Vinn nätagg från Seasonic

Samsung Smart Monitor M8 - en TV utan några Svenska appar!?

Permalänk
Medlem

Samsung Smart Monitor M8 - en TV utan några Svenska appar!?

Hej! Känner mig dum och hjälplös så hoppas hitta lite hjälp härifrån.

Jag bytte häromdagen ut en gammal 32tummare mot en ny 32tummare. Tänkte ha en skärm som fungerar som både som TV och datorskärm så jag köpte efter lite efterforskning en Samsung Smart Monitor M8 S32DM801 32" 4K UHD-skärm via Power.se för 8690 kr.

https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/bildskarmar-och-...

Men SVT-play finns inte som app. Inte TV4-play heller. Konstigt nog Sverigesradio dock. Har varit i kontakt med samsungsupporten och vi har dubbelkollat och sett till att det är rätt region på TV:n inställningar men likväl går det inte att söka sig fram till SVT play eller TV4-play som helt enkelt inte finns.

Jag trodde att jag köpt en "TV" men fattar ingenting. Samsungsupporten, som verkade kompetent, menar att man får kontakta SVT helt enkelt. Och TV4.

Har jag bara köpt något som egentligen inte är en "TV"? Filosofisk fråga.

Det är 2024 och jag vill bara kolla på lite SVTplay. Gjorde efterforskningar och gick på en 9-tusenkronorsskärm. Lyckas inte kolla på SVTplay. Känner mig som en gubbe som inte fattar teknik.

Tack för hjälp!

Permalänk
Bildexpert 📺

Åh, en köp först, fråga sedan. Sorry, men det är nog den krassa verkligheten här.

Du kanske gick på försäljningsknepet runt den där önskedrömmen om en att få alla finesser under samma skal, en slags datorvärldens motsvarighet till en Schweizisk armékniv? Det brukar komma sådana frågor då och då i forumet vilket ofta leder till slutsatsen att den produkten inte existerar. Förvisso blir det många pinaler på samma mackapär men i praktiken är allt som finns där i sin funktion underordnade de fristående verktygen som är byggda för ändamålet.

Jag tror att den där typen av produkter främst vänder sig till en mer trångbodda användare i sydostasien där man är glad om man har tre kvadratmeter för sig själv och inte alls får plats med både dator och TV.

Fristående 32-tums 4K/60-skärmar med USB-C för anslutning listas på prisjakt från ca 5000 kronor och uppåt. Är därför rätt dyrt med en 4K/60-skärm med en HDMI och en USB-C för 8690 kronor. Här betalar man rätt mycket man sällan behöver likt "AI-uppskalning". Högtalarna kanske är bättre än genomsnittet, fast där hade man också kunna matcha behovet och kostnaden för fristående lösningar som hörlurar eller någon form av fristående högtalare med mycket bättre ljud.

Om du redan har skärmen kopplad till dator finns sällan behovet av en inbyggd app. Finns egentligen inte omedelbart behov av inbyggda appar alls om du ändå har datorn. Om datorn du kopplat exempelvis är en jobbdator där du inte kan köra Netflix och SVT Play etc. hade du kunnat nå samma funktionalitet med vilken fristående 4K-skärm som helst och en Google Chromecast till exempel där SVT Play och TV4 garanterat fungerar.

Jag är i alla fall tacksam att du delar med dig av besvikelsen. Att man inte kan köra vanliga appar som SVT och TV4 Play på manicken är viktig information.

Synd att just du fick ta den smällen. Nu kan alla som frågar först, köper sedan läsa i forumet att Samsung Smart Monitor M8 S32DM801 är både dyr och underpresterar. Precis just som det ofta blir med allt-i-ett-produkter.

Mitt råd är att häva köpet så fort som möjligt på just de grunderna. Det framgår inte på Powers sida eller Samsungs produktsida att smart-TV-funktionen är begränsad och inte klarar de kanske vanligaste apparna i Sverige. Det finns bara kryptiska fotnoter om saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddeb:

Hej! Känner mig dum och hjälplös så hoppas hitta lite hjälp härifrån.

