Är ni oroliga för Ai "tar era jobb"?

Permalänk

Är ni oroliga för Ai "tar era jobb"?

Ai är ett hett ämne nu. Samsung Ai, Apple Intelligens. Microsoft Co pilot kan leda till att i princip alla kontorsfolk snart kommer använda någon Ai på något sätt i deras arbete.

Men hur känner ni med Ai? Känner ni att det riskerar att ta jobb ifrån er eller ser ni möjligheter för mer arbete som Ai kommer att skapa?
Många pratar om att juniora utvecklare inom snar framtid kan få det svårt. Jag funderar snarare på om det är raka motsatsen, de som är äldre och har svårt att lära sig nya saker kan få problem när Ai kan lösa de problem som de har kämpat så hårt med och har lång erfarenhet med.

Ett dåligt liknelse på kunskap som "inte längre behövs". Att "bygga", konfigurera en riktigt grym stationär dator är det många här på forumet som behärskar. Blandar man in vattenkylning och överklockning så kan det bli en hel del saker som man får lära sig.

Men ser man på de flesta systemutvecklarjobben idag, så behöver man inte ens veta hur man pluggar in en usb A eller nätverkskabel. Man får en laptop, till denna en docka och man behöver bara plugga in en eller två st usb c kablar. Sedan är det bara sätta igång och jobba med att koda, skriva i dokument etc.

Jag tror Ai kommer resultera i att liknande förändringar sker på mycket och vi äldre kommer på arbetsmarknaden se att saker som vi har kämpat och lärt oss inte längre behövs och vi ska istället lära oss andra saker. Och vi då kan få problem emot de nyutbildade som ofta har bättre förutsättningar att lära sig nytt. Inte minst att de ofta har mer fritid att att experimentera på.

Permalänk
Medlem

Nej, jag är inte orolig. Jag ser istället till att lära mig om AI, träna egen AI t.ex. Sen är det mig alla kommer komma till när de ska implementera sin egen AI på företaget. Eller inser att en AI måste underhållas kontinuerligt.

Som vanligt när saker sker: anpassa eller försvinn

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen tror jag att det här med AI är lite av en fluga. Jag tror inte vi kommer se några jättestora explosiva förbättringar av AI:s kapabiliteter i närtid, utan jag tror att vi är nära kulmen för den AI-våg vi är i nu.

Folk kommer testa AI och inse att det faktiskt är ganska överhypat, och att det inte kan göra så mycket som man tror när man väl börjar testa. På mitt jobb har jag sett flera kunder som testat AI-lösningar och sedan konstaterat att de inte ger dem jättemycket värde.

Som ett exempel, jag såg en demo där AI användes för att generera produktbeskrivningar, och det blev då extremt tydligt att beskrivningarna även i ett tillrättalagt demo i bästa fall kunde användas som ett lite mer övertygande Lorem Ipsum. Alltid lurar det någon.

På kort sikt är det här bra för oss som jobbar inom IT eftersom det ger mina kollegor något att göra för att hjälpa mina kunder testa detta.

Men slutsatsen är alltid att en LLM är en ordbajsmaskin. En mekanisk killgissare. Visst, om ditt jobb är att ordbajsa och killgissa så är ditt jobb i farozonen. Samma om du lyckats glida förbi på ditt jobb genom att BS:a, eller om din chef inte kan skilja på kompetens och BS. Utvecklingen inom AI är bara att maskinen blir bättre och bättre på att lura folk att den faktiskt vet något, och företagen som köper detta kommer lära sig att det inte går att driva ett företag på BS, och läxan kommer bli mer dyrköpt för vissa än andra.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser en framtid där mitt jobb är mer att träna AI och affärssystem än att försöka göra saker själv med mer eller mindre manuellt arbete.

