Helgsnack: Vilka uppenbara datorfakta har du lärt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Att "DM" betyder direkt meddelande...
Trodde folk skrev fel, att man använder "PM" Privat meddelande

Men verkar som man kan använda både och

Alltid lär man sig något nytt!

Fattade inget när alla på radio höll på att säga DM.. Dm Dm dm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag kommer ihåg när en konsult visade mig Ctrl+r för att söka i kommandohistoriken istället för att pila uppåt femtioelva gånger som jag brukade göra annars. Funkar inte bara i Bash/Zsh utan också i PowerShell, åtminstone på min Mac.

Jösses vad smidigt, nu lärde jag mig nåt nytt! Istället för att skriva history | grep sökord femtioelva ggr per dag

Stort tack för det tipset!

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Felsökte vår internetanslutning och hamnade säkert en timme i google-träsket hur man _korrekt_ anslöt fiberkabeln till en SFP-kontakt med en sån där liten hake. Jag tyckte inte kontakten gick hela vägen in.

Det visade sig att det fanns ingen hemlighet. Alls. Det var verkligen bara att klicka i den. Felet visade sig finnas på ett annat ställe.

Permalänk

Ingen direkt Datorfakta utan snarare Swecfakta : )
I höstas så var det dags att uppgradera ifrån i7 6700k till en 13900k med en Z790 plattform.
Märkte ganska snart att datorn startas om lite då och då och fick även en del BSOD och misstänkte direkt att något med minneskonfigurationen var fel.

Kom hur som helst efter mycket felsökning och googlande och testning att 64GB med 4x16 inte alls var optimalt och inte lämpat för Asus Inbyggda XMP. Så xmp med lite underklockade minnen på 6400MHZ

Så ska ni köra z790 viktigt att ni undersöker minneskonfigurationen att den är kompatibel med moderkortet då allting är inte plug n play längre

Fick också andra erfarenheter att Fractal Design North är snygg men för liten även om det går att köra en 4090 i den

Visa signatur

[Case: Fractal Design North] [CPU: Intel Core i7 13900k] [MB: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI] [RAM: 4x16GB DDR5 DDR5 7200MHz CL34 Vengeance ][PSU: Seasonic Vertex GX 1000W] [GPU: ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming] [SSD: 2x WD Black SN850X 2TB Gen 4][Monitor:AORUS FO48U, Asus MG279Q] [Keyboard:Logitech G915][Mouse: Zowie EC2 Wireless, Logitech MX Master 3s][Headpohnes: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem

Lite pinsamt, men jag lärde mig nyligen att uttagen och kablarna på modulära nätaggregat inte är standardiserade. Det kan t.o.m. skilja med samma tillverkare. Som tur var lärde jag mig det på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Inte helt nytt direkt, men här är ett par sjukt praktiska shell-kommandon som jag kände att jag borde ha lärt mig mycket tidigare. Hoppas det kan hjälpa någon:

1. Att ersätta en del av en sträng i en variabel:
${variable/pattern/replacement} som t.ex. är nyttigt när man ska byta namn på filer:
for file in *.jpeg; do
mv $file ${file/jpeg/jpg}
done
Detta byter filändelse på alla .jpeg-filer till .jpg i stället. Jag blir fortfarande aldrig helt säker på parenteser i bash, men det ska alltså inte vara dollar inne i måsvingeparanteserna, även om file är namnet på variabeln.

2. Att gå tillbaka till förra sökväg med "cd -", eller ännu bättre med pushd och popd: https://unix.stackexchange.com/questions/77077/how-do-i-use-p...

