Lägre strömtak än väntat för RTX 5000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så om huset brinner ner spelar det inte så stor roll så länge man hypotetiskt sett skulle kunna kräma på mer ?

Huset kan inte brinna ned av 12V, där av reglerna kring svagström

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Huset kan inte brinna ned av 12V, där av reglerna kring svagström

Det är inte sant, svagström är för att vi inte skall kunna få elstötar, men det går absolut att generera värme med det, mycket värme.

Däremot tror jag inte kontakten är av en plast som lätt tar eld, så brandrisken är nog låg. Har inte sett någon som har brunnit alls. Det är nog typ omöjligt, även om jag gissar nu.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är inte sant, svagström är för att vi inte skall kunna få elstötar, men det går absolut att generera värme med det, mycket värme.

Däremot tror jag inte kontakten är av en plast som lätt tar eld, så brandrisken är nog låg. Har inte sett någon som har brunnit alls. Det är nog typ omöjligt, även om jag gissar nu.

När fasen kan 12V I en dator börja brinna.
Reglerna vid 12V är 0, vid 24V börjar vi få mer regler och vid 48 ännu mera.

Men just 12v är obefintlig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

500watt då kan man värma en mindre lägenhet på vintern alltså.

Mindre rum kanske typ toaletten. Runt 70-80w per kvadratmeter har jag hört är lämpligt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=FYYnqiKqslY

Han får igång en liten brasa på 600mA, en PSU i en dator kan vara 100A. Nog tusan kan du starta brasor med det. Prova och kortslut ett bilbatteri, det sprakar på rätt bra.

Svagström kanske inte är ett bra uttryck för detta heller. Låg spänning är bättre, strömmen kan vara väldigt, väldigt hög, även vid 12V och det blir mycket värme, därav har vi kylare. Processorn går ju bara på någon enstaka volt... Och du ser ju vilken kylare du har på den.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Det kan börja brinna, vad tror du smältpunkten på dessa plastkontakater är?
Med det sagt så har jag eldat batterikablar när jag skulle ladda brorsans bil (det batteriet var dött).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Med det sagt så har jag eldat batterikablar när jag skulle ladda brorsans bil (det batteriet var dött).

Smälta och brinna är två helt skilda saker!

Och ja batteri har en helt annat sammansättning och inte samma skydd som en psu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Smälta och brinna är två helt skilda saker!

Och ja batteri har en helt annat sammansättning och inte samma skydd som en psu.

Smältpunkten för en hel del plaster (draget ur bakdelen, eller rättare sagt min 3D printer) brukar ligga på 200C+. Papper, trä, textil kan antändas vid dessa temperaturer. Precis som med mobilladdare så förstår inte folk att det inte ska ligga gardiner eller skrivarpapper i närheten / på elektroniska prylar. Det värsta är möjligen inte elden, utan gaserna som uppstår. Om man inte är i närheten av datorn själv, så kanske barn eller djur är det.

Permalänk
Medlem

Smältpunkten för en hel del plaster (draget ur bakdelen, eller rättare sagt min 3D printer) brukar ligga på 200C+. Papper, trä, textil kan antändas vid dessa temperaturer. Precis som med mobilladdare så förstår inte folk att det inte ska ligga gardiner eller skrivarpapper i närheten / på elektroniska prylar. Det värsta är möjligen inte elden, utan gaserna som uppstår. Om man inte är i närheten av datorn själv, så kanske barn eller djur är det.

Smältpunkten är lägre för en del plaster, redan vid 60C börjar dem degradera.

Många andra vanliga platser runt 100C, koppar har 70C som max värde eller 120 för ALU har jag för mig.

Vilken plast de har till kontakten har jag dock ingen aning om

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så om huset brinner ner spelar det inte så stor roll så länge man hypotetiskt sett skulle kunna kräma på mer ?

