://da.se/2024/06/kinesisk-satsning-i-eskilstuna-utslapp-...
"Ämnet är förbjudet i Sverige sedan 1996 – men det går att ansöka om dispens från Kemikalieinspektionen. Dispenser har bara getts för två år i taget och kopplats till krav på att ämnet fasas ut.
Vilket har gett resultat. Användningen av metylenklorid har minskat kraftigt; från 427 ton år 1996 till drygt 10 ton 2022.
Men det ändras nu i ett slag. Senior har fått dispens att använda 2 770 ton metylenklorid under två år – det är alltså 267 gånger mer än vad som användes i Sverige året innan."
Känns ju mindre bra, elbilar som ska vara så bra för miljön.

Ska man spela satans advokat här så får man väl ändå påpeka att artikeln är skriven med samma balansering och känsla för nyans som verkar användas av PETA och miljösnubbarna som klistrar fast sig på motorvägar.

Med det sagt - hade mest troligt inte viljat bo granne med fabriken, nej.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Fick hem min ID.7 igår. Byte från tidigare ID4 GTX. Väldigt trevlig bil måste jag säga på dom få mil jag har rullat hittills.
Kör runt 4500 mil om året så skall bli intressant att se skillander på längre resor nu.

Verkar lovande med räckvidd etc om man tittar på diverse tester online som är gjorda på b.la. autobahn i 100-130km/h.
Jag hoppas på att alltid ta mig 40+ mil på sommaren och 30+ mil på vintern, får se om det går.

Jag hoppas utrymmet i bagaget är tillräckligt för hela familjen med barnvagn etc på längre tripper också, det är trots allt lite mindre på höjden än i ID4.

Om man är intresserad av laddkurvor har Battery Life jämfört ID 7, ID 4 GTX, Tesla M3 Higland och Ioniq6/EV6.
Med laddning i 20 minuter kommer
Ioniq 6 364 km
ID 7 295 km
Tesla M3 254 km
ID 4 GTX 211 km
Laddning 10-80% tog
Ev 6 19 min
ID 7 25,5 min
Id 4 GTX 31 min
Tesla M3 Highland 33 min
Videon finns här
https://www.youtube.com/watch?v=vrMEPAvpq-s

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ja, tänkte själv (om han klarar sig med 20 mil räckvidd) nämna just Mini Cooper SE, Fiat 500e, Honda E och MX30. Lite varierande pris dock, och många av de (beroende på skick och slitage) ligger oftast på närmare 200 KSEK. Så man får hålla utkik för lite fynd, eller mer slitna bilar som gått längre, om man skall ha lägre pris än 200KSEK. Men mycket trevligare bilar än både Zoe och Leaf IMO.

Även om mindre bagage/utrymmen och mindre batteripaket, så är de alla mer riktiga elbilar med mer modern vätskekylning och värmning av batteripaketet (något som Zoe och Leaf, men äldre Hyundai/Kia och Golf/eUP, saknar då de bara har ineffektiv luftkylning som bäst med en liten fläkt).

Kan man stå ut med det lite annorlunda utseendet (jag tycker de är lite fula externt) så är även BMW i3 och i3S elbilar med vettigt klimatisering av batteripaketen, och förhållandevis moderna elbilar även med dagens standard. Börjar någonstans mellan 150-200 KSEK beroende på batteristorlek (finns med 20, 30 och 40 kWh).

Fakta/info om bilarna

Mini
https://gronamobilister.se/tester/mini-cooper-se-electric-el-...

Honda
https://gronamobilister.se/tester/honda-e-el-december-2020/

Fiat
https://gronamobilister.se/tester/fiat-500e-el-aug-2021/

Mazda
https://gronamobilister.se/tester/mazda-mx-30-el-december-202...

BMW
https://gronamobilister.se/tester/bmw-i3-s-el-oktober-2018/

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Köpte ceeden tillslut.

