Hur nöjd i procent är du med ditt Linux?

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet med Linux dom gånger jag testat det av lite olika anledningar är att det ofta innebär en massa googling för nåt som borde vara ett enkelt problem, för att sen hitta en lösning där man ska skriva trettiofem olika rader i terminalen där den trettioandra inte fungerar av nån okänd anledning vilket leder till ännu mera googling som till slut innebär att jag bara installerar Windows istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Jag är helt nöjd med mitt OpenSUSE Tumblewed. Trivs mycket bra i KDE som bara fungerar som jag vill och förväntar mig. Kan faktiskt inte komma på någonting jag varit missnöjd med i detta fall.

Måste också säga att det är mycket trevligt att ha YAST installerat, alltså en Synapticliknande pakethanterare direkt i systemet.

Däremot har jag insett att Ubuntu inte riktigt är min melodi, där föredrar jag helt klart Debian. Dock ville jag köra Plasma 6 så det var bara att byta distro och då kom OpenSUSE Tumbleweed in och tillfredställde min Plasma 6-dröm.

Håller med den här inlägget till 100%. Helt otroligt hur bra är OpenSUSE Tumbleweed med KDE. Kör den på alla mina tre datorer (en av de är gaming)

Permalänk
Medlem

Har varit Linuxanvändare så länge så mina behov har hamnat helt i fas med vad som är möjligt/kompatibilitet med Linux.

99-05: Provade Linux av och till mest för att jag var nyfiken och det kändes "haXX0r c00lt".

05-13: Jag testade Ubuntu första gången 05 och det var för mig startskottet och första gången jag verkligen genuint kände att detta kan vara något. -"Det här funkar".
Men det var inte helt 100% för mig. Så det blev så att jag körde någon form av *buntu på htpc och filservern. Samt testade av och till på huvudburken.

13-framåt: 13 var året då jag kände att allt jag ville göra fungerade för mig. Vissa saker var en del pillande med och har varit lite buggigt av och till. Men det var tillräckligt bra för att jag äntligen skulle kunna göra mig av med djävelskapet från Microsoft.
Jag bestämde mig där och då att nu lämnar jag skiten bakom mig och går över helt till Linux på alla datorer.

Det jag gör på mina datorer idag är surfar, streamar musik och film, spelar, redigerar foto och video (färgkalibrerat system) och hostar enklare molntjänstfunktioner åt mig och min familj samt närmsta vänner.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem

Fullt spelstöd och jag hade dumpat windows helt på hemmadatorn

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Min erfarenhet med Linux dom gånger jag testat det av lite olika anledningar är att det ofta innebär en massa googling för nåt som borde vara ett enkelt problem, för att sen hitta en lösning där man ska skriva trettiofem olika rader i terminalen där den trettioandra inte fungerar av nån okänd anledning vilket leder till ännu mera googling som till slut innebär att jag bara installerar Windows istället.

Håller med dig här när nått enkelt som typ disken är full och behöver rensas så ... inte är det då bara att göra som vanligt utan man får googla innan.

Sen om man behöver felsöka nån uppdatering, då är det lättare att göra en timeshift och vänta in en ny uppdatering och köra på den. (Sen fungerar timeshift väldigt bra på Linux mint så då blir det så klart lat mans väg fram).

Men oftast fungerar linux riktigt bra och är mitt os på min Surface Laptop.

Permalänk
Medlem

Visst är det helt klart en del mer "pillande" att få vissa saker att fungera, det kan upplevas svårare att koma igång och att det kräver vissa kunskaper.....

Det är också ett "problem" att vissa program (spel) inte fungerar...

Men jag har valt att se på det som jag är villig att göra det extra som krävs, lära mig det jag behöver kunna och helt enkelt acceptera att jag inte kan använda det som inte fungerar.... för det ger så otroligt mycket tillbaks.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Just använt Fedora i snart 10 år. Testade Sway wm för första gången, då kunde datorn plötsligt inte längre väckas ur vila... Tillbaka på gnome och allt funkar bra.

Har burken som nas, (low-end) gaming mha wine, hemmaprojekt mha vscode och neovim, i c/c++, go, js, ts, etc
Inget jag saknar. Det verkar fortfarande vara krångligt att få till Windows som utvecklingsmiljö (om man inte använder c# och visual studio), så har är väl 100% nöjd.

