Permalänk
Medlem

Dator kraschar när startar spel.

Hej,

Bytte nyligen ut mitt grafikkort från en 6650xt till en 4070 Super.
Efter det får jag beskymmer, när jag ibland startar spel att datorn bara kraschar.
Spel som CS2 Kraschar, Path of Exile (krashar ibland) Wow Kraschar inte.
Fortnite kraschar 50/50 och samtliga spel som kraschar, kraschar i början när spelet startas upp.

Datorn:
Proccessor: Ryzen 5 7600x
Kylare: NZXT Kraken Elite RGB 240
Grafikkort: GeForce RTX 4070 Super
Moderkoderskort: TUF Gaming X670E-Plus
Internminne: DDR5 6000mhz Corsair 32gb
Storage: Kingston 1 tb m2
Nätagg: Seasonic 750W
Operativsystemets: Microsoft Windows 11 Home
BIOS-version och -datum: American Megatrends Inc. 0613, 2022-09-22
Har inte överklockat nåt

När jag kollar loggboken får jag

ACPI
Den inbäddade styrenheten (EC) svarade inte inom den tidsgräns som angetts. Detta kan bero på att det finns fel i styrenhetens maskinvara eller i den inbyggda programvaran, eller att BIOS använder styrenheten felaktigt. Du bör be datortillverkaren om en BIOS-uppgradering. I vissa fall kan det här felet orsaka att datorn inte fungerar som den ska.

Kernel-Power (Kritisk)
Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.

Testat olika vägguttag för utesluta det.
maxxat windows update. update Moderkort, CPU, Grafikkort. Tog bort drivrutinerna för gamla grafikkortet.
Min dator ligger runt 65-75 grader på CPU och runt 40 på GPU.

när kollar min "NZXT Cam" så använder min dator mitt "AMD Radeon inbyggda grafikkort oftast mer än min 4070 super. skall jag inaktivera det?

Permalänk
Medlem

Avinstallerade du de gamla drivrutinerna med DDU? Om inte, gör det helst i felsäkert läge så att allt rensas bort. Installera sedan de nyaste från nVidia.

Har du kopplat DP/HDMI sladd mellan skärm och grafikkort? Alltså inte råkat koppla sladden till bildutgång på moderkortet istället?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Hej avinstallerade inte med DDU men avinstallerade i felsäkert läge. helt 100% att sitter i grafikkortet. en DP och två HDMI kör med 3 displays

Permalänk
Avstängd

vilken bios version på moderkortet?

det ska vara

TUF GAMING X670E-PLUS BIOS 2613
Version 2613
12.77 MB
2024/04/17

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/BIOS/TUF-GAMING-X670E-P...

Permalänk
Medlem

Så uppdaterade Bios på modekortet samt avinstallerade alla grafikkort via DDU i felsäkert läge, installerade nya grafikkortet igen. Samma problem

Permalänk
Inaktiv

Avinstallera NZXT Cam - riktigt skräp.

Permalänk
Medlem

Exakt vilket nätagg är det? Är det så att det sitter två PCI-E-kontakter på samma kabel (engelska daisy chain), rekommenderas man att istället koppla kontakterna från olika kablar.

Annars är det ändå värt att prova byta mellan olika kablar, det kan visa sig att en kabel är defekt, eller prova t.ex. MSI Afterburner och begränsa strömförbrukningen eller underklocka för att se om kortet blir instabilt när det ska köras under full belastning.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6906063/seasonic-focus-gx-750w-at... är det jag har i datorn. testat att ta en pci-e från varje och tagit från samma testat alla 3 sätt. ena kabeln, andra kabeln bägge kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Avinstallera NZXT Cam - riktigt skräp.

Har bara för att se temp nu när hade beskymmer

Permalänk
Medlem

Testa att byta grafikkort med min dotter. hennes dator funkar utan beskymmer med mitt och min funkar med hennes. skall testa hennes https://www.inet.se/produkt/6906143/deepcool-pl750d-750w-atx-... och se om det är beskymret

Permalänk
Avstängd

Vet du om den har fått in nvidias nya drivares shaders helt?

Hur mycket ledig plats har du på din ssd?

Har du CLEAR CMOS efter att du uppdaterat bios? Så den inte eventuellt matar samma spänning som för förra kortet

Inaktivera inbyggda grafikkortet:

Om ditt system använder det inbyggda grafikkortet istället för ditt nya NVIDIA GeForce RTX 4070 Super, kan detta orsaka problem.

Gå till Enhetshanteraren (Device Manager).
Expandera "Display adapters".
Högerklicka på det inbyggda AMD Radeon-grafikkortet och välj "Disable device".

Jag skulle formatera/ clean insall av win11 på datorn om inget ovan funkar

Permalänk
Medlem

Testade med Dotterns nätagg samma beskymmer.
Redan inaktiverat mitt AMD grafikkort" har 300gb ledigt på min main hårddisk 500gb på min second och 1.5 tb på min tredje. Japp den " drivares shaders" drog ner igen utan beskymmer efter testade dotterns grafikkort avinstallerade bägge i safemode och installerade drivers igen.
Gissar nästa steg är ominstallera windows.
märkte ett till fel jag fått nu är att jag tappar min wifi då och då hänt senaste 2 dagarna.

Permalänk
Avstängd

Och du har provat Clear CMOS

Längst ned i högra hörnet har du "clrtc" det kan vara värt att prova cleara

På vilket sätt får du wifi till din dator? med pci-express kort?

Permalänk
Medlem

Testat att rensa Cmos vid 3 tillfällen.
Det är en USB sticka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reacha:

Testat att rensa Cmos vid 3 tillfällen.
Det är en USB sticka

Testa installera om Windows. Tråkigt men en av få saker som är kvar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Blir att jag testar ominstallera inatt så får vi se vad som händer

Permalänk
Medlem

Ominstallerat windows. bytt till en ny M2 disk som main. samma beskymmer

Permalänk
Medlem

Har du senaste chipset drivers från amd.com?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Japp senaste Chipset drivers.
Testade att byta modekort då funkade det. så reklamerade mitt moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reacha:

Japp senaste Chipset drivers.
Testade att byta modekort då funkade det. så reklamerade mitt moderkort

Har du fixat problemet? Sitter i samma sits där det craschas/bluescreenas mycket oftare.

Såg dock idag att samtidigt som mitt spel craschade så startade även min discord om(som att internet blev urkopplad och inkopplad igen)?

Permalänk
Medlem

Mitt Moderkort var beskymmret. allt funkar bra nu.