Fråga om laddare..Sedan tidigare hade vi denna laddaren hemma som vi använde innan vi skaffade laddbox och som reserv ifall laddboxen pajjar: https://elbilsvaruhuset.se/produkt/portabel-stallbar-laddkabe...
Dvs knappt använd..

Nu med ceeden så fick vi med Kias motsvarighet, https://www.forenadebil.com/produkt/kia-original-laddkabel-sc... Dock är den bara ställbar mellan 8-12A och kändes allmänt billig. Vi har definitivit inte nytta av två sådana här laddare men vet inte vilken jag ska behålla... min gamla kändes mer gedigen och rejäl men Kias kanske är bättre?!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag hämtade igår ut vår nya ID4 pro 4motion. Det är såklart en helt annan sorts bil än vår 2021 Model 3. Men det finns några saker som man ändå kan jämföra rakt av. Några snabba iakttagelser från min sida:

• Nya infotainmentsystemet är riktigt rappt och mycket bättre än tidigare. Fortfarande är det lite struligare att hitta i jämfört med Teslas. Det är lite väl många undermenyer och konstiga vägar, för många steg, för att komma rätt. Här leder Tesla stort på GUI design.

• Upplevd kvalitetskänsla innuti bilen är (trots ganska mycket hårdplast jämfört med tidigare tyska bilar vi haft) mycket bättre än Teslans. Dörrar stängs med ett tungt ”tjoff” och allt sitter monterat med rejält mycket bättre passform.

• Förarstöd systemen är ENORMT mycket bättre i Volkswagen. Det här hade jag verkligen inte förväntat mig, men JÄDRAR vad Tesla är omkörda här. Bilen håller linjen mycket mjukare, nöjer sig med ett mycket naturligare grepp på ratten för att förstå att jag som förare fortfarande är där, spökbromsar ingenting, känns inte alls lika ryckig i köer, visualiserar snyggt åtgärder i HUD, hanterar filbyten snabbt och exemplariskt. Här måste Tesla skärpa till sig, de är långt långt efter.

• Kalibrering av gas och broms är inte alls lika välgjorda som i Tesla. Det är svårare att krypköra och att köra mjukt själv. Det saknas riktig OPD. Trist.

• Teslas app är brutalt överlägsen Volkwsagens. Betydligt fler funktioner, lättare att hitta i och mycket enklare att göra inställningar.

Det som sticker ut allra mest för mig är
1. hur överlägsen Tesla är på GUI i både bil och app. Helt otroligt att ingen annan verkar ha tagit lärdom av hur enkelt och smidigt allt är.
2. hur långt efter Tesla är på förarstöd numera. När jag hämtade ut min Model 3 2021 så kändes deras Auto Pilot som rena sci-fi teknologin. Nu är de istället hopplöst efter. Volkswagens Travel Assist är extremt mycket bättre än Teslas Extended Autopilot.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Motståndare till elbilar påpekar ibland att batteribyten kan vara dyra i elbilar, och framhåller bränslecellsbilar drivna av vätgas som ett alternativ. Frågan är om bilägarna håller med? Til Westberg i Tyskland hade visserligen kört sju problemfria år med sin Hyundai iX 35 vätgasbil. När bilen nyligen fick bärgas till verkstad fick han en reparationsoffert som kan få de flesta att baxna.

En defekt bränslecell i bilen skulle kosta 1 225 000 kronor att byta, betydligt mer än vad hela bilen är värd, uppger Autobild.

https://carup.se/kravs-pa-12-miljoner-kr-for-att-laga-vatgasb...

https://www.autobild.de/artikel/wasserstoffauto-hyundai-ix35-...

Så vi här i tråden som kör elbilar skall nog inte klaga för mycket på den (eventuella framtida) kostnaden med batteribyten.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Motståndare till elbilar påpekar ibland att batteribyten kan vara dyra i elbilar, och framhåller bränslecellsbilar drivna av vätgas som ett alternativ. Frågan är om bilägarna håller med? Til Westberg i Tyskland hade visserligen kört sju problemfria år med sin Hyundai iX 35 vätgasbil. När bilen nyligen fick bärgas till verkstad fick han en reparationsoffert som kan få de flesta att baxna.