Parameter Expansion (som det heter i Bash-manualen) är ett bra sätt att snabba upp sina scripts. Undvik att använda cut/sed/awk för småsaker och använd dessa istället:

$ Temp=kalle $ echo ${Temp/ka/pe} # Som du kan redan :-) $ echo pe${Temp#*a} # Ta bort från början, fram till första a. $ echo ${Temp%l*}as # Ta bort från slutet, från sista l. $ Siffra=5 && Test[Siffra]="kalle" # $-tecken före index behövs inte. $ echo ${Test[(Siffra+5)/2]} # Du kan räkna med index om du använda alla typer av parenteser :-) $ Temp="en rad med flera ord" $ set -- $Temp # Ett snabbt sätt att dela upp en sträng i sina beståndsdelar. $ echo $4

Nackdelen med att skriva fort är att man inte tar till sig små guldkorn som "cd -", jag ska försöka skärpa mig, några neuroner ska få byta plats framöver

Skrivet av MacAllan:

Bara lite nyfiken på hur du menar att detta är UPPENBARA saker för alla andra?

Visst är de uppenbara, om vi pratar Bash/Linux, och varför skulle vi inte det? Det finns sååå mycket mera bortom Windows peka-klicka skrivbord.

Permalänk
Medlem

Lärde mig Win+E för mindre än ett år sedan... Använder det väldigt många gånger per dag nu!

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

shift+högerklick i / på en mapp i Windows så kommer alternativet "öppna powershell/cmd här" upp. Så slipper man manuellt navigera eller kopiera sökvägen i cmd.

samma knep ger även "Copy as path" på filer och mappar, får man sökvägen till clipboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Lite pinsamt, men jag lärde mig nyligen att uttagen och kablarna på modulära nätaggregat inte är standardiserade. Det kan t.o.m. skilja med samma tillverkare. Som tur var lärde jag mig det på internet.

Vadå pinsamt?
Sata borde ju vara standardiserat även på ström sidan. Låter ju helvrickat om så inte är fallet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

I år har jag lärt mig att Intel pentium är 586-arkitektur. Penta betyder 5.

CTRL+BACKSPACE raderar hela ordet och inte bara senaste tecknet.

Att långpressa på mellanslagstangenten på iPhone förvandlar tangentbordet till en mus.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Parameter Expansion (som det heter i Bash-manualen) är ett bra sätt att snabba upp sina scripts. Undvik att använda cut/sed/awk för småsaker och använd dessa istället:

$ Temp=kalle $ echo ${Temp/ka/pe} # Som du kan redan :-) $ echo pe${Temp#*a} # Ta bort från början, fram till första a. $ echo ${Temp%l*}as # Ta bort från slutet, från sista l. $ Siffra=5 && Test[Siffra]="kalle" # $-tecken före index behövs inte. $ echo ${Test[(Siffra+5)/2]} # Du kan räkna med index om du använda alla typer av parenteser :-) $ Temp="en rad med flera ord" $ set -- $Temp # Ett snabbt sätt att dela upp en sträng i sina beståndsdelar. $ echo $4

Tack! Jättenyttigt!

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vadå pinsamt?
Sata borde ju vara standardiserat även på ström sidan. Låter ju helvrickat om så inte är fallet.

Förtydligande: Kontakterna mellan själva nätaggregatet och kabeln är inte standardiserade.
Kontakterna mellan själva enheten (SATA disk tex) och kabeln är förstås standardiserade

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

CTRL+BACKSPACE raderar hela ordet och inte bara senaste tecknet.

Den kan jag egentligen men glömmer ofta…
Den är ju rätt logiskt då CTRL+piltangenterna gör att man hoppar ett ord i taget.

Skrivet av Dockland:

Att långpressa på mellanslagstangenten på iPhone förvandlar tangentbordet till en mus.

Den har jag också lärt mig nyligen. Sjukt användbar
Av nån anledning ofta enklare att använda än att trycka och hålla inne mitt över texten för att få en markör.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Och kanske inte något lika själkvklart, men att man kan aktivera Windows gratis utan att köpa nyckel/licens på c.a 5-10 sekunder med copy paste länk/text på CMD vilket också är en laglig metod som Microsoft tipsat om själva.

Hur?

Skrivet av rwkk:

(däremot vet jag om det opassande funktionen om windows+tab öppnar ny windows skrivbordsflik, vilket jag råkat trycka i spel)

Inte kört Windows på ett par år iallafall. Men, växlar inte Win+Tab program som Ctrl+Tab gör, fast med annat utseende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Finns flera sätt men syftade på Hwid aktivation via eg. massgrave.

