Någon som har Win11 22h2 media creation tool?

Permalänk

För att nolla hårddisken så som den var vid köpes så måste jag ha Linux eller?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Vad exakt vill du göra och varför? Tycker det känns väldigt oklart.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Den beskrivning du gör av Diskpart kan du göra i Windows. En ny disk skall initieras först och därefter gör man en formatering med de inställningar för formateringen (som FAT/NTFS/exFAT med mera och klusterstorlek man önskar) som man önskar. Enklare och mindre risk för felhantering.

Att mounta en Windows ISO-fil och sedan kopiera över filerna gör inte USB-enheten startbar från BIOS. Startsektorn skapas inte vid en kopiering. Den måste skapas med ett kommando, antingen det man gör själv via Kommandotolken och Bootsec.exe eller med hjälp av ett program.

Förfarandet som du beskriver av Diskpart innebär att USB-enheten går att köras inifrån Windows men det går inte att starta upp datorn från enheten och installera Windows. Startsektorerna saknas!

Har man en gång fixat startsektorn på en USB-enhet kan man kopiera över filer bäst man vill så länge man inte tar bort startsektorn.
Startsektorn i en ISO-fil kommer inte med. Det gör den inte heller om man kopierar från en DVD.

Hur förklarar du då att jag har kunnat boota mina Windows-installationer från USB-minnet efter att ha formaterat det med diskpart så som 3rixon (bifogade bilden i mitt förra inlägg) och även andra här på forumet har beskrivit det. Har du testat själv eftersom du påstår att det inte fungerar?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

Vad exakt vill du göra och varför? Tycker det känns väldigt oklart.

Jag vill installera en clean install med win11 22h2 på min hårddisk så som den var vid köp från butik (just nu ligger det en korrupt win 23h2 på den)

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Marathonkillen:

Genom att använda MCT skapas en startbart USB-enhet utan att behöva tänka på något som måste fixas för att det skall fungera. Med Rufus får man "tänka" lite för att gör rätt. Är man ovan med Rufus är det enklast att använda MCT. Det viktiga, när man byter ut filerna på USB-enheten, är att inte formatera enheten eller radera de viktiga startfilerna som skapats.

Det går utmärkt att skapa ett startbart USB-minne med DiskPart men inte på det sätt som omnämns i tråden.
Man måste har tillgång till Windowsinstallationsfilerna. Med Kommandotolken avslutar man det man först gör med Diskpart genom att kopiera över de viktiga systemfilerna som krävs för att USB-enheten skall bli startbart.

Kommandot som krävs är:

Bootsect.exe /NT60 x där " x " är enhetsbeteckning för USB-enheten.

Det krävs också att man först flyttar Kommandotolken till mappen "Boot" i installationsfilerna för Windows. Det är därifrån som filerna kopieras till USB-enheten.

Men diskpart är ju onödigt att ens fundera på när MCT gör allt jobb åt en. Rufus är ju rätt rakt på också..

Skrivet av Twister86:

Jag vill installera en clean install med win11 22h2 på min hårddisk så som den var vid köp från butik (just nu ligger det en korrupt win 23h2 på den)

Varför måste det vara 22H2? Kolla in massgrave.dev

Permalänk

22h2 är fortfarande näst säkrast och stabilt och snabbare än 23h2

vill jag hålla min dator "säker" och "skyddad" finns det andra sätt att göra detta på än "windows"

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

men har ju pro så kan ju avaktivera updates , så måste och måste.. och i värsta fall om de skulle fixa 23h eller 24h blir bra så kan jag uppdatera. jag kan inte gå från 23h till 22h men jag kan gå från 22h till 23h om jag vill och sedan rollback om jag får prestanda problem. men om jag börjar vid 23h kan jag inte rollbacka till 22h.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Hur förklarar du då att jag har kunnat boota mina Windows-installationer från USB-minnet efter att ha formaterat det med diskpart så som 3rixon (bifogade bilden i mitt förra inlägg) och även andra här på forumet har beskrivit det. Har du testat själv eftersom du påstår att det inte fungerar?

Ja, jag har testat och det fungerar inte om jag inte utför kommandot Bootsect också i Kommandotolken.
Därför håller jag mig till Rufus eller MCT.

Det ni gör i DiskPart går lika bra att göra i Diskhanteraren i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Men diskpart är ju onödigt att ens fundera på när MCT gör allt jobb åt en. Rufus är ju rätt rakt på också..

Det får du ta upp med de som förespråkar DiskPart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

För att nolla hårddisken så som den var vid köpes så måste jag ha Linux eller?

Nej. Det kan du göra när du installerar Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Är det datorn du har i dina specifikationer i din profil, i7-2600K, var inte Windows 11 installerad när du köpte datorn. Den processorn kom långt före Windows 11.

Permalänk

update: Fungera fint och installera Win 22h2.

Visa signatur