Fast vart är det relevant? Den risken finns om du drar 450 watt genom kontakten om den sitter fel, ända jag sagt är att kontakten klarar betyderligt mer än 600 watt så länge den är rätt monterad.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kommer va betydligt effektivare än 7900xtx som maxar 461w

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem

Vi som kör det andra 5090 kortet som PhysX kort, hur har de tänkt då? 🙂

Permalänk
Datavetare

Låg spänning och hög ström ger ironiskt nog en effekt med hög spänning

Helt ofarligt att hålla i polerna till ett 12V batteri, ändå blir det rätt farligt om något med tillräckligt låg resistans kommer mellan dem

Detta är vad man får med 12V och >1000A

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

500watt då kan man värma en mindre lägenhet på vintern alltså.

Det har en gamer kunnat göra dom senaste 10 åren 🤷‍♂️

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

TDP är den värmeeffekt som behöver avledas, ja. Denna effekt motsvarar den effekt som kortet väntas drar i el under hård belastning.

Nästan, TDP är definerad vid en viss last, i princip aldrig vid max belastning. Det behöver inte ens gälla speciellt hård belastning. Därför är TDP-värdet oftast mycket lägre än maxförbrukningen. Blanda inte ihop TDP med TBP.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Patriksan:

Nästan, TDP är definerad vid en viss last, i princip aldrig vid max belastning. Det behöver inte ens gälla speciellt hård belastning. Därför är TDP-värdet oftast mycket lägre än maxförbrukningen. Blanda inte ihop TDP med TBP.

TDP är bara effekten kylaren minst måste hantera för att produkten ska fungera korrekt.

Se på bärbara datorer, deras peak-effekt kan överskrida deras TDP med en faktor 2-3! De fungerar ändå, p.g.a. det tar en del energi att värma saker kan de en kortare acceptera långt högre effekt än kylaren fixar, sen måste de throttla rätt rejält!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tycker att det är på allvar dags att sadla om och börja kika på energieffektivitet igen, istället för att bara pumpa in mer energi i grafikkorten.

Mitt 3090 Ti utvecklar så mycket värme, att det är i princip omöjligt för mig att spela på sommaren. Hettan blir olidlig och detta har aldrig varit ett problem för mig med tidigare generationers grafikkort. Tänker även på Kepler korten och mitt 660 Ti som jag nyligen tog i bruk igen, för min XP dator. Presterar nästan likvärdigt en GTX 580, men drar mycket mycket mindre ström.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tycker att det är på allvar dags att sadla om och börja kika på energieffektivitet igen, istället för att bara pumpa in mer energi i grafikkorten.

Mitt 3090 Ti utvecklar så mycket värme, att det är i princip omöjligt för mig att spela på sommaren. Hettan blir olidlig och detta har aldrig varit ett problem för mig med tidigare generationers grafikkort. Tänker även på Kepler korten och mitt 660 Ti som jag nyligen tog i bruk igen, för min XP dator. Presterar nästan likvärdigt en GTX 580, men drar mycket mycket mindre ström.

Effektiviteten har ju blivit bättre för varje år, finns bokstavligt talat en graf i varje grafikkortstest du kan titta på. Att du köper det fetaste kortet som kan dra mest har inget med effektivitet att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ja och du kan få liknande prestanda som ett 3090Ti med ett 4070S till markant lägre effekt, eller för all del mer prestanda än ett 3090Ti från ett 5070 när det kommer, också med långt mindre värmeutveckling. Det spåret finns fortfarande att välja om man vill. Men insisterar man på det absolut kraftfullaste från en given generation så kommer det dra en del ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Ja och du kan få liknande prestanda som ett 3090Ti med ett 4070S till markant lägre effekt, eller för all del mer prestanda än ett 3090Ti från ett 5070 när det kommer, också med långt mindre värmeutveckling. Det spåret finns fortfarande att välja om man vill. Men insisterar man på det absolut kraftfullaste från en given generation så kommer det dra en del ström.

Håller inte med.