Permalänk

Jag har testat Ubuntu med produktivitet i åtanke (3D-modellering, animering, rendering, komponering, programmering), men där får jag nog säga att jag föredrar Windows ändå... Jag är ändå en enkel person som vill att alla mjukvaror skall lira out of the box... Och jag vill installera saker grafiskt... Alltså med mus, inte behöva leta upp och kopiera massa rader kod jag förstår 2% av och klistra in i terminalen vid varje problem... För jag hade ganska många problem med kompatibilitet och drivrutiner.

Men jag hade definitivt kunnat tänka mig att använda Linux på burk för slösurfande och media. Det vill jag minnas gick bra.

Såatteh:

Windows: 90%
Linux: 30%
Mac OS: Aldrig testat

Visa signatur

Main: i7 12700K @ Stock | RTX 3070 8 GB | 64 GB DDR4 | 1 TB NVMe SSD
Sec: i7 2600K @ 4.5GHz | GTX 960 4 GB | 16 GB DDR3 | 500 GB SSD
Lap: Ryzen 7 4700U | 16 GB LPDDR4X | 500 GB NVMe SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Håller med dig här när nått enkelt som typ disken är full och behöver rensas så ... inte är det då bara att göra som vanligt utan man får googla innan.

Sen om man behöver felsöka nån uppdatering, då är det lättare att göra en timeshift och vänta in en ny uppdatering och köra på den. (Sen fungerar timeshift väldigt bra på Linux mint så då blir det så klart lat mans väg fram).

Men oftast fungerar linux riktigt bra och är mitt os på min Surface Laptop.

Vadå "som vanligt"? Klart man kan gå runt i filsystem och göra shift-delete på stora filer man inte behöver. (Av)installera program är lika lätt, eller lättare, i de flesta distributioner, som i Windows. Man måste inte använda terminalen, om man inte vill.

Permalänk
Medlem

Eftersom frågan ligger på frontsidan..

Hur nöjd är jag med linux -- På en skala 0-100, ungefär 0.00
Det är verkligen inget för mig, och om nån frågar mig om linux är nåt att ha säger jag direkt nej. Absolut nej, undvik! Det är enbart för självplågare som har oändligt tålamod, alldeles på tok för mycket ledig tid att kasta bort, önskar högt blodtryck och tycker frustration och känslan av hopplöshet är jättekul.

Jag har nödgats hantera linuxservrar i tjänsten och enbart negativa erfarenheter. Varenda gång nåt buggade så gick det ju inte göra nåt själv i det, ringa in en konsult som ska uppdatera allehanda "paket" i den och göra inställningar som behövdes för specialprogrammet som var hela orsaken till den serverns existens. Det var med stort nöje jag inhandlade en annan lösning för det där och systmet blev därmed möjligt att drifta som vanligt, inga konstigheter.

Det allra första jag testade var mandrake som senare ändrade namn till mandriva, många år sedan. Körde med det på en sekundär dator ett par månader, men det gick inte ha det till nåt, bläddra runt på nätet, men det var ju ganska onödigt att göra på den när det funkade bättre på windowsdatorn.

En annan jag testade var ubuntu, ganska många år efter mandriva, för flera sa det var så bra. Installerade det från CD, installationen behövde starta om datorn mitt i alltihopa, och då tappade den bort cd-enheten så installationen gick inte slutföra. Och inte funkade nätverket heller, gick inte göra nånting alls, bara att sopa rent och in med windows. Inga problem sedan.

Permalänk
Medlem

Det roliga är att nu för tiden är det kompatibilitet med hårdvarans mjukvara och drivrutiner som är det största problemet. Exempelvis mjukvaran till mus, tangentbord och headset/ljudkort. OpenRGB finns med lite pill men fixar som namnet antyder endast RGB och inga funktioner.

Att få spel att funka på Linux är i dagsläget löst och alla som tror annorlunda är genuint oinformerade. 90% av alla spel funkar klockrent i Linux. Alltså bara att starta i Steam eller sätta på proton och starta. 90% av resterande kan man fixa med lite pill och Lutris. Resterande är i princip skit då utvecklaren medvetet inte gör någon minimum effort eller har kärninvasiv anti-cheat som du borde hålla dig borta ifrån i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

Eftersom frågan ligger på frontsidan..