En defekt bränslecell i bilen skulle kosta 1 225 000 kronor att byta, betydligt mer än vad hela bilen är värd, uppger Autobild.

Så vi här i tråden som kör elbilar skall nog inte klaga för mycket på den (eventuella framtida) kostnaden med batteribyten.

Det har förstås inget att göra med de låga volymerna och att bilarna i princip är rullande testbänkar... Nyheten är dessutom ingen nyhet, utan nästa ett år gammal. Nyheten i år är ju i själva verket att Hyundai helt enkelt löst in bilen.

Att samma tillverkare ville ha så mycket för att byta batteripaketet i Ioniq 5 att bilen i praktiken blev en hög skrot, för en bil som är en volymbil som serietillverkas idag, är betydligt sämre. Bränslecellen till Nexo är för övrigt "billigare", ungefär i linje med vad de ville ha för att byta batteriet i Ioniq 5:an...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Sen att man missar att vätgasbilar ÄR elbilar gör att man kanske ska ifrågasätta kunskapen hos motståndare till just elbilar.
Kan köpa att man tycker att vissa typer av batterier i den mängd vissa elfordon har är mindre bra, men även där så finns det ju skillnader i teknik.

Jag tror absolut på vätgas ( i större fordon) men framställning och lagring av gasen har precis som batteritillverkning sina utmaningar.

Permalänk
Medlem

Första laddningen slutkörd på ID7:an.

Körsträcka 478km totalt 97-2% batteri.
Mestadels motorvägspendling med landsväg/stad på och av motorvägen i angiven hastighet.
Klimatkontroll på 20 grader, AC på och ventilation i stolarna.

Snittkonsumtion 15.5kWh/100km.

Sjukt nöjd och stort lyft från tidigare ID4 GTX.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Sen att man missar att vätgasbilar ÄR elbilar gör att man kanske ska ifrågasätta kunskapen hos motståndare till just elbilar.

Det är riktigt. Iaf. när det gäller de vätgasbilar som är bränslecellsbilar som i detta fall.

Dock, om man nu skall vara petig, så finns det vätgasbilar som är som rena förbränningsmotorbilar (som inte har några batterier eller elmotorer, förutom startmotorn).

Men du har helt rätt annars. För att särskilja det som vi här i tråden lite slarvigt kallar för "elbilar" så borde vi egentligen kalla de BEV, eller batteribilar (även om bränslecellsbilar har ett batteri för mellanlagring av energi, så avser man med uttrycker BEV de elbilar som huvudsakligen lagrar energin i batterier).

Jo, det är märkligt med detta hat mot BEV. Bränslecellsbilar har ju funnits i modern form sedan 90-talet, men har aldrig kommit till någon vidare marknadsandel. Här har ju moderna Lithium-baserade BEV (då annars någon kommer och påpekar att det fanns BEV för 130 år sedan) helt klart gått förbi utvecklingen av bränslecellsbilar.

För personbilar så är det helt klart så att det är BEV som gäller. Tror inte vätgas har någon som helst chans där. Den tiden är passé, och marknaden har valt BEV.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Första laddningen slutkörd på ID7:an.

Körsträcka 478km totalt 97-2% batteri.
Mestadels motorvägspendling med landsväg/stad på och av motorvägen i angiven hastighet.
Klimatkontroll på 20 grader, AC på och ventilation i stolarna.

Snittkonsumtion 15.5kWh/100km.

Sjukt nöjd och stort lyft från tidigare ID4 GTX.

Detta är ju otroligt fina siffror! Hur stort batteri har du? (Jag kör en Audi Q4 E-tron med 82/77kwh batteri).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriMe:

Detta är ju otroligt fina siffror! Hur stort batteri har du? (Jag kör en Audi Q4 E-tron med 82/77kwh batteri).

Det är samma batteri som du har

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Det är riktigt. Iaf. när det gäller de vätgasbilar som är bränslecellsbilar som i detta fall.

