AMD Ryzen 7 9700X – ett lyft i energieffektivitet och spelprestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Varför släpper man inte bara x3d processorer? Finns det någon nackdel med mycket L3 Cache?
Ser ju lite illa ut att släppa nya serier som presterar sämre?

Fast presterar nya cpuerna sämre? Dom är mer begränsade och vid samma effekt så är dessa betyderligt mycket bättre!

Angående varför man inte släpper x3d cpuer är för att dom inte kommer klocka lika högt, vilket i vissa program kommer sämre resultat.
X3D är grymma för spel och effektivitet, men för att vinna benchmarks är dom inte lika bra som icke X3D cpuer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Bra test!
Skulle va intressant att se hur många Watt den drog när strömbudgetten va upplåst. Håller den fortsatt låg förbrukning jämfört med Intel skulle vara intressant att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Vem är produkten för? 5800X3D verkar ju slå den på fingrarna i flera spel tack vare Cachen. Har ni tillgång till Modern Warfare 3? Nyfiken på att se hur den står sig emot 7900X pga skillnaden i cache.

Systembyggare som gör aktuella AM5-datorer och förstagångsbyggare/folk som byter hela datorn och också satsar på AM5.

Det är definitivt ingenting för folk som redan sitter på en 7xxx/7xxxX3D-maskin.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Intel fumlar totalt och gör sina processorer osäljbara.

AMD tar givetvis chansen och stagnerar fullständigt inom 1 vecka.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Sweclockers behöver verkligen någon som är lite mer kunnig inom processorer. Inget i recensionen om de slides från AMD gällande den nya arkitekturen som är en "clean slate" och innehåller något av det fräckaste på många, många år.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Där slapp jag köpa ny CPU!
Tack AMD!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Hmmm efter att ha kikat igenom en del recensioner så måste jag erkänna att jag känner en besvikelse. Mycket trevligt med bättre energieffektivitet, men jag hoppades på bättre konsistent prestandaökning även med den minskade effekten. Och lite smått ororande att även med PBO/CO att det inte blir så mycket bättre spelprestanda.
I vissa spel till och med är det tappad prestanda jämfört med föregående generation, vilket inte alls är trevligt att se.

Hoppades på kanske 10-15 % bättre prestanda, och ev hoppa på AM5 med en 9800X3D, men nu får nog 5800X3D sitta kvar till åtminstone zen 6 om inte 9800X3D kommer och totalt överraskar.

Priserna som tidigare nämnt lär väl justeras, så där är jag inte jättemissnöjd men med facit i hand behöver de vara billigare för att vara motiverade.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Samsung 32" G80SD 240 Hz OLED

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av yoggan:

Sweclockers behöver verkligen någon som är lite mer kunnig inom processorer. Inget i recensionen om de slides från AMD gällande den nya arkitekturen som är en "clean slate" och innehåller något av det fräckaste på många, många år.

Även om jag uppenbarligen inte är en ingenjör hade vi absolut kunnat brodera ut mer om själva arkitekturen. Nu blev artikeln klar för publicering lite drygt 10 minuter innan publicering vilket gör att den tiden jag kan disponera för att skapa testet är relativt begränsad. Tyvärr kan jag inte offra en arbetsdag för att klämma in mer info då jag helt enkelt inte skulle hinna alla testerna och då handlar det om prioriteringar.

Kortfattat: vid tidsbrist prioriterar vi att redovisa "vad den gör" snarare än "hur den gör" det.
Vanligtvis kan vi vara två personer som skriver de här större testerna men nu är det bara jag och det fanns ungefär 4-5 arbetsdagar att disponera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CrispVanDahl:

Försökte få till separata tester via handbrake på just detta men efter för mycket strul fick jag skippa det för att hinna klart resterande tester. Så fort @JonasT är åter från semester och vi är fulltaliga får vi se över hur vi kan redovisa detta framgent.

Nu använder jag inte Handbreak, men jag gissar på att det finns något fällt för custom commands, --asm avx512 är iaf kommandot för att aktivera det via CLI.

Hittar iaf tester från båda anandtech och phoronix, som vanligt är det en stor nypa your mileage might vary när det kommer till avx-last, att även om det används, så är det väldigt stor skillnad på hur mycket det hjälper beroende på last, men det ser iaf ut som att ändringen hos zen5 har gjort stor nytta, och att avx512-prestandan är god.

Permalänk
Medlem

AMD borde inte inte släppa en CPU som är i par med förra generationens.
Något känns fel
Skulle inte bli förvånad om en en ny bios rättar till det.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ortovox:

Skulle va intressant att se hur många Watt den drog när strömbudgetten va upplåst. Håller den fortsatt låg förbrukning jämfört med Intel skulle vara intressant att se.

Det är, som vanligt för pressade processorer numera, ingen rolig övning. TPU har gjort detta, och fick i Blender ut sisådär 14% högre prestanda för ett närmast dubblerat effektuttag. Effektivitetskurvan sluttar väldigt brant.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av RHWarrior:

Systembyggare som gör aktuella AM5-datorer och förstagångsbyggare/folk som byter hela datorn och också satsar på AM5.

