Stor skillnad på 55 o 65 tum , 3m avstånd ?

Permalänk

Stor skillnad på 55 o 65 tum , 3m avstånd ?

Hej undrar lite om det är ”wow” skillnad mellan 55 o 65 tum på 3m avstånd, har nu 55tum Samsung q6fn qled för referens. Funderar på att uppgradera till 65tum med en budget på Max 15k.

Är det mest värt och o köra 55 oled eller välja större tum till 65 qled?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Fler säger nog hellre Oled, jag håller inte riktigt med då bra qled kan se väldigt bra ut också (även om oled är bättre) och storlek kan göra mer skillnad, men samtidigt är 3 meter nära nog för 55".

Då det är individuellt kanske bättre att titta på båda i en butik om möjligt än att fråga andra.

Permalänk

Räcker och blir över. På 3m duger fan 32"...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Räcker och blir över. På 3m duger fan 32"...

Nä... 32" funkar på typ 1 meter. Jag sitter 4 meter från min 65" och den ser liten ut på det avständet.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv 75 (QLED) tums på 3 meters avstånd. Perfekt till film och serier. Värt att nämna är att jag aldrig kollar på vanlig TV, endast youtube, serier och filmer. Efter några år med lite större TV så kommer jag nog aldrig kunna gå tillbaka till 55 tums TV.

Permalänk
Medlem

Rtings distance calculator säger att vid cirka 3 meters avstånd skall man ha en 70 tums TV.

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-re...

Spontant låter det väldigt stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Rtings distance calculator säger att vid cirka 3 meters avstånd skall man ha en 70 tums TV.

Jag kör 100" på 3.5 meter och vill INTE gå ner i storlek (projektorduk).
Har även en 42" OLED som ju har avsevärt bättre bild i alla kategorier (utom möjligvis reflektioner) älskar OLED man skulle aldrig kompromissa på storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag kör 100" på 3.5 meter och vill INTE gå ner i storlek (projektorduk).
Har även en 42" OLED som ju har avsevärt bättre bild i alla kategorier (utom möjligvis reflektioner) älskar OLED man skulle aldrig kompromissa på storleken.

Jag håller nog med här till 100%. Även om jag kanske inte är sugen på en 100 tums :). 75 tums på 3 meters avstånd känns definitivt inte för stort. Tvärtom hade jag nog kunnat tänka mig att gå upp någon storlek nästa gång, men definitivt inte mindre.

Permalänk
Medlem

65" ger helt klart en maffigare upplevelse än 55" på det avståndet. 55" känns väl inte riktigt litet, men jag har ungefär samma avstånd och önskar nog att tvn var lite större. Å andra sidan ger OLED också en maffigare upplevelse, men det beror också lite på hur rummet ser ut. Är det ett relativt ljust rum så är QLED inte helt fel...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hej undrar lite om det är ”wow” skillnad mellan 55 o 65 tum på 3m avstånd, har nu 55tum Samsung q6fn qled för referens. Funderar på att uppgradera till 65tum med en budget på Max 15k.

Är det mest värt och o köra 55 oled eller välja större tum till 65 qled?

Får man nästan inte en 65" OLED för 15k? Kanske var slut på den B3 dealen nu precis...
Det finns väldigt olika modeller när du bara säger QLED. Vissa kan vara bra, vissa kan vara skräp. Försök ta fram några alternativ så är det lättare att ta ställning.

Om det handlar om basklass QLED 65" (~Samsung Q60-klassen) jämfört med 55" OLED tycker jag OLED är bättre alla dagar i veckan. Är det en QLED som motsvarar Samsungs QN85-klass skulle jag nog säga att det helhetspaketet ger mer TV för pengarna. Sånt är dock väldigt individuellt så det är bäst att jämföra IRL om möjligt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Får man nästan inte en 65" OLED för 15k? Kanske var slut på den B3 dealen nu precis...
Det finns väldigt olika modeller när du bara säger QLED. Vissa kan vara bra, vissa kan vara skräp. Försök ta fram några alternativ så är det lättare att ta ställning.

Om det handlar om basklass QLED 65" (~Samsung Q60-klassen) jämfört med 55" OLED tycker jag OLED är bättre alla dagar i veckan. Är det en QLED som motsvarar Samsungs QN85-klass skulle jag nog säga att det helhetspaketet ger mer TV för pengarna. Sånt är dock väldigt individuellt så det är bäst att jämföra IRL om möjligt.

Kan ha fel men jag har för mig att Elgiganten hade denna för 17000 kronor för någon vecka sedan.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Jag har cirka 2.8 m till min 75" som jag använder som datorskärm. Det är absolut ej för stort. Gick från 60" förra året till denna som jag har nu. Man vänjer sig snabbt. Skulle kunna ha större tv än så utan problem.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Kan ha fel men jag har för mig att Elgiganten hade denna för 17000 kronor för någon vecka sedan.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Definitivt ett bra pris för den TVn.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

För tre år sedan så gick min 55" sönder. Fick tillbaka pengarna (10k) på garantin. Köpte en 65" på BF. Jag upplevde faktiskt inte någon större skillnad. Jag var faktiskt lite besviken över det. Så för några månader sedan så köptes en 98". Den här uppgraderingen i storlek var helt fantastisk. Jag tror inte jag har varit så nöjd med ett köp de senaste 10 åren.
Så mitt råd är satsa åtminstone på 75" men ännu bättre på 98". Wow effekten på storlek vs lite finare bild är enligt mig till storlekens fördel.

