Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Datavetare

Från din länk

"Hoekstar säger ändå att slitaget från tunga elfordon inte ska överdrivas. Han anser att slitaget som orsakas av elbilar överdrivs, även på vägar som främst trafikeras av personbilar.

– Tunga bensindrivna stadsjeepar blir allt mer populära. Det är inte bara elbilar som är tunga utan allt tyngre bensinfordon kör också på samma vägar, påpekar han."

Här är argumentet: elbilars vikt är inte ett problem eftersom bensin/diesel-drivna SUV:ar minsann också är tunga. Varför ens ta upp det om vikt inte är ett problem överhuvudtaget?

Självklart är inte BEV något direkt problem idag, de står för en väldigt liten andel av fordonsflottan. Och självklart är tung trafik en större andel av problem på stora vägar där de håller till (men som artikeln nämner, just det problemet blir större med el-lastbilar då de är ännu tyngre).

Trenden mot SUVs har lyfts fram som ett problem, just för att de har omotiverat mycket ökat geomsnittsvikten på fordonsflottan. Men nu säger du att det inte alls är ett problem för det finns ju lastbilar?

Och egentligen är huvudbudskapet i artikeln lite, vikt är inte ett problem eftersom batterier hela tiden blir lättare. Det håller jag helt med om, d.v.s. om den trenden forsätter kommer just detta problem vara övergående. Men det är som sagt bara ett av en rad problem som finns med BEV.

Sen ska vi absolut pusha mot elbilar. Men man bör inte utesluta alternativen då det finns andra lösningar som också löser huvudproblemet med dagens bilar, beroende på hur utveckligen går framåt kan dessa alternativ bli en bättre lösning.

Men realistiskt kommer det nog inte gå att ersätta alla dagens bilar med en ny lösning, lär bli en mix vilket i sig har en del nackdelar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Grejen är "upphöjt i 4". Effekten det ger är inte intuitivt, bara några hundra kg extra ger väldigt stort utslag.

Här är statistiken för 2023
<Uppladdad bildlänk>
snittet för bensin/diesel ligger kanske runt 1600 kg medan det är 2000 kg för elbilar. Varje elbil motsvarar då 2,4 ICE-bilar m.a.p. slitage.

Om man tycker det inte går att jämföra så, tittar vi på Hyundai Kona och Volvo XC40 som båda finns som BEV och som ICE är det faktiskt "bara" x2 skillnad för Kona, medan Volvo (som har rätt stort batteri) ger en skillnad på x3 m.a.p. vägslitage.

"Stora" batteriet i Tesla model Y väger ca 770 kg. En ICE-drivlina väger ~150 kg om det är 4 cylindrar och ~200 kg för en modern V8. Till det kommer tank och växellåda, säg 150-200 kg till.

Är lite ambivalent till att köra vår XC40 Recharge. Å ena sidan kör man en murbräcka så man lär klara sig rätt OK själv. Det går verkligen att känna att man drar runt på ett nära nog solid block av metall. Å andra sidan känns det lite som att man är en fara för den stackare som eventuellt har oturen att bli påkörd om de sitter i en liten mindre vanlig bil, lär inte bli mycket kvar av den...

Sen är vikten bara ett av problemen. Nämnde ju hur det passar in i systemet i stort, sen har vi också att en elbil kräver ungefär x4 gånger mer koppar mot en ICE och koppar förväntas bli en bristresurs när vi ska "elektrifiera".

Och givet tråden: måste ändå säga att vi är väldigt nöjd med vår XC40 recharge nu när den fått gått ett gäng mil. Knappast något sportåk, men fungerar väldigt bra som vardagsbil och ett bra fordon för oss som är hundägare

Två grejer som är relevant här: dels är det mer ett problem för "halvstora vägar" då de typiskt inte är lika tåliga, dessa ser typiskt nästan ingen tung trafik förutom möjligtvis linjebussar.

Sen är det axeltryck. Lastbilar har naturligtvis högre sådant, men det mildras av att de har betydligt fler axlar.

Folk köper inte kombibilar längre folk köper Suvar för dom vill ha stora bilar som dom behöver använda 1-2 gånger per år istället för att ha en mindre bil som funkar till 95% av gångerna för att sedan hyra/låna en större bil när man behöver det.

https://carup.se/sa-mycket-tyngre-har-nya-bilar-blivit-pa-sju...

