Bra dator för musikprogram FL Studio?

Permalänk

Bra dator för musikprogram FL Studio?

Någon som vet vad man ska tänka på om man främst kommer att använda datorn till FL Studio. Har hört att det främst är en bra processor man behöver. Stämmer det och någon som har tips på dator?

Permalänk
Medlem

Som du säger är det främst processorn som kommer att få arbeta, samt även ram i alla fall i viss utsträckning. Här kan du välja att körea 64GB på en gång om du så önskar eller börja med 32GB och sen uppgradera i framtiden. Vad gäller processor så kan du välja antingen lägga lite mer pengar nu för att få en plattform som kommer vara mer lämpad för uppgraderingar i framtiden. Då skulle jag rekommendera att köra på en AM5-prodessor, till exempel en Ryzen 7700X. Du vill nog gärna ha ett dedikerat grafikkort och skulle klara dig på typ ett Arc A380, men om jag la in ett Arx A750 i detta bygge mest för att kylaren på det är väldigt fin och tystgående. Intel-grafikkorten har också en väldigt bra video encoder om du vill kunna göra någon typ av videoredigering eller streaming, men om du ska spara pengar någonstans så är det definitivt det första jag skulle skala ner på om du inte tänkt spela på datorn också.

Om du vill ha en billigare burk men som ändå skulle funka så kan du köra på ett AM4-bygge, då kommer du inte ha lika goda uppgraderingsmöjlidheter men får ändå en burk som är ruggigt bra för ditt ändamål till ett betydligt lägre pris.

Vill du komma undan så billigt som bara möjligt men med en dator som ändå klarar av det du ska göra så kan du köra på typ denna:

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akrinobar:

Någon som vet vad man ska tänka på om man främst kommer att använda datorn till FL Studio. Har hört att det främst är en bra processor man behöver. Stämmer det och någon som har tips på dator?

Systemkraven för FL Studio är inte så krävande. En bra processor och minst 4GB minne. Eftersom du skall jobba med ljudfiler kommer renderingen att kräva kraft. 16GB skulle räcka men just vid rendering blir det en fördel med mer minne.

32GB minne är perfekt.
En riktigt bra processor gör renderingen snabbare.
Moderkortet kan vara av ordinär modell.
Är du noga med ljudkvaliteten bör du kika på ett dedikerat ljudkort.
Grafikkort behöver du inte om CPUn har integrerad sådan. Ljud kräver inget av grafiken.
Nätaggregat klarar du dig med 400-500W vilket som är mest prisvärt. Mer än så är en överdrift för en dator ämnad för ljud.

Jag använder Sony Vegas för ljudbearbetning och använder den integrerade grafikkretsen i CPUn. Mina 32GB räcker gott till jobben som Vegas gör när ljudfilerna renderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Systemkraven för FL Studio är inte så krävande. En bra processor och minst 4GB minne. Eftersom du skall jobba med ljudfiler kommer renderingen att kräva kraft. 16GB skulle räcka men just vid rendering blir det en fördel med mer minne.

32GB minne är perfekt.
En riktigt bra processor gör renderingen snabbare.
Moderkortet kan vara av ordinär modell.
Är du noga med ljudkvaliteten bör du kika på ett dedikerat ljudkort.
Grafikkort behöver du inte om CPUn har integrerad sådan. Ljud kräver inget av grafiken.
Nätaggregat klarar du dig med 400-500W vilket som är mest prisvärt. Mer än så är en överdrift för en dator ämnad för ljud.

Jag använder Sony Vegas för ljudbearbetning och använder den integrerade grafikkretsen i CPUn. Mina 32GB räcker gott till jobben som Vegas gör när ljudfilerna renderas.

Ja man skulle ju kunna köra på typ denna också, för att få 8 kärnor på processorn men utan att i övrigt fläska på mer än nödvändigt:

Jag är så van vid att folk vill ta i mycket mer än nödvändigt att jag ibland tendenserar att ta i för mycket på en gång

Visa signatur

Johan Flodqvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Ja man skulle ju kunna köra på typ denna också, för att få 8 kärnor på processorn men utan att i övrigt fläska på mer än nödvändigt:

https://komponentkoll.se/bild/oPZpy.png

Jag är så van vid att folk vill ta i mycket mer än nödvändigt att jag ibland tendenserar att ta i för mycket på en gång

Jag är van vid att de som kommer med förslag till de som undrar tar i för mycket!

Snabb reflektion är, byt moderkort!
Det valda moderkortet kräver en BIOS-uppdatering för att göra det kompatibelt med CPUn. Det är ett mindre bra val av moderkort. Dessutom stöder B500-serien PCIe 4.

Mitt förslag är antingen det här

eller det här som också har ett bättre ljudkort.

Dessutom behövs Windows också, som det här:

Jag vet att det finns sidor som säljer Windows för småpengar. Många gånger kräver de telefonaktivering då licenserna som säljs kräver det. Förmodligen för att licenserna är multipla licenser.
Jag har hjälp några som köpt sådana licenser och det tar tid innan Windows blir aktiverat. Således brukar jag inte rekommendera köp från sådana sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Jag är van vid att de som kommer med förslag till de som undrar tar i för mycket!

