Intel säger upp över 15 000

Permalänk
Medlem

Detta är väl en konsekvens av att de sov så länge vid ratten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är omöjligt att ta Intels uttalanden på allvar efter tystnaden kring 13/14 gen, samt hur de hanterar det nu när det läckt ut.

De verkar ha stora problem med sin företagskultur, mot alla aktörer både externt och internt.

Mvh

Uttalandet om sockeln skedde iofs för 2 år sedan...

Men aktien droppar nu och sedan innan lansering av sockeln 2027 så borde man köpa lite och göra en lite vinst 😊
Jag tror iofs mer på Intel fabs, där borde de kunna göra en hacka

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Uttalandet om sockeln skedde iofs för 2 år sedan...

Men aktien droppar nu och sedan innan lansering av sockeln 2027 så borde man köpa lite och göra en lite vinst 😊
Jag tror iofs mer på Intel fabs, där borde de kunna göra en hacka

Det finns ingen garanti för att deras fabs blir en ekonomisk vinst, kan lika gärna bli ett sänke för bolaget. Särskilt inte när de verkar har problem med processen då deras egna CPUer slutar fungera och oxiderar.

Är de tillräckligt billiga kan de antagligen ta marknadsandelar från TSMC, men då försvinner lönsamheten.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det finns ingen garanti för att deras fabs blir en ekonomisk vinst, kan lika gärna bli ett sänke för bolaget. Särskilt inte när de verkar har problem med processen då deras egna CPUer slutar fungera och oxiderar.

Är de tillräckligt billiga kan de antagligen ta marknadsandelar från TSMC, men då försvinner lönsamheten.

Mvh

Så är det absolut, men egentligen behöver dem inte vara billigast.... Antingen bättre yields, bra kontrakt eller kina invasion

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Under en lång tid hade varit tillräckligt att ha ledig kapacitet för att tjäna pengar på sina fabs.

Permalänk

Bill Lumbergh: "Nu när Intel förlorat en del ingenjörer och programmerare är det bra om alla anställda kan komma in och arbeta nu på Söndag. Okay? Det skulle vara jättebra."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9700X 64Gb, Rx 6600XT, Seasonic Focus GX 750W | Ryzen 7 5800X 16Gb | Ryzen 5 4600G 16Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är omöjligt att ta Intels uttalanden på allvar efter tystnaden kring 13/14 gen, samt hur de hanterar det nu när det läckt ut.

De verkar ha stora problem med sin företagskultur, mot alla aktörer både externt och internt.

Mvh

håller med, vad gör lga1851 bättre än lga1700? de kan lika gärna stanna på lga1700 tills ddr6 kommer ut.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Skillnaderna på avskedande och uppsägning varierar stort beroende på land och vad det står i ens kollektivavtal och/eller enskilt anställningsavtal.

I Sverige krävs det sakliga skäl för att säga upp en anställd. Vilket kan vara arbetsbrist eller personliga skäl. Arbetsbrist är allt som inte är p.g.a. personliga skäl. Personliga skäl är vissa typer av misskötsamhet från arbetstagaren. Vid arbetsbrist ska man följa turordningslistan, så kallad sist in först ut.

Vid uppsägning har man rätt till uppsägningstid, många avtal har upp till 12 månader beroende på anställningstid och ålder. Under uppsägningstiden jobbar man normalt sett och får lön för det. Man kan även bli arbetsbefriad och har då ändå rätt till lön men om du hittar ett nytt jobb under tiden så dras den nya lönen av från lönen du får från den föregående arbetsgivaren. Du har även rätt till viss ledighet under uppsägningstiden för att söka nytt arbete.

Vid uppsägning p.g.a. arbetsbrist kan du ha rätt till företrädesrätt till ny anställning i 9 månader efter att anställningen upphört om du har kvalifikationerna.