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Folk köper inte kombibilar längre folk köper Suvar för dom vill ha stora bilar som dom behöver använda 1-2 gånger per år istället för att ha en mindre bil som funkar till 95% av gångerna för att sedan hyra/låna en större bil när man behöver det.

https://carup.se/sa-mycket-tyngre-har-nya-bilar-blivit-pa-sju...

Det är faktiskt mycket skönare att sätta sig in/upp i en bil än att sätta sig ner, bara en sådan sak är värt en större bil

Sen personligen använder jag storleken på bagaget i snitt 1 - 2 ggr/vecka, visst funkar det lastmässigt även med kombi men där tar bekvämligheten över till fördel för SUV.

Tror just bekvämligheten med SUV är det som göra att dom blivit så populära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Det är samma batteri som du har

Aha - där ser man. Vet att MEB har fått effektivare motorer. Bådar gott inför nästa bilbyte om ett år.

Permalänk
Medlem

Kanske inte helt elbil men gäller laddning av bil..

Jag har nyligen skaffat en Prius PHEV och har fixat laddkort på jobbet. Tyvärr har jobbet endast laddboxar med fasta Typ 2 kablar och min bil har endast Typ 1. Jag har dock en egen kabel som är Typ 2 (Hona) till Typ 1 (Hane) utan någon "låda"/omvandlare längs kabeln.

Så då har jag tänkt Laddbox med Typ 2 (Hane) - Egen kabel med Typ 2 (Hona) till Typ 1 (Hane) - Min bil Typ 1 (Hona).

Kan man använda den som adapter mellan den fasta kabeln och min bil eller riskerar jag något?
Typ överbelastning på mitt batteri, bränna min kabeln, att laddboxen inte kommunicerar med bilen etc?

Jag har sett Typ 2 till Typ 1 adaptrar på nätet, så verkar ju gå på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Grejen är "upphöjt i 4". Effekten det ger är inte intuitivt, bara några hundra kg extra ger väldigt stort utslag.

Här är statistiken för 2023
<Uppladdad bildlänk>
snittet för bensin/diesel ligger kanske runt 1600 kg medan det är 2000 kg för elbilar. Varje elbil motsvarar då 2,4 ICE-bilar m.a.p. slitage.

Ovan stämmer inte med statistik från Trafikanalys från 2021, som visar att en genomsnittlig nyregistrerad bensinbil år 2021 vägde 1 477 kg, en genomsnittlig elbil vägde 1 897 kg – och en genomsnittlig dieselbil 1 987 kg. Men antingen så räknar de på olika sätt, eller så har det varit en enorm drastisk skillnad mellan 2021 och 2023 (vilket jag inte faller för troligt).

Ref: https://www.mynewsdesk.com/se/grona_bilister/pressreleases/ba...

Sedan skall man komma ihåg att den stora skillnaden i vikt på bilar är att de ökat i storlek, och även alla moderna säkerhetssystem som väger mycket.

Golf GTI 1981, 810 kg

Golf GTI 2020, 1 571 kg

Nästan en dubblering av vikten alltså.

Men sedan skall man inte hellre överdriva enbart viktens betydelse.

Experter varnar: Falska påståenden om att elbilar ökar vägslitaget: https://alltomelbil.se/experter-varnar-falska-pastaenden-om-a...

"Grunden till den falska informationen kommer från en artikel som brittiska dagstidningen The Telegraph publicerade i juli. Artikeln fick stor spridning. Forskarna vid University of Leeds som tidningen refererar har tagit avstånd från innehållet, och menar att tidningen använt forskningsuppgifterna på fel sätt."

Skrivet av Yoshman:

Är lite ambivalent till att köra vår XC40 Recharge. Å ena sidan kör man en murbräcka så man lär klara sig rätt OK själv. Det går verkligen att känna att man drar runt på ett nära nog solid block av metall. Å andra sidan känns det lite som att man är en fara för den stackare som eventuellt har oturen att bli påkörd om de sitter i en liten mindre vanlig bil, lär inte bli mycket kvar av den...

Jo, när jag tar våra Teslan M3 LR mellan tex. Sthlm-GBG så räcker det med ett kort laddstopp på 3-4 minuter i antingen Linköping eller Jönköping. När jag hade Tesla på verkstad förra våren och tog min pappas XC40 så behövde vi stanna och ladda tre gånger på exakt samma resa. Då märktes verkligen en praktisk skillnad mellan två olika elbilar.