Permalänk
Medlem

Ungefär 40% större bildyta för 65 mot 55, så den känns markant större.

Permalänk
Medlem

Lg har just nu deals på B3 och C3 modellerna på hemsidan.
t.ex. OLED55B36LA för 10999:- 10779 vid inloggning.
sedan finns även benifykod då blir priset 9701:- för 55"

beställde lg c3 42" för 9260:- igår

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Har ett knep. Byt plats på soffbordet och soffan..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Bildexpert 📺

Kommer ofta frågor om detta med vilken storlek på TV till vilket avstånd man ska och vad som är rätt. Samt ifall det är "värt det", typiskt att köpa en större men kanske sämre TV, dvs att offra kvalitet för kvantitet.

Vad som är "värt" är alltid en personlig fråga man endast kan svara på själv. Det man kan tänka är att du aldrig kan göra en sämre TV till en bättre TV i efterhand. TV:n du köper är vad den är. Du kan inte ge den högre kontrast, mer ljusstyrka, annat reflexfilter, ett större färgomfång etc.

Däremot kan du alltid sätta dig närmare en mindre TV och därmed få samma effekt som att köpa en större TV i fråga om hur mycket av synfältet som täcks upp. Så länge du bestämmer över möbleringen vill säga.

Hur nära är då för nära? Hur optimal är då 65 tum respektive 55 tum på 3 meter som exempel?

Ja, här har vi den internationellt erkända Laxpudding-metoden för att avgöra korrekt tittavstånd:

1) Ställ dig upp precis framför soffan
2) Böj dig framåt, tänk 90 grader rygg och raka ben
3) Sträck ut handen med tummen uppåt mot TV:n
4) Ta fram din andra tumme, kör upp den i anus, vilket är lättare när du är böjd framåt.
5) Om detta får dig att fara framåt så att första tummen träffar TV:n då är du för nära.
6) Upprepa tills optimalt avstånd uppnås

Det finns inga perfekta eller korrekta avstånd. Om du måste vrida huvudet höger-vänster om vartannat (aka Wimbledon-effeken) för att se hela bilden är du för nära. Om du inte längre kan läsa texter på TV:n är du för långt bort. Vad som är rätt för just dig är någonstans däremellan. En fråga om tycke och smak, vad just dina ögon och hjärna klarar av samt personliga preferenser, likt vad man är van med sedan tidigare.

Utgår man från THX biografnormer är 65 tum rekommenderat 1,0–2,2 meter med upp till 3,1 meter som "allowable". Detta är då baserat på en bioupplevelse så som förhållandet mellan duk och avstånd skulle ha varit på en biograf med 65-tumsduk.

Dold text
Permalänk
Medlem

Sitter ca 1,8m ifrån tv och har 55 tycker det räcker jättebra på det avståndet en 55 funkar väl bra upp till 3m säkert 4m oxå men där nånstans säger väl de flesta experterna att 65 tum tar över enligt nån regel men det mesta handlar i slutändan om vad man tycker själv för det är du eller ni som kollar som skall vara nöjda i slutändan så frågan är du missnöjd med din nuvarande storlek på tv uppgradera. Personligen hade jag inte tyckt det var värt det jag hade hellre gått på en större när din nuvarande gått sönder men det är mitt tyckande.

Permalänk
Medlem

Det är som @aent nämner rätt stor skillnad i bildyta. På 3 m är ju 65" inte på något vis "för stort", så personligen hade jag satsat på det. Bild för jämförelse 55" vs 65":

Permalänk
Medlem

Jag har 2.9m till min 65" och den känns som ett absolut minimum på det avståndet

Permalänk
Medlem

Det generella för tittavståndet till en TV är TVns bredd gånger 1,5 upp till 2 gånger. Är tittavståndet längre bort än 2 gånger TVns bredd kommer TVns upplösning liksom filmens upplösning att bli allt mindre betydelsefullt.
Ögats förmåga att urskilja detaljer avtar med avståndet från TVn.
Om TVns bredd är 1 meter (ca 50 tum stor TV) och tittavståndet är 3 meter kan man nöja sig med en TV och filmmaterial som håller som högst full-HD-upplösning. Skälet är att ögat ändå inte kan urskilja detaljer så långt ifrån TVn.

Således, bästa tittavståndet är maximalt 2 gånger TVns bredd men idealiskt 1,5 gånger TVns bredd.

OLED ger generellt en bättre bild men har, tyvärr, nackdelen som plasma-TV också hade, inbränning. OLEDS inbränning är inte lika påtaglig som det var för plasma men den finns. Vissa tillverkare har också inbyggt en funktion som "rensar" skärmen när TVn står i Stand-by. "Rensning" påbörjas vanligtvis efter ca. 10-15 minuter i stand-by och pågår alltifrån 15-30 minuter. Startas TVn under processen avbryts den.

Permalänk
Medlem

En bra regel om TV storlek är.
Ta 10 tum större än vad man tror är rätt och bra storlek, alltså hamnar TS på ca 75"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300