För avsked krävs betydligt grövre misskötsamhet t.ex. våld eller stöld. Anställningen upphör omedelbart och du har inte rätt till någon ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xplojt:

Deras aktie har droppat ~30% bara idag. Visst Den har varit på fallrepet länge.

Det är ganska mycket på en enda dag. Värsta börsdagen på 50 år för Intel
Men vem vet, resan uppåt kanske börjar redan på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Så man ska spara 10 miljarder dollar på att minska antalet anställda med upp till 20 000? Det blir 500 000 dollar per anställd, rätt dyrt med anställda, mao.

Högavlönat folk på intels R&D misstänker jag. Men de räknar såklart i andra kostnader runt att ha folk. Lokaler, IT, HR etc. Och som sista post så innebär mindre folk på R&D att de gör mindre utveckling som i sig kostar i hårdvara. Färre prototyper, färre prover eller vad de nu är de drar ner på. Ingenjörer kostar bra mycket mer än bara vad de kostar att ha i stolen. Rinner snabbt iväg, speciellt när dina prylar är avancerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Skillnaden är förmågan att använda den forne arbetsgivaren som referens.

Sparken får man när man har begått ett fel/brott som orsakat arbetsgivaren skada av någon form. T.ex. Trakasserat en annan anställd sexuellt eller liknande. Eller t.ex. grovt försakat sina skyldigheter t.ex genom extremt hög frånvaro utan tillstånd.

Uppsagd blir man antingen pga arbetsbrist. Vilket är fallet här då Intel helt enkelt skapar en artificiell arbetsbrist för att spara in pengar. Eller av personliga skäl (dvs att man själv väljer att lämna arbetsgivaren)

Mvh. Fackombud.

Tack, nu lärde jag mig något
Har alltid använt sparken, uppsägning och avskedande synonymt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det är ganska mycket på en enda dag. Värsta börsdagen på 50 år för Intel
Men vem vet, resan uppåt kanske börjar redan på måndag.

Varför skulle "resan uppåt" plötsligt ta vid på måndag? Färdigställer de sina fabs då? Fungerar alla deras gen 13/14 CPUer plötsligt?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Varför skulle "resan uppåt" plötsligt ta vid på måndag? Färdigställer de sina fabs då? Fungerar alla deras gen 13/14 CPUer plötsligt?

Mvh

Tack för frågan.

Jag tänker att eftersom aktiekursen dippat 30 procent i dag, värsta börsdagen på 50 år för Intel, så kan problemen eventuellt vara inräknade i aktiekursen vid det här laget.

Aktiekurser speglar i huvudsak marknadens förväntningar på företags framtida värde och prestation, så Intel måste inte nödvändigtvis lösa alla problem över helgen för att aktiekursen ska börja stiga på måndag. Det kan räcka med att folk tror att Intel någon gång kommer att få skutan på fötter igen.

Men jag lovar ingenting, aktiekursen kan lika gärna dippa ytterligare 30 procent på måndag...

Permalänk
Skrivet av Krisskross:

Hej,
Det var fel av mig att inte länka men det var från https://www.macrotrends.net/stocks/charts/INTC/intel/gross-pr... som jag hittade uppgiften. Hittar även samma uppgifter från Wall Street Journal så jag tvivlar inte på uppgifterna. Dystra siffror...fritt fall.

<Uppladdad bildlänk>

https://www.wsj.com/market-data/quotes/INTC/financials/annual...

Men sales började ju minska redan 2022 om man kollar siffrorna. Det är inget nytt då alla satt hemma och köpte datorer under covid. Får hoppas Intel repar sig vi behöver konkurrens!

Permalänk
Medlem

Tragisk. Siffran upp 50 % från 10,000 till, nu 15000.
Enligt senaste bokslutet, ( BBC ), back en miljard.
Beror ev. på kostnaderna för nya fabriker utanför sydost-asien. Håll tummarna, dom kommer igen, med råge.

Permalänk
Datavetare

Trist för de anställda som drabbas.

Ser ändå en del positiva effekter då jag tycker ju snabbare vi kommer ifrån x86, ju bättre...