Snabb reflektion är, byt moderkort!
Det valda moderkortet kräver en BIOS-uppdatering för att göra det kompatibelt med CPUn. Det är ett mindre bra val av moderkort. Dessutom stöder B500-serien PCIe 4.

Mitt förslag är antingen det här

https://komponentkoll.se/bild/yhHwl.png

eller det här som också har ett bättre ljudkort.

https://komponentkoll.se/bild/LLHCj.png

Dessutom behövs Windows också, som det här:

https://komponentkoll.se/bild/eLYJg.png

Jag vet att det finns sidor som säljer Windows för småpengar. Många gånger kräver de telefonaktivering då licenserna som säljs kräver det. Förmodligen för att licenserna är multipla licenser.
Jag har hjälp några som köpt sådana licenser och det tar tid innan Windows blir aktiverat. Således brukar jag inte rekommendera köp från sådana sidor.

Moderkortet kräver inte en biosuppdatering utan det där är bara en kvarleva från den tiden då alla B450-moderkort inte kom med tillräckligt nya bios för att klara Ryzen 5000. Sen är det såklart inte världens mest påkostade moderkort och man skulle ju absolut kunna lägga några kronor till för att få ett lite bättre moderkort. Även om de flesta användare i ärlighetens namn inte skulle märka någon större skillnad. Att man inte får PCIE Gen 4 är i sig inte anledning nog att byta moderkort i min mening, @Fenrisulvfan gjorde lite tester på det för ett tag sen men då främst för att mäta prestanda i gaming. Vi kunde då se att skillnaden mellan gen 3 och 4 var försumbar när man inte använde en topp-CPU till skillnad från tidigare tester gjorda på high end processorer. Det vi kunde konstatera är att det egentligen alltid mer prisvärt att lägga mer pengar på en bättre processor/grafikkort istället för att gå upp till B550 om det man vill åt är ren prestanda och inte typ fler expanstionsplatser, fler fläktpltaser, RGB-kontakter osv. Jag länkar till videon där jag går igenom testerna nedan:

Vad gäller Windows så har jag använt mig av nycklar för en hundralapp 100+ gånger och aldrig stött på det problem du nämner. Man kan ju även välja att helt enkelt inte aktivera Windows om man så önskar. Jag har förstått det som att dessa nycklar i regel kommer från gamla workstations som har skrotats men där man tagit vara på produktnyckeln, vilken man ju borde vara fri och sälja om man skrotar datorn man hade den på från början. Huruvida det stämmer eller inte låter jag vara osagt och kan säkert variera från sida till sida, men ur ett användarperspektiv har jag i alla fall aldrig haft något problem med det

Visa signatur

Johan Flodqvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Moderkortet kräver inte en biosuppdatering utan det där är bara en kvarleva från den tiden då alla B450-moderkort inte kom med tillräckligt nya bios för att klara Ryzen 5000. Sen är det såklart inte världens mest påkostade moderkort och man skulle ju absolut kunna lägga några kronor till för att få ett lite bättre moderkort. Även om de flesta användare i ärlighetens namn inte skulle märka någon större skillnad. Vi kunde då se att skillnaden mellan gen 3 och 4 var försumbar när man inte använde en topp-CPU till skillnad från tidigare tester gjorda på high end processorer. Det vi kunde konstatera är att det egentligen alltid mer prisvärt att lägga mer pengar på en bättre processor/grafikkort istället

Vad gäller Windows så har jag använt mig av nycklar för en hundralapp 100+ gånger och aldrig stött på det problem du nämner. Man kan ju även välja att helt enkelt inte aktivera Windows om man så önskar. Jag har förstått det som att dessa nycklar i regel kommer från gamla workstations som har skrotats men där man tagit vara på produktnyckeln, vilken man ju borde vara fri och sälja om man skrotar datorn man hade den på från början. Huruvida det stämmer eller inte låter jag vara osagt

Erfarenhetsmässigt skeppar Asus och Gigabyte moderkort med den första officiella BIOS-versionen under bortåt 6 månader från produktionsstart. Därefter skeppar de nästa BIOS-version om korten fortfarande är i produktion.
Vid kontakt med Asus support för några få år sedan bekräftade de att de sällan skeppar moderkort med nyare versioner av BIOS än just uppemot 6 månaders eftersläpning.

Jag har råkat ut för kombinationen CPU och moderkort som inte stöds förrän BIOS uppdaterats. Med lite flyt lyckades jag få in den senaste BIOS-versionen så moderkortet kunde starta upp normalt.

PCIe 4.0 är inte viktigt egentligen för den här datorn. Vad det mer handlar om är att stödet finns om TS skulle vilja ha en SSD med stöd för PCIe 4 eller ett dedikerat ljudkort.