Hur nöjd är jag med linux -- På en skala 0-100, ungefär 0.00
Det är verkligen inget för mig, och om nån frågar mig om linux är nåt att ha säger jag direkt nej. Absolut nej, undvik! Det är enbart för självplågare som har oändligt tålamod, alldeles på tok för mycket ledig tid att kasta bort, önskar högt blodtryck och tycker frustration och känslan av hopplöshet är jättekul.

Jag har nödgats hantera linuxservrar i tjänsten och enbart negativa erfarenheter. Varenda gång nåt buggade så gick det ju inte göra nåt själv i det, ringa in en konsult som ska uppdatera allehanda "paket" i den och göra inställningar som behövdes för specialprogrammet som var hela orsaken till den serverns existens. Det var med stort nöje jag inhandlade en annan lösning för det där och systmet blev därmed möjligt att drifta som vanligt, inga konstigheter.

Det allra första jag testade var mandrake som senare ändrade namn till mandriva, många år sedan. Körde med det på en sekundär dator ett par månader, men det gick inte ha det till nåt, bläddra runt på nätet, men det var ju ganska onödigt att göra på den när det funkade bättre på windowsdatorn.

En annan jag testade var ubuntu, ganska många år efter mandriva, för flera sa det var så bra. Installerade det från CD, installationen behövde starta om datorn mitt i alltihopa, och då tappade den bort cd-enheten så installationen gick inte slutföra. Och inte funkade nätverket heller, gick inte göra nånting alls, bara att sopa rent och in med windows. Inga problem sedan.

Lustigt, jag har exakt samma erfarenhet men åt andra hållet. 😆

Permalänk
Medlem

Jag kör Debian primärt. Uppskattar öppen källkod (+fri från vinstintresset hos organisationer som Redhat, m.fl.) och fokus på stabilitet. Hunnit testa dom större distrosarna som Ubuntu och Fedora under längre tid tidigare. Alla har sina plus och minus.

Min uppfattning är att Linux är tokstabilit om man väljer rätt distro (en som fokuserar på stabilitet) och har hårdvara som faktiskt stödjer Linux. Sedan om man installerar någon bleeding edge-distro på en Acer gaming-laptop som aldrig var tänkt stödja Linux och försöker spela Windows-spel och tycker att det fungerar så där så kanske man få ha visst överseende.

Om man vill testa Linux så är min rekommendation att se till att ha bra hårdvara för det. Stationära fungerar typ alltid, däremot laptops kan vara lite hit och dit. Generellt brukar äldre vara bättre och sedan "vanliga jobbdatorer" som HP Elitebook, Lenovo Thinkpad, Dell Latitude, osv.

Permalänk
Medlem

Jag är till 99% nöjd med min Kubuntu installation (24.04). Datorn fungerar till de spel jag spelar och de spel jag inte kan spela känner jag ”nähä, skit it då”…

Jag har varit 100% nöjd, men nu bara 99%, för jag har fått en härlig bugg som gör att om jag trycker Alt-Tab, så fryser min desktop och jag får norsk omstarts den. Gissa hur många gånger man alt-tabbar? 😂

Om det inte löser sig så blir det nån form av ominstallation. Men har rapporterat buggen och hoppas på att det löser sig…

Permalänk
Inaktiv

Är 50% nöjd, tyvärr är det mycket saker som jag gör med ritplatta osv som inte är dugligt på Linux. Provat ett trettiotal fulhack för att få wacoms drivare att funka bra, med det är så mycket cursor drift och annat mög att det funkar inte i längden. Och enda bra alternativet för att rita digitalt är krita, men jag gillar det inte på en personlig nivå.

Sen är jag arbetsskadad, p.g.a jag supporterar det i jobbet så vill jag inte ta med jobbet hem så att säga... Så roligt finner jag det inte att felsöka, modda och pilla med Linux tyvärr så när jag är hemma så vill jag bara det funkar och/eller att jag kan skylla på någon annan när det går fel.

Jag kör Linux på media servern som kör plex, men det är nog det hela jag har hemma numera.

Permalänk
Medlem

Spel är kanske konstigt nog inte mitt största problem. Alla spel jag spelar fungerar bra och de få som inte gör det (oftast pga anti cheat) skiter jag i. Mitt enskilt största problem är att streama i Discord inte funkar alls i vanliga klienten och halvdant med Vesktop. Annars är jag mycket, mycket nöjd med själva skrivbordet (KDE Plasma) och program som Corectrl, Cooler Control, OpenRGB, Noisetorch, Timeskift gör att jag inte saknar någonting från Windows.

