Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Beror på vilken bil man har men 20-30 min per stopp. Äldre elbilar som laddar långsamt närmar sig 40 min per stopp.

Sen beror det väl på batteristorlek och vikt då, men det låter ju som att du ändå sparar tid på att köra snabbt om det bara behövs två stopp.

Körde ett par hundra mil motorväg på semestern och såg ingen elbil som ens körde 130 på motorvägarna(Men en massa ICE bilar), därav min fråga.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Sen beror det väl på batteristorlek och vikt då, men det låter ju som att du ändå sparar tid på att köra snabbt om det bara behövs två stopp.

Körde ett par hundra mil motorväg på semestern och såg ingen elbil som ens körde 130 på motorvägarna(Men en massa ICE bilar), därav min fråga.

Det var det jag menade med "beror på vilken elbil man har". Det som spelar roll är hur snabbt du kan ladda och hur stort ditt batteri är.

Spontant skulle jag då säga att du inte känner igen alla elbilar. Jag ser dagligen elbilar på motorvägen som ligger 120-130. Sen finns det ju ganska många typer av bilar som ligger i lägre hastigheter, att det bara skulle vara elbilar blir ju lite löjligt att påstå i mitt tycke. Inte så att det är gratis att blåsa 130 med bensin/diesel heller och för vissa handlar det inte om att komma fram så fort som möjligt utan om ekonomi.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det var det jag menade med "beror på vilken elbil man har". Det som spelar roll är hur snabbt du kan ladda och hur stort ditt batteri är.

Spontant skulle jag då säga att du inte känner igen alla elbilar. Jag ser dagligen elbilar på motorvägen som ligger 120-130. Sen finns det ju ganska många typer av bilar som ligger i lägre hastigheter, att det bara skulle vara elbilar blir ju lite löjligt att påstå i mitt tycke. Inte så att det är gratis att blåsa 130 med bensin/diesel heller och för vissa handlar det inte om att komma fram så fort som möjligt utan om ekonomi.

Börjar kännas som en privat konversation detta
Men nej jag känner inte igen alla elbilar, men jag känner igen de flesta bilar, jag vet vad de flesta modellbeteckningar betyder, och om någon bil ligger över hastighetsbegränsningen när jag kör om dem lägger jag extra märke till vilken bil det är, hur många som sitter i bilen, hur deras backspeglar och instrumentpanel ser ut, hur mycket packning de har osv. Det är självbevarelsedrift.
Samt att jag pratar om trafik nattetid*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle säga att det ändå inte supermycket större skillnad mellan en BEV och ICE än mellan bensin och diesel. De två senare skiljer rätt ordentligt i utformning av motor

Du hade väl en EX40 om jag minns rätt, och den är ju egentligen en fossilbil med elmotor. Framtiden för elbilar är däremot konstruktioner som Teslas.

I en fabrik som bygger dieselbilar och bensinbilar lyfter samma montörer motorerna till samma ställe i samma chassin.
Skillnaderna är så små att det inte är några större problem att bygga dem inte bara i samma fabrik men till och med på samma produktionslina.

En optimal BEV är däremot fundamentalt annolunda vs en ICE. Det är hundratals meter med monteringsbana som inte behövs för den ena vs den andra.

För att kringgå detta problemet har vissa elbilar fossilbilchassi med en elmotor i samma utrymme som annars har fossilmotor och knör in batterier där det får plats. Det gör det lättare att producera dem i samma fabriker som redan tillverkar deras fossilvarianter, men det är också anledningen till att det tar för lång tid och blir för dyrt i jämförelse med ex. Tesla.

En "riktig" BEV-plattform kan relativt enkelt bli bas för allt från kombis och sport-coupes till familje-suvs och vans eftersom drivlinan är Mattel-hot-wheels-liknande separat från chassit.

Skrivet av Yoshman:

Samma Volvo XC40 väger ca 1600-1700 kg med bensinmotor medan den väger 2200 kg med batteri. Liknande relativa skillnad hos Hyundai Kona.

idag är det en rätt rejäl skillnad i vikt. Det borde vara prio#1 att försöka minska vikten hos BEV.

Håller helt med om detta.

Skrivet av Yoshman:

"Problemet" här är att BEV just nu kräver (beroende vem man ska tro på) 4-6 gånger mer mineraler/metaller jämfört med ICE i tillverkning (Al/Fe inte medräknat). Det är ett problem när det skalas upp rejält.