Skrivet av AlexCooper:

Inte kört Windows på ett par år iallafall. Men, växlar inte Win+Tab program som Ctrl+Tab gör, fast med annat utseende?

Ctrl+tab verkar ändra flikar, inget jag använt. Är alt+tab som ändrar program. Windows+tab tar upp skrivbordshistorik/"task view" (lite nyare) och visar alla flikar så man kan använda det för att byta program, men där man även kan öppna nya skrivbordsflikar. De verkar ha ändrat det, vet inte ifall jag tryckte på windows+tab två gånger, eller att jag klickade på vänster musknapp efter win+tab, men tidigare gjorde det att en ny skrivbordsflik skapades och man gick in i det. Testade det precis och nu verkar det vara lite svårare att råka göra det då man manuellt måste klicka med musen uppe på vänster hörn.

Men jag minns att jag flera gånger råkade göra det när jag spelade Warzone ett par år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag har trott detta är common knowledge sedan Windows 7 men ingen av mina kollegor eller kompisar visste om det så:

<Uppladdad bildlänk>

Basically, om du trycker Win+1 så öppnar du programmet du har pinnat längst till vänster i taskbaren. Win+2 är andra programmet från vänster, osv.
Detta betyder att om du tex pinnar Google Chrome i taskbaren och drar den längst till vänster kan du sedan trycka Win+1 för att öppna Chrome.

*mind blown*

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

I år har jag lärt mig att Intel pentium är 586-arkitektur. Penta betyder 5.

MIND BLOWN

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Ctrl+tab verkar ändra flikar, inget jag använt. Är alt+tab som ändrar program. Windows+tab tar upp skrivbordshistorik/"task view" (lite nyare) och visar alla flikar så man kan använda det för att byta program, men där man även kan öppna nya skrivbordsflikar. De verkar ha ändrat det, vet inte ifall jag tryckte på windows+tab två gånger, eller att jag klickade på vänster musknapp efter win+tab, men tidigare gjorde det att en ny skrivbordsflik skapades och man gick in i det. Testade det precis och nu verkar det vara lite svårare att råka göra det då man manuellt måste klicka med musen uppe på vänster hörn.

Men jag minns att jag flera gånger råkade göra det när jag spelade Warzone ett par år sedan.

Jag tror aldrig Windows+tab öppnat ett nytt virtuellt skrivbord om det är vad du menar?
Det har sin egen genväg Control+Windows+D
(kanske går att råka trycka in den i Warzone också?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tror aldrig Windows+tab öppnat ett nytt virtuellt skrivbord om det är vad du menar?
Det har sin egen genväg Control+Windows+D
(kanske går att råka trycka in den i Warzone också?)

Du har troligen rätt, jag kom ihåg fel. I alla fall kan man skapa nya virtuella skrivbord, vare sig med ctrl+win+d eller win+tab och klicka inte alla som vet om

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig precis att hälften av er inte förstod uppgiften

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

shift+högerklick i / på en mapp i Windows så kommer alternativet "öppna powershell/cmd här" upp. Så slipper man manuellt navigera eller kopiera sökvägen i cmd.

samma knep ger även "Copy as path" på filer och mappar, får man sökvägen till clipboard

Bra knep, men tänk om du behöver starta CMD som admin?
Då använder man Alt+F i utforskaren som man vill att CMD/powershell ska starta i.

Funkar nästan så i windows 11, där så har de tagit bort menyvalet mellan starta som admin eller inte. Så man måste ändra inställningarna för Terminal att alltid starta som admin.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 32GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Systemlagring: WD Black SN750 1TB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Upptäckte nyss att kalkylatorn i w11 har en valutaomvandlare.

Permalänk
Medlem

Uppenbart och uppenbart.
Men lärde mig precis att alla som Jobbar på NOC inte jobbar på samma företag. NOC står alltså för Network Operation Center

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.