Det är definitivt ingenting för folk som redan sitter på en 7xxx/7xxxX3D-maskin.

När släpps X3D om det kommer några? Känns lite dumt att köpa en 9000 när de i vissa fall presterar aningen sämre pga lägre cache. 7700 går förbi i två spel i sweclockers test.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Ortovox:

Bra test!

Det borde gå att se på sidan för "upplåst strömbudget"
Vi mätte typ 15-17 procent bättre prestanda med ett ökat effektuttag på 50% i Blender.

Permalänk
Medlem

Vet nån om Intel resultat är på lansering BIOS eller på de sista dvs Intel Baseline?

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Rebe1:

Vet nån om Intel resultat är på lansering BIOS eller på de sista dvs Intel Baseline?

Det är inte lanseringsBIOS men ska vara en version innan Baseline-profilen blev default.
Det är ju dock med IABT inaktiverat och strömbudget i stock-settings.

Permalänk
Medlem

kollar på hub, super kass prestanda jue, mycket sämre än den tidiga recensionen från den italienska techtubern, e nog pga hub testar med out of the box inställningar.

så, "waste of sand".

hur kan Swec ge 9700x bra produkt utmärkelse när den är så mycket långasmmar eän 7800x3d som kostar mindre och 7700x som är typ nästan lika snabb för mindre stålard den med?

konstigt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag tröttnar fullständigt på att ni älskar förstöra genom lägga upp så man ser
sammanfattning först. Måste vara så jobbigt för alla läskdrickare att trycka
fram till detta och måste ha det första sidan.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

När släpps X3D om det kommer några?

Det finns inget bekräftat datum såvitt jag vet iaf.
Däremot så är det väl ingen tvekan om att det kommer mer X3D, det har väl dels faktiskt bekräftats i intervjuer men är ju också i princip det enda rimliga att vänta sig när man nu har en vinnande strategi sett till spelprestanda, varför skulle man plötsligt överge den.

Typiska spekulationer är väl vaga i stil med "senare i höst, möjligen början på nästa år".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

vem spelar på dessa upplösningar och 400 fps

på med lite bakgrunds saker som typ alla har igång och speltest i 4k..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av moreempty:

speltest i 4k..

Nu är det ju ganska få som faktiskt spelar i 4K, men framförallt vore sådana test ganska meningslösa då de nästintill alltid är helt grafikkortsbundna, och därmed inte skulle visa någonting om hur processorn presterar.

Visa signatur
Permalänk
Viking
Skrivet av kotz:

AMD borde inte inte släppa en CPU som är i par med förra generationens.
Något känns fel
Skulle inte bli förvånad om en en ny bios rättar till det.

Hardware Unboxed har pratat med AMD som bekräftar att 9700X inte är mer än ~5% bättre än 7700X i spel.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

vem spelar på dessa upplösningar och 400 fps

på med lite bakgrunds saker som typ alla har igång och speltest i 4k..

men då behöver du inget mer än säg en 11600k, r5 5600 om du ska kötta 4k, även med massa saker i bakgrunden.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Vi mätte typ 15-17 procent bättre prestanda med ett ökat effektuttag på 50% i Blender.

Det är ju ganska uppenbart när man tittar på test vid samma klockfrekvens att Zen 5 har betydligt högre IPC än vad Zen 4 har. Det är också väldigt tydligt att AMD har satt effektbudgeten alldeles för lågt när man tittar på resultaten för PBO.

Detta kanske med andra ord är en av de första processorerna på många år som kanske kan vara intressant att överklocka. Något ni kan kika på lite mer i detalj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hardware Unboxed har pratat med AMD som bekräftar att 9700X inte är mer än ~5% bättre än 7700X i spel.

Tack,

Då får man nöja sig med en rätt så kylig CPU denna gång
Vilket inte är så dåligt iofs.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Hmmm efter att ha kikat igenom en del recensioner så måste jag erkänna att jag känner en besvikelse. Mycket trevligt med bättre energieffektivitet, men jag hoppades på bättre konsistent prestandaökning även med den minskade effekten. Och lite smått ororande att även med PBO/CO att det inte blir så mycket bättre spelprestanda.
I vissa spel till och med är det tappad prestanda jämfört med föregående generation, vilket inte alls är trevligt att se.

Hoppades på kanske 10-15 % bättre prestanda, och ev hoppa på AM5 med en 9800X3D, men nu får nog 5800X3D sitta kvar till åtminstone zen 6 om inte 9800X3D kommer och totalt överraskar.

Priserna som tidigare nämnt lär väl justeras, så där är jag inte jättemissnöjd men med facit i hand behöver de vara billigare för att vara motiverade.

5800X3D var ett bra köp helt enkelt
Lite besvikelse kan jag hålla med om, men jag är samtidigt väldigt glad att de lägger lite fokus på bättre energieffektivitet. Med tanke på hur markant ökning det är i den entrådiga prestandan så undrar jag om man kommer se några förbättringar i resten när den hunnit mogna, känns som att det skulle kunna finnas lite att hämta kanske.