Intel är absolut kritiska för utvecklingen av x86. Det mer nu än någonsin då HW-optimerade bibliotek är helt kritisk för hur effektivt man i praktiken kan utnyttja det som finns i kislet.

Tog man bort alla bibliotek och verktyg som Intel har väldigt aktiv utveckling av just nu så blir inte bara Intels CPUer som skulle påverkas kraftigt, i praktiken har AMD gett upp det mesta av sina x86-specifika verktyg och lever helt på det Intel utvecklar.

För att ta några exempel: ISPC (utan det vore AVX och än mer AVX-512 rätt meningslöst), Embree (är det som gör att x86 relativt sett står sig bättre mot ARM64 i 3D-rendering än genomsnittet), MKL (ihop med ISPC helt kritiskt för riktigt bra prestanda för AI och andra mattematiska beräkningar på x86).

Nu beror det på om Intel, likt Nvidia, numera ser sig mer som ett programvaruföretag som råkar bygga CPU/GPU. Eller, vilket nog är långt troligare, ser sig primärt som ett HW-företag.

Neddragningarna lär i större utsträckning påverka det som inte är "core to the company". Rätt stor risk (eller om man vill se x86 försvinna, potentiell vinst) att neddragningarna kommer påverka framtida utveckling av en lång rad kritiska programvaror.

Sure, dessa programvaror är med få undantag öppen källkod. Men om något så har AMD många gångar visat att slänga ihop något och sedan publicera det på github kommer knappast göra det populärt. Det de flesta, numera även AMD, insett är att programvara är kritiskt för HW och enda sättet att lyckas där är att lägga rejält med resurser.

Nvidia totaldominerar sina marknader p.g.a. av man både insåg det och lade majoriteten av resurserna där. Även Apple har fattat det, benchmarks visar inte alls hela sanningen kring hur långt före M-serien egentligen är för många CPU-benchmarks undviker explicit att använda sig av olika former av acceleration. Vilket är allt mer ett problem med testing då allt mer får specifik HW och programvara för att accelerera saker.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Marknadsföring ingick också. Vilka avdelningar skulle du skära ner på?

Jag är inte storföretagare, men HR brukar vara mins produktiv i termer av lönsamhet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du blivit ombedd att betala in pengar till intel?

Tror han menar via skattesedeln som sverige gjorde med storbankerna på 90talet i Sverige för att de försatt sig i en löjligt dålig position, via okontrollerat utlånande. Men jag kan ju inte tala för honom såklart.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ser ändå en del positiva effekter då jag tycker ju snabbare vi kommer ifrån x86, ju bättre...

Varför?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xeonist:

Därför att för tekniskt insatta borde det nu vara allt mer smärtsamt uppenbart att x86 har så mycket junk att släpa runt att det är ett enormt ankare för effektivitet. Ett ankare som vi som kunder är de som får betala för att dra runt. Alternativet är orimligt, det skulle betyda att Intels och AMDs CPU-designer håller en otroligt låg nivå.

En av de typiska fördelarna för "CISC" är att man kan beskriva ett specifikt program med färre och mer kompakta instruktioner. Det är också fallet när man ställer x86 mot MIPS, PowerPC, SPARC, m.fl. Men ARM64 program tar i genomsnitt mindre plats och behöver färre instruktioner, det trots att ARM64 är en RISC.

Historiskt har en stor fördel med x86 varit att man haft ledartröjan sett till både IPC och man har typiskt varit i ledning eller nära ledaren i frekvens. D.v.s. x86 har historiskt varit i ledning sett till prestanda per kärna.

Intel och AMD slås i nuläget om 4:e platsen var det gäller IPC. Eller det är 4:e platsen om man bara räknar Arm och Apple en gång, för redan Apple M1 har högre IPC än någon x86 CPU. M4, som i nuläget bara återfinns i en fläktlös pekplatta, är med rätt bred marginal världens snabbaste CPU räknat per kärna. Vare sig Zen5 eller Lion Cove kommer matcha M4, frågan är om de ens kommer ta sig förbi M3 i absolut prestanda per kärna (det trots att M3/M4 "bara" klockar strax över 4 GHz).

