iPhone till barn, hur gör folk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontacos:

Gällande iPhone 11vs12 så är det väl designen sen har även iPhone 12 "magsafe", magneter på baksidan som går till massa tillbehör. Aldrig fattat grejen med magsafe faktiskt, bara att skaffa ett mobilskal som är magnetiskt och du har samma effekt.

Vad har du för skal som ger magsafe laddning till en iphone som inte har magsafe? Skitsmidigt med både apple wallet (den fysiska, som meddelar var jag tappade den och skickar upp mitt telefonnummer på skärmen hos den som hittar den om jag tappat bort den) och laddning via magsafe.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad har du för skal som ger magsafe laddning till en iphone som inte har magsafe? Skitsmidigt med både apple wallet (den fysiska, som meddelar var jag tappade den och skickar upp mitt telefonnummer på skärmen hos den som hittar den om jag tappat bort den) och laddning via magsafe.

Finns väldigt många tillverkare som har magnetiska skal av olika anledningar, ganska vanligt med plånboksfodral där du kan plocka ut själva skalet ifrån plånboksfodralet. Tror att iDeal of Sweden har magneter i stort sätt alla sina mobilskal så att du kan använda deras designskal och sätta i deras magnetiska plånboksfodral. Så har du en iPhone 8-11 så ser jag inte varför du inte skulle kunna ha ett skal som är magnetiskt och få samma resultat, något sämre precision när du ska sätta fast magsafe tillbehöret möjligtvis.
Ser även folk som har vanliga skal som dom själva lägger i en egen magnet i.

Jag har dålig koll på tillbehören som finns till magsafe men känns som att om man nyttjar magsafe så är det oftast till trådlös laddning, så för det flesta konsumenter är det helt irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontacos:

Jag har dålig koll på tillbehören som finns till magsafe men känns som att om man nyttjar magsafe så är det oftast till trådlös laddning, så för det flesta konsumenter är det helt irrelevant.

Det är just laddning som är det trevliga med t.ex. nightstand mode, därav min fråga, ideal of sweden har väl knappast skal som ger magsafe laddning till en iphone som saknar magsafe eller har jag missat något som dykt upp på sistone?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Betala inte hemförsäkring så har man plötsligt över pengar för en extra telefon

Tappa inte den så behövs inte en ny. Och är de 15+ kan de köpa sin egna telefon om en 1500kr samsung inte räcker, sommarjobb finns. Hah, aldrig jag hade köpt en iphone.

Swappie hade jag definitivt inte rekommenderat, isf. bättre att köpa begagnat privat via Tradera från någon med bra omdömen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen köpt Iphone 12 eller senare. Går att få tag på original reservdelar från Apple så du kan byta själv, exempelvis ett nytt original batteri för ca 650kr om du returnerar de gamla efter. Går även att hyra alla verktyg för att göra själva bytet med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är just laddning som är det trevliga med t.ex. nightstand mode, därav min fråga, ideal of sweden har väl knappast skal som ger magsafe laddning till en iphone som saknar magsafe eller har jag missat något som dykt upp på sistone?

Vad menar du ens med Magsafe laddning, iPhone 8 och nyare kan laddas trådlöst. Därav laddar dom väl av vilken trådlös laddare som helst magnetisk eller inte. Enda skillnaden med magsafe på 12an är väl att dom laddar snabbare än 11 och neråt trådlöst.

Permalänk
Medlem

Mina barn har varsin Iphone SE 2020 som vi köpt via Swappie för cirka 1500-2000kr. Samma design som 7, men mycket stor skillnad prestandamässigt. Barnen säger sig vara nöjda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontacos:

Gällande iPhone 11vs12 så är det väl designen sen har även iPhone 12 "magsafe", magneter på baksidan som går till massa tillbehör. Aldrig fattat grejen med magsafe faktiskt, bara att skaffa ett mobilskal som är magnetiskt och du har samma effekt. Mobilutvecklingen har mer eller mindre varit stilla senaste åren allting är bara små uppgraderingar i fart och kamera, det enda "roliga" är att dom börjat få ut 120hz skärmar men då behöver du minst en 13 Pro.

Det är väl från och med 12 de har 5G.