Permalänk
Medlem

100% nöjd. Bytte när Windows 7 var på väg att gå ur tiden. Windows 8 var ett skämt, lika så Windows 10 och 11.

Finns inget som Windows gör bättre om man inte exklusivt tittar på ett visst program man behöver för att genomföra något.

Linux konfiguration är extremt lätt att använda då allt är textfiler. Kan man hantera JSON så kan man konfigurera Linux. I princip samma logik som att skriva HTML / CSS. Men eftersom man är bekväm så gör man allt i den grafiska konfigurationen.

Har aldrig behövt återinstallera Linux p.g.a ett kraschat system. Har varit lätt att uppdatera / uppgradera on-the-fly och även ta med sig hemkatalogen och ens inställningar vid en nyinstallation då det går att ha på en egen partition. Har man koll på konfigurationsfilerna på ens hemkatalog är det extremt lätt att byta bas eller rensa systemet om det känns för kladdigt och man vill ha en fräsch installation och ändå ta med sig det man vill ha kvar.

Startar inte systemet p.g.a en felkonfiguration så kan man göra en manuell boot / Live-ISO och köra därifrån. Krävs i princip trasig CPU / RAM för att få systemet att krascha. En komponent som inte stöds är helt enkelt inte installerad. Trasiga portar / anslutningar på moderkort finns helt enkelt inte i systemet (stängs av). Bråkar dom, stäng av dom manuellt.

Just det här är styrkan i Linux. Upptäcker man att något är på väg att gå sönder i ens dator kan man lätt rädda systemet, antingen genom att flytta disken till ett nytt system eller lätt koppla bort det som bråkar, antingen genom att stänga av i BIOS eller genom att stänga av i konfigurationen. Sedan kan man i lugn och ro flytta / byta ut systemet om man behöver lite tid att samla ihop det.

Ingen ominstallation behövs. Är en komponent bortkopplad så inget konstigt med det. Inget som det frågas efter i evigheter. Ska i princip handla om en kritisk komponent eller väldigt nära boot.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Som server: 95%
Som desktop/spel: 80%. Finns fortfarande många små självklara saker som borde vara enklare att justera via GUI istället för terminal. Behöver också bättre stöd för fler spel och program även om det är mycket bättre nu på senare år.

Permalänk
Medlem

Har pendlat en del, körde Windows sedan barnsben tom Windows 7 & 8. Sen blev det Mac några år för jag lockades av ekosystemet med iPhone och jag bara ville ha grejer som funkade samt var användarvänliga. Efter det blev det Windows igen när jag vill spela på PC och byggde ny dator. Då var det Windows 10 som gällde vilket jag aldrig riktigt gillade. Windows 7 var allt det sista bra OSet från Microsoft sen blev det för många irritationsmoment och tveksamma användarfientliga beslut. Bytte helt förra året, dual bootade först men tog bort Windows installationen efter ett halvår. Blev en del distrohoppande, började på Linux Mint men gick över till Debian först för KDE, sen openSUSE Tumbleweed för att få btrfs och nyare paket. Landade till slut på EndeavourOS med KDE tack vare Wikin & AUR, dvs bästa dokumentationen och paketutbudet på Linux och där kommer jag att stanna.

Det blev 80%, sammanfattar det bra. Är överlag väldigt nöjd, fantastiskt att man får allt detta utan att betala en spänn. Allt är dock inte bättre än Windows & Mac, men det mesta och definitivt värt det. Gaming funkar fortfarande bättre på Windows ändå i synnerhet med vissa onlinespel, moddar och äldre spel. Även vissa program men finns gott om alternativ. Är ändå förvånansvärt imponerad över hur bra det funkar överlag numera på Linux. Har också om sanningen ska fram fått lägga mer tid på att felsöka och pilla med saker i terminalen som iaf för mig som är van vid Windows bara hade varit några knapptryck. Ljudet inte minst. Linux kan nog upplevas som lite krångligare fortfarande generellt men kanske har med vad man är van vid att göra. Men även när det strular så gillar jag upplevelsen bättre än Windows för det känns som jag lär mig och kommer någon vart medan på Windows var det mest frustrerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Spel är kanske konstigt nog inte mitt största problem. Alla spel jag spelar fungerar bra och de få som inte gör det (oftast pga anti cheat) skiter jag i. Mitt enskilt största problem är att streama i Discord inte funkar alls i vanliga klienten och halvdant med Vesktop. Annars är jag mycket, mycket nöjd med själva skrivbordet (KDE Plasma) och program som Corectrl, Cooler Control, OpenRGB, Noisetorch, Timeskift gör att jag inte saknar någonting från Windows.