Dock, om man nu skall vara petig, så finns det vätgasbilar som är som rena förbränningsmotorbilar (som inte har några batterier eller elmotorer, förutom startmotorn).

Men du har helt rätt annars. För att särskilja det som vi här i tråden lite slarvigt kallar för "elbilar" så borde vi egentligen kalla de BEV, eller batteribilar (även om bränslecellsbilar har ett batteri för mellanlagring av energi, så avser man med uttrycker BEV de elbilar som huvudsakligen lagrar energin i batterier).

Jo, det är märkligt med detta hat mot BEV. Bränslecellsbilar har ju funnits i modern form sedan 90-talet, men har aldrig kommit till någon vidare marknadsandel. Här har ju moderna Lithium-baserade BEV (då annars någon kommer och påpekar att det fanns BEV för 130 år sedan) helt klart gått förbi utvecklingen av bränslecellsbilar.

För personbilar så är det helt klart så att det är BEV som gäller. Tror inte vätgas har någon som helst chans där. Den tiden är passé, och marknaden har valt BEV.

Och något att ha med sig här är att HICEV (hydrogen internal combustion engine vehicle) är förvånansvärt nytt påfund. Känns som man fokuserade så hårt på bränsleceller att man aldrig riktigt funderade på det verkliga problemet man ville lösa.

Sen undrar hur mycket "hat" (det är ett väldigt starkt ord) det skulle finnas. De flesta lär inte bry sig. Det som kan, och bör, orsaka irritation är när man bara tar en lösning och "run with it" utan att fortsätta utvärdera alternativen.

Bara i denna tråd finns ju många fall där man (med rätta givet vad tråden handlar) lyfter fram utvecklingen som sker för BEV. Många hoppas ju väldigt mycket på solid-state batterier.

I nuläget kan vi nog vara överens om att utvecklingen av bränsleceller är så pass långt efter att det inte är vettigt att jaga det över bättre batteriteknik. För det är ju i grunden samma fordon där man endera kör med batteri eller bränsleceller.

Men det går inte att blunda för att BEV har flera rätt stora utmaningar, utmaningar som blir allt värre ju mer man skalar upp produktionen.

En väldigt kritiskt är att alla är med på att man måste ha en plan för att ta hand om batterierna när fordonet skrotas. En av de få anledningar att det överhuvudtaget går att skapa en vettig ekonomi kring det är att NMC och NCA batterier faktiskt innehåller något av värde, det gör inte LFP och beroende på kemi kan samma gälla "solid-state" celler. Finns ingen ekonomi får man lösa det på annat sätt, gissa vem som åker på att betala det...

Sen är vikten ett problem för BEV. Rätt övertygad att få politiker är medveten hur mycket axeltrycket påverkar slitage på vägar, de modeller som används i praktiken säger att slitage är proportionellt mot axeltrycket upphöjt i fyra(!).

Där finns en stor poäng att inte överge HICEV, de väger ungefär som en vanlig ICE. En annan är att det sker faktiskt rätt stora landvinningar här också.

Den viktigaste kring vätgasproduktion hände bara för något år sedan, man hittade bra metoder för storskalig utvinning av vätgas ur havsvatten. Och HICEV löser det egentliga problemet med ICE minst lika bra som BEV, utsläpp av växthusgaser (en ICE som kör på väte släpper ut vattenånga då inget kol förbränns).

Det är gigantiska nyheter av flera orsaker. En sak är att vi då har obegränsat med "bränsle".

Det andra är att det också passar som hand-i-handsken med havsbaserad vindkraft. "Bränslet" finns runt omkring, gör inget att elproduktionen varierar då man ändå bara lagrar det som skapas. Slutligen är kostnaden för havsbaserad vindkraft hyfsat kraftigt beroende av avstånd från land, om man måste transportera el dit. Det är ett icke-problem vid vätgasproduktion, man vill ändå lasta det på båtar för distribution.