Vet inte om jag håller med om detta. När något är en bristvara använder man något annat (har hänt) eller utvinner mer (har också hänt) eller börjar återvinna det man har (återigen, görs i dag). Så det kanske blir ett problem när det skalas upp men kanske inte. Norge hittade precis en stor förekomster av sällsynta jordartsmetaller exempelvis.

Och återigen när du målar upp potensiella problem i framtiden med BEV vs ICE får du inte glömma att ICE eldar över 10 miljarder liter olja årligen redan nu. Hundratusentals dödsfall antas bero på föroreningar från från ICE.

Det verkar förvånansvärt lätt att glömma detta i en diskussion om ICE vs BEV, det är ett återkommande fenomen inte bara här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nauie:

Så problemet för elbilar på längre sträckor på motorväg är att de har en kort räckvidd och att det tar rätt lång tid att "tanka"? Så därför behöver de hålla ned hastigheten för att spara på energi och tid?

Går ju att planera runt, men känns som att det vore riktigt jobbigt om man planerade att köra en lång sträcka (1000+km).

Finns det någon elbil som har en räckvidd över 1000km i motorvägsfart?

Att ha en räckvidd på över 1000km i motorvägsfart är inte särskilt svårt. Allt som krävs är att stoppa in orimligt mycket batterier i bilen, som hade gjort bilen så dyr att ingen ville köpa den, och därför tillverkas sådana inte.

Hade jag velat köra 1000 km med min elbil, en Renault Mégane med batteri på 60 kWh, som egentligen är lite av en stadsbil som inte är optimerad för motorvägskörning på något sätt, hade det varit möjligt även om andra elbilar hade gjort det bättre.

Ett exempel på ett sådant scenario vore en enkel ruttplanering med ABRP från Stockholm till Bremen, en sträcka på 1077 km att det krävs fyra laddstopp:

- Gränna, 44 minuter
- Örkeljunga, 42 minuter
- Præstø (Danmark), 44 minuter
- Buddikate (Tyskland), 31 minuter

Laddtiderna är med 5 minuters "ställtid" inräknat, d.v.s. tiden det tar att parkera, gå ur bilen, koppla in, betala, koppla ur, köra iväg. Förutsättningarna är att man lämnar Stockholm med 100% batteri, och kommer fram till Bremen (där man rimligen kan parkera vid en destinationsladdare) med 10% batteri. Snabbladdstoppen laddar inte upp till 100%, utan bara så långt det behövs för att komma till nästa laddstopp. Detta för att batteriladdningen tar mycket längre tid om man ska upp till 100%, de sista procenten av laddningen tar längre tid och det är mer värt att bara köra vidare än att trycka till 100%.

(Det finns en förbättringspotential här, om färjan från Rødby till Puttgarden hade tillåtit elbilsladdning så hade man kunna skippa ett laddstopp på vägen. Möjlighet till elbilsladdning ombord finns redan på vissa färjor, så det är väl bara en tidsfråga tills det kommer.)

Det krävde inte mer planering än att göra en ruttplanering i en för ändamålet anpassad programvara. Många bilar kan även göra detta med den inbyggda GPS:en, med bättre eller sämre resultat beroende på bil.

Tar det längre än en fossilbil? Ja, det gör det. Stoppen sammanlagt är på cirka 2 timmar 40 minuter, men de flesta skulle inte sträckköra en resa på 1000 km helt utan pauser heller, så man får dra av summan av sådana stopp man ändå skulle gjort från skillnaden för att det ska bli rättvist. Detta är väldigt individuellt, och om man tycker att 2½ timme extra laddtid ovanpå 9½ timme körtid, är väldigt individuellt.

Min egna kalkyl är jag har valt en bil med en lång nog räckvidd att klara av de flesta resor jag gör med 100% batteri hemifrån. Några få behöver jag snabbladda en gång på vägen hem. Långresor gör jag så sällan att jag kan leva med några laddstopp. Jag hade kunnat valt en fossilbil istället, men med tanke på att jag bor i en stad och mina flesta resor är väldigt korta så hade den istället varit sämre i 99% av fallen, med hög bensinförbrukning p.g.a. kallstarter och korta resor. Det är något jag verkligen märkte av med min gamla Volvo S40 med flexifuelmotor, som jag köpte för några år sedan som en "placeholder"-bil, tills vi fick laddstolpar i BRF:en.

Och som sagt, den som verkligen vill köra långt väljer hellre en bil som är mer anpassad till detta. En Tesla Model 3 Long Range AWD skulle t.ex. klara av resan på två laddstopp med en total laddtid på cirka en timme. Jag kände inte behovet av att optimera för detta.