Störigt med Discord! Fungerar fint i Discord för min del(arch+gnome+wayland).

Och upptäckte själv corectrl förra veckan eller så, fantastiskt mysigt program!

Svarade också 80%, mest då jag har svårt att vara 100% nöjd med något överhuvudtaget. Det enda problemet jag egentligen har är ju dock ett par spel som inte fungerar pga anti cheat, men i övrigt är jag väldigt nöjd.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk

Jag skulle vara 100% nöjd ifall spelprestandan var likvärdig som på Windows samt att alla anticheat klienter så som e-sportalen & Faceit skulle fungera.

Stör mig på all bloatware skit som Microsoft pumpar in nu för tiden i Windows, skulle nästan behövas någon ultra barebone installer som är officiell från Microsoft själva.

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - 4070 ti super - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2
⌨️ Wooting 80HE (incoming)
🎧 DT 990 Pro 250Ω

Permalänk
Skrivet av serafim:

Det är ganska lätt att konstatera att det man lärt sig från grunden, då man började använda datorer är det system man upplever som mest problemfritt eller minst problematiskt. Jag, som aldrig använt Windows mer än då jag gissat mig fram för att hjälpa folk som har problem (och faktiskt lyckas lösa problemen), jag har definitivt svårt att betrakta Windows som annat än ett sammelsurium av problem mens min bakgrund i stordatorer och Unix gör att Linux för mig är fullständigt problemfritt. Så, låt oss inte göra den här tråden till ett nytt Linux-vs-Windows-krig.

I den här tråden gäller det att väga, i procent, hur nöjd man är med sitt Linux.
För mig är det 100%.

ja så är det givetvis men känns ändå som att "terminalen" är sällan den behövs iaf om man jämför med linux där det känns som att nästan allt måste göras med komandorader i terminaler istället för att bara köra en executable och klicka next typ 4 ggr och sen är det färtdigt och fungerar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Hade det inte varit för spel-biten så hade jag gått över till Linux 100%

Vilka spel menar du inte funkar för dig?

Permalänk
Inaktiv

Ubuntu: 80%. Har kommit långt och känns som ett "färdigt OS".

Alla andra distros: 50% eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Hade det inte varit för spel-biten så hade jag gått över till Linux 100%

Jag spelade några spel som inte fungerade på Linux (exempelvis LoL) och känner att de inte förtjänar min tid om de aktivt förhindrar kompatibilitet på mitt valda OS. 98% av alla andra spel fungerar perfekt (The Finals slutade fungera i 16h efter en uppdatering innan det släpptes en Proton-patch). Att gå från W11 till Linux får en att inse hur pass dåligt skick Microsoft egentligen håller sitt flaggskepp.

Skrivet av anon271281:

Ubuntu: 80%. Har kommit långt och känns som ett "färdigt OS".
Alla andra distros: 50% eller mindre.

Har du provat Fedora?

Över de senaste 10-15 åren har jag med jämna mellanrum provat ett dussin (om inte fler) olika populära och rekommenderade distar (dualboot). Det som kag alltid kom tillbaka till var Ubuntu, klart bästa och strulfria för nya användare. Sedan upptäckte jag Fedora under våren 2023 och testade dualboota denna (för mig) okända distributionen. Allt fungerade och kändes strulfritt. Alla problem jag stött på i Ubuntu var inte längre något problem, utmärkt dokumentation och aktivt community. Efter 2 månader och i behov av mer hårddiskutrymme, rensades partitionen (störde mig även på att det inte fanns någon "sleep to hibernate" funktionalitet som standard, vilket W11 hade till min Surface laptop).

Under denna våren har jag bara stört mig på W11 strul efter vinterns uppdateringar, explorer som hänger sig, taskbar som slutar svara på musklick, extrema laddtider och bara överlag mycket småstrul. Rensade datorn och installerade en fräsch release av W11 direkt från deras hemsida. Ingen förbättring alls. Efter ytterligare 3 månader gav jag upp när allt fler saker börjar strula... spel, ljudkort, discord, filhantering, BT etc. En månad sedan i Juli gick jag över till Fedora på min stationära (och igår min laptop).