Och skulle det råka funka så bra att jag optimerat bort mig själv så finns det säkert nåt annat kul att pyssla med i framtiden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Grejen är ju att alla jobb har utvecklats i en rasande takt de senaste 200 åren. Med det sagt: jag klagade för tjugo år sen på att många utvecklare inte förstod datorer, och jag var inte först: det var bara första gången jag personligen frotterades med folk som kunde skriva program men inte hade något koncept om vad som hände under huven när programmet mötte hårdvara eller operativsystem. Nu har vi stora modeller som inte heller har förståelse för någonting, egentligen, som guidar folk som inte vet vad de gör till att uppnå oförutsägbara resultat. ”När en blind leder en blind…”

Nej, LLM:er kommer inte ta våra jobb. De kommer fortsätta göra webben vidrigare och mindre användbar men också användas som ett komplement till sökmotorer precis som idag. AI? Det tror jag på när jag ser det.

Permalänk
Medlem

Då jag jobbar med människor (skolan) och förhoppningsvis blir jag brandman om 1.5år så har jag svårt att se AI ta över just dessa och liknande yrken

Permalänk
Medlem

Jag är pedagog, finns inte en chans att AI tar över den typen av arbete under min livstid.

Permalänk
Medlem

Lade ned min röst då jag varken tror ai kommer ha större positiva eller negativa effekter på mitt yrke.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Nej, jag är inte rädd.

Skrivet av talonmas:

Nej, jag är inte orolig. Jag ser istället till att lära mig om AI, träna egen AI t.ex. Sen är det mig alla kommer komma till när de ska implementera sin egen AI på företaget. Eller inser att en AI måste underhållas kontinuerligt.

Som vanligt när saker sker: anpassa eller försvinn

Jag skulle säga utveckla sig eller försvinna, vilket inte är samma sak som att anpassa sig.

Men det här är ju inte första gången som något påstås vara det bästa som hänt sen skivat bröd.
Hoppade du på ”big data”, 3D-skrivare, valfritt modeord inom utveckling, osv, med samma entusiasm?

Faktum är att man kan argumentera för raka motsatsen, att det dummaste man kan göra är att hoppa på alla dom där trenderna, eftersom konkurrensen där är stenhård, och att du har bäst chans om du istället håller fast vid det du kan och gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ai är ett hett ämne nu. Samsung Ai, Apple Intelligens. Microsoft Co pilot kan leda till att i princip alla kontorsfolk snart kommer använda någon Ai på något sätt i deras arbete.

Men hur känner ni med Ai? Känner ni att det riskerar att ta jobb ifrån er eller ser ni möjligheter för mer arbete som Ai kommer att skapa?
Många pratar om att juniora utvecklare inom snar framtid kan få det svårt. Jag funderar snarare på om det är mer raka motsatsen, de som är äldre och har svårt att lära sig nya saker kan få problem när Ai kan lösa de problem som de har kämpat så hårt med och har lång erfarenhet med.

Ett dåligt liknelse på kunskap som "inte längre behövs". Att "bygga", konfigurera en riktigt grym stationär dator är det många här på forumet som behärskar. Blandar man in vattenkylning och överklockning så kan det bli en hel del saker som man får lära sig.

Men ser man på de flesta systemutvecklarjobben idag, så behöver man inte ens veta hur man pluggar in en usb A eller nätverkskabel kabel. Man får en laptop, till denna en docka och man behöver bara plugga in en eller två st usb c kablar. Sedan är det bara sätta igång och jobba med att koda, skriva i dokument etc.

Jag tror Ai kommer resultera i att liknande förändringar sker på mycket och vi äldre kommer på arbetsmarknaden se att saker som vi har kämpat och lärt oss inte längre behövs och vi ska istället lära oss andra saker. Och vi då kan få problem emot de nyutbildade som ofta har bättre förutsättningar att lära sig nytt. Inte minst att de ofta har mer fritid att att experimentera på.

Åh nej, AI tar över jobben! Det är som om vi alla är med i en dålig science fiction-film, där robotarna inte bara nöjer sig med att vara våra tjänare, utan också våra chefer. Tänk dig att gå till jobbet och få instruktioner från en metallisk röst som säger: "Hej, jag ser att du har på dig samma tröja som igår. Det är icke-produktivt." Vi trodde att tekniken skulle ge oss mer fritid, men istället verkar det som om vi kommer att spendera våra dagar på att försöka överträffa algoritmerna.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Folk kommer testa AI och inse att det faktiskt är ganska överhypat, och att det inte kan göra så mycket som man tror när man väl börjar testa. På mitt jobb har jag sett flera kunder som testat AI-lösningar och sedan konstaterat att de inte ger dem jättemycket värde.

