Microsoft vill ge Skype en nytändning – plockar bort annonser

Permalänk
Medlem

Discord kan göra samma sak som skype och ingen behöver vara med i någon server.
Precis som Telegram.
Vad jag gillar med discord är att jag har privatpersoner och servers på samma ställe.
Samt att jag enbart använder discord på min dator.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Teams finns inte som on-prem (endast cloud), något som Skype for Business gör. Ett gäng myndigheter bl.a. kör därför Skype

Nja, sanning med modifikation. Vi har egna microsoft-servrar placerade hos oss. Så vårt "cloud" är globalt men isolerat till endast vårt intranät.
MS har satsat ganska mycke på att isolera företags molnlösningar från vanliga molnet på senare år. Kanske just på missade kunder i exemplet du angav?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

När får vi se rubriken "Microsoft vill ge Windows en nytändning - plockar bort annonser och telemetri"?

(Svar från pessimisten i mig: Sannolikt året efter att Year of Linux hänt på riktigt. Typ 2076)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Använder numera enbart Skype för att ringa billigt (landline) till utlandet. Blir så sällan att min pott fryser inne då och då och måste återaktiveras.

Videosamtal och chatt har jag inte använt i klassiska Skype de senast 20 åren.

Ang. Skype for Business (Lync), så fasade vi ut det på jobbet till förmån för Teams för ett par år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Håller inte med. På tiden när man hade Skype och MSN osv chattade man med kompisar. De kunde befinna sig i andra länder eller så var det bara för dyrt att SMSa på den tiden.

Discord åtminstone det lilla jag provat är mer som ett forum med massvis med folk man inte känner. Det postas allt möjligt från alla möjliga. Det är mer som Facebook eller nått sånt.

Det går säkert att ha mer privat också än att go med i typ hardware unboxed discord eller liknande men jag har inte sett poängen med discord. Kanske bara är för gammal numera. Enda stället jag är på är här och det är mest för man varit det i 20 år och man får bra info om nya datorrelaterade saker. Jag använder inte discord eller Reddit eller Facebook, insta eller X.

Minns när alla skulle ha Vent som Basshunter sjöng om ”sitter i venten och spelar lite DOTA” men redan på den tiden kändes det för nymodigt för mig haha. Det var ICQ sen MSN sen Skype sen ingenting för min del.

Men jag förstår att många gillar discord. Jag spelar dock inte online spel sen jag träffade min fru för 12 år sedan så inte följt med i utvecklingen. Sist jag spelade var Halo Reach, Bad Company 2 och Mass Effect 3 multiplayer.

Edit: när blev man en sur gammal gubbe haha. Brukade vara för allt nytt när det kom för 20 år sedan. Men sånt är livet antar jag. När man snart är 40 får man inse att man inte hänger med i allt nytt som tik tok eller spökchat (snapchat) som inte ens är nytt längre för det var 20 år sedan man läste om det men men. Ta gubbgnället med nypa salt. Jag vet att jag har fel och discord är säkert bäst om man kan använda det rätt.

Du har nog missförstått Discord lite.
Discord går att ha bara vänner som man chattar med osv precis men man kan också gå med i servrar där det finns andra.
Det är som en blandning av irc/teamspeak/messenger mm. Flera funktioner i ett.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Någon som använder möget?

Jag använder det ibland för att spelchatta med min son då det är en av få chatter som inte har åldersgräns för att användas.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det känns spontant som dom är åtminstånde 10 år för sen på bollen där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Plapo:

Om jag minns rätt var det först Skype, sen kom en företags chatt som hette Lync, sen blev Lync Skype. och vanliga Skype hette samma sak som företag Skype men de kunde inte prata med varandra. Nu finns det Skype for business som typ bara trafikverket använder samt Teams som kom och skulle ersätta Lync/Skype for business.
Men till slut så har vi Skype, Skype for business och Teams. tre tjänster som är mediokra och tungrodda från ett och samma företag.

Nästan så.

Skype utvecklades utanför microsoft. Skype blev sedan uppköpt av MS. Skype har haft sin egen roadmap sedan dess men det är fortfarande samma namn och liknande mjukvara.
Skype for business är däremot något helt annat. Namn och utseende är de enda likheterna ;).

Skype for business är en uppdatering av mjukvaran för programvaran lync.
Och lync är en ombyggnad av den äldre mjukvaran office communicator.
Och office communicator var en vidarebyggnad av msn messenger.
Som i sin tur bygger på Exchange 2000 Conferencing.

Med flertalet tillbyggnader under vägen såklart.
Poängen är är lite att serversystemet för skype for business byggdes innan skype ens vara skapat ;). They are not the same.