För första gången känns datorn snabb (5800x, 32GB RAM, RTX3070) och allt fungerar bättre än många varnat för (Nvidia på Linux Wayland osv). Efter egna tester så har denna uppgradering kostat ~20% prestanda i The Finals (enda spelet jag jämfört med, från 155fps till 127fps). Bytte från Gnome till KDE Plasma då jag upplevde att mina spel inte kördes i den fps som systemet visade, vilket faktist löste alla mina problem. Sitter nu och planerar när jag skall installera om Fedora med KDE spin för att slippa de Gnome-rester som ligger kvar i systemet. Har inte rört W11 på 2-3 veckor nu (flyttade min installation till en äldre SSD om något skulle kräva Windows access). Hittils har det endast varit för att konfigurera mitt tangentbord då VIA i webbläsaren inte fungerade för mig (och orkade inte pilla då jag endast behövde flytta om ett par tangenter).

Jag instämmer med det många säger här, Linux är inte perfekt, men jag skulle säga att det är bra mycket bättre än Windows nuförtiden. Är riktigt nöjd med Fedora, men kanske provar Tumbleweed för att se vad alla openSUSE-fans snackar om.

PS. Är det någon som har erfarenhet av att köra en atomic / immutable dist? Gillar tanken med att kapsla in operativsystemet för att försäkra driftsäkerheten, men som utvecklare låter det även som att be om strul.

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja så är det givetvis men känns ändå som att "terminalen" är sällan den behövs iaf om man jämför med linux där det känns som att nästan allt måste göras med komandorader i terminaler istället för att bara köra en executable och klicka next typ 4 ggr och sen är det färtdigt och fungerar.

Vad är det där "allt" för något? Väldigt sällan jag använder terminalen, om det inte är så att jag vet vad jag letar efter och kommandot (vanligtvis) batchar något som i praktiken är en loop, fråga eller en installation. Rätt mycket av detta körs ändå genom frontends i grafiska gränssnitt numera.

Jag har exempelvis alla installerade program i en batch-fil som installerar om systemet. Inte så att jag går igenom installationen om systemet behöver installeras om. Bara att starta batchfilen från en Live-ISO så skrivs hela systemet om där /home katalogen blir orörd.

Det man gör i terminalen (eller snarare nano / xed) är att konfigurera inställningar. Men då pratar vi om trimning på en nivå som i praktiken i Windows skulle heta "avancerat..." knappen flera gånger och man har varit för lat för att ladda ner det grafiska konfigurationsprogrammet. All konfiguration / logg är i praktiken textfiler som kan redigeras i en texteditor.

Ett exakt kommando är oftast bättre att använda än ett grafiskt system, i alla fall när man berättar det för någon annan.

Men, som sagt. Beror på situationen och vad man ska göra. Att skapa alla kataloger A till Z är betydligt bekvämare i terminalen än i GUI.

mkdir {A..Z}

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag satt i Windows länge av ren lathet, har kört/testat linux mycket genom åren men var aldrig helt nöjd.

Nu känner jag dock att MS har sabbat Windows så mycket sedan windows XP och till viss del Windows 7 att jag hellre använder något annat än windows. bara för att ge några exempel: vid stora uppdateringar så är det en coinflipp om mitt DRM slutar fungera eller ej till mina VST pluggar samt FL studio.

Detta händer inte Linux under dom åren jag kört det i Wine med WineAsio/Jackd.

Sen har vi ju OS som tjänst som MS pushar väldigt hårt, det är inte alls den utveckling som jag vill och på så vis letar man ju sig någon annan stans

Givetvis så hjälper det ju inte att att UIt varit halvmessyr dom senaste 10+ åren heller.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beige18:

Har pendlat en del, körde Windows sedan barnsben tom Windows 7 & 8. Sen blev det Mac några år för jag lockades av ekosystemet med iPhone och jag bara ville ha grejer som funkade samt var användarvänliga. Efter det blev det Windows igen när jag vill spela på PC och byggde ny dator. Då var det Windows 10 som gällde vilket jag aldrig riktigt gillade. Windows 7 var allt det sista bra OSet från Microsoft sen blev det för många irritationsmoment och tveksamma användarfientliga beslut. Bytte helt förra året, dual bootade först men tog bort Windows installationen efter ett halvår. Blev en del distrohoppande, började på Linux Mint men gick över till Debian först för KDE, sen openSUSE Tumbleweed för att få btrfs och nyare paket. Landade till slut på EndeavourOS med KDE tack vare Wikin & AUR, dvs bästa dokumentationen och paketutbudet på Linux och där kommer jag att stanna.

