Skrivet av Nauie:
Så problemet för elbilar på längre sträckor på motorväg är att de har en kort räckvidd och att det tar rätt lång tid att "tanka"? Så därför behöver de hålla ned hastigheten för att spara på energi och tid?
Går ju att planera runt, men känns som att det vore riktigt jobbigt om man planerade att köra en lång sträcka (1000+km).
Finns det någon elbil som har en räckvidd över 1000km i motorvägsfart?
Att ha en räckvidd på över 1000km i motorvägsfart är inte särskilt svårt. Allt som krävs är att stoppa in orimligt mycket batterier i bilen, som hade gjort bilen så dyr att ingen ville köpa den, och därför tillverkas sådana inte.
Hade jag velat köra 1000 km med min elbil, en Renault Mégane med batteri på 60 kWh, som egentligen är lite av en stadsbil som inte är optimerad för motorvägskörning på något sätt, hade det varit möjligt även om andra elbilar hade gjort det bättre.
Ett exempel på ett sådant scenario vore en enkel ruttplanering med ABRP från Stockholm till Bremen, en sträcka på 1077 km att det krävs fyra laddstopp:
- Gränna, 44 minuter
- Örkeljunga, 42 minuter
- Præstø (Danmark), 44 minuter
- Buddikate (Tyskland), 31 minuter
Laddtiderna är med 5 minuters "ställtid" inräknat, d.v.s. tiden det tar att parkera, gå ur bilen, koppla in, betala, koppla ur, köra iväg. Förutsättningarna är att man lämnar Stockholm med 100% batteri, och kommer fram till Bremen (där man rimligen kan parkera vid en destinationsladdare) med 10% batteri. Snabbladdstoppen laddar inte upp till 100%, utan bara så långt det behövs för att komma till nästa laddstopp. Detta för att batteriladdningen tar mycket längre tid om man ska upp till 100%, de sista procenten av laddningen tar längre tid och det är mer värt att bara köra vidare än att trycka till 100%.
(Det finns en förbättringspotential här, om färjan från Rødby till Puttgarden hade tillåtit elbilsladdning så hade man kunna skippa ett laddstopp på vägen. Möjlighet till elbilsladdning ombord finns redan på vissa färjor, så det är väl bara en tidsfråga tills det kommer.)
Det krävde inte mer planering än att göra en ruttplanering i en för ändamålet anpassad programvara. Många bilar kan även göra detta med den inbyggda GPS:en, med bättre eller sämre resultat beroende på bil.
Tar det längre än en fossilbil? Ja, det gör det. Stoppen sammanlagt är på cirka 2 timmar 40 minuter, men de flesta skulle inte sträckköra en resa på 1000 km helt utan pauser heller, så man får dra av summan av sådana stopp man ändå skulle gjort från skillnaden för att det ska bli rättvist. Detta är väldigt individuellt, och om man tycker att 2½ timme extra laddtid ovanpå 9½ timme körtid, är väldigt individuellt.
Min egna kalkyl är jag har valt en bil med en lång nog räckvidd att klara av de flesta resor jag gör med 100% batteri hemifrån. Några få behöver jag snabbladda en gång på vägen hem. Långresor gör jag så sällan att jag kan leva med några laddstopp. Jag hade kunnat valt en fossilbil istället, men med tanke på att jag bor i en stad och mina flesta resor är väldigt korta så hade den istället varit sämre i 99% av fallen, med hög bensinförbrukning p.g.a. kallstarter och korta resor. Det är något jag verkligen märkte av med min gamla Volvo S40 med flexifuelmotor, som jag köpte för några år sedan som en "placeholder"-bil, tills vi fick laddstolpar i BRF:en.
Och som sagt, den som verkligen vill köra långt väljer hellre en bil som är mer anpassad till detta. En Tesla Model 3 Long Range AWD skulle t.ex. klara av resan på två laddstopp med en total laddtid på cirka en timme. Jag kände inte behovet av att optimera för detta.
Och om vi återvänder till frågan om 1000 km på en laddning: hade du verkligen betalt för ett 3 gånger större batteri för att spara en timme på någon enstaka långkörning, jämfört med en Tesla Model 3 Long Range AWD? Det är därför sådana bilar inte finns.
OBS: Vintertid kan det krävas lite fler laddstopp eftersom energiförbrukningen går upp under vintern.