I övrigt kör jag en XR (privat och 12 mini i jobbet) som är jag vet inte hur gammal. Den har 77% batterihälsa. Den beter sig som vanligt med i- och urladdning men känns knappast som ny längre. Känslan är att den presterar batteritid som en SE ungefär. När den var ny så var batteritiden riktigt fin, för en IPhone

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det finns sk. MagSafe-skal till väldigt många telefoner, inte bara iPhone. Telefonen måste ha inbyggd QI-spole för trådlös laddning.
Sen sätter man på ett skal med inbyggda MagSafemagneter, och vipps så har du en telefon med MagSafe. Väldigt smidigt.
Men som sagt, telefonen måste ha inbyggd QI-spole från början.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det bli en iPhone 12 pro från blocket med 85% batteri. Inte supermkt dyrare än en 11 på blocket/marketplace. Betydligt billigare än swappie, swappies priser är ju om man väljer bra skick nästan som en ny iPhone 13 128 gig (om man väljer samma minneskapacitet). Hade swappie garanterat typ 85 el 90 batteri så hade det känts bättre. Nu får man lägga till ganska mkt för nytt batteri, bättre då att byta om ett halvår - år tänker jag... Hoppas jag tänkt rätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

En anledning att den telefon hon har nu har pajat tror jag är att hon haft ett mjukt skal och lägger korten mellan telefon och skal.
Vad är ett skal som fortfarande ser "ok" ut för en 15 årig tjej, men ändå erbjuder max skydd?
Jag har hittat nedan, som är en skalsort vi haft förut, med hård baksida och höjda kanter kring skärm, men som ändå jag tycker ser OK ut i design?

https://www.amazon.se/JETech-Magnetisk-Pl%C3%A5nbok-Kompatibe...

https://www.amazon.se/JETech-Galvaniserat-Kameralinsskydd-Kom...
https://www.amazon.se/JETech-Magnetisk-Kompatibelt-Genomskinl...

Kan man köpa ett skal utan magsafe och en magsafe plånbok? (snyggare skal utan den där ringen)

https://www.amazon.se/JETech-St%C3%B6ts%C3%A4kert-Milit%C3%A4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Vad är ett skal som fortfarande ser "ok" ut för en 15 årig tjej, men ändå erbjuder max skydd?

En 15-åring vill nog välja skal själv. Men tipsa om apples egna silikon-skal, upphöjt runt kamera och glaset på framsidan som en bumper och bra friktion i handen, inte perfekt, men ger en del skydd. Undvik skal som är mer ’flush’, de ger inte särskilt mycket skydd.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

En anledning att den telefon hon har nu har pajat tror jag är att hon haft ett mjukt skal och lägger korten mellan telefon och skal.
Jag har hittat nedan, som är en skalsort vi haft förut, med hård baksida och höjda kanter kring skärm, men som ändå jag tycker ser OK ut i design?

https://www.amazon.se/JETech-Magnetisk-Pl%C3%A5nbok-Kompatibe...

https://www.amazon.se/JETech-Galvaniserat-Kameralinsskydd-Kom...
https://www.amazon.se/JETech-Magnetisk-Kompatibelt-Genomskinl...

Kan man köpa ett skal utan magsafe och en magsafe plånbok? (snyggare skal utan den där ringen)

https://www.amazon.se/JETech-St%C3%B6ts%C3%A4kert-Milit%C3%A4...

Det fungerar inte. Det måste vara direkt på telefonen eller ett skal med MagSafe om man vill använda MagSafekorthållare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

En 15-åring vill nog välja skal själv. Men tipsa om apples egna silikon-skal, upphöjt runt kamera och glaset på framsidan som en bumper och bra friktion i handen, inte perfekt, men ger en del skydd. Undvik skal som är mer ’flush’, de ger inte särskilt mycket skydd.

Våra döttrar vill absolut inte ha sådana skal som jag tipsar om. Det är mode med rätt skal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Nu verkar det bli en iPhone 12 pro från blocket med 85% batteri. Inte supermkt dyrare än en 11 på blocket/marketplace. Betydligt billigare än swappie, swappies priser är ju om man väljer bra skick nästan som en ny iPhone 13 128 gig (om man väljer samma minneskapacitet). Hade swappie garanterat typ 85 el 90 batteri så hade det känts bättre. Nu får man lägga till ganska mkt för nytt batteri, bättre då att byta om ett halvår - år tänker jag... Hoppas jag tänkt rätt...

Låter vettigt att köpa beg. från blocket viktigast är att skärmen är hel. Batteriet går att byta till ett original för 600-700kr om du gör det själv dvs eller ca 1200kr om det lämnas inte till Apple authorised dealer.
Här länken till Apple reservdels store. https://selfservicerepair.eu/sv-SE/order

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Många av hennes kompisar och klasskamrater verkar ha iPhone 13-14 och ibland 15. Då jag ser hur hårt liv telefonerna för ungdomar lever och att vi inte är gjorda av pengar så känns det rätt orimligt att köpa en telefon för över 10.000 som har en time-to-live på 1-2 år.

Finns det inte ett alternativ som t.ex. Nothing Phone (2a)? Det är ju en råsnygg telefon tycker jag och har unik stil även i OS:et.

Just nu kostar den 3990 sek. Köpte den själv från att ha haft iPhones sedan iPhone 1 som jag köpte via en vän från USA, men har haft iPhone X i många år före mitt byte till Nothing för någon vecka sedan. Stormtrivs med denna (2a) telefon.

