Är ni oroliga för Ai "tar era jobb"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Två lokförare i tråden med olika syn.

Personligen så tycker jag det är märkligt att fler tåg inte redna är självkörande. Vi börjar se lastbilar köra självkörande på motorvägar och bussar som i städer innan vi ser tåg köra själv. Vad är det som gör att tåg är så svårt att säkra upp och köra utan lokförare?

För det första, jag invänder emot att vi ser självkörande lastbilar och bussar i städer, i väldigt liten skala och under väldigt speciella former, visst…men..

Men skillnaden är ekonomin.
Kostnaden för en lokförare eller för den delen en pilot i förhållande till hur många människor eller hur stor mängd gods som transporteras är i princip försumbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Nej, för jag är helt övertygad om att vi redan har passerat peak AI. Det är dotcom-bubblan 2.0.

Modellerna har börjat tränas på sina egna output. Precis som att köra en bild genom en komprimerngsalgorithm om och om igen förstör bilden, likaså med rundgång i upplärningsprocessen. För att inte tala om att de "uppmuntrar" modellerna till "rätt" resultat. Se googles oförmåga att generera bilder på tyska soldater. Om AIn inte tillåts göra det den är bra på (att med logik komma fram till det rimligaste svaret, oavsett vad detta svar är) är den helt och hållet oanvändbar.

De kan inte skapa nytt, bara approximera en redan existerande lösning/story/låt/bild. Men kreativitet är redan utdöende i vår kultur, så frågan är om vi märker något...?

Det finns i princip inget vettigt sätt för AI företag att tjäna de enorma pengar som de förväntar sig. Och ni kan komma med en massa kvartalsrapporter och prognoser. Jag bryr mig inte. Samma sak sades om dotcom. Samma sak sades om fastighetsbubblan i USA. Det är ett enormt korthus som kommer att kollapsa. Kvar blir de få företag som faktiskt har ett mervärde för samhället, men inte innan vi sänkt ekonomin ett par år åtminstone.

Resultatet blir nog inte särskilt bra när AI används för att lära upp AI …
Alla vill ju effektivisera så mycket som möjligt och det gäller även de som lär upp AI-modellerna.
För en tid sedan läste jag att de som fick betalt för att lära upp AI-modellerna kommit på att de kunde öka sina egna intäkter genom att låta AI göra jobbet i stället. Risken finns nog att det blir lite av the blind leading the blind över det hela …

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Två lokförare i tråden med olika syn.

Personligen så tycker jag det är märkligt att fler tåg inte redna är självkörande. Vi börjar se lastbilar köra självkörande på motorvägar och bussar som i städer innan vi ser tåg köra själv. Vad är det som gör att tåg är så svårt att säkra upp och köra utan lokförare?

Hm, alltså jo. Det går ju redan passagerartåg som är förarlösa. Godståg däremot vill man nog gärna ha med en snubbe som fixar vad som nu än fuckar ur. I tex Australien kallas det ju för 'Engineer'. De kör från öst till väst, enkelspår och inga singaler. Slå på farthållaren och håll tummarna att det funkar hela vägen typ.

Men i Kina har de ju börjat med ett nytt koncept läste jag. Ett enda långt tåg hela vägen från punkt A till punkt B som rullar långsamt. Ett rullband på räls ungefär. Man lastar det i farten och när det kommer fram lastar man av i farten.

Permalänk

Idag hade jag ett relativt supersimpelt fel som ändå chatGPT4o (gratisversionen av den versionen så begränsat antal meddelanden) misslyckades att bara upptäcka i all min kod. Det handlade om att ändra i en relationstabell som består av två FKs där ena FK:n kan förekomma upp till 9 gånger för samma andra FK i tabellen. Det jag skulle fixa var att kunna ändra en eller flera av dessa 9 förekommande FKs vilket betyder att jag måste känna till tidigare FK-värde innan jag kan ändra annars ändrar den alla upp till 9 FK för den andra givna FK:n. Så jag hade jag glömt att peka ut vilken ena FK som skulle ändras givet en annan fastställt andra FK. Denna lilla annars uppenbara miss kunde inte chatGPT4o ge mig i något svar trots flera timmars "bollande" och förklaringar om tabellstrukturen osv. Jag upptäckte till slut problematiken och fick lösa det på annat sätt.