Och om vi återvänder till frågan om 1000 km på en laddning: hade du verkligen betalt för ett 3 gånger större batteri för att spara en timme på någon enstaka långkörning, jämfört med en Tesla Model 3 Long Range AWD? Det är därför sådana bilar inte finns.

OBS: Vintertid kan det krävas lite fler laddstopp eftersom energiförbrukningen går upp under vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Man har kört färbränningsbilar på vätgas sedan hedenhös, behövs knappt några modifikationer alls.
Men varför gå en omväg?
När du ändå har vätgas som bränsle kan du lika gärna ha en bränslecell och elmotorer.

Enkel, billig och fungerande teknik, bränslecell en kan ta över när den är mer redo och har ett pris folk har rådd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Så problemet för elbilar på längre sträckor på motorväg är att de har en kort räckvidd och att det tar rätt lång tid att "tanka"? Så därför behöver de hålla ned hastigheten för att spara på energi och tid?

Går ju att planera runt, men känns som att det vore riktigt jobbigt om man planerade att köra en lång sträcka (1000+km).

Finns det någon elbil som har en räckvidd över 1000km i motorvägsfart?

Skulle gissa att det inom ganska snar framtid kommer bilar som klara 100 mil på en laddning och då även motorväg.
Kinesiska Nio har ju gjort ett test med deras semi solid state på 150 kWh där dom kört 3 sträckor som samtliga var över 100 mil.
Kanske inte motorväg hela sträckan, men en snitthastighet runt 80 km/h och toppfart på 110-120 km/h klarades alla sträckorna utan laddning längs vägen.
https://alltomelbil.se/nio-et7-klarade-100-mil-i-riktig-rackv...

Sen om jag inte är fel på det förväntas riktiga solid state batteri vara ännu bättre, men det får vi nog vänta på ytterligare några år.
Sen är väl inte heller det batteriet som användes i testen helt klart för den stora marknaden ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Så om du ska köra runt 100mil, och börjar med fulladdat batteri och snittar säg 125km/h, hur lång tid måste du spendera vid en laddstolpe? Gissningsvis

Här har du lite svar med en ny bil som laddar bra.
https://alltomelbil.se/audi-q6-e-tron-briljerar-i-langfardste...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Skulle gissa att det inom ganska snar framtid kommer bilar som klara 100 mil på en laddning och då även motorväg.
Kinesiska Nio har ju gjort ett test med deras semi solid state på 150 kWh där dom kört 3 sträckor som samtliga var över 100 mil.
Kanske inte motorväg hela sträckan, men en snitthastighet runt 80 km/h och toppfart på 110-120 km/h klarades alla sträckorna utan laddning längs vägen.
https://alltomelbil.se/nio-et7-klarade-100-mil-i-riktig-rackv...

Sen om jag inte är fel på det förväntas riktiga solid state batteri vara ännu bättre, men det får vi nog vänta på ytterligare några år.
Sen är väl inte heller det batteriet som användes i testen helt klart för den stora marknaden ännu.

Skrivet av MacAllan:

100mil på 9.5 timmar, inte illa om man måste åka igenom Oslo, plus att han stannade och laddade fyra gånger också. Måste ha kört snabbt nog för att tappa körkortet bitvis för att lyckas med den tiden(Vilket är väldigt ovanligt för elbilsförare).

Missuppfatta mig rätt, jag hade gärna kört en elbil! Tror snittsträckan jag kör är under sju mil om man räknar alla resor. Men att spendera pengar nog för att köpa ett hus för en bil som gör mig långsammare känns inte vettigt.

Hade det funnits nån elbil med en räckvidd på ca 50mil för under 250kkr hade den varit intressant att ha i tandem med min bensinbil. Men nja, kostar ju lite mer än så, och pengarna man eventuellt sparar i "bränsle" är ju knappt nämnvärt i förhållande till inköpet.

Synd att det inte finns en struktur för vätgasbilar, hade varit ett väldigt intressant alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tyvärr kommer de flesta nog bara drömma om dessa bilar då de är väldigt dyra. När de säljs i begagnat skick så är batteriet nog halvdött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Missuppfatta mig rätt, jag hade gärna kört en elbil! Tror snittsträckan jag kör är under sju mil om man räknar alla resor. Men att spendera pengar nog för att köpa ett hus för en bil som gör mig långsammare känns inte vettigt.