Skrivet av CrispVanDahl:

Även om jag uppenbarligen inte är en ingenjör hade vi absolut kunnat brodera ut mer om själva arkitekturen. Nu blev artikeln klar för publicering lite drygt 10 minuter innan publicering vilket gör att den tiden jag kan disponera för att skapa testet är relativt begränsad. Tyvärr kan jag inte offra en arbetsdag för att klämma in mer info då jag helt enkelt inte skulle hinna alla testerna och då handlar det om prioriteringar.

Kortfattat: vid tidsbrist prioriterar vi att redovisa "vad den gör" snarare än "hur den gör" det.
Vanligtvis kan vi vara två personer som skriver de här större testerna men nu är det bara jag och det fanns ungefär 4-5 arbetsdagar att disponera.

Jag tycker recensionen var bra, bara väldigt upprört runt det här med recensioner på sistone.

Skrivet av DST:

kollar på hub, super kass prestanda jue, mycket sämre än den tidiga recensionen från den italienska techtubern, e nog pga hub testar med out of the box inställningar.

så, "waste of sand".

hur kan Swec ge 9700x bra produkt utmärkelse när den är så mycket långasmmar eän 7800x3d som kostar mindre och 7700x som är typ nästan lika snabb för mindre stålard den med?

konstigt.

Tycker detta är väl adresserat i recensionen, sen behöver man ju inte hålla med- därför man med fördel löser recensioner från mer än ett ställe:

Istället för att stirra sig blind på att nykomlingarna i vissa fall inte är snabbare än sina föregångare kan det vara värt att titta på att de gör uppgiften lika snabbt eller snabbare vid ett mycket lägre effektuttag. Detta gör att de två nykomlingarna gör sig väldigt väl direkt ur kartong i byggen där ytan för stora eller exotiska kylare är begränsad – till exempel i SFF-sfären.

Tittar vi på spelprestandan är Ryzen 7 9700X i snitt den bästa spelprocessorn utan staplat L3-cache som AMD har lanserat. Tittar vi därtill på priset som vid lansering är 4 790 kronor är det en välkommen sänkning av riktpriset ställt mot föregångaren som var prissatt vid 5 429 kronor vid lanseringen.

Detta gör Ryzen 7 9700X till ett potentiellt riktigt attraktivt alternativ, där skon klämmer lite är att det inte är en given rekommendation för dig som enbart spelar spel. Är du på jakt efter den bästa spelprestandan för pengen är fortfarande Ryzen 7800X3D ett bättre köp som för tillfället dessutom är ett par hundralappar billigare.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Kul att de tråkiga inte är att amds senaste inte slår Intel utan att det tråkiga är de inte inte slår sig själva 🙂 vilket också de själva sagt den inte ska , utan bara att den on average ska va snabbare eller lika med 5800x3d

Tänk att slå till på 7800x3d visade sig vara så fint köp ändå trots så sen till partyt i med uppgradering först i våras

Permalänk
Medlem

Krympflation i prestanda!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Ahh tackar det hade jag missat.
Så vad jag kan se med upplåst budget ligger den runt 270-280W vilket är i klass med i5 14600k. Den får även då prestanda i klass med just i5 14600k produktivitetstester som Cinebench och Blender.
Detta är sånt jag tycker är intressant eftersom dessa två processorer verkar vara rätt likvärdiga då förutom i spel där 9700x är bättre, sen om det är värt 1000:- mer är en annan sak.

För samma pris hade jag i varje fall valt AMD just för bättre spelprestanda och lägre effekt med möjligheten att låsa upp effektbudgeten vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nu är det ju ganska få som faktiskt spelar i 4K, men framförallt vore sådana test ganska meningslösa då de nästintill alltid är helt grafikkortsbundna, och därmed inte skulle visa någonting om hur processorn presterar.

2560 x 1440 upplösningen hade gett mig litet mera hum utifall det var någon mening att uppgradera, det är även en upplösning som 20% av Steams användare nyttjar.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av johan4:

Det är ju ganska uppenbart när man tittar på test vid samma klockfrekvens att Zen 5 har betydligt högre IPC än vad Zen 4 har. Det är också väldigt tydligt att AMD har satt effektbudgeten alldeles för lågt när man tittar på resultaten för PBO.

Detta kanske med andra ord är en av de första processorerna på många år som kanske kan vara intressant att överklocka. Något ni kan kika på lite mer i detalj?

Ingen dum idé alls. Försökte få till det den här gången men fick ungefär samma resultat som med PBO när jag pillade manuellt. Blev tyvärr instabilt när jag blev lite girig. Hade behövt lägga mer tid än en timme eller två för att få något värt att redovisa men det är absolut något jag vill göra.

Kanske kommer jag vara upptagen med tester av två andra produkter under nästkommande 5 arbetsdagar men får ta tag i övrig uppföljning efter det.