För att jämföra jämlika kort, ett GTX 680 hade markant lägre effekt än 580, vilket är förståeligt då generationens främsta syfte var effektivisering av energiförbrukningen. En liknande utveckling ses även mellan 9xx och 10xx serierna, där ett 1080 drog mindre ström än ett 980.

Efter 10xx-serien har strömförbukningen dock bara stuckit iväg, på alla nivåer.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Håller inte med.

För att jämföra jämlika kort, ett GTX 680 hade markant lägre effekt än 580, vilket är förståeligt då generationens främsta syfte var effektivisering av energiförbrukningen. En liknande utveckling ses även mellan 9xx och 10xx serierna, där ett 1080 drog mindre ström än ett 980.

Efter 10xx-serien har strömförbukningen dock bara stuckit iväg, på alla nivåer.

Fast det där stämmer ju inte? I första inlägget jämförde du ett kort från ett lägre segment som presterar som ett högre till lägre effekt vilket du utan problem hittar vs ditt nuvarande 3090Ti. Sen drar du exemplet att 1080 drog mindre ström än 980, något som även hände i nuvarande generation där 4080 drar markant mindre ström men presterar långt bättre än 3080.

I korthet, du har fel och klagar på ett självförvållat problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Jag som i min naivitet trodde att förbrukningen kanske skulle gå ned, och inte upp.

Strömförbrukningen sett till prestanda går ju ner? Det kommer alltid finnas folk som vill ha maximal prestanda till varje pris. Att inte maxa deras arkitektur och sälja till dessa vore korkat. Förstår verkligen inte tankegången på er som inte förstår det.

Inget stoppar er från att köpa mer energieffektiva kort i lägre klass.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Men kan dom sluta tease:a och släppa kortet nångång. Jag lider varje gång jag kör flygsimulatorer i VR med 4090 bara. Dessutom kommer mitt nya headset vilken dag som helst med 2880 x 5760 pixlar... 4090 duger inte.

Permalänk
Medlem

Bra att de inte drar på med energi som galningar.

Är synd dock att Vram inte är något som går att lägga till på kort. För min hobby behöver jag 20+ och hittils är bara 90 serien aktuell, resten av kortet är inte lika viktigt dock så kör på en begagnad 3090. Däremot skulle de nya korten komma med bättre ai support så skulle man ju gärna uppgradera, men en ny 5090 blir det inte.

Skrivet av hockexx:

Strömförbrukningen sett till prestanda går ju ner? Det kommer alltid finnas folk som vill ha maximal prestanda till varje pris. Att inte maxa deras arkitektur och sälja till dessa vore korkat. Förstår verkligen inte tankegången på er som inte förstår det.

Inget stoppar er från att köpa mer energieffektiva kort i lägre klass.

Eller bara dra ner på strömmen i starkare. Av det jag upplevt får man ut mer på det. Dock inte kollat så noga på det så kan vara fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Är synd dock att Vram inte är något som går att lägga till på kort. För min hobby behöver jag 20+ och hittils är bara 90 serien aktuell, resten av kortet är inte lika viktigt dock så kör på en begagnad 3090. Däremot skulle de nya korten komma med bättre ai support så skulle man ju gärna uppgradera, men en ny 5090 blir det inte.

Eller bara dra ner på strömmen i starkare. Av det jag upplevt får man ut mer på det. Dock inte kollat så noga på det så kan vara fel.

Jag tror både amd och nvidia kommer börja sluta ge mer vram, båda jobbar med textur komprimering.

https://research.nvidia.com/labs/rtr/neural_texture_compressi...

https://www.wccftech.com/amd-ntbc-neural-texture-block-compre...

Det kommer tvinga hobby utövare att gå på workstation kort

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att det blir kul att se 5090 när 4090 var (och är) ett rejält monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Men köp det värsta kortet och undervolta då? Vad är problemet? Självklart vill de maxa.