Det blev 80%, sammanfattar det bra. Är överlag väldigt nöjd, fantastiskt att man får allt detta utan att betala en spänn. Allt är dock inte bättre än Windows & Mac, men det mesta och definitivt värt det. Gaming funkar fortfarande bättre på Windows ändå i synnerhet med vissa onlinespel, moddar och äldre spel. Även vissa program men finns gott om alternativ. Är ändå förvånansvärt imponerad över hur bra det funkar överlag numera på Linux. Har också om sanningen ska fram fått lägga mer tid på att felsöka och pilla med saker i terminalen som iaf för mig som är van vid Windows bara hade varit några knapptryck. Ljudet inte minst. Linux kan nog upplevas som lite krångligare fortfarande generellt men kanske har med vad man är van vid att göra. Men även när det strular så gillar jag upplevelsen bättre än Windows för det känns som jag lär mig och kommer någon vart medan på Windows var det mest frustrerande.

Vilka fördelar förutom AUR och wikin upplever du med EndeavourOS?

Jag är nyfiken då det också är Plasma 6 där vilket gör den intressant som alternativ till Tumbleweed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Jag spelade några spel som inte fungerade på Linux (exempelvis LoL) och känner att de inte förtjänar min tid om de aktivt förhindrar kompatibilitet på mitt valda OS. 98% av alla andra spel fungerar perfekt (The Finals slutade fungera i 16h efter en uppdatering innan det släpptes en Proton-patch). Att gå från W11 till Linux får en att inse hur pass dåligt skick Microsoft egentligen håller sitt flaggskepp.

Har du provat Fedora?

Över de senaste 10-15 åren har jag med jämna mellanrum provat ett dussin (om inte fler) olika populära och rekommenderade distar (dualboot). Det som kag alltid kom tillbaka till var Ubuntu, klart bästa och strulfria för nya användare. Sedan upptäckte jag Fedora under våren 2023 och testade dualboota denna (för mig) okända distributionen. Allt fungerade och kändes strulfritt. Alla problem jag stött på i Ubuntu var inte längre något problem, utmärkt dokumentation och aktivt community. Efter 2 månader och i behov av mer hårddiskutrymme, rensades partitionen (störde mig även på att det inte fanns någon "sleep to hibernate" funktionalitet som standard, vilket W11 hade till min Surface laptop).

Under denna våren har jag bara stört mig på W11 strul efter vinterns uppdateringar, explorer som hänger sig, taskbar som slutar svara på musklick, extrema laddtider och bara överlag mycket småstrul. Rensade datorn och installerade en fräsch release av W11 direkt från deras hemsida. Ingen förbättring alls. Efter ytterligare 3 månader gav jag upp när allt fler saker börjar strula... spel, ljudkort, discord, filhantering, BT etc. En månad sedan i Juli gick jag över till Fedora på min stationära (och igår min laptop).

För första gången känns datorn snabb (5800x, 32GB RAM, RTX3070) och allt fungerar bättre än många varnat för (Nvidia på Linux Wayland osv). Efter egna tester så har denna uppgradering kostat ~20% prestanda i The Finals (enda spelet jag jämfört med, från 155fps till 127fps). Bytte från Gnome till KDE Plasma då jag upplevde att mina spel inte kördes i den fps som systemet visade, vilket faktist löste alla mina problem. Sitter nu och planerar när jag skall installera om Fedora med KDE spin för att slippa de Gnome-rester som ligger kvar i systemet. Har inte rört W11 på 2-3 veckor nu (flyttade min installation till en äldre SSD om något skulle kräva Windows access). Hittils har det endast varit för att konfigurera mitt tangentbord då VIA i webbläsaren inte fungerade för mig (och orkade inte pilla då jag endast behövde flytta om ett par tangenter).