Hade det funnits nån elbil med en räckvidd på ca 50mil för under 250kkr hade den varit intressant att ha i tandem med min bensinbil. Men nja, kostar ju lite mer än så, och pengarna man eventuellt sparar i "bränsle" är ju knappt nämnvärt i förhållande till inköpet.

Synd att det inte finns en struktur för vätgasbilar, hade varit ett väldigt intressant alternativ.

Gör en fullständig kalkyl över en årskostnad så ska du se att du kommer bli förvånad, man kan lägga relativt mycket mer på inköp av en elbil utan att totalkostnaden blir högre än mot en ICE.
Det förutsätter visserligen att du kan ladda hemma.

Skrivet av Silles:

Tyvärr kommer de flesta nog bara drömma om dessa bilar då de är väldigt dyra. När de säljs i begagnat skick så är batteriet nog halvdött.

Nu var ju Q6:an mest ett exempel på vad ny teknik för elbilar klarar och det kommer säkert billigare elbilar med samma typ av förmåga att ladda snabbt, finns ju redan bilar som är något billigare som laddar i princip lika snabbt

Varför skulle batteriet vara halvdött på en begagnad?
Myten om att batteriet inte håller under lång tid på en elbil har ju dödats om och om igen i diverse tester, dom tappar betydligt mindre och långsammare än vad man trott från början.
Finns ju elbilar som gått över 70000 mil och har mer än 70% av batteriet kvar och en normalt begagnad elbil som är ca 5 år har ju över 90% kvar om den inte är misskött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Gör en fullständig kalkyl över en årskostnad så ska du se att du kommer bli förvånad, man kan lägga relativt mycket mer på inköp av en elbil utan att totalkostnaden blir högre än mot en ICE.
Nu var ju Q6:an mest ett exempel på vad ny teknik för elbilar klarar och det kommer säkert billigare elbilar med samma typ av förmåga att ladda snabbt, finns ju redan bilar som är något billigare som laddar i princip lika snabbt

Finns det någon bra sida för att göra en enkel kalkyl på kostnaden?

PS. Just nu har jag en Mazda 2 med 7500 mil på mätaren med 0kr i lån och en försäkring som kostar knappt 3500kr per år. Jag skulle bli väldigt överraskad om en elbil skulle vara billigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Finns det någon bra sida för att göra en enkel kalkyl på kostnaden?

PS. Just nu har jag en Mazda 2 med 7500 mil på mätaren med 0kr i lån och en försäkring som kostar knappt 3500kr per år. Jag skulle bli väldigt överraskad om en elbil skulle vara billigare.

Du kan ju inte jämföra en ny bil med en begagnad som redan är betald, spelar ingen roll vilken drivlina du väljer så blir det dyrare.

Det jag menar är att om du skall köpa en ny bil så kan du spendera mer på inköpskostnaden för en elbil än på en ICE och få samma eller billigare totalkostnad trotts att den kostar mer att köpa.

Många rekommenderar Teslakalkylen för att göra en kalkyl, finns även några andra om du googlar på det.
https://teslakalkylen.se/dashboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Varför skulle batteriet vara halvdött på en begagnad?
Myten om att batteriet inte håller under lång tid på en elbil har ju dödats om och om igen i diverse tester, dom tappar betydligt mindre och långsammare än vad man trott från början.
Finns ju elbilar som gått över 70000 mil och har mer än 70% av batteriet kvar och en normalt begagnad elbil som är ca 5 år har ju över 90% kvar om den inte är misskött.

Jag har även läst om elbilar (tror det var Nissan leaf) som är ca 3 år och förlorat ca 20-40% av sin kapacitet, så det är knappast en myt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silles:

Jag har även läst om elbilar (tror det var Nissan leaf) som är ca 3 år och förlorat ca 20-40% av sin kapacitet, så det är knappast en myt.

Nissan Leaf är vad jag vet den enda elbil som kör med budgetlösningen att luftkyla batterierna. Det är extremt dåligt för batteriets hållbarhet.

Alla andra elbilar kör vätskekylda batterier och har därmed avsevärt mycket mindre degradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silles:

Finns alltid undantag, myten är att det är vanligt och att det drabbar alla elbilar.
I princip alla elbilar har idag en garanti på runt 8 år att batteriet inte går under 70%, det har även gjorts mängder av tester på detta och jag har sett någon som gått under ca 85% utan att batteriet varit felaktigt.
Både batteri och BMS utvecklas ständigt vilket gör att i dom flesta falla kommer batteriet överleva karossen och därmed inget att oroa sig för.