Varför skall high end hålla tillbaka för att ni inte vill maxa era system? Helt galet. Köper jag high end vill jag ha ett kort som klarar referens och gärna lite till men jag vill även att det det skall vara nära maxat = bra binnat om jag köper det.

Köp lägre "tier" om det inte duger med high end då?

Skrivet av person:

Kommer va betydligt effektivare än 7900xtx som maxar 461w

Mit 7900 XTX drar runt 345-350W utan pill på power limit. Själv kör jag med lite lägre då prestandatappet är marginellt och jag får nästan 10C lägre hotspot temp. 461W är något eftermarknadskort med väldigt hög powerlimit.

Sen får vi ju alla hoppas att det är både effektivare och högre presterande.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Men köp det värsta kortet och undervolta då? Vad är problemet? Självklart vill de maxa.

Varför skall high end hålla tillbaka för att ni inte vill maxa era system? Helt galet. Köper jag high end vill jag ha ett kort som klarar referens och gärna lite till men jag vill även att det det skall vara nära maxat = bra binnat om jag köper det.

Köp lägre "tier" om det inte duger med high end då?

Mit 7900 XTX drar runt 345-350W utan pill på power limit. Själv kör jag med lite lägre då prestandatappet är marginellt och jag får nästan 10C lägre hotspot temp. 461W är något eftermarknadskort med väldigt hög powerlimit.

Sen får vi ju alla hoppas att det är både effektivare och högre presterande.

Xfx merc med powerlimit på max

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast vart är det relevant? Den risken finns om du drar 450 watt genom kontakten om den sitter fel, ända jag sagt är att kontakten klarar betyderligt mer än 600 watt så länge den är rätt monterad.

När det kommer till elsäkerhet och dylikt så ska det vara lätt att göra rätt och svårt att göra fel.
Speciellt om vi pratar om saker som vitt och brett är tillgängligt för vanliga konsumenter som inte är certifierade elektriker.

Du "erkände" ju själv att 12VHPWR var dåligt designad och lätt hamnar ur läge.

Erkände låter som konstigt ordval... låter ungefär som det är du som är ansvarig för 12VHPWR standarden... vilket jag inte menar.
Men vet inte vad jag ska kalla det.

Men jag upplever det som att 12VHPWR standarden är påstressad och att mer än fåtal fått smälta kontakter till sina 4090 tyder på att de är pågränsen till att ha en standard som håller vad den lovar.

Säg att du ska bygga en kran eller bro eller dylikt.
De får inte vara gjorda för att precis tåla den vikt de ska certifieras för utan måsta ha goda säkerhetsmarginaler.
Vad hade du tyckt om du hade varit på semester med familjen och ni åker bil över en bro och just då med övrig trafik så belastas bron 15% mer än den är officiellt certifierad för.
Om då bron kollapsar när ni är på den.
Är det okej för det var utanför officiell spec ?
Eller borde det funnits bättre säkerhetsmarginaler?

Nu har jag inte ett 4090 själv.
Men från vad man hört, bl.a. från den der8auer videon jag länkade tidigare i tråden, mm.
Att standarden har för dåliga marginaler i förhållande till vad de lovar.
(Standarden bör hålla mer än de officiellt lovar, med god marginal).

Det ska vara lätt att göra rätt och svårt att göra fel.
(åtminstone tillräckligt allvarliga fel att det är mer än att datorn inte startar eller dylikt).

Permalänk
Medlem

Smältpunkten är lägre för en del plaster, redan vid 60C börjar dem degradera.

Många andra vanliga platser runt 100C, koppar har 70C som max värde eller 120 för ALU har jag för mig.

Vilken plast de har till kontakten har jag dock ingen aning om

Vad menar du med "max värde" ?
För i meningen ovanför talar du om smältpunkt.

Smältpunkten för ren koppar är över 1000°C

Hade smältpunkten varit så låg som 70°C så hade det inte varit någon bra ide att använda koppar för kylare till CPU och GPU exempelvis.