Så inte bara låg vikt, men framför allt aero är enormt viktigt, samt inte minst att ha en effektiv elektrisk drivlina. Pappas XC40, och gamla Polestar 2, har ju icke optimerade motorer från Siemens (generella elmotorer, som sitter i en massa olika applikationer som hissar och annat). Nu med 2024 års nya Polestar 2 och EX40 (som nya XC40 är omdöpt till) så har man tack vare nya elmotorer och uppdaterat drivlina nästan fått ner förbrukningen med 15-20%. Det är ändå en rätt stor besparing bara där (allt annat lika).

Ovanpå detta så är även däcken, och hur lättrullade de är, enormt viktigt för förbrukningen hos en (el)bil.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriMe:

Aha - där ser man. Vet att MEB har fått effektivare motorer. Bådar gott inför nästa bilbyte om ett år.

Ja, precis som Volvo XC40 och PS2 för 2024 fått nya egna motorer utvecklade av Volvo själva för elbilar (i stället för ineffektiva gamla Siemensmotorer) så har även de flesta MEB för modellår 2024 fått nya av VAG egenutvecklade och optimerade elmotorer (i stället för de tidigare ineffektivare elmotorerna från Continental).

Detta gäller dock inte ID3, som även för i år (modellår 2024) iaf. tyvärr kör vidare på den gamla elektriska drivlinan.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på att europeiska marknaden inte tycks kunna få fram lika intressanta bilar för egen smak som kina förtillfället. Alla mina intressantaste alternativ hör till kinesiska tillverkare: bl.a. Zeekr 007, Xiaomi SU7 (om man bortser kvalitétsproblemen), NIO ET5.

Hittar ingen riktigt intressant elbil för min smak som går att köpas i europa om man utesluter dyrare bilar (talar om bilar i prisklassen ca Tesla Model 3 / Y rangen där jag själv är intresserad utav)

Hade slagit till på en Zeekr 007 på direkten om det funnits att köpas där runt Tesla Model 3 pris (vilket är troligt efter all Kina importskatt är medräknat, $29,000 USD för instegsversionen i Kina så lär väl gå för ca $45K här beroende på land osv):

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag stör mig på att europeiska marknaden inte tycks kunna få fram lika intressanta bilar för egen smak som kina förtillfället. Alla mina intressantaste alternativ hör till kinesiska tillverkare: bl.a. Zeekr 007, Xiaomi SU7 (om man bortser kvalitétsproblemen), NIO ET5.

Hittar ingen riktigt intressant elbil för min smak som går att köpas i europa om man utesluter dyrare bilar (talar om bilar i prisklassen ca Tesla Model 3 / Y rangen där jag själv är intresserad utav)

Hade slagit till på en Zeekr 007 på direkten om det funnits att köpas där runt Tesla Model 3 pris (vilket är troligt efter all Kina importskatt är medräknat, $29,000 USD för instegsversionen i Kina så lär väl gå för ca $45K här beroende på land osv): https://www.youtube.com/watch?v=bkuGlBuqwFY

du skall vara väldigt försiktig med kinesiska bilar då dom inte har samma kvalitetskontroll som dom stora märkena i EU har.. om du har problem med prisklasser så kolla på begagnat (Merca/Audi/Bmw/WW/Skoda/Volvo/Toyota/Hyundai.. Undvik franska märken.. mer problem och dålig kvalite för priset) istället för nytt.

Elbil hade jag undvikit som pesten jämfört med en bensinare (beroende på vad man använder bilen till ofc.. pendla <2-3mil till jobbet, inga längre bilresor så kanske el hade funkat (vart man bor spelar också roll), utöver det så är det bensin som gäller p.g.a. pålitlighet)

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Kikar själv på vilken bil jag skall byta till. Har en M3 2021 LR i dag.

Kikar antingen på en beg. Taycan (med lite dyrare och tyngre, och större yttermått), en Polestar 2 (nya bilarna är hyfsat effektiva i förbrukning, även inte lika bra som Tesla och BMW, och gillar inte den stora mittkonsolen som jag slår i höger knä), eller en BMW i4 M50.

Lite alternativ kanske är Kia EV6 eller Hyundai Ioniq 5N. Även om stilen/designen är inte i min smak, så skall jag ändå provköra då bilarna verkar vara effektiva och bra i övrigt.

Mest lutar det dock åt den nya Tesla M3 Performance, men lite synd att den kommer ifrån Kina och med asiatiska batterier. Hade hellre velat ha den M3P som byggs i USA med Teslas/Panasonic-batterier, för högre effekt och starkare bil.