Instämmer helt, jag själv klankar ner på dagens LLMer ganska mycket.
Men samtidigt det går emot att bli en tjänst som nästan alla har på deras produkter utan de behöver göra något. Folk kommer få anstränga sig för att inte använda Ai. Detta kan leda till att Ai trots den ej är så bra, kommer påverka mycket.

Skrivet av pv2b:

Men slutsatsen är alltid att en LLM är en ordbajsmaskin. En mekanisk killgissare. Visst, om ditt jobb är att ordbajsa och killgissa så är ditt jobb i farozonen. Samma om du lyckats glida förbi på ditt jobb genom att BS:a, eller om din chef inte kan skilja på kompetens och BS. Utvecklingen inom AI är bara att maskinen blir bättre och bättre på att lura folk att den faktiskt vet något, och företagen som köper detta kommer lära sig att det inte går att driva ett företag på BS, och läxan kommer bli mer dyrköpt för vissa än andra.

Jag vet inte exakt vad definition på LLM är, säkerligen blir det bara en ordbajsmaskin.
Men en Allmän AI och Generell AI tror jag en dag kommer uppnå en sådan intelligens så att människor kan framstå som ordbajsmaskiner inom många område. -Jag pratar om helt vanliga personer som pratar om saker som de ej är helt insatta i och killgissar lite.

Permalänk
Medlem

Jag tycker AI är användbart och jag håller inte med om alla poänger i den här videon men jag tycker att de har rätt i vissa saker:
https://youtu.be/T8ByoAt5gCA?si=VpctuDq9WK5C0Bhw

Jag tycker inte att utvecklingen har varit så imponerande under det senaste året och baserat på hur LLMs funkar så har jag svårt att se att de ska bli så pass mycket bättre att de ersätter alla kreativa jobb.

Permalänk
Medlem

Tror inte att AI kommer påverka mitt jobb så mycket åt något håll på många år. Skulle också tro att nuvarande AI:n nått något av en platå, vi kommer se lite förbättringar men inget extremt mycket bättre på lång tid. Kan dock ha väldigt fel...

Permalänk
Medlem

Är det någon som minns blockkedjor? För några år sedan skulle alla arbeta med det. Nu är det AI. Därmed inte sagt att det är värdelöst men man kanske ska vänta och se resultaten innan man blir alltför upphetsad.

Permalänk
Medlem

Jobbar inom industri och skulle snarare säga att AI utvecklar mitt jobb - dels får jag ett bollplank när jag orienterar mig i ett nytt ämne och inte vill/kan besvära kollegor, och dels får jag en slav som stökar bort triviala men tidsödande uppgifter. För stunden är det ändå så mycket domänkunskap, integration, felaktig dokumentation osv inblandat att ungefär samma numerär behövs ändå.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Jag är personligen inte orolig för att mitt jobb kommer försvinna helt, däremot kanske för att det kommer förändras till något som inte alls är lika kul vilket ju också tyvärr är en vanlig effekt av industrialiseringen. Man gillar att baka men inte att jobba i en brödfabrik, man gillar att sy inte att jobba i en textilfabrik etc.

Man kanske gillar att göra reklamjinglar med riktiga instrument exempelvis, då är det en svag tröst att behålla jobbet om det förändras till att generera musik med en prompt.

Permalänk
Medlem

Jag ser det snarare som en möjlighet, kan spara tid, minska stressen och arbetsbördan samt skapa nya uppgifter istället. Kanske jobbet börjar erbjuda AI-kurser som man kan ha nytta av även i andra branscher?