Permalänk
Avstängd

För mig som vill lägga som mest 30K kronor på en bil som förhoppningsvis håller i minst 5 år utan några större raparationer, rost mm, drabbar väl troligen bensin- dieselbilar lika mycket, så väl valet ganska givet. Om jag skulle ENBART se på bilköpet som en ekonomisk investering så skulle jag nog satsa på en gammal dieselMerca kombi från sent 80-tal alt en gammal Volvo. Fast jag personligen är väldigt kritisk till Volvo i allmänhet då jag tycker de är jävligt trista bilar. Dvs inte nämnvärt roliga varken att köra fast något roligare att äga ur en ren ekonomisk synvinkel.

Nej, jag tror att batteribilen är stendöd inom 25 år. Elektricitet i form av energi producerad av kärnkraft i synnerhet, är inte framtiden. I vart fall inte sett på dagens kärnkraft där avfallet måste lagras i uppåt hundratalet år. Möjligtvis om avfallet görs 100% ofarligt. Tänker på vad som händer om terroristerna skulle göra en gemensan auktion och bomba/spränga hundratals, kanske tusentals kärnkraftverk? Frågan är ju inte OM det kommer att hända utan NÄR det kommer att hända? Enbart framtiden kan ge svar?

Nej, jag får nog fortsätta att köra min gamla skattebefriade bensinkärra åtskilliga år framöver. Den kostar mig inte nämnvärt många kronor per år trots att jag kör mer än 2,5K mil per år.

Njut av sommaren! Antalet soltimmar minskar för varje dag och snart är hösten och vintern här igen.

PEACE

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Du hade väl en EX40 om jag minns rätt, och den är ju egentligen en fossilbil med elmotor. Framtiden för elbilar är däremot konstruktioner som Teslas.

Vilket initialt kändes lite sådär, men man gjorde ett rätt stort lyft i effektivitet med 2024 års modell (är den vi har) när man bytte elmotor samt gjorde standard och ER-versionen bakhjulsdriven i stället för framhjulsdriven.

Föredrar klart insidan på den bilen över de flesta andra "riktiga" elbilar, allt för många av de senare känns rätt mycket som en busskur med en ipad på insidan vilket inte matchar prislappen man får betala...

Skrivet av 0cool:

Vet inte om jag håller med om detta. När något är en bristvara använder man något annat (har hänt) eller utvinner mer (har också hänt) eller börjar återvinna det man har (återigen, görs i dag). Så det kanske blir ett problem när det skalas upp men kanske inte. Norge hittade precis en stor förekomster av sällsynta jordartsmetaller exempelvis.

Och återigen när du målar upp potensiella problem i framtiden med BEV vs ICE får du inte glömma att ICE eldar över 10 miljarder liter olja årligen redan nu. Hundratusentals dödsfall antas bero på föroreningar från från ICE.

Det verkar förvånansvärt lätt att glömma detta i en diskussion om ICE vs BEV, det är ett återkommande fenomen inte bara här.

Fast vi två är väl i alla fall helt med på att det inte är någon diskussion kring att vi ska bort från olja? Det vi inte är överens om är huruvida även ICE måste elimineras.

Och angånde BEV: hur kan man inte tycka det är ett problem, oavsett vad det handlar om, när man måste använda heltalsfaktorer mer resurser på något som i grunden löser samma problem?

Sett till jordens idag kända reserver finns det tillräckligt med råmaterial för den planerade utrullningen av BEV närmaste 20 åren.

Men just nu saknas det hyfsat stor produktionskapacitet att nå målet man satt redan för 2030, vilket är ett problem givet att det tar typiskt 5-7 år att få igång en ny gruva.

Det kanske också pekar på att man eventuellt borde ha någon form av plan B. För huvudmålet är inte att införa BEV, det är att få ned CO2-utsläpp.

Skrivet av 0cool:

Det är inte sant, man får även billigare bilar, effektivare produktion, mindre förorening, tystare storstäder, man blir av med tankbiltrafik, risken för explosioner och giftiga utsläpp på olika ställen i distributionskedjan - bara för att nämna några saker som är stora fördelar.

Om det är målet är vi inte riktigt framme...

Just nu är BEV dyrare, de producerar mer PM10 (då majoriteten kommer från non-tailepipe emission som ökar med högre vikt), elbilar kommer behöva gör mer oväsen i städer då de står för en oproportionerlig stor andel av olyckor mellan bil och oskyddade trafikanter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du kan ju inte jämföra en ny bil med en begagnad som redan är betald, spelar ingen roll vilken drivlina du väljer så blir det dyrare.