Så just nu väntar jag och avvaktar lite. Lite osäker på vad jag skall gå för. Det som är viktigt för mig är:

• Sportighet/körglädje. Skall vara en kul bill att pressa med hyfsad prestanda, men som ändå fungerar i vardagen och är ekonomisk (rena sportbilar blir för dyrt, och behöver inte en bil som är optimerad för bana),

• Ekonomi. Hyfsat lågt förmånsvärde och skatt då jag skall ha den som förmånsbil, men skall vara ekonomisk i det stora hela. Inköpspris, försäkring och servicekostnader spelar in för företaget (även om inte lika viktigt som låg förmånsbeskattning).

• Effektiv bil. Viktigt att hålla nere förbrukning, speciellt när jag kör längre sträckor och lika dyrt att ladda elbilen som att tanka moderna bensinbilar (blir en del kostnad då). Men även bra för lång räckvidd med en energieffektiv bil. Lätt att ladda (här gillar jag ju fortfarande Tesla, även om fördelen inte är lika stor i dag som förr).

Så får se vad det blir.

Skall iaf. provköra 2024 M3P med de nya aktiva dämparna och det uppstyvade chassit, samt även BMW i4 M50 som jag inte hunnit att provköra tidigare, och nya Hyundai Iq5N när man kan provköra den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Hade slagit till på en Zeekr 007 på direkten om det funnits att köpas där runt Tesla Model 3 pris (vilket är troligt efter all Kina importskatt är medräknat, $29,000 USD för instegsversionen i Kina så lär väl gå för ca $45K här beroende på land osv): https://www.youtube.com/watch?v=bkuGlBuqwFY

ID.7 Pro S Edition och ID.7 GTX edition borde vara ett alternativ ligger i samma prisklass som Zeeker 007/Nio ET5

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kikar antingen på en beg. Taycan (med lite dyrare och tyngre, och större yttermått), en Polestar 2 (nya bilarna är hyfsat effektiva i förbrukning, även inte lika bra som Tesla och BMW, och gillar inte den stora mittkonsolen som jag slår i höger knä), eller en BMW i4 M50.

Lite alternativ kanske är Kia EV6 eller Hyundai Ioniq 5N. Även om stilen/designen är inte i min smak, så skall jag ändå provköra då bilarna verkar vara effektiva och bra i övrigt.

Mest lutar det dock åt den nya Tesla M3 Performance, men lite synd att den kommer ifrån Kina och med asiatiska batterier. Hade hellre velat ha den M3P som byggs i USA med Teslas/Panasonic-batterier, för högre effekt och starkare bil.

Så just nu väntar jag och avvaktar lite. Lite osäker på vad jag skall gå för. Det som är viktigt för mig är:

• Sportighet/körglädje. Skall vara en kul bill att pressa med hyfsad prestanda, men som ändå fungerar i vardagen och är ekonomisk (rena sportbilar blir för dyrt, och behöver inte en bil som är optimerad för bana),

• Ekonomi. Hyfsat lågt förmånsvärde och skatt då jag skall ha den som förmånsbil, men skall vara ekonomisk i det stora hela. Inköpspris, försäkring och servicekostnader spelar in för företaget (även om inte lika viktigt som låg förmånsbeskattning).

• Effektiv bil. Viktigt att hålla nere förbrukning, speciellt när jag kör längre sträckor och lika dyrt att ladda elbilen som att tanka moderna bensinbilar (blir en del kostnad då). Men även bra för lång räckvidd med en energieffektiv bil. Lätt att ladda (här gillar jag ju fortfarande Tesla, även om fördelen inte är lika stor i dag som förr).

Så får se vad det blir.

Skall iaf. provköra 2024 M3P med de nya aktiva dämparna och det uppstyvade chassit, samt även BMW i4 M50 som jag inte hunnit att provköra tidigare, och nya Hyundai Iq5N när man kan provköra den.

I4 M50 är nog den bilen som du får mest körglädje av dessa Taycan är säkert lite roligare en men dyrare och troligtvis svindyr att äga eftersom att det är just en Porsche.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Så får se vad det blir.

