Ny guide förklarar varför vi aldrig borde ha blåst i spelkassetterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där är ingen spelkassett det är ett Nintendospel, det här är en spelkassett.
https://m.media-amazon.com/images/I/91UXt+K-yEL._AC_SX342_SY445_.jpg

Må vara sant och mer korrekt, men begreppet användes även om dessa.

Det här är nog ett fall av att namnet delvis följt med, då kasettbanden kom före, men även en översättning av "game cartridge" som ju bl a översätts till kassett men även patron el (film-)rulle m m.

Ett annat fall där namnet el snarare handlingen följt med i språket är uttrycket "ta kort".
Med Polaroid-kameror "tog man kort", då bilden skrevs ut direkt på ett fysiskt kort som man tog från kameran.
Att "ta kort" med mobilen låter ju väldigt fel, då inget egentligt "kort" är inblandat alls. "Ta bild" funkar däremot då man tar något till en bild.

Blev lite OT där.

I övrigt vore det här bra ämnen för quiz.
Teknikmyter respektive ord/uttryck som används trots att de egentligen är fel el betecknar något annat.

Permalänk
Medlem

Jaha, snart säger de väl att jag inte borde ha slickat rent CD-skivorna till min Playstation heller.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Får skylla på föräldrarna som inte gav mig tops och isopropanol varje gång det skulle röjas i Turtles.

Permalänk
Medlem

Detta har jag hört i säkert 20 år men när man var liten så blåste alla. Jag minns inte hur man lärde sig det. Det var som mycket annat då bara något som man automatiskt visste. Som var alla hemliga gångarna var i Zelda eller warp zone i Mario. Jag minns inte att det var något man läste eller hörde utan det var som information bara fanns där automatiskt när man hade en NES. Saker fungerade annorlunda innan internet haha.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det är ändå intressant när jag blickar in i min ungdom, en tid innan internet, verkade detta vara en erkänd metod som användes av så många att det blev en ifixit artikel. Det var precis så man gjorde på den tiden, tydligen även internationellt.

Korrosion är väl det första jag skulle misstänka idag.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Som var alla hemliga gångarna var i Zelda eller warp zone i Mario. Jag minns inte att det var något man läste eller hörde utan det var som information bara fanns där automatiskt när man hade en NES. Saker fungerade annorlunda innan internet haha.

Djungeltrumman.. säkert ett utrotningshotad ord idag

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

iFxitit säger det alla vet men ingen vill höra

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Detta har jag hört i säkert 20 år men när man var liten så blåste alla. Jag minns inte hur man lärde sig det. Det var som mycket annat då bara något som man automatiskt visste. Som var alla hemliga gångarna var i Zelda eller warp zone i Mario. Jag minns inte att det var något man läste eller hörde utan det var som information bara fanns där automatiskt när man hade en NES. Saker fungerade annorlunda innan internet haha.

Mycket kom väl genom att någon av misstag kom fram till det men redan vid NES-eran så hade man speltidningar som hade tips och tricks, månadens höjdpunkt om man ägde en konsol.

Permalänk
Medlem

Jag petade bara runt kassetten när den var i nedtryckt läge så att säga. Tryckte därefter på reset och efter några sådana manövrar så startade spelet. Några kassetter behövde vara centrerade, några längst till vänster/höger osv.
Trodde det bara handlade om att stationen och kasetterna hade slitits efter mycket användning och därigenom hamnade kassettens stift inte på rätt position.
För det hände ju inte när stationen och kasetterna var nya.

Min kusin som jag tyckte lika mycket om som jag tycker om fästingar höll på med det där blåsandet däremot.
Kanske därför jag inte ville göra som honom. 😂

Permalänk
Medlem

Vad gjorde SNES och N64 bättre som gjorde att man inte behövde blåsa i dom kasetterna?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Blåste aldrig när jag var liten, utan man förde in kasetten "nästan hela vägen in men inte riktigt". Fungerade varje gång 50% av gångerna.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Blåste aldrig när jag var liten, utan man förde in kasetten "nästan hela vägen in men inte riktigt". Fungerade varje gång 50% av gångerna.