Det jag menar är att om du skall köpa en ny bil så kan du spendera mer på inköpskostnaden för en elbil än på en ICE och få samma eller billigare totalkostnad trotts att den kostar mer att köpa.

Många rekommenderar Teslakalkylen för att göra en kalkyl, finns även några andra om du googlar på det.
https://teslakalkylen.se/dashboard

Nej det håller jag med om Men en bättre begagnad bil som min nu är, är mycket billigare än en ny elbil. Och som jag sa innan hade jag gärna haft en elbil, men de kostar för mycket och har för kort räckvidd för min användning.

men att en elbil som kostar 100-200kkr mer än ett ICE dito skulle vara billigare har jag väldigt svårt att se. Det är väl mest bara kostnaden för bränsle/el som man kan spara på? Hur många månader tar det att spara in 100/200kkr i bränslekostnader?

Om vi inte tänker på värdeminskning osv utan bara kollar på laddning/tankning, med ett genomsnitt på 2500mil/år, hur många år tar det innan man sparar in på bränslekostnad?

Lån och leasing undviker jag i alla led.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

men att en elbil som kostar 100-200kkr mer än ett ICE dito skulle vara billigare har jag väldigt svårt att se. Det är väl mest bara kostnaden för bränsle/el som man kan spara på? Hur många månader tar det att spara in 100/200kkr i bränslekostnader?

Om vi inte tänker på värdeminskning osv utan bara kollar på laddning/tankning, med ett genomsnitt på 2500mil/år, hur många år tar det innan man sparar in på bränslekostnad?

Lån och leasing undviker jag i alla led.

Räkna på årskostnaden så får du ju se vad det skiljer, kan inte svara på var gränsen går för att kostnaden blir samma.

Hur lång tid det tar beror ju på hur man kan ladda och till vilket pris, för en som laddar hemma i område 1 eller 2 går det ju betydligt snabbare än för en som måste snabbladda desto mer, så den får du räkna på själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vilket initialt kändes lite sådär, men man gjorde ett rätt stort lyft i effektivitet med 2024 års modell (är den vi har) när man bytte elmotor samt gjorde standard och ER-versionen bakhjulsdriven i stället för framhjulsdriven.

Föredrar klart insidan på den bilen över de flesta andra "riktiga" elbilar, allt för många av de senare känns rätt mycket som en busskur med en ipad på insidan vilket inte matchar prislappen man får betala...

Busskur med ipad! Rolig formulering och jag måste faktiskt hålla med. De teoretiska fördelarna med större frihet att utforma en vettig interiör har i praktiken utnyttjats på ett rätt tråkigt sätt än så länge. De trevligaste elbilarna att sitta i är ofta de där man utgick från en bensinbil.

Dock hoppas jag att det är ett övergående fenomen som bygger på att fossilbiltillverkarna har enorma kostnader för övergången till elbilar som de på alla sätt försöker hämta in snabbast möjligt. Ford har ju enligt vissa källor enorma problem med lönsamheten för sina elbilar trots att de är några av de dyraste Fordarna som gjorts och fortfarande har Ford-standard på interiör och annat.

Jag tror vi är 2-3 år från att se elbilar ligga på ungefär samma priser som lika påkostade bensinbilar brukade göra, möjligen med lite påslag eftersom återförsäljarna kommer vilja roffa åt sig en del av den bränslebesparingen som de vet kunderna räknar in när de budgeterar.

Skrivet av Yoshman:

Fast vi två är väl i alla fall helt med på att det inte är någon diskussion kring att vi ska bort från olja? Det vi inte är överens om är huruvida även ICE måste elimineras.

Jag känner mig trygg på det ja, men när man ser en lösning på ett enormt problem och någon säger "här är ett möjligt problem med lösningen" kan det lätt tolkas som att man säger "vänta med lösningen".

Jag tycker inte vi skall vänta i nuläget, jag tycker det skall in alla investeringar samhället kan mobilisera för att se till så att den sista avgasbilen försvinner från städerna snarast. En generation som slipper veta vad avgaser och motorbuller i morgonrushen är kan inte födas snabbt nog, och jag vill hinna uppleva det själv också. Det är kul när det händer så stora (positiva!) förändringar och man får vara med om det.

Jag minns ljudet av morgonrusningen i en storstad, trafiken, lastbilarna, mopederna - vore kul om någon gör en inspelning typ "centrala Frankfurt 2010 vs 2030".

Skrivet av Yoshman:

Men just nu saknas det hyfsat stor produktionskapacitet att nå målet man satt redan för 2030, vilket är ett problem givet att det tar typiskt 5-7 år att få igång en ny gruva.