Jag instämmer med det många säger här, Linux är inte perfekt, men jag skulle säga att det är bra mycket bättre än Windows nuförtiden. Är riktigt nöjd med Fedora, men kanske provar Tumbleweed för att se vad alla openSUSE-fans snackar om.

PS. Är det någon som har erfarenhet av att köra en atomic / immutable dist? Gillar tanken med att kapsla in operativsystemet för att försäkra driftsäkerheten, men som utvecklare låter det även som att be om strul.

Dina erfarenheter stämmer väl med mina egna. Windows 11 är det struligaste jag varit med om under de senaste tio-femton åren eller så. Jag har en enhet som kör det och den skall bli med Linux då det även där börjat bli lite småstruligt. Annars är min generella erfarenhet av 11an att det inträffar den ena "intressanta" saken efter den andra, glitchar med flera skärmar (t.ex att skärmarna bara svartnar för att senare vakna igen), GUI-frysningar (GUI slutar svara för att sedan vakna igen), uppdateringar som ställer till det och inte minst - behovet att hela tiden kriga med MS om hur konfigurationen skall vara.

Problemet med 11an är att detta småstrulande är genomgående på samtliga maskiner jag haft kontakt med där det är installerat. Det räcker också att läsa på Windows Latest m.fl om de olika "intressanta" effekterna som kommer med uppdateringarna (har för mig MS lyckats släppa minst tre uppdateringar som sabbar spelprestandan t.ex under perioden 2021-2024).

Inget operativsystem är perfekt men av det som finns idag är Linux (med KDE) klart närmast "perfektion". Rent generellt är min erfarenhet att det fungerar bra och inte minst - fungerar som man kan förvänta sig när det gäller hantering.

Även sådant som programinstallationer är klart smidigare samt att jag i allt högre grad föredrar att använda FOSS-programvaror, framförallt idag med SaaS vilket är ett stort problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discovered:

Jag har testat Ubuntu med produktivitet i åtanke (3D-modellering, animering, rendering, komponering, programmering), men där får jag nog säga att jag föredrar Windows ändå... Jag är ändå en enkel person som vill att alla mjukvaror skall lira out of the box... Och jag vill installera saker grafiskt... Alltså med mus, inte behöva leta upp och kopiera massa rader kod jag förstår 2% av och klistra in i terminalen vid varje problem... För jag hade ganska många problem med kompatibilitet och drivrutiner.

Men jag hade definitivt kunnat tänka mig att använda Linux på burk för slösurfande och media. Det vill jag minnas gick bra.

Såatteh:

Windows: 90%
Linux: 30%
Mac OS: Aldrig testat

Programinstallationer är intressant. Mina egna erfarenheter är dessa:

Windows:

1. Gå till programmets hemsida.
2. Leta fram installationsfilen.
3. Ladda ner denna.
4. Klicka på Installera, se till att ha Unchecky på plats innan ifall det finns trevliga "value added applications" inlagda (aka bloatware).
5. Klicka igenom installeraren och få allt klart.
6. Lägg in genvägen i Startmenyn (Classic Shell för att få den insorterad i en logisk kategori).

Linux: (i detta fall en distro med KDE)

1. Öppna Konsole (terminalen).
2. Skriv in sudo zypper install programnamn (i OpenSUSE), sudo apt-get install programnamn (Debianbaserad distro).
3. Skriv in lösenordet för elevation.
4. Svara yes (y) på frågan om systemändring och installation.
5. Kör programmet som redan ligger i en logisk kategori.

I Windows är Chocolatey eller winget en räddare som ger motsvarande procedur.

Jämfört med Windows standardprocedur är pakethantering (vilket detta handlar om egentligen och inte så mycket operativsystemet i sig) klart snabbare och smidigare eftersom det är automatiskt utan en massa klickande genom dialoger.

Vill man installera "grafiskt" går detta alldeles utmärkt via sådant som YAST eller Synaptic samt Chocolatey GUI. Man måste alltså inte in i en terminal utan kan gå via GUI.

För min egen del tar jag pakethanteraren alla veckans dagar, oavsett om det går via terminalen eller ett GUI. Klart snabbare och smidigare, dessutom säkrare i så mening att risken är lägre att man råkar ut för en nedbloatad installerare som hemskt gärna vill att man även drar in Avast Antivirus, Norton eller Foxit Reader om man inte har Unchecky redan installerad som kan fånga upp det där.