Jo, oftast var ju lösningen att hålla på och vicka runt kassetten i olika lägen medan man tryckte på reset för att se om det.bleb bra. Både spelkassett och anslutningen i konsolen hade nog mått bra av en riktigt rengöring, men det förstod man ju inte förrän många år senare.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vad gjorde SNES och N64 bättre som gjorde att man inte behövde blåsa i dom kasetterna?

Hade tex inte "vickningsgrejen" efter man tryckt in kassetten. Har väl även färre kontaktbleck i kassetterna och säkert högre toleranser på signalerna. Sen säkert förfinat i "passformen" så den kanske skrapar bort lite smuts.

Fast nog har man blåst i SNES också, men långt ifrån lika vanligt som på NES.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xcluzive:

Inbyggd luftpump så processen automatiserades.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Jag petade bara runt kassetten när den var i nedtryckt läge så att säga. Tryckte därefter på reset och efter några sådana manövrar så startade spelet. Några kassetter behövde vara centrerade, några längst till vänster/höger osv.
Trodde det bara handlade om att stationen och kasetterna hade slitits efter mycket användning och därigenom hamnade kassettens stift inte på rätt position.
För det hände ju inte när stationen och kasetterna var nya.

Min kusin som jag tyckte lika mycket om som jag tycker om fästingar höll på med det där blåsandet däremot.
Kanske därför jag inte ville göra som honom. 😂

Det är inte att stiften böjs på kassetten. De tål riktigt mycket. Det är snarare att kontaktytorna blev smutsiga.

Skrivet av xcluzive:

Främst att de var nyare samt att de fördes in ovanifrån. Inte lika kinkigt då.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Fukten hjälpte, tillfälligt. Jag lärde mig snabbt att blåsa var inneffektivt. Att blåsa sakta som man gör för att imma igen ett fönster fungerade bättre.

Japp. This is the way. Fungerar även på Micro-USB när mobilen inte vill ta laddning.

På Amiga 500 var det expansionsporten på sidan som strulade. Där anslöts vanligen hårddiskar och/eller extraminne, jag har både blåst och använt 5-56 för att få mindre glapp... Och isopropanol, vilket man såklart också hade till C=64, kassettbandspelare, VHS-spelare, etc.

Fast bäst funkade ofta en Datormagazin under hårddisken, så kontakten sattes lite mer i spänn... Säkert inte en långvarig lösning, menmen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Japp. This is the way. Fungerar även på Micro-USB när mobilen inte vill ta laddning.

På Amiga 500 var det expansionsporten på sidan som strulade. Där anslöts vanligen hårddiskar och/eller extraminne, jag har både blåst och använt 5-56 för att få mindre glapp... Och isopropanol, vilket man såklart också hade till C=64, kassettbandspelare, VHS-spelare, etc.

Fast bäst funkade ofta en Datormagazin under hårddisken, så kontakten sattes lite mer i spänn... Säkert inte en långvarig lösning, menmen.

Ja vilka "tricks" man fick tillämpa förr i tiden. Det konstigaste trickset jag använt är att använda en fiskelina för att böja ett voodoo3 kort för det var enda sättet det fungerade på.
Har massor av gamla c64or och amiga 500, spectravideo mfl. Får se när nostalginerven visar sig och de får åka upp ur flyttkartongerna. Har till och med c64ans bläckbandskrivare. Den får man nog trixa med rejält då jag tror att de varken säljer band eller paper till den längre.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Glöm ej att smacka till sidan av en CRT skärm/tv när den också flimrar.