För bärbara är M3 och Snapdragon X Elite båda före Zen 5 och av allt att döma även Lion Cove i Lunar Lake (verkar vara rätt jämnt skägg mellan Zen 5, Lion Cove och Snapdragon X Elite, M3 är klart före). Det trots att både Snapdragon X Elite och framförallt M3 har väsentligt bättre perf/W.

Av allt att döma kommer även Arm att gå förbi Intel/AMD i absolut prestanda för bärbara under Q4 2024. De är inte så långt efter med dagens Cortex X4, kommande X925 är enligt Arm själv deras största YoY ökning i prestanda någonsin och de första kretsarna med den designen förväntas komma ut oktober i år.

Så ju längre vi fortsätter använda x86, ju längre behöver vi stoppa in pengar i en teknik som för rätt länge sedan passerat sitt bäst-före-datum. Vilket rimligen leder till slutsatsen: ju snabbare x86 dör, desto bättre för oss konsumenter. Förhoppningsvis snabbar Intels nu rätt stora problem på utfasningen av denna stenålders-design.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Därför att för tekniskt insatta borde det nu vara allt mer smärtsamt uppenbart att x86 har så mycket junk att släpa runt att det är ett enormt ankare för effektivitet. Ett ankare som vi som kunder är de som får betala för att dra runt. Alternativet är orimligt, det skulle betyda att Intels och AMDs CPU-designer håller en otroligt låg nivå.

En av de typiska fördelarna för "CISC" är att man kan beskriva ett specifikt program med färre och mer kompakta instruktioner. Det är också fallet när man ställer x86 mot MIPS, PowerPC, SPARC, m.fl. Men ARM64 program tar i genomsnitt mindre plats och behöver färre instruktioner, det trots att ARM64 är en RISC.

Historiskt har en stor fördel med x86 varit att man haft ledartröjan sett till både IPC och man har typiskt varit i ledning eller nära ledaren i frekvens. D.v.s. x86 har historiskt varit i ledning sett till prestanda per kärna.

Intel och AMD slås i nuläget om 4:e platsen var det gäller IPC. Eller det är 4:e platsen om man bara räknar Arm och Apple en gång, för redan Apple M1 har högre IPC än någon x86 CPU. M4, som i nuläget bara återfinns i en fläktlös pekplatta, är med rätt bred marginal världens snabbaste CPU räknat per kärna. Vare sig Zen5 eller Lion Cove kommer matcha M4, frågan är om de ens kommer ta sig förbi M3 i absolut prestanda per kärna (det trots att M3/M4 "bara" klockar strax över 4 GHz).

För bärbara är M3 och Snapdragon X Elite båda före Zen 5 och av allt att döma även Lion Cove i Lunar Lake (verkar vara rätt jämnt skägg mellan Zen 5, Lion Cove och Snapdragon X Elite, M3 är klart före). Det trots att både Snapdragon X Elite och framförallt M3 har väsentligt bättre perf/W.

Av allt att döma kommer även Arm att gå förbi Intel/AMD i absolut prestanda för bärbara under Q4 2024. De är inte så långt efter med dagens Cortex X4, kommande X925 är enligt Arm själv deras största YoY ökning i prestanda någonsin och de första kretsarna med den designen förväntas komma ut oktober i år.

Så ju längre vi fortsätter använda x86, ju längre behöver vi stoppa in pengar i en teknik som för rätt länge sedan passerat sitt bäst-före-datum. Vilket rimligen leder till slutsatsen: ju snabbare x86 dör, desto bättre för oss konsumenter. Förhoppningsvis snabbar Intels nu rätt stora problem på utfasningen av denna stenålders-design.