Ioniq 5N är allt annat än effektiv, fruktansvärt rolig bil men inte effektiv

Du pratar ekonomi och effektivitet, du tänker inte på en bakhjulsdriven? I4 eDrive40 är löjligt körglad (kanske inte som M3P dock..) och man blir dessutom av med lite vikt samt får en mycket bättre förbrukning än M50

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ioniq 5N är allt annat än effektiv, fruktansvärt rolig bil men inte effektiv

Du pratar ekonomi och effektivitet, du tänker inte på en bakhjulsdriven? I4 eDrive40 är löjligt körglad (kanske inte som M3P dock..) och man blir dessutom av med lite vikt samt får en mycket bättre förbrukning än M50

Ahh. Har inte kikat på förbrukningen av Iq5N, men har alltid tidigare sett att gamla Ioniq och äldre Kona alltid varit rätt energieffektiva, och trodde det gällde alla Hyundai att de var snåla och effektiva för sina respektive modeller. Skall erkänna att jag inte kikat närmare på förbrukningen på nya Hyundai.

Vill gärna ha AWD. Inte så mycket för vinterväglag, men för att lättare kunna få ner effekten och prestandan i backen. Så kan köpa en viss förbrukningsökning med AWD, så länge som totalen ändå är hyfsat låg och effektiv. Vet att tex. M3 RWD är lite effektivare, men är ändå grymt nöjd med den låga förbrukningen på min nuvarande M3 LR AWD.

Såg att tex M3 P 2024 drog ca 1,6 kWh/mil vs ca 1,4 kWh/mil för min nuvarande M3 LR 2021 [*]. Det är något som jag ändå kan acceptera eftersom det är mer prestandaorienterade hjul på P-modellen (och samma sak för andra bilmärkens prestandaversioner), och att man alltid kan byta hjul om man så önskar (inklusive på vintern, när förbrukningen är som viktigast att försöka hålla nere).

Är det ungefär denna förbrukning som Ioniq 5N ligger på, eller är den väldigt mycket högre än så? Vad tyckte du om bilen i övrigt? Jämfört med tex M3 P, PS2 PP och Taycan? Olika +/-?

* Ref: https://www.youtube.com/watch?v=Mnck_f5h3A8

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ahh. Har inte kikat på förbrukningen av Iq5N, men har alltid tidigare sett att gamla Ioniq och äldre Kona alltid varit rätt energieffektiva, och trodde det gällde alla Hyundai att de var snåla och effektiva för sina respektive modeller. Skall erkänna att jag inte kikat närmare på förbrukningen på nya Hyundai.

Vill gärna ha AWD. Inte så mycket för vinterväglag, men för att lättare kunna få ner effekten och prestandan i backen. Så kan köpa en viss förbrukningsökning med AWD, så länge som totalen ändå är hyfsat låg och effektiv. Vet att tex. M3 RWD är lite effektivare, men är ändå grymt nöjd med den låga förbrukningen på min nuvarande M3 LR AWD.

Såg att tex M3 P 2024 drog ca 1,6 kWh/mil vs ca 1,4 kWh/mil för min nuvarande M3 LR 2021 [*]. Det är något som jag ändå kan acceptera eftersom det är mer prestandaorienterade hjul på P-modellen (och samma sak för andra bilmärkens prestandaversioner), och att man alltid kan byta hjul om man så önskar (inklusive på vintern, när förbrukningen är som viktigast att försöka hålla nere).

Är det ungefär denna förbrukning som Ioniq 5N ligger på, eller är den väldigt mycket högre än så? Vad tyckte du om bilen i övrigt? Jämfört med tex M3 P, PS2 PP och Taycan? Olika +/-?

* Ref: https://www.youtube.com/watch?v=Mnck_f5h3A8

Håller med om att Hyundais bilar är bra förbrukningsmässigt men när man utvecklade 5N så kastade man ut förbrukning som prioritet, bilen har en WLTP på 448 km med ett 84 kWh-batteri. Så fort du funderar på att använda gasen så drsr den 2 kWh. Ska man enbart ligga i eco-läge å ”fisköra” kan du säkert komma ner lite men då är det onödigt stt köpa den bilen för så mycket pengar kan jag tycka sjuuuuuuuuuukt rolig att köra, speciellt om man kört roliga fossilbilar tidigsre och saknar lite känslan av att faktiskt köra bilen och ljud, dom har gjort det så fruktansvärt bra. Även om du inte kommer beställa en, åt och provkör, det är svårt att inte flina dumt när man kliver ur sen 😂

Men, det är just ljudet och den aktiva körningen som gör det roligt, Taycan är fortfarande den bästa elbilen köregenskap-mässigt i mitt tycke. Nya highland är ju riktigt effektiv och jag ska snart köra Performance, så ska bli spännande att se. Ska försöka jämföra mot min egen M50 också