Är det verkligen det eller är det tidningsankor? Exakt det argumentet för Kobolt försvann ju exempelvis men artiklar från 2020 och äldre ligger ju kvar och sprider felaktig information.

Det påstår på sina håll att produktionskapaciteten på diverse nyckelkomponenter, batterier inte minst, överstiger världsefterfrågan redan nu, trots att massor med fabriker och gruvor inte är klara. Det kan förstås också vara skrönor eller så beror det på den globala dippen i bilförsäljning - men kanske är det inget problem i närtid trots farhågor.

Seriösa publikationer har ju argumenterat att elbilar enbart kan drivas på kolkraft eftersom det tar för lång tid att bygga andra kraftverk så sent som 2012. Det publiceras myyyyycket rappakalja tack vare publish-or-perish-kulturen inom akademin, så man måste vara brutalt källkritisk för att inte bli vilseledd.

Skrivet av Yoshman:

Det kanske också pekar på att man eventuellt borde ha någon form av plan B. För huvudmålet är inte att införa BEV, det är att få ned CO2-utsläpp.

Ändra det till "alla utsläpp" så signerar jag.

For the record, om något alternativ till BEV (som grön-vätgas-ICE) lyckas få fotfäste på marknaden och påskyndar fossilernas utfasning så har jag inga problem med det alls. Jag ser dock inte hur det kan hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Finns alltid undantag, myten är att det är vanligt och att det drabbar alla elbilar.
I princip alla elbilar har idag en garanti på runt 8 år att batteriet inte går under 70%, det har även gjorts mängder av tester på detta och jag har sett någon som gått under ca 85% utan att batteriet varit felaktigt.
Både batteri och BMS utvecklas ständigt vilket gör att i dom flesta falla kommer batteriet överleva karossen och därmed inget att oroa sig för.

Fast det drabbar alla elbilar det kanske tar längre tid fär vissa modeler och beroende var de används men batterierna förlorar kraft för varje år, därör är det ingen myt.

Nissan leaf var ju ett försök att göra elbilen tillgänglig för folk som bara har en normal stor plånbok att lägga på bilen.

Den där garantin verkar okså vara beronde av att man t.ex har ett varm garage för bilen på Vintern, de flesta svenskar har inte det. Jag gissar att det finns fler saker som är problemetatiska som bilisternas konsumentorganisation M Sverige har redan tagit up.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Det beror förstås på många faktorer som kan slå rätt mycket. Med rimliga förutsättningar (du kan ladda hemma och din fossilbil är inte en VW Lupo 3l diesel ) så skulle jag tro att du sparar någonstans 30-35 000 per år i bränslekostnader med elbil vs bensinbil om du kör 2500 mil per år. Se dock upp med försäkring för elbilar, särskilt Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silles:

Fast det drabbar alla elbilar det kanske tar längre tid fär vissa modeler och beroende var de används men batterierna förlorar kraft för varje år, därör är det ingen myt.

Nissan leaf var ju ett försök att göra elbilen tillgänglig för folk som bara har en normal stor plånbok att lägga på bilen.

Den där garantin verkar okså vara beronde av att man t.ex har ett varm garage för bilen på Vintern, de flesta svenskar har inte det. Jag gissar att det finns fler saker som är problemetatiska som bilisternas konsumentorganisation M Sverige har redan tagit up.

Att batteriet minskar stämmer, myten är att det går snabbt och att batteriet behöver bytas efter ett par år, som jag sa så kommer troligen batteriet överleva karossen på dom flesta bilarna.

Garantin är inte beroende av att man har varmgarage, den är beroende av att du sköter laddning mm enligt instruktionsboken.
Vad det skulle vara för fler saker som är "problematiska" vet jag inte, du får gärna nämna vad det skulle vara.

Permalänk
Medlem

Bara en kanske meningslös betraktelse från årets semestertripp.
Vi kan sitta och diskutera oss blå huruvida BEV eller ICE bilar är bäst eller sämst här uppe i Sverige/Norden.
Om vi alla imorgon skulle byta till BEV bilar/transporter så skulle det knappt märkas på det stora hela.

Från Tyskland och söder/öster ut är det glest med elbilar och ju längre söder/öster ut, detso äldre och smutsigare bilar/fordon.
Miljön kommer inte räddas av BEV fordon, det krävs något helt annat (tänk bara på alla kolkraftverk i Kina, Indien mfl, nedsmutsningen i haven och så vidare ...).