Vet du vad pris/perf ligger mellan dem?
Med liknande specs (för amd/Intel utan Egpu antar jag)
Får man ens en vettig arm laptop under 10k?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ett ankare som vi som kunder är de som får betala för att dra runt.

Så du talar för alla kunder?

Tror du spelare håller med dig?

I grund och botten så tror jag du gör en felaktig analys, för du verkar tro att det här skiftet kommer för att ARM är en överlägsen produkt.

Jag menar att det kommer för att att datorer i 10-15 års tid har varit bra nog, och det fungerar inte på en marknad som kräver ständig tillväxt.

Det är också intressant att ett forum som SweClockers och dess användare inte har någonting att säga om en ny platform/arkitektur utan externa grafik/ljudkort (eller andra kort), utan möjlighet att utöka minne, osv.

Du verkar tro att skiftet från x86 på något sätt sparar pengar, det finns ju ingenting som tyder på det, och om vi dessutom tar med kompatibilitetsproblem som kan uppstå, så är det väl tvärtom så att ett sånt skifte kan bli oerhört kostsamt.

Ja @Yoshman, får man det? Jag kan lätt hitta en laptop för under 10k som jag kan rekommendera och som jag prestandamässigt vet räcker för nästan vem som helst, gäller det för ARM också?

Permalänk
Datavetare

Skrivet av Xeonist:

Ja @Yoshman, får man det? Jag kan lätt hitta en laptop för under 10k som jag kan rekommendera och som jag prestandamässigt vet räcker för nästan vem som helst, gäller det för ARM också?

SoC:en i en high-end laptop är en relativt liten del av totala kostnaden. Alla de Snapdragon X och alla Mac:ar är high-end datorer och kan därmed inte vara billiga.

Qualcomm har sagt att det kommer dyka upp Snapdragon X baserade laptops från $700 i framtiden. Det jag sett kring prislappen för Snapdragon X är att den kostar i runda slängar hälften av AMD Strix Point och kommande Intel Lunar Lake.

De Strix Point baserade laptop jag sett, som likt de Snapdragon X laptops som släppts så här långt, är high-end laptops kostar ett par hundra USD mer än liknande Snapdragon X modeller. CPU-mässigt ser det ut som Strix Point inte riktigt når upp till Snapdragon X Elite vare sig i absolut prestanda eller perf/W.

Skrivet av Xeonist:

I grund och botten så tror jag du gör en felaktig analys, för du verkar tro att det här skiftet kommer för att ARM är en överlägsen produkt.

Då missförstod du vad jag skriver. Jag hoppas detta skifte kommer ske därför ARM64 är tekniskt överlägsen x86_64. Inte alls säker att det blir så, framförallt inte på Windows-plattformen!

Ändå värt att notera att ARM64 baserade servers passerade 2023 10 % av totala marknaden. Tillväxtakten för dessa är större än den är för AMDs Epyc (som är en stor framgång).

Skrivet av Xeonist:

Du verkar tro att skiftet från x86 på något sätt sparar pengar, det finns ju ingenting som tyder på det, och om vi dessutom tar med kompatibilitetsproblem som kan uppstå, så är det väl tvärtom så att ett sånt skifte kan bli oerhört kostsamt.

Det är helt uppenbart att det skulle spara pengar för samma prestanda. Både Intel och AMD gjorde försök att utmana Arm på mobilmarknaden. Båda fallerade horribelt då de inte kunde konkurrera vare sig sett till effektivitet eller pris.

Det finns en väldigt tekniskt relevant orsak varför Arm och Apple kan pusha ut nya kretsar 50-100 % snabbare jämfört med Intel/AMD: det är väsentligt mycket enklare att validera en ny ARM64 design jämfört med att validera en ny x86_64 design. Det betyder också att det är billigare att validera den förra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är helt uppenbart att det skulle spara pengar för samma prestanda.