Andra exempel med just chatGPT4o gratis-varianten har varit att den gett kodförslag som antingen inte funkat alls eller varit bristande så då har jag istället tänkt på annan lösning som jag beskrivit i antingen kommentar direkt i koden (har Copilot) eller i en relativt beskrivande utläggning till chatGPT4o. Sedan genererar den oftast en hyfsad kodskiss på min beskrivna lösning jag tänkt fram. Men att bara ge problemet där den själv ska gissa rätt lösning vid första försöket så har varit mycket blandade resultat.

Den kunde exempelvis inte ge rätt lösning på hantera flera olika samtidiga delimiters i csv-filer utan den "gissade" på att loopa igenom vilken av olika delimiters som gällde för en csv-rad fast jag sa att det handlade om blandade delimiters för varje csv-rad. Men då sa jag bara: "ge mig en regex som ser ut så här" och så var det fixat tack vare min tänkta lösning i huvudet och dess snabba kodskissande som jag sedan granskade såklart innan implementering. Så AI-LLM:en här var ett snabbt verktyg, men flera mil ifrån som den fullständiga ersättningen.

Jag tycker att diverse AI-företag inom LLM (OpenAI, Googles dotterbolag, Metas dotterbolag, m.fl.) ska ta det hela till sin konkreta spets om de nu anser att LLM:er är så paradigmskiftande: Sparka 80-90 % av all kunskapsarbetande personal och låt resterande 10-20 % få nyttja den magiska LLM-AI:n. Om deras lovord om AI-LLM:er stämmer så bör ju 10-20 % av den kunskapsarbetande personalstyrkan kunna klara av bitar som juridik, ekonomi, HR, PR, (intern)support, programmering, digitalt underhåll & förvaltning av mjukvaror, med mera.

Eller sitter dessa AI-bolag på någon information varken vi eller deras investerare känner till gällande nuvarande AI-LLM:er...?🤔😉

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

mitt jobb kan inte utföras av ai.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Som lokförare inser jag att det inom en överskådlig framtid kommer att bli fler självkörarande tåg.

Inget att oroa oss för som kör på riktig järnväg. Tunnelbanan är ju enklare däremot...

Permalänk
Medlem

Jag är inte så orolig mer än vad jag redan var, min upplevelse är att ledarskikten är ganska ovilliga att göra en konstruktör av mig innan de gjort en tekniker av mig.
Och på den nivån är AI alltid bara ett hjälpmedel, den kan inte ersätta en biologisk robot, än.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

Nej, jobbar inom teknisk fastighetsdrift, så finns inte en chans att AI kan ta mitt jobb.

Kanske underlätta lite när det klmmer till energioptimering och liknande just nu.

Om inte det kommer självgående robotar som kan byta styrventiler, reglera shuntar eller mäta luftflöden på plats.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag brukar säga att dinsosaurierna inte dog ut för att en asteroid träffade jorden, utan för att de inte kunde anpassa sig till rådande förhållanden. De djur som överlevde klarade anpassningen.

Du har ett neurocortex med förmågan att (delvis) overrida dina primitiva delar av hjärnan, såsom rädsla inför ett "hot". Att stanna upp och reflektera, istället för att reagera - jaha, jag tänker och känner såhär, vad intressant... istället för att sparka bakut som en häst.

Många inom det jag håller på med (film & musik) känner sig hotade, jag observerade nåt liknande under den s.k. DSLR-revolutionen för några år sedan. Systemkameror kunde plötsligt filma i HD & med samma depth of field som dyra filmkameror.

