Nu kan du enkelt skicka pengar över hela Norden – utom i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Nu kan du enkelt skicka pengar över hela Norden – utom i Sverige

Svenska Swish ingår inte i samarbetet mellan Norges, Danmarks och Finlands motsvarigheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

klart man inte ska samarbeta, det skulle ju kunna underlätta för gemene man dessutom utan dessa 4%......

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Återigen hamnar kunden i kläm när företag inte verkar kunna samarbeta, först tänkte jag att då kommer säkert många byta till Vipps om man har släckt i de andra länderna men sedan kom jag att tänka på att många betalar med swish också, vi kommer nog hamna i att man behöver 2 appar istället för att kunna göra allt i en. Tror dock att Swish kommer förlora många kunder på detta ändå.

Permalänk
Medlem

4% låter mycket? eller?

Vad är avgiften med Revolut, tex?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Haha, nu blir Swish inte gratis länge till, det kommer gå samma väg som kontanter hos banken med hutlösa administrativa avgifter för hantering.
Jag kan inte känna annat än skadeglädje.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Så med andra ord använd en annan tjänst som t.ex. Revolut som inte tar några procent från dig om ni båda använder tjänsten. Samt kostar inget att byta valuta till det andra landets valuta till marknadspris utan dolda avgifter.

Permalänk
Medlem

Det går väldigt enkelt att skicka pengar i hela världen som kommer fram direkt utan några banker bara man använder Bitcoin.

Fy för Kronan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

4% låter mycket? eller?

Tror inte Revolut tar någon avgift mellan 2 Revolut användare. Inte 100 dock för har aldrig gjort det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Det går väldigt enkelt att skicka pengar i hela världen som kommer fram direkt utan några banker bara man använder Bitcoin.

Fy för Kronan.

Ja, låt inte länder reglera värdet själva längre utan ha ett globalt riktmärke! Jag ser fram emot motsvarande 2 dollar i timmen i lön...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Perfekt när man ska på semester. Då måste man ladda ner en app för att parkera och en för att betala för parkeringen. Nya appar varje gång man ska parkera.

Permalänk
Medlem

Känner inga i andra nordiska länder ändå. 4% låter också väldigt dyrt. Men det är väl för konvertera pengarna. Eller för att de andra ska ta emot våran skräpvaluta haha. Hörde från en som jobbade nere i Danmark på 70-talet. Han sa att man fick 4 danska kronor för en svensk. Nu är en dansk värd 1,5 svenska.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ja, låt inte länder reglera värdet själva längre utan ha ett globalt riktmärke! Jag ser fram emot motsvarande 2 dollar i timmen i lön...

Du vet att det är marknaden politiker reglerar det har inget med pengarna att göra förutom att det är denominerat i det. Sverige har tex ingen minimilön.

Permalänk
Medlem

4% är en absurt hög avgift. Vipps MobilePay kommer ha oerhört svårt att konkurrera på svensk mark då man praktiskt taget inte tillför något nytt till bordet. Med det sagt ska konkurrens alltid välkomnas, men att skicka pengar mellan nordiska länder kommer vara långt ner på listan för svenska användare, om inte praktiskt taget en nästintill obefintlig önskan.

Permalänk
Medlem

Man undrar även vad växlingskursen kommer bli?
Schysst eller horribel.

Permalänk
Medlem

Låg mig gissa: Vipps och Mobilepay har högre krav på säkerhet än vad Swish/BankID har?

Skrivet av Nyhet:

Om du överför pengar över landsgränser måste du betala en avgift på 4 procent av den skickade summan

PayPal tar väl 3,4% + 3,25 kr, senast jag kollade. Plus avgift för valutaväxling förstås.

En vanlig gammal banköverföringar ska enligt EU-lag kosta lika hos banken mellan EU-länder som inom EU-länder, och senast jag kollade så tog svenska banker inte ut någon avgift för det om man inte råkat ha en ruta för någon extratjänst inkryssad. Avgift för valutaväxling tillkommer förstås.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Jag som bor i Norge nuförtiden hade ju sett fram emot det här med att kunna vippsa till swishare, meen tydligen ska Vipps krångla till det genom att försöka introducera sig själva till en marknad där den absoluta majoriteten inte har någon som helst anledning att byta ifrån det redan hårt inarbetade Swish. Eller så är det väl möjligtvis så att Swish av oklar anledning inte ville vara med, oavsett så blir det bara fel av ingen vettig anledning alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Låg mig gissa: Vipps och Mobilepay har högre krav på säkerhet än vad Swish/BankID har?