Jag kan inte se att det är så uppenbart, för du säger å ena sidan att ARM är världens snabbaste, och dessutom billigare, det bör rimligtvis innebära att alla som vill ha maximal prestanda idag köper en ARM, och du kan säkert det bättre än jag, vad är ARM's marknadsandel i det segmentet?

Säg, spelare, renderfarms och AI..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

SoC:en i en high-end laptop är en relativt liten del av totala kostnaden. Alla de Snapdragon X och alla Mac:ar är high-end datorer och kan därmed inte vara billiga.

Qualcomm har sagt att det kommer dyka upp Snapdragon X baserade laptops från $700 i framtiden. Det jag sett kring prislappen för Snapdragon X är att den kostar i runda slängar hälften av AMD Strix Point och kommande Intel Lunar Lake.

De Strix Point baserade laptop jag sett, som likt de Snapdragon X laptops som släppts så här långt, är high-end laptops kostar ett par hundra USD mer än liknande Snapdragon X modeller. CPU-mässigt ser det ut som Strix Point inte riktigt når upp till Snapdragon X Elite vare sig i absolut prestanda eller perf/W.

Fast om man räknar klientelet sub 10k laptops, så är väl det studenter som kanske kör Gaming vid sida om studierna. Eller föräldrar på en budget till sina barn.

Finns det, även med 700$ snapdragon, någon laptop med spel prestanda värt att ha?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rätt nära i alla fall
https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/barbar-d...

På Walmart säljs dom för $649

Permalänk
Sötast
Skrivet av Xeonist:

Det är också intressant att ett forum som SweClockers och dess användare inte har någonting att säga om en ny platform/arkitektur utan externa grafik/ljudkort (eller andra kort), utan möjlighet att utöka minne, osv.

Det här antagandet stämmer inte.
https://www.youtube.com/watch?v=argfZlPZKdY

128cores
384GB ram
4070Ti (Med fungerande DLSS)
64 PCI-e lanes

Finns betydligt tråkigare maskiner jag kan tänka mig!

Skrivet av Rågren:

Rätt nära i alla fall
https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/barbar-d...

På Walmart säljs dom för $649

Som dessutom ofta är mycket snabbare än en dubbelt så dyr PC, samt har bättre skärm, ljud, tangentbord, touchpad etc etc.
Även helt utan en jätte högljudd fläkt som går 24/7 på en motsvarande och eller sämre pc-laptop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Kommer aldrig förstå mig på dessa i toppen som får dessa hutlösa mängder pengar medans pöbeln får lämna skeppet.

Inte bara det. De förväntar sig även sin avtalsenliga löneförhöjning som de själva varit med och satt.

Skrivet av orespray:

Om man läser rubriken och artikeln så framgår det klart att Intel ska SÄGA UPP 15 000 anställda. Ingenstans nämns det att någon ska få sparken. Så istället för att påstå sådant som inte nämns bör ni lära er läsa och förstå vad som skrivs. På så vis går dt att undvika en massa onödiga inlägg som inte leder till något.

Detta tycker jag dock är ett klart fall av semantik. Visst tekniskt sett "sparkar" de inte något men de säger upp dem och i folkmun brukar att få sparken och uppsägning vara synonyma med varandra. Att "gå i taket" för att Sweclockers väljer vardaglig användning istället för en strikt sådan är ju lite roligt ändå.

Skrivet av maniak:

Vad är skillnaden mellan att säga upp någon och ge någon sparken?

Skillnaden ligger oftast i orsaken och ersättning. Att ge någon sparken är oftast när någon gjort något klandervärt och oftast mer än en gång. Att säga upp någon är oftast pga. ekonomiska orsaker eller brist på arbetssysslor. Man kan säga att uppsägning är ett betydligt lindrigare fall eftersom det oftast innebär en uppsägningstid eller ett avgångsvederlag medan att man får sparken oftast innebär att man blir av med jobbet direkt utan någon ersättning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Som rubrik på storföretag som minskar personalstyrkan med en ansenlig andel skulle jag säga att "sparkar" och "säger upp" är synonymt.