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

ID.7 Pro S Edition och ID.7 GTX edition borde vara ett alternativ ligger i samma prisklass som Zeeker 007/Nio ET5

ID.7 versionerna är aningen dyrare, åtminstone GTX versionen. Den andra har lite sämre acceleration då igen, nu när man får för sig att gå elektriskt hade jag gärna haft typ minst 5 ~ 6s 0-100 då det är såpass vanligt numera. Sen är ID7 en väldigt stor bil, jag trivs inte med en stor bil själv, speciellt inte i denna lilla stad jag bor i där allt tycks va gjort för mindre bilar. Sen kan ja tycka att VW är lite tråkigare i utseendet på utsidan, aldrig gillat deras design där.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

2. hur långt efter Tesla är på förarstöd numera. När jag hämtade ut min Model 3 2021 så kändes deras Auto Pilot som rena sci-fi teknologin. Nu är de istället hopplöst efter. Volkswagens Travel Assist är extremt mycket bättre än Teslas Extended Autopilot.

Travel Assist hade jag på min Passat år 2019. Tycker redan den betedde sig bättre än Teslas "Autopilot". Framförallt vid filbyten. Fick även möjligheten att prova på utökad autopilot i 3 månader när jag köpte bilen. Det den tillför mot den vanliga autopiloten är att den ska hjälpa till vid filbyten på motorväg. Det fungerade otroligt dåligt. Varför inte bara göra som alla andra gör och pausa filhållningsassistenten då man blinkar...

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Håller med om att Hyundais bilar är bra förbrukningsmässigt men när man utvecklade 5N så kastade man ut förbrukning som prioritet, bilen har en WLTP på 448 km med ett 84 kWh-batteri. Så fort du funderar på att använda gasen så drsr den 2 kWh. Ska man enbart ligga i eco-läge å ”fisköra” kan du säkert komma ner lite men då är det onödigt stt köpa den bilen för så mycket pengar kan jag tycka sjuuuuuuuuuukt rolig att köra, speciellt om man kört roliga fossilbilar tidigsre och saknar lite känslan av att faktiskt köra bilen och ljud, dom har gjort det så fruktansvärt bra. Även om du inte kommer beställa en, åt och provkör, det är svårt att inte flina dumt när man kliver ur sen 😂

Men, det är just ljudet och den aktiva körningen som gör det roligt, Taycan är fortfarande den bästa elbilen köregenskap-mässigt i mitt tycke. Nya highland är ju riktigt effektiv och jag ska snart köra Performance, så ska bli spännande att se. Ska försöka jämföra mot min egen M50 också

Misha Charoudin testade nyss nya model 3 performance och väghållningen var tydligen ett rejält steg upp mot tidigare men bromsarna gav upp efter kvarts varv på ringen. Ägaren skulle dock uppgradera bromsarna och sen återkomma.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av NiV3Rt:

Travel Assist hade jag på min Passat år 2019. Tycker redan den betedde sig bättre än Teslas "Autopilot". Framförallt vid filbyten. Fick även möjligheten att prova på utökad autopilot i 3 månader när jag köpte bilen. Det den tillför mot den vanliga autopiloten är att den ska hjälpa till vid filbyten på motorväg. Det fungerade otroligt dåligt. Varför inte bara göra som alla andra gör och pausa filhållningsassistenten då man blinkar...

Jag misstänker att det är så enkelt att Tesla vill kunna ta betalt för Extended Autopilot. Tyvärr.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Stort tack för återkoppling.👍

Tror jag kanske prioriterar ner Iq5N lite på listan då. Även om det kan vara kul att testköra och jämföra mot de andra för skoj skull, så känns det som den går lite längre bort då.

Det som är mest negativt med Taycan, förutom att den blir lite för dyr med förmånsbeskattning (som alltid är lika hög, även om man köper en äldre beg. som inte är momssmittad till företaget), är att den helt saknar OPD. För mig personligen, och jag vet att det är väldigt varierande från person till person, så är OPD det som definierar elbilens körstil för mig. Har svårt att tänka mig en bil jag skall åka mycket tjänsteresor utan OPD, och samma sak i vardagen.

Hade jag köpt privat, och mest haft för nöjeskörning på bana, så hade det nog varit #1 för mig med Taycan. Men har just nu inte råd med en bil till för tjänsteresor i jobbet + en bil till för bana och enbart nöjeskörning (då kanske OPD inte är lika till sin rätt, och inte något man saknar mycket).