"Nu kan vilken idiot som helst göra film, det har blivit för lätt..." Guess what happened? Kidsen med DSLR-kameror snodde jobben från gamla gnällspikar som tyckte det var bättre förr. Samma sak händer nu med AI.

Dem som ser möjligheterna är dem som vinner spelet. Livet är ett spel. Du får välja själv hur du spelar, men att stå vid sidlinjen och gnälla gör dig bara till en dinosaurie. Du simmar liksom uppströms. Adapt or get extinct.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

För det första, jag invänder emot att vi ser självkörande lastbilar och bussar i städer, i väldigt liten skala och under väldigt speciella former, visst…men..

Men skillnaden är ekonomin.
Kostnaden för en lokförare eller för den delen en pilot i förhållande till hur många människor eller hur stor mängd gods som transporteras är i princip försumbar.

Problemet med lokförare och övrig tågpersonal är att de är för få. De blir sjuka och tar ofta semester samtidigt på sommaren osv.
Detta leder till att tågen och bussarna även på sommaren kan vara så överfyllda av personer så man funderar hur tusan kan detta vara lagligt i ett i-land att åka så?

Dock har tågen ofta väldigt många passagerare, inte ovanligt mer än dubbelt, kanske trippelt så många som de har sittplatser. Och då ha allt styrt av en Ai, så krävs det att Ain fungerar väldigt bra om de ska lita på den.
Samma med bussar. Är det fler personer som står upp i en buss än vad som sitter, så får det inte vara en Ai som får för sig att tvärnita eller något.
*edit*
När det blir något strul med t.ex. järnvägen och ersättningsbussar kommer in, så krävs det både en bemanning och antal bussar som inte i närheten finns. Utan folk får sova över där de är och åka nästa dag.

Så min poäng är det är problem med bara mänskliga förare, men samtidigt så är det väldigt många personer som skulle förlita sig på någon Ai på en buss eller tåg. Det krävs då att Ain har visat sig fungerat bra väldigt länge innan de ens funderar på att använda Ai för detta.

Permalänk

Inom juridiken ser jag ingen sådan risk. AI skulle kunna hjälpa mig att fatta beslut och ge rådgivning snabbare och bättre. Jag skulle kunna fokusera på de kluriga frågorna. Använder ibland Copilot som för den oinvigde kan verka träffsäker, men den som är lite insatt i ett ämne känner ju ganska snart igen ordbajseri när hen ser det. Copilot kan dock ibland ge vettiga källor/referenser. Överlag har de juridiska rättsdatabaserna hemskt dåliga sökmotorer. Det pågår några AI-satsningar inom juridikens värld för närvarande men de av mina kollegor som testat dessa säger att de än så länge är undermåliga. Jänkarna ligger säkert ljusår före oss, men det har säkert sina nackdelar att inte vara försiktig också. Just nu skapar AI mer arbete för jurister än det besparar oss - för alla vill testa nya AI-tjänster på företag och myndigheter. Regelverket kring användningen av AI är snårigt och de flesta av oss vet ännu inte riktigt hur vi ska hantera det. Detta med EU:s nya AI-förordning är ytterligare en huvudvärk efter sådant som GDPR.

Permalänk

Intressant artikel i idg: 7 av 10 it-proffs tror att de kan bli ersatta av AI
https://computersweden.se/article/3488934/7-av-10-it-proffs-t...