För arbetsplatser som har låg bemanning och hög frånvaro kan AI vara ett utmärkt hjälpmedel. Har varit på flertalet arbetsplatser där man fått jobba för 2 personer ibland för att någon är borta mer än en själv.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

många som sade att robotar skulle ta jobben från arbetarna, å så visar det sig att det blir akademiker som blir av med jobben, iaf först

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nej, jag är inte rädd.

Jag skulle säga utveckla sig eller försvinna, vilket inte är samma sak som att anpassa sig.

Men det här är ju inte första gången som något påstås vara det bästa som hänt sen skivat bröd.
Hoppade du på ”big data”, 3D-skrivare, valfritt modeord inom utveckling, osv, med samma entusiasm?

Faktum är att man kan argumentera för raka motsatsen, att det dummaste man kan göra är att hoppa på alla dom där trenderna, eftersom konkurrensen där är stenhård, och att du har bäst chans om du istället håller fast vid det du kan och gör.

Men frågan handlar väl främst om man är orolig att "det du kan och gör" ska ersättas av AI? Och ja, där känner jag en viss oro. Väldigt många uppgifter kan, på sikt, ersättas av en AI. Men en AI i sig kräver mycket arbete så man behöver bara sakta skola om sig och lära de nya verktygen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gorgonzola:

Jag tycker AI är användbart och jag håller inte med om alla poänger i den här videon men jag tycker att de har rätt i vissa saker:
https://youtu.be/T8ByoAt5gCA?si=VpctuDq9WK5C0Bhw

Jag tycker inte att utvecklingen har varit så imponerande under det senaste året och baserat på hur LLMs funkar så har jag svårt att se att de ska bli så pass mycket bättre att de ersätter alla kreativa jobb.

En sak som den videon tar upp och som man överhuvudtaget inte kan vifta bort är att mängden pengar som går in AI-teknik just nu är högsta någonsin för en specifik teknik i silicon valley regionen.

Det som också lyfts är att just nu förlorar de flesta mycket pengar. Fast är inte det fallet för all form av FoU, initialt är det en ren kostnad vilket normalt vägs upp av vinsterna från de bra saker som trillar ut.

Givet storleken på investeringarna som görs inom området vore det högst märkligt om inget trillar ut. Jämför med hypen kring millennieskiftet:
Var det en hype? Absolut.
Gick de flesta företag som drogs med i hypen omkull? Jadå!
Ändå har det som trots allt kom ut på andra sidan påverkat oss enormt.

Skrivet av ghoti:

Jobbar inom industri och skulle snarare säga att AI utvecklar mitt jobb - dels får jag ett bollplank när jag orienterar mig i ett nytt ämne och inte vill/kan besvära kollegor, och dels får jag en slav som stökar bort triviala men tidsödande uppgifter. För stunden är det ändå så mycket domänkunskap, integration, felaktig dokumentation osv inblandat att ungefär samma numerär behövs ändå.

Just det tycker jag är största värdet med LLMs idag. Det har egentligen inte fundamental ändrat vad jag kan lär mig, eller ens hur (krävs fortfarande att man läser på för den specifika domänen).

Det som är den gigantiska vinsten för egen del är hur enormt mycket snabbare det nu går att ta ett ämne jag bara är ytligt bekant med och lära mig det som behövs för att kunna vara produktiv inom det.

Problemet när man är ytligt bekant med något är att man inte har kunskapen att ställa rätt frågor. Så svårt att googla på ett effektivt sätt. Även med halvgalna killgissningar från LLMs så är det just det, halvgalna. Den andra halvan är ofta rätt spot-on, vilket nu långt snabbare har tagit jobbet ett steg framåt.

Så något som tidigare kunde ta ett par dagar att greppa kan med rätt "prompt engineering" nu ofta klaras av på några timmar!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tar AI mitt jobb så blir det en AI som tränar neurala nätverk, vilket iofs skulle vara najs ifall den lyckas lära sig rätt. Blir jag utan jobb pga det ser jag det som en vinst då vi kommer närmare självkörande bilar. Gissar dock att man istället skulle hamna på att validera modellen och kvalitetssäkra data, men då kanske det är dags att byta jobb...

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Absolut inte. Saknar jag som svar.