Så teams var en välbehövlig nystart från lapptäcket från skype for business. Den äldre varianten saknade mycket i grunden så som loggning å grejer så sökningar i historik var svårt att få till.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tycker allt blev skit efter att MSN Messenger/Windows Live Messenger försvann. ☹️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Skype for Business blev väl Teams? Vanliga Skype för privatpersoner har funnits vid sidan av.

teknisk sett var skype for business lync så var aldrig skype.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bozzeta:

Använder folk i 20-30 åldern snapchat?
Barnen vet jag...

Jag vet inte hur användarbasen faktiskt ser ut.
Men jag tänker mig att det såg ut så för 10 år sedan. 10-20 åringar var väl främsta användargruppen för snap.
Sedan gick ett årtionde och många av de användarna är kvar. De är nu i 20-30årsåldern

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Tycker allt blev skit efter att MSN Messenger/Windows Live Messenger försvann. ☹️

Det var 15 år sedan. Menar du att dagens mjukvaror för VoIP, video och chat är sämre än då?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Fast... Det har de väl alltid kunnat göra? Känns lite väl sent att göra det nu.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Discord är bättre än teams/skype/TS/mIRC ( någon veteran som kommer ihåg ICQ? )

Sen kan man diskutera säkerheten över Discord, helt klart, men för random player är detta inget att bry sig om.

Mumble är bättre än Discord enligt mig Säkrare, smidigare, enklare och bättre på alla sätt.

Discord var bra innan de började med Nitro. Då gick allt bara nerför. Som jag har skrivit på Koroth: "En VoIP-tjänst ska vara just det, en VoIP-tjänst. Den ska inte erbjuda videosamtal, skärmdelning, stickers, och annan skit som bara tar upp plats och/eller fokus."

ICQ är en bra klassiker Höll mig dock till MSN då jag gillade simpliciteten och A-patch.

Rättade "bätre" och gjorde två nya rader efter "på alla sätt."
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

De verkar ju inte ha någon aning om vad de vill?

Vi ska göra det avskalat och smidigt
samtidigt:
Av någon anledning har nu Microsoft Copilot integrerats i Skype, med möjligheten att generera AI-bilder i en chattruta. Microsofts portal med nyheter, MSN, är också fortfarande en del av Skype.

En jäkla portal med nyheter och annan MSbloat är det ju ingen som frågar efter.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreijer:

Det var 15 år sedan. Menar du att dagens mjukvaror för VoIP, video och chat är sämre än då?

Funktionsmässigt är det helt klart bättre nu. Jag är med dig
Men standarderna för kommunikationen var antingen öppna - eller reverse engineered.

Så man kunde köra trillian, pidgin eller liknande och samla typ alla olika kommunikationstjänster i en mjukvara "förhållandevis" lätt.
Den eran känns iaf ganska över nu ;).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Folks mormor har ju hittat andra lösningar.

Skype for Business är gamla Lync, så det är något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Vet inte om det är någon skillnad mot Windows versionen men Skype till macOS innehåller ingen större mängd reklam.

Oh hell no. När det kommer till ren text-kommunikation så är inget bättre är irc.

Tom med minskat avstånd mellan meddelanden så är discord mycket mer utsmetat.

Men i övrigt är discord perfekt!

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

asså lades inte Skype ner för ett tag sen?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Whatsapp har 2 billioner användare.
Discord en tiondel.

Aldrig fattat WhatsApp, har några föräldrar till ena barnets kompis som använder hela tiden, vafan skicka SMS ffs

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Skype dog när Microsoft köpte skype

Permalänk
Medlem

Vi använde vår skypegrupp dagligen runt 2012-2014 och hade aldrig några problem men aldrig använt det sen dess heller.. men givetvis skulle man aldrig gå tillbaks efter att ha använt discord i dagsläget heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Oh hell no. När det kommer till ren text-kommunikation så är inget bättre är irc.

Tom med minskat avstånd mellan meddelanden så är discord mycket mer utsmetat.

Men i övrigt är discord perfekt!

Citerat fel person?

Testat Windows versionen nu och den innehåller reklam som inte finns i macOS versionen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Huh ? Trodde Skype redan var dött och begravet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

asså lades inte Skype ner för ett tag sen?

Kanske tänker på Lync aka Skype for Business?

Dvs hade egentligen inget med "Skype" att göra mer än namnet utåt i själva klienten.

Ang. riktiga Skype, så undrar jag lite stilla vad som händer med min samtalspott. Får man pengarna tillbaka, eller ska man busringa till valfritt land för hela slanten?