Lenovo kombinerar Intel och Qualcomm i ny hybriddator

Permalänk
Melding Plague

Lenovo kombinerar Intel och Qualcomm i ny hybriddator

2-i-1-datorer har funnits länge, men Lenovos nya Thinkbook Plus Hybrid är inte bara hybrid på utsidan utan även under skalet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ytterligggare en meningslös produkt! och inte direkt något nytt..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har en billig 10" android och en hyfsat dyr 14" Lenovo laptop. Använder båda mycket. Hade jag velat köpa nu hade jag lätt köp denna istället och fått båda direkt. Ska sägas att jag inte tror att det nödvändigtvis är ett bra köp, får väl se om de säljs nog att ha support etc, men min nokiatablet kostade runt 2000kr, hur mycket sämre kan denna vara liksom?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Målgruppen som vill ha en android-platta OCH en x86 laptop i ETT paket måste vara försvinnande liten... gör man inte marknadsanalyser längre innan man slänger ut en produkt på marknaden?

Då var Surface Book ett mer tilltalande koncept.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Medlem

En 14" 2,8K OLED är dock trevligt att ha, men känns lite som en miss att enbart ha 10GB som delad lagring mellan systemen.

Skulle kunna tänka mig att använda en sådan här enhet som grafiker, men är osäker till att Android-delen lever upp till kraven.

Ser hellre att Apple släpper en liknande maskin med M4-krets där man kan skifta mellan iPadOS och macOS vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Målgruppen som vill ha en android-platta OCH en x86 laptop i ETT paket måste vara försvinnande liten... gör man inte marknadsanalyser längre innan man slänger ut en produkt på marknaden?

Då var Surface Book ett mer tilltalande koncept.

Kundgruppen som har både en x86 laptop och en Android surfplatta är väl iofs väldigt stor, vad menar du är nackdelen att ha dom som 1 enhet?

Jag älskar företag som testar nya produktkategorier, där ligger ju verkligen Lenovo i framkant.

Sen håller jag med ovan att det delade minnet gärna hade fått vara större, men jag tror också det är (kan vara) ett bra sätt att lära människor att använda olika typer av delad/moln-lagring.

Personligen är jag ganska bra på det, så om jag byter laptop eller växlar mellan MacOS och Windows så går det ganska fort, men det är fortfarande något jag jobbar på att bli bättre på.

Permalänk
Medlem

En mobil AMD-cpu hade varit mycket bättre! Den är snålare än Intels Meteor Lake.

Permalänk
Medlem

Känns som både nyheten och de flesta andra missuppfattat poängen med produkten.

Citat:

En nackdel med den dubbla uppsättningen komponenter är vikten.

Vikten är den stora fördelen, och att du slipper en dubbel uppsättning skärmar. Jag ser ingen komponent som är duplicerad, bara att man reducerat antalet komponenter med en skärmdel jämfört med motsvarande fristående produkter. Tänk dig att du är på resande fot och tar med dig dels en laptop och en surfplatta. Då har du med dig en skärm mer än nödvändigt och kommer släpa på mer vikt än denna apparat. Skärmdelen på 14" här väger 700g, samma som en 14" android surfplatta. Datordelen väger ett 1kg. En enklare modell laptop med 14" skärm väger minst 1.3kg och inte sällan 1.5kg. Du spar alltså ca 300-500g vikt jämfört med att ta med två apparater.

Om man inte är den typ av person som behöver både en stor android surfplatta och en laptop på språng så är det här förstås inte en produkt för dig. Jag har själv inget behov av detta. Men tycker konceptet inte alls är dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hummus:

Känns som både nyheten och de flesta andra missuppfattat poängen med produkten.

Vikten är den stora fördelen, och att du slipper en dubbel uppsättning skärmar. Jag ser ingen komponent som är duplicerad, bara att man reducerat antalet komponenter med en skärmdel jämfört med motsvarande fristående produkter. Tänk dig att du är på resande fot och tar med dig dels en laptop och en surfplatta. Då har du med dig en skärm mer än nödvändigt och kommer släpa på mer vikt än denna apparat. Skärmdelen på 14" här väger 700g, samma som en 14" android surfplatta. Datordelen väger ett 1kg. En enklare modell laptop med 14" skärm väger minst 1.3kg och inte sällan 1.5kg. Du spar alltså ca 300-500g vikt jämfört med att ta med två apparater.

Om man inte är den typ av person som behöver både en stor android surfplatta och en laptop på språng så är det här förstås inte en produkt för dig. Jag har själv inget behov av detta. Men tycker konceptet inte alls är dumt.

Du säger själv att en 14” laptop väger ca 1.4kg, denna väger 1.8kg sett som laptop

Kombinationen väger absolut lite mindre, men inte sett som pc

Permalänk

om jag ska vara ärlig så ser det ut att göra en laptops redan weak spot ännu vekare... aka gångjärnet.

kan se framför mig hur de där små piggarna som ska hålla skärmen på plats i "laptop mode" kommer snabbt bli väldigt slappa varefter de nöts ner och hela skiten ostabil som om gångjärnet öppnats och stängts typ 1 mille gånger.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Så en köper två varor, men kan bara använda en i taget.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du säger själv att en 14” laptop väger ca 1.4kg, denna väger 1.8kg sett som laptop

Kombinationen väger absolut lite mindre, men inte sett som pc

Ja? Man köper givetvis inte denna för att enbart använda PC-delen.

Permalänk
Medlem

"En till priset av två"
Har inte detta provats tidigare och då visat sig inte funka?

Permalänk
Medlem

En 14" på 1.76 kg idag?
Det avskräcker nog många, även om det egentligen är två delar som annars skulle väga mer totalt sett.

Sen känns detta som en väldigt nischad produkt i allmänhet, så tveksamt att det blir någon större framgång.

Men samtidigt också intressant att de vågar prova lite nytt. Inget emot nya koncept som så, bara de stöds ordentligt också.

Permalänk
Medlem

Hade nog varit mer intressant med en x86 och en M4 i samma paket.

Men fortfarande meningslöst i mina ögon.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Enligt artikeln kan man använda båda samtidigt:

"Själva skärmen är på 14 tum och kan användas av både Windows och Android, antingen en i taget eller båda samtidigt på varsin halva."

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ser hellre att Apple släpper en liknande maskin med M4-krets där man kan skifta mellan iPadOS och macOS vid behov.

Om jag vinner på Eurojackpot blir det köp direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Själva skärmen är på 14 tum och kan användas av både Windows och Android, antingen en i taget eller båda samtidigt på varsin halva.

Källa...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!