Jag är inte intresserad av att köra nya spel i 120hz och 4k, det är utanför min budget. Jag spelar mest gamla spel, emulerar mycket t.ex. Problemet är att mitt nuvarande grafikkort inte ens stöttar att outputta 120hz i 4k pga den har endast HDMI 2.0 och inte HDMI 2.1, enligt det jag sökte ska det inte fungera via displayport till HDMI heller (?).
Jag vill göra en så bra uppgradering som möjligt utan att mitt CPU bottleneckar det för mycket (om det ens spelar roll idag, senast jag hade koll på sånt här var över 15 år sedan)
Ge gärna exempel på olika rekommenderbara prisklasser.
Nuvarande PC:
Nvidia Geforce GTX 1660 Ti
ASUSTEK ROG STRIX B360
Intel I5 9400F CPU @2.9 GHZ 6 cores
MVH och tack på förhand
7800 XT ger nog mest för pengarna nu skulle jag tro.
https://www.webhallen.com/se/product/371293-ASUS-Dual-Radeon-...
Problemet är att mitt nuvarande grafikkort inte ens stöttar att outputta 120hz i 4k pga den har endast HDMI 2.0 och inte HDMI 2.1, enligt det jag sökte ska det inte fungera via displayport till HDMI heller (?).
De flesta DP->HDMI-adaptrar är HDMI 2.0, men det finns nu även HDMI 2.1 som t.ex. denna (finns i lite olika längder) som klarar 4K@144Hz. Detta förutsätter att grafikkortet har DP 1.4, vilket 1660 Ti bör ha.
Det finns även lösningar i form av rena adaptrar som kan vara lite flexiblare eftersom man kan välja kabel själv, men i så krävande upplösningar är det i regel bättre att undvika skarvar så mycket som möjligt.
Detta antar förstås att din skärm endast har HDMI (troligtvis en TV), om den är en vanlig datorskärm så använder du bara DP hela vägen istället.
7800 XT ger nog mest för pengarna nu skulle jag tro.
https://www.webhallen.com/se/product/371293-ASUS-Dual-Radeon-...
Kommer jag kunna nyttja detta grafikkort till fullo trots att mitt CPU är så gammalt? Det kommer ju bero på spel, men överlag.
De flesta DP->HDMI-adaptrar är HDMI 2.0, men det finns nu även HDMI 2.1 som t.ex. denna (finns i lite olika längder) som klarar 4K@144Hz. Detta förutsätter att grafikkortet har DP 1.4, vilket 1660 Ti bör ha.
Det finns även lösningar i form av rena adaptrar som kan vara lite flexiblare eftersom man kan välja kabel själv, men i så krävande upplösningar är det i regel bättre att undvika skarvar så mycket som möjligt.
Detta antar förstås att din skärm endast har HDMI (troligtvis en TV), om den är en vanlig datorskärm så använder du bara DP hela vägen istället.
Bra att veta, tack. Jag kanske kör på denna lösning.
Copyright © 1999–2024 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.