För att få ordning på V2G behövs rätt rejäla infrastruktursatsningar på distributionsnäten. Sen som BEV-ägare, hur sugna är ni på att slita på den överlägset dyraste komponenten när bilen inte ens används? Livslängden på ett batteri är väldigt beroende på antalet fulla laddcykler det får, så V2G blir bara vettig om man får rätt ordentligt betalt för tjänsten.

Och V2G har redan nu en rejäl tröghet. Lär finnas fler BRF som oss där vi installerat elbilsladdare till alla. De är inte kompatibla med V2G och vi lär ju knappast ta en ny sådan investering innan de laddare vi har nu tjänat ut (som förhoppningsvis ligger 15-20 år bort).

Och även om/när V2G är fullt utbyggt kommer det aldrig bli lika bra på en högre systemnivå som storskalig vätgasproduktion. Där kan man hantera problematiken kring intermittens vid källan, inte längst ut i elnätet!

LT;DR det finns absolut orsaker att vara irriterad på det tunnelseende vi har kring BEV just nu, det kanske inte alls är bästa lösningen ens idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Vätgas är absolut intressant för en del applikationer , typ industri, kraftvärmeverk, frakt. Det är även intressant att bränsleceller kanske kommer ha mindre relevans i detta, eftersom förbränning verkar lovande.
Jag tror inte på vätgasens genomslag för normala bilar. Verkningsgraden från tex vindkraftverk>lagring>transport>distribution/lagring>vätgasbil>drivaxeln blir låg som fan trots förbränning. Jämfört med vindkraftverk>distribution>elbil>drivaxel.

Storskalig vätgaslagring verkar mer komplicerat än man trott, se grönt stål projekten i norr.
Vit vätgas kan göra vägen lite kortare för vätgastillgången förhoppningsvis.

Storskalig batterilagring har verkligen tagit fart i Sverige så frågan är hur mycket av kakorna för balans som blir kvar till intressenterna av V2G. Även om batteridegraderingen av V2G inte verkar så farlig så känns det som att det behövs 5 år innan tekniken gjort det simpelt nog att konkurrera med batteriparkerna. Men det kan absolut se annorlunda ut i andra delar av världen.

Visa signatur

Speldator: Rtx 3070, AMD 5700x3d, Asus B450-F, Corsair 32GB 3600Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11.
Uppgraderad sen 2017. Nätagg, lagring och chassi består.
Skärm: Philips Evnia 27M2N8500AM (OLED, 360 Hz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sen är vikten ett problem för BEV. Rätt övertygad att få politiker är medveten hur mycket axeltrycket påverkar slitage på vägar, de modeller som används i praktiken säger att slitage är proportionellt mot axeltrycket upphöjt i fyra(!).

Jo, visst väger batterier en del, och det tror jag är svårt att komma ifrån även i framtiden. Sedan skall vi inte heller glömma att alla tankar och teknik i bränslecellsbilar också väger en del.

Dock, så skall vi inte heller överdriva detta. Man skall komma ihåg att moderna bilar väger mycket mer än bilar förr, även med ICE som drivlina. Dels så är bilarna mycket mer säkra och gedigna byggda i dag för att hantera olyckor bättre, dels så finns en massa krockkuddar och annan aktiv säkerhetsutrustning som väger mycket. En annan, och betydligt mer onödig trend (får att säkerhet får kosta i pengar och vikt tror jag vi alla tycker) är dock modet att alla skall ha stora höga och onödigt tunga SUVar. Detta har dragit upp genomsnittsvikten och slitaget på våra vägar betydligt mycket mer än vad elbilarna gjort. Så vill man ha ner snittvikten på bilar så bör man motverka modet med att alla skall ha stora tunga SUVar.

Där har vi det riktigt stora problemet - inte vikten på den elektriska drivlinan (den bidrar, men i en mycket mindre utsträckning).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det riktiga problemet med slitage pga axeltryck återfinns ju dock hos lastbilar och bussar, att en elbil väger ett par hundra kg mer kommer var jag förstår det inte nämnvärt påverka hur ofta vägar behöver göras om, eftersom det är den tunga trafiken som främst sliter ner dem ändå

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Jo, visst väger batterier en del, och det tror jag är svårt att komma ifrån även i framtiden. Sedan skall vi inte heller glömma att alla tankar och teknik i bränslecellsbilar också väger en del.