Det är inte så att hundratals eller tusentals anställda missköter sig så pass grovt samtidigt att det skulle kunna handla om avsked.

Här är andra exempel på ordvalet, inget ovanligt: Spotify sparkar 17 procent av personalen, SAS sparkar 560 piloter, Apple sparkar 190 i USA

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xeonist:

Jag kan inte se att det är så uppenbart, för du säger å ena sidan att ARM är världens snabbaste, och dessutom billigare, det bör rimligtvis innebära att alla som vill ha maximal prestanda idag köper en ARM, och du kan säkert det bättre än jag, vad är ARM's marknadsandel i det segmentet?

Säg, spelare, renderfarms och AI..

Det finns väldigt mycket tröghet på marknaden. Framförallt, som jag skriver i första inlägget i denna tråd, kan HW vara hur snabb och effektiv den vill men det är ändå irrelevant om rätt programvara saknas.

Är därför bl.a. Intel ändå kan hoppas på att just utbudet av programvaran fortsätter vara ett problem för en realistiskt ersättare av x86 på Windows-sidan.

För det Intel faktiskt gjort väldigt bra senaste 10 åren är programvara. En sådan sak som SSE/AVX var längre rätt meningslös utanför ett par benchmarks. Intel har idag ett väldigt bra stöd för effektiv användning av AVX i viktiga program, de har faktiskt även en väldigt bra GPGPU-stöd för sina GPUer i Blender (via Embree och OneAPI), inom de viktiga AI-ramverken PyTorch/Tensorflow (där man till skillnad från Apple, AMD och möjligen även Qualcomm faktiskt också har bra stöd för deras NPU medan övriga "bara" har stöd för GPGPU).

Microsoft hade fram till väldigt nyligen gjort en horribelt jobb att stödja ARM64 på Windows. Något har ändrats där (tror det stavas Azure där man storsatsar på egendesignad ARM64-baserad HW) för har ARM64 stödet i Windows, MS Office, .NET, Visual Studio etc har förbättrats enormt senaste 1,5-2 åren.

Men det räcker inte, nu är det upp till 3:e-partstillverkarna att göra sin del. Och den delen kan definitivt misslyckas (även om en kritisk förutsättning, utvecklingsverktyg, ligger bra till då Jetbrains och de stora programspråken redan har ARM64 native stöd på Windows nu)!

Fast om man räknar klientelet sub 10k laptops, så är väl det studenter som kanske kör Gaming vid sida om studierna. Eller föräldrar på en budget till sina barn.

Finns det, även med 700$ snapdragon, någon laptop med spel prestanda värt att ha?

Spel är absolut inte oviktigt. Men även om det är något de flesta på SweC använder sin dator till är det i ett större kontext en 20-del av totala marknadens 80/20-split.

Det vi kan vara rätt säkra på är att BYO-marknaden lär vara den sista att lämna x86, bl.a. då spel är relativt sett betydligt större där än för marknaden i helhet. Samtidigt går ju rykten om att Nvidia ger sig in i ARM64-desktop racet under 2025, stämmer det kan vi utgå från att den plattformen kommer använda PCIe och stödja Nvidias GPUer (Nvidia har redan drivers för ARM64, bl.a. för Ampere Computings plattform som länkades ovan).

Men Intel vet att laptop-marknaden är både betydligt större och mer lönsam. Blir därför väldigt spännande att följa Lunar Lake lanseringen. För det Intel gör där är kopiera dagens high-end ARM64 SoC:ar så långt som bara möjligen inom ramen av att fortfarande köra x86.

Lyckas Intel bra med Lunar Lake (och de som sett plattformen verkar gilla vad de upplevt) så lär det helt klart dämpa Qualcomms framgångar på Windows i närtid. Framförallt då Intel i nuläget har den bättre programvaran att använda hela kretsen (CPU, GPU och NPU) i moderna applikationer.

Visa signatur