Ser fram emot att testköra i4 M50. Vi har redan en BMW 5-serie bensinhybrid kombi (främst min fru som använder, men även hela familjen när vi skall lasta mycket), och en liten BMW Mini Cooper (vår lilla vardagsbil för lokala ärenden, och som dottern övningskör med), så är själv väldigt nöjd med BMW över lag. Tror att den kan vara en vettig kandidat för mig.

Är du nöjd med din i4 så här långt? Olika +/- som du noterat?

Ser även fram emot din testkörning av nya M3P Highland, och jämförelse mot både i4 M50 och diverse andra konkurrenter (Taycan, Iq5N, Polestar 2 PP).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Misha Charoudin testade nyss nya model 3 performance och väghållningen var tydligen ett rejält steg upp mot tidigare men bromsarna gav upp efter kvarts varv på ringen. Ägaren skulle dock uppgradera bromsarna och sen återkomma.

Det kommer inte jag kunna testa, villkoret att jag skulle få låna den var att jag testade vardagskörning. Frågade om bana och hade en redo att hyra men blev nej på det

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag misstänker att det är så enkelt att Tesla vill kunna ta betalt för Extended Autopilot. Tyvärr.

Så är det definitivt. Problemet är att det är svårt att ta betalt för något jag tyckte var skönt att bli av med efter 3 månader. Som jag förstått det ska funktionerna i den utökade autopiloten fungera bättre i USA än det gör här i Europa.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Varför inte bara göra som alla andra gör och pausa filhållningsassistenten då man blinkar...

Skrivet av Xyborg:

Skrivet av NiV3Rt:

Så är det definitivt. Problemet är att det är svårt att ta betalt för något jag tyckte var skönt att bli av med efter 3 månader. Som jag förstått det ska funktionerna i den utökade autopiloten fungera bättre i USA än det gör här i Europa.

Finns en billigare (och IMO bättre) lösning för det, även om den inte är från Tesla.

Om man har Enhance Auto och deras Commander så kan man konfigurera en Tesla (med enbart bas-AP, och utan EAP) till att fungera som på Polestar/Volvo med Pilot Assist och andra bilar, att kunna byta fil manuellt med en Tesla utan att AP stängs av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Den började dessutom begränsa tillgänglig effekt (överhettning) efter halva varvet trots att de inte kunde pusha pga bromsarna. Bromsarna gav upp efter typ 8 inbromsningar / 3 minuter.

Hade förväntat mig lite bättre resultat iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

ID.7 versionerna är aningen dyrare, åtminstone GTX versionen. Den andra har lite sämre acceleration då igen, nu när man får för sig att gå elektriskt hade jag gärna haft typ minst 5 ~ 6s 0-100 då det är såpass vanligt numera. Sen är ID7 en väldigt stor bil, jag trivs inte med en stor bil själv, speciellt inte i denna lilla stad jag bor i där allt tycks va gjort för mindre bilar. Sen kan ja tycka att VW är lite tråkigare i utseendet på utsidan, aldrig gillat deras design där.

NIO ET5 Long range med batteri startar från 799000kr

ZEEKR 001 startar från 677 000kr om man vill ha motvarnade utrustning till vad man får på ID.7 GTX edition så ligger den på 779000kr

Så av dessa är ID:7 GTX Edition det mest prisvärda alternativet.

Går att få för 700000kr med vinterdäck om du tar en offert from VW.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

NIO ET5 Long range med batteri startar från 799000kr

ZEEKR 001 startar från 677 000kr om man vill ha motvarnade utrustning till vad man får på ID.7 GTX edition så ligger den på 779000kr

Så av dessa är ID:7 GTX Edition det mest prisvärda alternativet.

Går att få för 700000kr med vinterdäck om du tar en offert from VW.

Är inte intresserad utav Zeekr 001, den är utmanare till Model S, X typ och betydligt dyrare. Tänker på 007 som just lanserats och kostar $29.000 USD i Kina (så jå det finns förstås inte att köpas här, sitter bara och följer med vad som kanske skulle vara intressanta alternativ om 1-2 år typ när det blir dags att förnya)

NIO ET5 med icke long-range och leasing på batteriet.