Hade en tv där vertikal synken krånglade så att bilden bara blev ett horisontellt streck. En smacka i sidan på tv:n löste detta fel temporärt. 😅

Permalänk
Medlem

Att blåsa gjorde ju två saker: 1) få bort ev. damm och smuts 2) tillföra lite vattenånga för att få bättre kontakt.
Det var ju inte så att man dreglade 3 minuter ang. korrosion.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

"Tops och isopropanol en bättre lösning"

Speciellt i händerna på barn är 99,7 % Isopropylakohol jättebra. Gärna i kombination med tops!

Hör dig 😄 men jag lyssnade och lärde mycket av mina föräldrar, satt t ex med när det redigerades 8mm. Då kom isopropylalkoholen in i bilden, starkt lim också. Inga problem att hantera detta som ungt barn när man lyssnade och följde instruktioner.

Jag hade aldrig en TV-spelsmaskin utan lärde mig underhålla annan elektronik inkl potentiometers, allt som kom i kontakt med tape i bandare och t ex kontaktytor på expansionskort i datorerna.

Skrivet av Roger W:

Ja det här har väl varit känt sen typ sent 80-tal att man bör undvika att blåsa pga saliven kan korrodera kontakterna? (men kan tillfälligt blåsa bort dammet)
(orkar inte kolla videon)

Håller med 👍🏻 Det var inget man behövde någon annan som talade om för en för att förstå att det skulle vara skadligt i längden.

Skrivet av flashen:

Nej detta håller jag inte med om, det fungerade bra

Det är klart att det hjälpte många när det begav sig. Hade dessa behållit sin elektronik från den tiden och försökt använda den i dag så hade procenten fungerande prylar varit lägre än då däremot. 😊

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Gammalt. Jag fick höra denna information före år 2000 på nätet.

Nå när man blåste kom det lite saliv, detta saliv var lite ledande och sedan oxiderande. Oxideringen kom efteråt, så det blev bättre kortvarigt. Att man skulle använda andra grejer så var detta lite före dessa grejers tid. Vi vanliga ungdomar hade tillgång till CRC 5-56 , kontaktspray visste vi inte ens att det fanns. Inte heller butikerna som vi besökte.

På senare tid kom internet och då kunde man köpa ny kontakt inne i nesen och även informationen om att vi gjorde feö

Nå mest respekt har jag åt folk som hotar och svär åt materiella ej levande saker. Som nes eller gräsklipparen som ej startar, där personen hotar gräsklipparen med att köra den till tippen Och grannar i närheten tittar på och beundrar personens beteende

Ouff! 🫣 Alltså, CRC 5-56 på elektronik kan visserligen ge korrosionsskydd och vattenavvisning, men en oljig film kan också börja isolera elektriska kontakter och dra till sig damm, vilket alla gånger lär orsaka problem. Har hört folk nämna 5-56 i dessa sammanhang. Undrar hur många som förstörde mer än de fixade? 🤔

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Hade en tv där vertikal synken krånglade så att bilden bara blev ett horisontellt streck. En smacka i sidan på tv:n löste detta fel temporärt. 😅

Hade en TV där jag var för liten för att förstå vad som var fel, bilden rullade som att fel frekvens var inställd, men jag hittade en punkt strax till vänster om mitten på ovansidan där ett välriktat slag fick den att hoppa igång tills att man stängde av den.

Visa signatur

Workstation: Debian 13 | Xeon E5 2697V3 | 32GB DDR4 | Radeon R9 580 | Chassi från Powermac G4
Laptop: Stinkpad T14 G3
Xbox: Bazzite | Ryzen 5900HX | Radeon 6650m | 16GB DDR4 | Minisforum HX90G

Permalänk
Medlem

Att slå till en TV är ingen bra ide

Skrivet av Elektron:

Well, well, det lagar inte TV´n, utan den går bara sönder mer & mer, ju mer ni slår på den.
Felet med rullningen är förmodligen glappkontakt mellan någon/några komponent/er och kretskortet.
Bästa sättet att laga TV´n är att ta bort den dåliga/trasiga lödningen och löda om komponenten.

/Tombolo