När det gäller licens för Windows är det hela en gråzon. Läser man licensvillkoren får man inte sälja vidare en licens som följer med en dator, förinstallerad, en OEM-licens. Det är enbart de licenser som säljs som Retail som får flyttas till en annan dator då de inte tillhör en specifik dator.
Handeln med dessa licenser är så omfattande att Microsoft inte vet hur de skall hantera dem.
En egen erfarenhet av dessa är att jag, för en av mina bekanta, hjälpt till vid två tillfällen att omaktivera Windows just för att datorn visat meddelandet att licensen används i en annan dator.
Aktiveras inte Windows låser Windows möjligheterna till att göra ändringar i inställningarna.

Jag har lagt till mina synpunkter i tråden. Det blir TS som tar beslutet om vad TS önskar göra.

Permalänk
Medlem

ASUS PRIME B450M-K II
har BIOS flashback, så det är inget jätteproblem om moderkortet har äldre BIOS.
500-seriens moderkort är inte heller alltid uppdaterade för 5000-seriens processorer.
B550 har dock oftast 2 istf 1 m.2 plats varav 1 av dem är PCIE Gen4.

Det här hade jag dock siktat på:

chassit ska vara ett av de tystare,så även CPU-kylaren, sedan vet jag dock inte om ljudkortet är bra nog.
SSD'n är så snabb som det går på Gen3.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Jag kommer hem ihåg när jag byggde en burk för musikproduktion typ 2012 eller nåt.

Jag berättade för expediten på webhallen vad jag skulle ha. Gick typ ”all-in” på den tiden…
Det sista jag sade var: ”Vilket är ert billigaste grafikkort?”
Varpå han skruvade sig.

-Vad skall du göra med den här datorn egentligen.
Jag svarade då: ”Musikproduktion = Fet prolle, mycket minne, tyst burk
och snabb disk. Passivt grafikkort är en fördel, dessutom frestas man inte att spela då, utan kan koncentrera sig på det man skall göra”

Om jag skulle satsa på en burk för musikproduktion idag, skulle jag nog satsa på en Ryzen 7, 32gb minne. Bra M2 SSD och dåligt grafikkort. Bra och bygga så tyst burk som möjligt med.

Permalänk

Kör FL Studio 20/21 på en helt okej burk, rätt så “gammal” dock! i5 9600k, 3200mhz 16gb ram.

Mycket beror på vad för slags produktion du ska åstadkomma! Jag började med enkla beats, och då stötte jag aldrig på problem. Numera kör jag en del synths och plugins såsom omnisphere 2, serum och allmänt en del trumsamplar med korta inspelade gitarrer då och då. Effekter och dyl tar också på cpun. Viss sorts genrer kräver ju då lite mer eller mindre av datorn. För hobbyproduktion för allt-i-allo musik så är ovanstående tips bra men man kan säkert komma undan något billigare. Sedan kan man anamma ett arbetssätt som kräver mindre utav datorn, exempelvis bounce:a ut synthar till wav-filer för nedmixning och dylikt så sparar man lite cpu kraft.

Kanske meningslöst inlägg men hoppas det ger lite insikt!

Permalänk
Medlem

Alternativt Apple

Billigaste macen funkar också fint, med M processor. Rekomenderar dock 16gB ram

: )

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamalTheBlack:

Kör FL Studio 20/21 på en helt okej burk, rätt så “gammal” dock! i5 9600k, 3200mhz 16gb ram.

Mycket beror på vad för slags produktion du ska åstadkomma! Jag började med enkla beats, och då stötte jag aldrig på problem. Numera kör jag en del synths och plugins såsom omnisphere 2, serum och allmänt en del trumsamplar med korta inspelade gitarrer då och då. Effekter och dyl tar också på cpun. Viss sorts genrer kräver ju då lite mer eller mindre av datorn. För hobbyproduktion för allt-i-allo musik så är ovanstående tips bra men man kan säkert komma undan något billigare. Sedan kan man anamma ett arbetssätt som kräver mindre utav datorn, exempelvis bounce:a ut synthar till wav-filer för nedmixning och dylikt så sparar man lite cpu kraft.

Kanske meningslöst inlägg men hoppas det ger lite insikt!

Perfekt inlägg!

Den av JohanFlodqvist valda CPU i detta inlägg:

är bra mycket bättre än din i5-9600K. 5700G är således en alldeles utmärkt CPU för ändamålet. Prestandamässigt ligger den i klass med Intel i9-10900K.

Paketet som JohanFlodqvist har i det inlägget är också det bästa av de förslag som finns i tråden.

Nätaggregatet är inte överdrivet med sina 450W, som räcker gott och blir över ändå. De av JohanFlodqvist valda komponenter har en maximal totalförbrukning som ligger runt 100W.
Ännu kraftigare PSUer är att ta i i överkant.

En stilren och diskret låda tilltalar mig. Lådan i förslaget ovan är ett bra val. Inga lampor som lyser eller stör. Stilren och ett bra val.
Nu är en låda mycket en smaksak också.

Visst finns det andra val man kan göra, men JohanFlodqvists förslag tycker jag är ett bra förslag.