Tänkte mera i prisrangen 480.000 - 580.000 kr ungefär med betoning på körglädje, design (åt det sportigare/aggressivare hållet) och funktionalitet i den ordningen. Kör idag en Mazda 3 2020 Hatchback med Skyactiv-X motorn. Om jag vore en bil är jag typ Mazda 3 / Honda Civic om man plockar bland bensinbilar ifall det hjälper att beskriva ungefär vad jag söker efter i bilväg (behöver inte vara riktigt så kompakt, "mellanstorlek" är bra, speciellt då vi talar elbilar).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Är inte intresserad utav Zeekr 001, den är utmanare till Model S, X typ och betydligt dyrare. Tänker på 007 som just lanserats och kostar $29.000 USD i Kina (så jå det finns förstås inte att köpas här, sitter bara och följer med vad som kanske skulle vara intressanta alternativ om 1-2 år typ när det blir dags att förnya)

NIO ET5 med icke long-range och leasing på batteriet.

Tänkte mera i prisrangen 480.000 - 580.000 kr ungefär med betoning på körglädje, design (åt det sportigare/aggressivare hållet) och funktionalitet i den ordningen. Kör idag en Mazda 3 2020 Hatchback med Skyactiv-X motorn. Om jag vore en bil är jag typ Mazda 3 / Honda Civic om man plockar bland bensinbilar ifall det hjälper att beskriva ungefär vad jag söker efter i bilväg (behöver inte vara riktigt så kompakt, "mellanstorlek" är bra, speciellt då vi talar elbilar).

I den prisklassen så Model 3 LR AWD det mest prisvärda valet om du vill ha ny bil.

Annars finns det begagnad BMW I4 för runt den prisklassen också.

BMW i4 eDrive40 Gran Coupé Laser HUD 360 AdapFart Drag VHjul
565000kr
https://www.blocket.se/annons/1001495479

BMW i4 eDrive40 Gran Coupé M-sport Hifi Charged Drag
579000kr
https://www.blocket.se/annons/1001551411

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Finns en billigare (och IMO bättre) lösning för det, även om den inte är från Tesla.

Om man har Enhance Auto och deras Commander så kan man konfigurera en Tesla (med enbart bas-AP, och utan EAP) till att fungera som på Polestar/Volvo med Pilot Assist och andra bilar, att kunna byta fil manuellt med en Tesla utan att AP stängs av.

Det är absolut en förbättring men det fungerar ändå inte lika bra.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har länge länge gått i tankarna över att skaffa en elbil.
Har provat några st som ID4, ID Buzz, Volvo EX30 (dock ingen Tesla eller Kia) och de är riktigt trevliga.

I nuläget kör jag Ford Fiesta som slit och släng bil och en XC70 som familjebil, båda är klarbetalda.
Fick för övrigt av VW en offert på 13.5k/mån i 36 på privatleasing och avbetalningsplan på ett köp på ca 9000kr/mån i 8 år med en rätt saftig ränta.

Min fråga är väl egentligen, går det ens att motivera ett köp i nuläget på en ny bil?
Hur ser ni på saken, ID Buzz är faktiskt den som ligger mig närmast i intresse.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Min fråga är väl egentligen, går det ens att motivera ett köp i nuläget på en ny bil?

Går det någonsin, egentligen?

Du får bisarra mängder soppa till dina nuvarande bilar för den ökade månadskostnaden och värdeminskningen på en ny bil. Det är höga räntor på billånen om man inte hugger en kampanj (t.ex Teslas 0,74).

Skulle säga att det knappt någonsin går att motivera ett byte av bil om den man har funkar Klart det finns undantag, t.ex man behöver en större/säkrare bil, kanske inte får köra där man behöver köra med nuvarande motor osv men generellt handlar det ju om att man villhöver. Och det är ju OK också, men det är bara en själv som kan avgöra om det är värt det.

Vi köpte en begagnad Model 3 för 400' för snart ett år sedan. Skulle jag sälja idag ska jag vara glad om jag får 300'. Det är över 8k per månad, på en begagnad bil. Men visst, jag sparar några tusenlappar i månaden på bränsle och är snabbast vid rödljusen

Ångrar ibland bytet, både pga kostnader, värdeminskningen, logistiken och annat. Däremot har jag inte en enda gång ångrat att jag bytte till el, så den biten kan jag absolut rekommendera.

ID Buzz ser trevlig ut, men vad jag förstår så har den fortfarande inget "camping" läge, eller möjlighet att ens köra värme/kyla kontinuerligt när du är ifrån bilen. Får man typ 20 min eller nåt i stöten? Det är för mig en av dom trevligaste sakerna med elbil och jag skulle sakna det om jag bytte märke eller tillbaka till bensin/diesel. Skulle även utvärdera app-styrningen, har hört mycket skit om den från VAG-koncernen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450