Det verkar ju i praktiken vara en (1) teknisk lösning under två olika namn (Vipps eller Mobilepay beroende på land, i bolaget Vipps Mobilepay) som eventuellt skulle behöva påbörja ett samarbete med en extern part med en annan teknisk lösning (Swish), så man kan tänka sig massor av anledningar till att de inte lyckats komma överens...

Jag är ju dock också nyfiken angående vad det avgörande problemet var, men det kan ju även vara mer i stil med att det inte öht var på tal att ha ett tekniskt samarbete utan snarare ytterligare en sammanslagning.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Pinsamt, har släkt och familj i Norge och alltid samma strul om pengar behöver överföras... Tar ju 2-3 bankdagar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Typiskt svenska företag att vägra samarbeta med någon annan och göra kundernas integration med kunder hos andra företag bättre.

Bättre vore att förstatliga Swish och att alla nordiska länder samarbetar fullt ut när det gäller betalningstjänster. Danmark, Norge och Finland skrattar åt oss och kaoset det är både med betalningsfunktioner, välfärdssektorn och infrastruktur. Allt skapat av den totalt pengakåta privatiseringshysterin vi haft. Som om ifall vi ger privata företagare mer möjligheter och makt så kommer de av godheten i sitt hjärta att hjälpa medborgarna att få ett drägligt liv oavsett ekonomiska möjligheter.

Permalänk
Medlem

Men läser ni ens artikeln? Det handlar ju inte om någon samarbete (vilket iofs artikeln också kallar det). Det är ju samma företag i de andra länderna.

Kan tänka mig att Vipps Mobilepay inte vill samarbeta med Swish då de lansera sig själva i Sverige snart. Deras enda fördel är ju att de kommer kunna fungera i Norden över landsgränserna.

4% tycker jag inte är så farligt. 40 kr på en överföring på 1000 kr känns helt ok för en sån tjänst. Swish och liknande är ju oftast små summor. Frågan är ju om de är egen växelkurs där de tar ytterligare någon procent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Typiskt svenska företag att vägra samarbeta med någon annan och göra kundernas integration med kunder hos andra företag bättre.

Och var hittar du att det är Swish som skulle vägra samarbeta?

Det är ett företag (Vipps Mobilepay) med två olika betalningslösningar som numera har byggt ihop något för att överföra pengarna mellan de olika lösningarna och som då även nu planerar att lansera en av lösningarna i Sverige. Varför skulle de vilja samarbeta med Swish, då kan de ju lika mycket lägga ner lanseringen av Vipps i Sverige. De är ju mer intresserade av att ta sig in på den svenska marknaden, även om jag ser det som rätt så osannolikt att det kommer att lyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och var hittar du att det är Swish som skulle vägra samarbeta?

Det är ett företag (Vipps Mobilepay) med två olika betalningslösningar som numera har byggt ihop något för att överföra pengarna mellan de olika lösningarna och som då även nu planerar att lansera en av lösningarna i Sverige. Varför skulle de vilja samarbeta med Swish, då kan de ju lika mycket lägga ner lanseringen av Vipps i Sverige. De är ju mer intresserade av att ta sig in på den svenska marknaden, även om jag ser det som rätt så osannolikt att det kommer att lyckas.

Swish har väl även ett flertal gånger skrivit att de gärna ser ett samarbete mellan de tre tjänsterna - men att de inte vet när/hur det skulle ske.

Att de tre dessutom är medverkande i ett samarbete över norden/europa (EMPSA) där syftet är att "främja samarbeten och att möjliggöra mobila betalningslösningar internationellt" (https://www.swish.nu/newsroom/news/sju-mobila-betalningsloesningar-bildar-samarbete-EMPSA) så vore det märkligt om swish skulle "vägra" samarbeta.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Haha, nu blir Swish inte gratis länge till, det kommer gå samma väg som kontanter hos banken med hutlösa administrativa avgifter för hantering.
Jag kan inte känna annat än skadeglädje.

Swish är inte gratis, de tar betalt från handlaren för hanteringen, mellan en och tio kronor per transaktion beroende på bank och belopp som kunden handlar för, och sen i de flesta fall även en avgift för att bli ansluten och en fast månadskostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Swish är inte gratis, de tar betalt från handlaren för hanteringen, mellan en och tio kronor per transaktion beroende på bank och belopp som kunden handlar för, och sen i de flesta fall även en avgift för att bli ansluten och en fast månadskostnad.