Så kör ni vidare med er bensin/diesel-bil och var nöjd så länge du kan göra det.
Har du en elbil, njut av den och känn hur du bidrar(?) med något som 99% av världens befolkning inte skulle ha möjlighet till ens om de velat.
Diskussion kring vad som är bäst/sämst är lite för trångsynt, lyft blicken ...

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Bara en kanske meningslös betraktelse från årets semestertripp.
Vi kan sitta och diskutera oss blå huruvida BEV eller ICE bilar är bäst eller sämst här uppe i Sverige/Norden.
Om vi alla imorgon skulle byta till BEV bilar/transporter så skulle det knappt märkas på det stora hela.

Från Tyskland och söder/öster ut är det glest med elbilar och ju längre söder/öster ut, detso äldre och smutsigare bilar/fordon.
Miljön kommer inte räddas av BEV fordon, det krävs något helt annat (tänk bara på alla kolkraftverk i Kina, Indien mfl, nedsmutsningen i haven och så vidare ...).

Så kör ni vidare med er bensin/diesel-bil och var nöjd så länge du kan göra det.
Har du en elbil, njut av den och känn hur du bidrar(?) med något som 99% av världens befolkning inte skulle ha möjlighet till ens om de velat.
Diskussion kring vad som är bäst/sämst är lite för trångsynt, lyft blicken ...

Om alla i Sverige skulle byta till elbil skulle luftkvaliteten i våra städer bli mycket bättre. I Sverige dör flera tusen personer i förtid per år på grund av dålig luft. Dessutom kostar det samhället stora mängder pengar i sjukvård. Jag säger inte att allt beror på avgaser från bilar men bilarna finns där många människor bor (städer, som det kallas).

Så även om du har rätt i att det ger liten skillnad för de globala CO2 utsläppen så kommer det definitivt bli bättre här i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Om alla i Sverige skulle byta till elbil skulle luftkvaliteten i våra städer bli mycket bättre. I Sverige dör flera tusen personer i förtid per år på grund av dålig luft. Dessutom kostar det samhället stora mängder pengar i sjukvård. Jag säger inte att allt beror på avgaser från bilar men bilarna finns där många människor bor (städer, som det kallas).

Så även om du har rätt i att det ger liten skillnad för de globala CO2 utsläppen så kommer det definitivt bli bättre här i Sverige.

Då nästan 60% av all el tillverkas med fossila bränslen(40% i eu) och ca 80% av världens energi tillverkas på fossila bränslen så skulle en sådan stor ökning av elbilar nog bara innebära att fler fossila kraftverk skulle byggas för att täppa igen det ökade elbehovet.

De är enkla, billiga och säkra, och de ökar redan idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Satt precis och läste lite om vätgas och bilar och det måste vara bland det mest onödiga sättet att driva en elmotor i en bil.
Det går åt 50kWh el för att producera 1 kilo vätgas och 1 kilo vätgas ger 33kWh el till motorn, varför då inte bara ta dom ursprungliga 50kWh direkt till ett batteri istället?

Flyg gissar jag på kan gå över till vätgas rätt enkelt. Kanske även lastskepp? Bör ju vara enklare att ersätta Oljetanken med vätgas"tank" Lär inte vara billigt om ens möjligt idag att ha så stora batterier som ett stort skepp behöver för att åka från kina till England. Till vanliga personbilar är jag tveksam till att vätgas är vettigt för de flesta i alla fall inte i Sverige.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silles:

Då nästan 60% av all el tillverkas med fossila bränslen(40% i eu) och ca 80% av världens energi tillverkas på fossila bränslen så skulle en sådan stor ökning av elbilar nog bara innebära att fler fossila kraftverk skulle byggas för att täppa igen det ökade elbehovet.

Du missar dock att räkna med effektiviteten. Det är bättre att köra elbil med el producerad med fossila bränslen än att köra det i en ICE.

PS. 2 av 8 fordon går på el här hemma. Elbilarna har jag inte för miljöns skull om vi säger så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silles:

Det var Sverige som diskuterades. Här har vi över 99% fossilfri el.

Tar man resonemanget till EU eller världen kan jag konstatera att det inte hör till vanligheterna att man bygger fossila kraftverk mitt i städerna. Elektrifieringen har alltså hälsovinster här också - även om man tror på det orealistiska extremscenariot att elen måste produceras till 100% med fossila bränslen. Tar man hänsyn till det faktum att mycket av nyproduktionen sker fossilfritt blir kalkylen förstås ännu bättre.