Jag bytte häromdagen ut en gammal 32tummare mot en ny 32tummare. Tänkte ha en skärm som fungerar som både som TV och datorskärm så jag köpte efter lite efterforskning en Samsung Smart Monitor M8 S32DM801 32" 4K UHD-skärm via Power.se för 8690 kr.

https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/bildskarmar-och-...

Men SVT-play finns inte som app. Inte TV4-play heller. Konstigt nog Sverigesradio dock. Har varit i kontakt med samsungsupporten och vi har dubbelkollat och sett till att det är rätt region på TV:n inställningar men likväl går det inte att söka sig fram till SVT play eller TV4-play som helt enkelt inte finns.

Jag trodde att jag köpt en "TV" men fattar ingenting. Samsungsupporten, som verkade kompetent, menar att man får kontakta SVT helt enkelt. Och TV4.

Har jag bara köpt något som egentligen inte är en "TV"? Filosofisk fråga.

Det är 2024 och jag vill bara kolla på lite SVTplay. Gjorde efterforskningar och gick på en 9-tusenkronorsskärm. Lyckas inte kolla på SVTplay. Känner mig som en gubbe som inte fattar teknik.

Tack för hjälp!

Är väl bara installera SVT Play appen på datorn. Jag själv kör SVT Play apparna på 4K Apple TV (tvOS) å 4K Chromecast Google TV (Android). Har en Panasonic OLED TX - 55LZ1000E. Finns även SVT Play m.m förinstallerad app i TV:n men jag vill inte använda dessa appar. Då Apple TV:n är inkopplad i en hemmabio reciever.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk

Kan det vara regionstyrt av ditt Samsungkonto? Kan det ha blivit reggat i ett annat land innan du eventuellt sett över regioninställningarna såg ut i monitorn?
Andra appar verkar styra utbud baserat på område, medan svt kanske inte ens dyker upp om kontot tror man är utanför svts ”upptagningsområde”. En tanke bara..

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Hej! Tack för era kommentarer!

Här kommer en liten uppdatering för de som eventuellt är intresserad av modellen:
1. Jag använder skärmen i en mindre sommarstuga där det är lite compact living och därför ville jag ha just en skärm och inte en TV och en datorskärm och jag behöver både kunna jobba och se på TV. Ärligt talat fungerar skärmen ganska bra om man kan leva med att ens så kallade "TV" inte har några appar. För mig är det gränsfall men gjort är gjort. Man kan ju ex. köra Airplay eller datorsladd.
2. Jag försökte faktiskt inför köpet att ta reda på om denna så kallade TV hade SVT-play (och andra "vanliga" appar). Jag kände mig larvig som ens tvivlade på detta då produkten marknadsfördes som en smart-TV. Vilken "TV" 2024 kan man inte kolla på SVT-play på lixom? På Samsungs hemsida står det att SVT-play ska finnas inom Samsungs så kallade "smart hub".
3. Lessons learned är väl att fråga någon inför köpet som faktiskt har använt produkten.
4. Jag har svårt att se att det ska vara någon regioninställning som är det som strular. Har bytt Samsungkonto m.m. och det fungerar helt enkelt inte att hitta de "vanliga" apparna.

Om någon råkar se detta i framtiden och har något tips så skriv då gärna! Tack!

Mvh
Teddeb

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung Smart Monitor M8 och tyckte det var ett bra köp i jakt på en 4K-monitor med Samsungs Tizen OS-appar som bonus. Köpte faktiskt en till och använder den primärt som ”TV”, men gillar att kunna ansluta en PC/MacBook via USB-C (med laddning) för arbete. Har installerat SVTPlay, TV4Play, Netflix, Prime Video, Spotify etc utan problem. Dina problem har nog med ditt Samsung-konto och region-inställningar att göra.

Permalänk
Medlem

Här kommer lite sent om sider ännu en uppdatering:

- Då jag misstänkte att problemet inte låg hos mig eller någon regioninställning så har jag helt enkelt testat att söka på SVT-play från tid till annan och under hösten så fanns SVT-play appen helt plötsligt att installera. Nu fungerar alltså min "TV" som en TV. Jag är nöjd.

//Teddeb