För företag ja, som brukar tjänsten fler än 10ggr om dan oftast minst 100.
Som privatperson kostar det, senast jag kollade 49Kr per räkning som man vill betala in med kontanter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av xfade:

4% låter mycket? eller?

Det är väldigt nära vad exempelvis PayPal tar ut. Där är det 3,4 procent + en fast administrativ avgift (3,25 SEK). Dock kan jag hålla med om att 4 procent är lite väl saftigt.. man skulle kunna tro att de nordiska bankerna och dessa tjänster skulle kunna komma fram till bättre avtal, särskilt då det är rätt vanligt med att jobba eller ha familj över landsgränserna.

EDIT:
Såg att detta redan hade besvarats

Skrivet av Findecanor:

PayPal tar väl 3,4% + 3,25 kr, senast jag kollade. Plus avgift för valutaväxling förstås.

En vanlig gammal banköverföringar ska enligt EU-lag kosta lika hos banken mellan EU-länder som inom EU-länder, och senast jag kollade så tog svenska banker inte ut någon avgift för det om man inte råkat ha en ruta för någon extratjänst inkryssad. Avgift för valutaväxling tillkommer förstås.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Varför fungerar det inte redan? Jo för att bankerna stretar emot.
2017 hade vi P27 Nordic Payments Platform som skulle åstadkomma detta men projektet lades ner 2023 då banker i Norge och Danmark drog sig ur efter DNB och Danske banks sammanslagning av Vipps Mobilepay 2022.
Det finns EMPSA (European Mobile Payment Systems Association) sedan 2019 för att underlätta gränsöverskridande mobil-betalningar som skulle kunna göra detta i europa men banker är inte så snabba på omställningar till det moderna så om de någonsin skulle komma överens så lär det redan finnas andra lösningar.
Jag ser avgiften på 4% som en växlingsavgift då länderna har olika valutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

För företag ja, som brukar tjänsten fler än 10ggr om dan oftast minst 100.
Som privatperson kostar det, senast jag kollade 49Kr per räkning som man vill betala in med kontanter.

Och vad har kontanthantering med det hela att göra? Fysisk hantering av pengar kostar mycket mer än digital, speciellt nu när så få väljer att betala kontant, vilket då innebär att mängder med handlare vägrar ta emot kontanter. Inte särskilt konstigt att någon då tar 49 kr per räkning som du vill betala kontant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och vad har kontanthantering med det hela att göra? Fysisk hantering av pengar kostar mycket mer än digital, speciellt nu när så få väljer att betala kontant, vilket då innebär att mängder med handlare vägrar ta emot kontanter. Inte särskilt konstigt att någon då tar 49 kr per räkning som du vill betala kontant.

Du har alltså gått på lögnerna.
Kontanthantering är hela det ursprungliga syftet med att ha pengar på banken.
Banken skyddar pengarna och lånar ut dom till andra och tjänar pengar på räntor på utlåningen.
När banken inte längre skyddar pengarna så kapar jag helst mellanhanden.
Att färre använder kontanter är för att det ganska länge varit billigare att använda digital valuta, klart dom inte vill ha kontanter när varje transaktion kostar 49Kr istället för 10Kr.
Hur skulle du själv göra, köpa bröd för 10Kr eller samma limpa för 49Kr?

Det är bankerna som inte vill ha kontanter, inte privatpersoner.
Endast en liten klick yuppies skulle föredra digital valuta om det var omvända transaktionskostnader.

Följ pengarna!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Varför fungerar det inte redan? Jo för att bankerna stretar emot.
2017 hade vi P27 Nordic Payments Platform som skulle åstadkomma detta men projektet lades ner 2023 då banker i Norge och Danmark drog sig ur efter DNB och Danske banks sammanslagning av Vipps Mobilepay 2022.
Det finns EMPSA (European Mobile Payment Systems Association) sedan 2019 för att underlätta gränsöverskridande mobil-betalningar som skulle kunna göra detta i europa men banker är inte så snabba på omställningar till det moderna så om de någonsin skulle komma överens så lär det redan finnas andra lösningar.
Jag ser avgiften på 4% som en växlingsavgift då länderna har olika valutor.

Jag trodde det var för att Swish och motsvarande tjänster använder verifierade användare samt är ett kreditsystem, som omgående överföringar fungerade.

Permalänk
Medlem

Jag avbryter flödet med en undran.

Går det idag att gå till en bank/annat och sätta in pengar till någon?

Typiskt scenario: Köpa en grej på marknaden här. Har kontanter.
(Nej kontanterna ska inte in egna kontot först)

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.