Jag hade en Mac Mini M1 med 8GB RAM och 256GB SSD. Jag använde den enbart för surfning, lite enkel photoshop, Microsoft Office och League of Legends. Fungerade hur bra som helst och den kändes alltid riktigt rapp.
När jag spelade League of Legends behövdes det swappas lite, men inte mycket. Eftersom den var stationär så använde jag en extern disk som alltid var ansluten där t.ex. bild-biblioteket, filmer och annat stort låg för att spara utrymme på den interna disken.
Dottern fick en Macbook Air M2 med 8GB och 256GB som funkar bra för ett Mediaprogram på gymnasiet där dom använder flera program från Adobes Creative Suite. Däremot blir det jäkligt dåligt med utrymme med The Sims 4 och alla expansioner installerade. Krävs lite swappande när hon spelar The Sims 4.
Jag har nu en Macbook Air M3 med 16GB och 512GB och där behöver jag inte swappa något alls för mina enkla ändamål.
Tycker att du ändå borde satsa på 16GB RAM för man kan alltid ansluta en SSD till datorn för att utöka utrymmet, även på resande fot.