Permalänk
Medlem

Inte än iallafall.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Om det handlar om att analysera data så kommer AI göra det utmärkt. Där ska vi ta hjälp av AI.

Som ingenjör i energibranschen kommer AI att hjälpa till på ett bra sätt. Men AI kan inte byta en mätare eller laga en läcka...

Permalänk
Hedersmedlem

Instämmer helt, jag själv klankar ner på dagens LLMer ganska mycket.
Men samtidigt det går emot att bli en tjänst som nästan alla har på deras produkter utan de behöver göra något. Folk kommer få anstränga sig för att inte använda Ai. Detta kan leda till att Ai trots den ej är så bra, kommer påverka mycket.

Ja, fast det är väl svårt att se hur det påverkar några jobb. Möjligen kan det öka produktiviteten några procent här och där, vilket man inte ska förakta.

Samtidigt får man komma ihåg att ökad produktivitet leder till att det krävs färre utvecklartimmar för något, vilket i sin tur leder till att projekt i helhet blir billigare, vilket leder till ökad efterfrågan. Det kommer balansera upp sig rätt bra det där.

Jag vet inte exakt vad definition på LLM är, säkerligen blir det bara en ordbajsmaskin.
Men en Allmän AI och Generell AI tror jag en dag kommer uppnå en sådan intelligens så att människor kan framstå som ordbajsmaskiner inom många område. -Jag pratar om helt vanliga personer som pratar om saker som de ej är helt insatta i och killgissar lite.

Jo, precis, det finns människor som inte är särskilt kompetenta på sina jobb. De har mest att oroa sig för eftersom AI är bättre på det.

Vill man vara lite elak kan man påstå att det är de som är minst kompetenta som tror mest på AI:s potential, eftersom de utgår från sin egen kompetens och jämför med AI

Permalänk
Medlem

Mitt jobb kan inte ersättas av en AI. Det jag får folk att göra kan dock ersättas av AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Om det handlar om att analysera data så kommer AI göra det utmärkt. Där ska vi ta hjälp av AI.

Som ingenjör i energibranschen kommer AI att hjälpa till på ett bra sätt. Men AI kan inte byta en mätare eller laga en läcka...

Vilken slags data är AI bra på att analysera?

Hur kommer AI hjälpa till på ett bra sätt inom energibransch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vilken slags data är AI bra på att analysera?

Hur kommer AI hjälpa till på ett bra sätt inom energibransch?

Ja, var ska jag börja:
1. Kundperspektivet
- se avvikelser i förbrukningsmönster (kan tyda på fel hos kunden)
- förutsäga kommande förbrukningar av energi (värme, kyla, el)

2. Produktionsperspektivet
- förutsäga kommande produktions (dvs förbrukning + förluster)
- planera produktionsordning ve olika produktionskostnader (kan variera en del)
- se avvikelser i produktion (kan vara litet eller stort fel)

3. Systemperspektivet
- se om helheten, dvs produktion. distribution och användning av energi fungerar bra eller om man har en avvikelse

Allt det här görs redan manuellt och automatiskt. Jag tänker att AI kan hjälpa till på ett bra sätt med vissa av dessa saker.

Det här var det korta svaret...det långa...ja, det orkar jag inte skriva här, då det blir för detaljerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Vi är dock påväg dit, finns flera företag som utvecklar robotar, specifikt mot energisektorn. Till exempel Boston Dynamics:
https://bostondynamics.com/case-studies/spot-makes-austrias-largest-power-plant-safer/

Utrymmen där man kan förenkla världsbilden för AI är ställen som enklast kan ersätta manuellt arbete. Jag tror dock att det tar ett tag innan vi ser autonoma robotar utanför stängda/begränsade områden som kraftverk.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Bör finnas ett mer negativt svar, AI kommer inte påverka alla på samma sätt om alls i vissa yrken...

För egen del kommer ingen AI påverka mitt dagliga jobb även om jag jobbar inom IT-branschen, kan dock se att våra utvecklare kommer få "hjälp" av AI och kommer bli en mindre grupp.