Skrivet av Libricide:

Inom juridiken ser jag ingen sådan risk. AI skulle kunna hjälpa mig att fatta beslut och ge rådgivning snabbare och bättre. Jag skulle kunna fokusera på de kluriga frågorna. Använder ibland Copilot som för den oinvigde kan verka träffsäker, men den som är lite insatt i ett ämne känner ju ganska snart igen ordbajseri när hen ser det. Copilot kan dock ibland ge vettiga källor/referenser. Överlag har de juridiska rättsdatabaserna hemskt dåliga sökmotorer. Det pågår några AI-satsningar inom juridikens värld för närvarande men de av mina kollegor som testat dessa säger att de än så länge är undermåliga. Jänkarna ligger säkert ljusår före oss, men det har säkert sina nackdelar att inte vara försiktig också. Just nu skapar AI mer arbete för jurister än det besparar oss - för alla vill testa nya AI-tjänster på företag och myndigheter. Regelverket kring användningen av AI är snårigt och de flesta av oss vet ännu inte riktigt hur vi ska hantera det. Detta med EU:s nya AI-förordning är ytterligare en huvudvärk efter sådant som GDPR.

Ja, dagens Ai både hjälper och stjälper. Ta en person som endast vill utöka sina markgränser någon meter så kan det kosta 50 000kr till lantmäteriet att göra detta. Jag vet inte vad för något på de på lantmäteriet gör, men det känns som det finns möjlighet till effektivisering.

Större juridiska saker så finns det ofta hur mycket data som helst att tillgå som går att analyseras, det är dock inte alltid budgeten ligger på samma nivå som Olof Palmes mordutredning. Utan det kan bli att Ai får gå igenom viss data eller att absolut ingen kollar på denna data.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag jobbar i översättningsbranchen 😅.
Fast med datta å it.

Ni kan ju gissa vad konversationerna handlar om här hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Intressant artikel i idg: 7 av 10 it-proffs tror att de kan bli ersatta av AI
https://computersweden.se/article/3488934/7-av-10-it-proffs-t...

Skulle ta den rapporten med en stor nypa salt med tanke på att företaget bakom den säljer kurser för AI utbildning, så de har mycket att tjäna på att hypa upp det lite extra. Och det finns 0 insikt i hur denna undersökningen genomfördes i deras rapport förutom "To do this, we surveyed 1,200 executives and IT professionals across the United States and United Kingdom."
Så man vet inte vilka frågor som ställdes eller vad svarsalternativen var.

Inte heller beskrivs vilka dessa "IT practitioners" var heller. Är det kundtjänstmedarbetare på it företag? Är det programmerare? Är det någon som skriver inlägg till den interna sharepoint-siten?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Intressant artikel i idg: 7 av 10 it-proffs tror att de kan bli ersatta av AI
https://computersweden.se/article/3488934/7-av-10-it-proffs-t...

Ja, dagens Ai både hjälper och stjälper. Ta en person som endast vill utöka sina markgränser någon meter så kan det kosta 50 000kr till lantmäteriet att göra detta. Jag vet inte vad för något på de på lantmäteriet gör, men det känns som det finns möjlighet till effektivisering.

Större juridiska saker så finns det ofta hur mycket data som helst att tillgå som går att analyseras, det är dock inte alltid budgeten ligger på samma nivå som Olof Palmes mordutredning. Utan det kan bli att Ai får gå igenom viss data eller att absolut ingen kollar på denna data.

Jag tror inte kostnaderna för lantmäteri (även bygglov) kommer att påverkas särskilt mycket av AI då kostnaderna till stor del beror på olika politiskt beslutade skatter och avgifter snarare än reella kostnader, och vad gäller arbetstidskostnad så är den ofta för någon som fysisk besöker platsen och utför mätningar och markeringar och det lär ju bli svårt att ersätta med dagens AI.

Du lär få vänta innan vi kan robotiserat besöken på fastigheten och på att politiken anser att man ska sänka avgifterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag jobbar i översättningsbranchen 😅.
Fast med datta å it.

Ni kan ju gissa vad konversationerna handlar om här hehe.

Jag har flera kontakter i översättningsbranschen och det verkar vara rena strömhoppen därifrån eftersom de flesta inte längre kan leva på det.
Men vad händer när tillräckligt många har lämnat branschen? Det kommer antagligen alltid att finnas ett visst behov av kompetenta översättare och den dag branschen är nästan tom kommer dessa översättare kanske ha gott om jobb …?