Permalänk
Medlem

Dator Gaming budget 18k

Hej,

Min kompis ska köpa ny dator med budget på 18000 kr. Ingen kringutrustning, endast datorn med Windows.
Han ska använda Inets monteringsservice så alla komponenter måste finnas hos Inet. (Vill inte bygga själv och vill utnyttja Inets 2 års byggaranti)

Det är en gamingdator för varierat spelande såsom MMO, FPS och RPG, typ: New World, Baldurs 3, Tarkov, Helldiver 2 osv. Så en setup som klarar bredden och uppkommande spel i dessa kategorier.

Kom gärna med förslag! Tack på förhand!

Visa signatur

Alltid lika bra respons när man ber om hjälp här. Om jag ställt en fråga har jag alltid fått bra svar från flertalet hjälpsamma individer. Tack! Keep it up :)

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är att skippa Windows från Inet och köpa det på annat ställe online & installera själv, vilket bör ta typ 30 minuter, så sparar man runt 1400kr.

Blev lite över 18k men något liknande detta?
https://www.inet.se/datorbygge/b1535589/18k

Är budgeten strikt på 18k är det upp till dig vad du vill spara på. Cpu finns 8500g för c.a 500kr mindre, chassi kan du spara 150kr på, moderkort finns såklart billigare och kan spara upp till 800kr med MSI Pro B650M-B, SSD kan du ju köpa endast 1tb för 500kr mindre, samma med PSU, du kan skippa CPU-kylare helt ifall fläktljud inte är ett problem, eller så nedgraderar du gpun och kan påkosta annat lite till.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1535590/skirbo

Något sånt här kanske? Om man pallar pilla med windows själv så sparar man 1300:- ish. Bara att köpa en nyckel på valfri sida.

Edit: Gillar rwkk's bygge skarpt! Kör!

Permalänk
Medlem

Jag hade nog gjort så här för 18 000 kr.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/BjcrAe-YReJR01pKirPz1iQmzYs/skirbo

Windows 11: https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Permalänk
Medlem

Det är nog bäst att vänta till 31:a juli då nästa generations Ryzen CPU:er släpps.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanari:

Det är nog bäst att vänta till 31:a juli då nästa generations Ryzen CPU:er släpps.

September, Amd black friday deals. Heh skojar lite, visst är 2 månader mer än 2 veckor, men 9600x kommer säkerligen vara nästan 4000kr på lansering till september ändå så inte lönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

September, Amd black friday deals. Heh skojar lite, visst är 2 månader mer än 2 veckor, men 9600x kommer säkerligen vara nästan 4000kr på lansering till september ändå så inte lönt.

Det kan nog ske en prissänkning på 7600x i närtid iaf, i och med nysläppet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem

Stort tack för hjälpen alla som postat!
Ska tänka lite, får se med win, men dessa verkar som fina builds. Tror inte det blir aktuellt att vänta så länge

Visa signatur

Alltid lika bra respons när man ber om hjälp här. Om jag ställt en fråga har jag alltid fått bra svar från flertalet hjälpsamma individer. Tack! Keep it up :)

Permalänk
Medlem

Tjenixen vänner!

Alla tre alternativen har varit till stor hjälp. Min vän agerar fort, så han har nu beställt en dator!
TACKAR!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av skirbo:

Tjenixen vänner!

Alla tre alternativen har varit till stor hjälp. Min vän agerar fort, så han har nu beställt en dator!
TACKAR!

Vilken build blev det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av h9mpe:

Vilken build blev det?

Det blev en kombo av de 3 förslagen med det kraftfullare grafikkortet i Zalman-burken, jag har inte länken till köpet då det var polaren som köpte. Landade på 19,5k exkl. Win

Visa signatur