Skrivet av Pontacos:

Ber om ursäkt för min lilla rant men det känns vettigt att förmedla att Apple i grunden är ett svinigt företag, trots att dom utåt visar sig vara så snälla och bra för miljön bland annat, samtidigt som dom förstör så mycket dom kan för reparationsbranschen.

Exakt! Av denna anledning har jag börjat totalt avsky Apple fastän deras datorer är det bästa man kan köra tycker jag. Jag rekommenderar mina föräldrar att bara köra Apple-grejer, t.ex. iPhones då givetvis, för att jag vet att det kommer minimera, så långt det är möjligt, handpåläggning för mig jämfört med t.ex. Android och Windows. Jag har tyvärr helt enkelt inte energin över i mitt liv att vara deras dagliga IT-support.

Men Apples otroliga hyckleri om miljön gör mig rasande - totalt rasande. Att skita i miljö är en grej, men att göra det och samtidigt hävda att man är ett miljösnällt företag när man aktivt arbetar mot att deras produkter ska kunna repareras...! Ordböcker borde byta definition av Hyckleri till "Ett företag som Apple."

Thank you for coming to my TED talk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keawon:

Låter vettigt att köpa beg. från blocket viktigast är att skärmen är hel. Batteriet går att byta till ett original för 600-700kr om du gör det själv dvs eller ca 1200kr om det lämnas inte till Apple authorised dealer.
Här länken till Apple reservdels store. https://selfservicerepair.eu/sv-SE/order

iPhone 11 finns inte med

Permalänk
Medlem

Pixel 8 hos Comviq känns som en no-brainer just nu.

https://www.comviq.se/mobiler/google-pixel-8/3941/36/SPECIAL_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Pixel 8 hos Comviq känns som en no-brainer just nu.

https://www.comviq.se/mobiler/google-pixel-8/3941/36/SPECIAL_...

Är det en iPhone? För det skriver TS att det enbart handlar om....

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Är det en iPhone? För det skriver TS att det enbart handlar om....

Kanske är det bättre att lära sitt barn att tänka lite objektivt och inte bara vara insnöad på ett märke? Han skrev ju att han tyckte iPhone var väldigt dyr så därför gav jag ett otroligt prisvärt alternativ.

Permalänk
Medlem

Ja, så här, för min personliga del så funkar en Android telefon bra. Jag har en Android privat och på jobbet har jag haft både Apple eller Samsung, vi får välja och jag har blivit less på båda i omgångar. Nu har jag en 15 pro som ju är väldigt bra om än lite klumpig.

Jag skulle absolut välja den där pixel 8 om jag bytte abonnemang, den verkade väldigt prisvärd. Men jag har en samsung22 som funkar bra och är några månader kvar på bundet i abonnemanget. Troligen är det bättre att plocka ut en iPhone via abonnemanget och köpa en Android utan abb.

Att dottern vill ha just en iPhone. "Alla" kompisar har iPhone. iMessage / Facetime funkar bara mellan iPhones.

Men jag håller helt med, jag har en viss hatkärlek till Apple. En Apple II var min första dator. Apple har gjort otroligt många innovationer och deras produkter är stabila och snygga. Men prissättning, kundvård och sättet att "frysa ut" andra genom att grejorna ska funka skit om man blandar ecosystem suger fullständigt. Den som har en android är inte med i "chattarna" osv.

Apple bygger på att kontrollera hela upplevelsen. Det är en stryka och en svaghet.

När jag ser hur mycket piratdelar det finns till iPhone och hur billiga de är på Aliexpress, och att en iPhone verkar "leva" längre än en Android, i det att till och med Samsung slutar uppdatera sin mjukvara på hyggligt nya telefoner... Går man på icke "flaggskepp" så är de "döda" efter bara nåt år... Så tror jag faktiskt att iPhone kan vara i längden billigare. Med det sagt, så köper jag inte en telefon för 12.000 spänn. Men om en beg iPhone kostar som en ny Android, tex en lite bättre Motorola, så får det alternativet funka.

Generellt verkar märke/stil/modeintresserade (i synnerhet tjejer), folk med mycket pengar, de som hatar teknik eller inte får teknik att funka välja iPhone. De som är geeks, teknikintresserade, vill kunna tweeka, är lite snåla väljer Android och får mer prestanda för mycket mindre pengar.

Sonen har insett att alla spel och appar försvinner om han byter till iPhone, så han har slutat tjata. Han har några i klassen som har iPhone (han är 10). För att generalisera, det verkar vara de där föräldrarna kör Tesla, BMW i-serie osv som också ger barnen en iPhone 15. Vi andra ger en avlagd Android eller en gammal iPhone för de som kan få jobbets beggade när man byter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

iPhone 11 finns inte med

Nej jag vet.
Apple öppnade upp så att folk ska kunna reparera sin produkter för 2-3år sedan och det var iphone 12 som var aktuellt då
Så det gäller iphone 12 och alla produkter som kom efter det.