Ja, så här, för min personliga del så funkar en Android telefon bra. Jag har en Android privat och på jobbet har jag haft både Apple eller Samsung, vi får välja och jag har blivit less på båda i omgångar. Nu har jag en 15 pro som ju är väldigt bra om än lite klumpig.
Jag skulle absolut välja den där pixel 8 om jag bytte abonnemang, den verkade väldigt prisvärd. Men jag har en samsung22 som funkar bra och är några månader kvar på bundet i abonnemanget. Troligen är det bättre att plocka ut en iPhone via abonnemanget och köpa en Android utan abb.
Att dottern vill ha just en iPhone. "Alla" kompisar har iPhone. iMessage / Facetime funkar bara mellan iPhones.
Men jag håller helt med, jag har en viss hatkärlek till Apple. En Apple II var min första dator. Apple har gjort otroligt många innovationer och deras produkter är stabila och snygga. Men prissättning, kundvård och sättet att "frysa ut" andra genom att grejorna ska funka skit om man blandar ecosystem suger fullständigt. Den som har en android är inte med i "chattarna" osv.
Apple bygger på att kontrollera hela upplevelsen. Det är en stryka och en svaghet.
När jag ser hur mycket piratdelar det finns till iPhone och hur billiga de är på Aliexpress, och att en iPhone verkar "leva" längre än en Android, i det att till och med Samsung slutar uppdatera sin mjukvara på hyggligt nya telefoner... Går man på icke "flaggskepp" så är de "döda" efter bara nåt år... Så tror jag faktiskt att iPhone kan vara i längden billigare. Med det sagt, så köper jag inte en telefon för 12.000 spänn. Men om en beg iPhone kostar som en ny Android, tex en lite bättre Motorola, så får det alternativet funka.
Generellt verkar märke/stil/modeintresserade (i synnerhet tjejer), folk med mycket pengar, de som hatar teknik eller inte får teknik att funka välja iPhone. De som är geeks, teknikintresserade, vill kunna tweeka, är lite snåla väljer Android och får mer prestanda för mycket mindre pengar.
Sonen har insett att alla spel och appar försvinner om han byter till iPhone, så han har slutat tjata. Han har några i klassen som har iPhone (han är 10). För att generalisera, det verkar vara de där föräldrarna kör Tesla, BMW i-serie osv som också ger barnen en iPhone 15. Vi andra ger en avlagd Android eller en gammal iPhone för de som kan få jobbets beggade när man byter...