Dock, så skall vi inte heller överdriva detta. Man skall komma ihåg att moderna bilar väger mycket mer än bilar förr, även med ICE som drivlina. Dels så är bilarna mycket mer säkra och gedigna byggda i dag för att hantera olyckor bättre, dels så finns en massa krockkuddar och annan aktiv säkerhetsutrustning som väger mycket. En annan, och betydligt mer onödig trend (får att säkerhet får kosta i pengar och vikt tror jag vi alla tycker) är dock modet att alla skall ha stora höga och onödigt tunga SUVar. Detta har dragit upp genomsnittsvikten och slitaget på våra vägar betydligt mycket mer än vad elbilarna gjort. Så vill man ha ner snittvikten på bilar så bör man motverka modet med att alla skall ha stora tunga SUVar.

Där har vi det riktigt stora problemet - inte vikten på den elektriska drivlinan (den bidrar, men i en mycket mindre utsträckning).

Grejen är "upphöjt i 4". Effekten det ger är inte intuitivt, bara några hundra kg extra ger väldigt stort utslag.

Här är statistiken för 2023

snittet för bensin/diesel ligger kanske runt 1600 kg medan det är 2000 kg för elbilar. Varje elbil motsvarar då 2,4 ICE-bilar m.a.p. slitage.

Om man tycker det inte går att jämföra så, tittar vi på Hyundai Kona och Volvo XC40 som båda finns som BEV och som ICE är det faktiskt "bara" x2 skillnad för Kona, medan Volvo (som har rätt stort batteri) ger en skillnad på x3 m.a.p. vägslitage.

"Stora" batteriet i Tesla model Y väger ca 770 kg. En ICE-drivlina väger ~150 kg om det är 4 cylindrar och ~200 kg för en modern V8. Till det kommer tank och växellåda, säg 150-200 kg till.

Är lite ambivalent till att köra vår XC40 Recharge. Å ena sidan kör man en murbräcka så man lär klara sig rätt OK själv. Det går verkligen att känna att man drar runt på ett nära nog solid block av metall. Å andra sidan känns det lite som att man är en fara för den stackare som eventuellt har oturen att bli påkörd om de sitter i en liten mindre vanlig bil, lär inte bli mycket kvar av den...

Sen är vikten bara ett av problemen. Nämnde ju hur det passar in i systemet i stort, sen har vi också att en elbil kräver ungefär x4 gånger mer koppar mot en ICE och koppar förväntas bli en bristresurs när vi ska "elektrifiera".

Och givet tråden: måste ändå säga att vi är väldigt nöjd med vår XC40 recharge nu när den fått gått ett gäng mil. Knappast något sportåk, men fungerar väldigt bra som vardagsbil och ett bra fordon för oss som är hundägare

Skrivet av ajn:

Det riktiga problemet med slitage pga axeltryck återfinns ju dock hos lastbilar och bussar, att en elbil väger ett par hundra kg mer kommer var jag förstår det inte nämnvärt påverka hur ofta vägar behöver göras om, eftersom det är den tunga trafiken som främst sliter ner dem ändå

Två grejer som är relevant här: dels är det mer ett problem för "halvstora vägar" då de typiskt inte är lika tåliga, dessa ser typiskt nästan ingen tung trafik förutom möjligtvis linjebussar.

Sen är det axeltryck. Lastbilar har naturligtvis högre sådant, men det mildras av att de har betydligt fler axlar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

https://svenska.yle.fi/a/7-10038815

Citat:

Experter varnar för desinformation gällande ny grön teknologi. Under sommaren har det spridits uppgifter om att elbilar skulle ligga bakom ett ökat vägslitage. Enligt forskare stämmer det här inte.