Anmäl dig till Roborock Challenge!

Problem GNOME (Ubuntu24.04) Settings Power Mode

Permalänk
Medlem

Problem GNOME (Ubuntu24.04) Settings Power Mode

Just nu använder jag en laptop med nyinstallerad Ubuntu 24.04.

Jag är ganska säker på att när jag installerade kunde jag ställa in:
Settings > Power > Power Mode
Och där kunde man växla mellan:
Performance / Blanced Power / Power Saver
Här är första bästa bild på nätet som visar vad jag menar:

Nu kommer jag inte åt den inställningen, hos mig ser det ut så här:

Nu försöker jag komma på vad jag gjort med datorn för att inställningarna ska försvinna.
Vad jag kan komma på är att jag installetat tlp, tlp-rdw och tlp-ui, men jag har ingen större lust att avinstallera tlp för att testa.

Någon som vet om tlp är boven i dramat, eller har förslag på vad det annars kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Just nu använder jag en laptop med nyinstallerad Ubuntu 24.04.

Jag är ganska säker på att när jag installerade kunde jag ställa in:
Settings > Power > Power Mode
Och där kunde man växla mellan:
Performance / Blanced Power / Power Saver
Här är första bästa bild på nätet som visar vad jag menar:
https://www.phoronix.net/image.php?id=2020&image=gnome_mockup_power

Nu kommer jag inte åt den inställningen, hos mig ser det ut så här:
<Uppladdad bildlänk>

Nu försöker jag komma på vad jag gjort med datorn för att inställningarna ska försvinna.
Vad jag kan komma på är att jag installetat tlp, tlp-rdw och tlp-ui, men jag har ingen större lust att avinstallera tlp för att testa.

Någon som vet om tlp är boven i dramat, eller har förslag på vad det annars kan vara?

För mig fungerar det där som det ska, men jag har inte heller installerat tlp.

Är det någon speciell anledning till varför du installerat tlp nu när det finns Power Mode i Gnome?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Förmodligen avinstallerades något som Gnome använder sig av för power settings när du installerade tlp. Kolla i apt-loggen vad som avinstallerats.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem

Då är den intressanta frågan: vem ger mest batteritid, tlp eller GNOMEs power mode?