Permalänk
Medlem

Täta fickplunta - O-ring

Jag har den här fickpluntan, som tyvärr över tid kan läcka lite när den ligger och guppar i golfbagen.

Jag tänkte att det inte skulle vara några större problem att hitta en packning eller o-ring att sätta i locket så det sluter tätt, men jag har svårt att hitta rätt kombo av storlek, FDA-godkänd, och säljer till privatpersoner...

Ex. FDA-godkänd och rätt storlek: https://webbshop.teknikprodukter.se/o-ring-10-0x2-5-epdm70-21... men inte till privatpersoner
Till privatpersoner och rätt storlek: https://www.kullagret.com/product/12-x-25-o-ring-epdm-2 men inte FDA-godkänd.

Någon som kan hjälpa mig att hitta rätt? Eller har någon annan lösning för att täta? Behöver ett yttermått på ca 15mm som tål lite single malt och upprepade åtskruvningar.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Beställ denna rulle åt mig kan jag 3D printa en o-ring till dig

https://formfutura.com/product/md-flex/

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Beställ denna rulle åt mig kan jag 3D printa en o-ring till dig

https://formfutura.com/product/md-flex/

Haha, då printar jag den själv då jag har skrivare också

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Haha, då printar jag den själv då jag har skrivare också

Också ett alternativ

Permalänk
Sötast

Då en ny plunta kostar 160:- så undrar jag inte om det är mer värt att bara köpa en ny? Då har du ju dessutom 8 shotglas!

Permalänk
Medlem

Om du har någon momentum butik i närheten eller liknande. Så är det bara glida in med oringen så löser dom det åt dig. Du bor ju i Mölndal såg jag. Åk till marconimotet så finns det en sådan butik bredvid swedol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Då en ny plunta kostar 160:- så undrar jag inte om det är mer värt att bara köpa en ny? Då har du ju dessutom 8 shotglas!

Nja, en ny likadan kommer ju ha samma problem Tänkte att jag skulle vara lite miljövänlig och lösa problemet både billigare och med mindre svinn.

Skrivet av julgranen:

Om du har någon momentum butik i närheten eller liknande. Så är det bara glida in med oringen så löser dom det åt dig. Du bor ju i Mölndal såg jag. Åk till marconimotet så finns det en sådan butik bredvid swedol.

Tack, får glida in med pluntan* då kanske, ser dock inte ut att vara för privatpersoner på deras hemsida

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En O-ring kommer slitas upp rätt snabbt av allt stängande och öppnande. Dessutom tenderar folk att dra den där sortens lock alldeles för hårt för en O-ring. Hade lagt en teflonbricka/skiva i locket istället

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

En O-ring kommer slitas upp rätt snabbt av allt stängande och öppnande. Dessutom tenderar folk att dra den där sortens lock alldeles för hårt för en O-ring. Hade lagt en teflonbricka/skiva i locket istället

Det finns ju flera material av o-ringar, inget som passar bättre? Är teflon säkert? En packning i locket var ju mitt andra alternativ, förmodligen bättre. Men jag har svårt att hitta passande produkter, vet du någon?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Nja, en ny likadan kommer ju ha samma problem Tänkte att jag skulle vara lite miljövänlig och lösa problemet både billigare och med mindre svinn.

Tack, får glida in med pluntan* då kanske, ser dock inte ut att vara för privatpersoner på deras hemsida

Jo. Du går in där med oringen bara. Har handlat där flera gånger. Dom har precis ALLT inom oringar. De som dom inte har beställs hem. De säljs styckvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Jo. Du går in där med oringen bara. Har handlat där flera gånger. Dom har precis ALLT inom oringar. De som dom inte har beställs hem. De säljs styckvis.

Men jag har ju ingen oring

Visa signatur

Permalänk
Sötast
Skrivet av ChipZ:

Ta då med pluntan.
Som andra företag/affärer så är de där för att sälja De hjälper dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Men du hade ju hittat en som du vet passar, då har du väl i alla fall mått på vad det är som du vill ha?

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till korken är ju just 'kork' kanske, eller en korkbricka i pluggen/locket beroende på hur det ser ut och hur det tätar - kork från korkträdet är ett material som är väl utprovat under hundratals år och med känd riskprofil (den avger nog mer ämnen av olika slag till bakomliggande vätskan än de flesta av de syntetiska materialen om man skall vara petig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Ja vad gör man då ?! Det som är intressant är såklart måtten på den nya oringen. Du måste ju ha något som man kan få fram mått på. Det går inte bara gå in och säga att jag vill ha en oring. Utan då får du motfrågan. Vilka mått?